Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

emigreren de andere kant op (VS -> Nederland)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
jorrit
Amerika-ontdekker

emigreren de andere kant op (VS -> Nederland)

Bericht door jorrit »

Is er iemand bekend met een forum voor emigreren naar Nederland vanuit Amerika? Mijn vriendin en ik overwegen om binnenkort te gaan samenwonen en hoewel we de procedures inmiddels ongeveer kennen, zou het fijn zijn om wat ervaringen van anderen te kunnen lezen.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
DixieChick
Amerika-expert

Re: emigreren de andere kant op (VS -> Nederland)

Bericht door DixieChick »

Ik heb zelf geen ervaring, maar heb je de website van de IND al eens bekeken? Redelijke website wel.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Jorrit, dat zijn fijne plannen die jullie hebben!
Misschien dat je eens kan kijken bij http://www.expatica.com/ Daar zitten Amerikanen die naar Nederland verhuisden (meestal omwille van hun werk en daardoor ook gehuwd met een Amerikaanse partner).
We hebben wel forumlid Dento, die gehuwd is met een Amerikaanse en zij hebben tot voor enkele maanden in Nederland gewoond.
Heb je concrete vragen, misschien dat we je ook kunnen helpen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Jorrit,

ook mijn (amerikaanse) vrouw heeft een jaar of 6 in Nederland gewoond. Wij hebben toen de overgang van vreemdelingenpolitie (ongeorganiseerd maar goedkoop) naar IND (wat meer structuur maar de prijzen voor de papierwinkel flink omhoog) meegemaakt.
Als je gerichte vragen heb 'shoot'

suc6

dennis
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ik heb hier (nog) geen ervaring mee, hopelijk zal mijn ervaring ook ietsjes anders verlopen (omdat ik dan dubbele nationalitiet zal hebben en meer dan 185 dagen in de VS zal verblijven.. NL wordt dan ons vakantieland zeg maar).. maar goed, je zit niet op mijn verhaal te wachten maar maybe heb je iets aan de site www.buitenlandsepartner.nl ..deze site staat schijnbaar vol met informatie over dit soort dingen... wellicht kun je er iets mee :)
jorrit
Amerika-ontdekker

Bericht door jorrit »

Vragen zijn er genoeg, maar ik heb er ook nog een aantal uitstaan bij de IND en andere instanties. Mocht ik er daar niet uitkomen, dan zal ik mij hier zeker even weer melden. Waar ik meer naar op zoek ben, zijn ervaringen, simpelweg omdat dit ook voor mij de eerste keer wordt (en hopelijk meteen de laatste). Maar wellicht wordt het allemaal wat beeldender als ik even in het kort uitleg wat wij proberen te doen.

Mijn vriendin zal in december, als alles goed gaat, haar bachelorstudie afronden. Dit leek voor ons een goed moment om te starten met samenwonen. Omdat ik ben gebonden aan een baan en een hypotheek, en zij vanaf dat moment vrij is om te gaan en staan waar ze wil, hebben we ervoor gekozen dat zij, in ieder geval een aantal jaren, naar Nederland komt. Zij zou dan hier haar masters kunnen doen en bij mij kunnen wonen. We hebben hiervoor reeds een aantal universiteiten gevonden, die een mastersopleiding hebben die uitstekend aansluit op haar huidige studie en tevens in het Engels is.

Wij zagen daarom twee mogelijkheden; ze komt hier als student naar Nederland of als mijn partner. Na wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat een studievisum eigenlijk weinig mogelijkheden biedt (men kan geen aanspraak maken op studiefinanciering en er is tevens een arbeidslimiet), terwijl deze beperkingen niet gelden als zij mijn partner wordt. De enige belangrijke eis is, zover ik kan zien, dat zij een inburgeringsexamen met goed gevolg aflegt. Amerikanen krijgen hier echter uitstel voor (binnen 5 jaar i.p.v. 3,5 jaar).

Zover ik begrijp, zou de procedure ongeveer als volgt moeten gaan (corrigeer me asjeblieft als ik iets vergeet). Zij komt hier naar Nederland als gewone toerist. Zij meldt zich echter na binnenkomst bij de Vreemdelingenpolitie en geeft aan dat zij de procedure voor een tijdelijke verblijfsvergunning wilt opstarten. Vervolgens kunnen wij samen bij de gemeente deze procedure opstarten. Hiervoor hebben wij een aantal documenten nodig, waaronder een bewijs dat wij beiden ongehuwd zijn, dat ik meer dan 120% van het minimuminkomen verdien en ongetwijfeld onze paspoorten. Deze documentatie wordt vervolgens door de IND geëvalueerd en zij geven binnen 6 maanden tijd aan of het verzoek wel of niet akkoord is bevonden. Zo ja, dan kost het nog eens 3 - 4 weken voordat zij de daadwerkelijke vergunning in handen heeft. Ik verwacht dat zij vanaf dat moment ook in het bezit moet zijn van een Nederlandse ziektekostenverzekering.

Onze doelstelling is dat zij in februari volgend jaar hier met haar studie begint. We begrijpen dat de gehele procedure dan nog niet afgerond is, dus studiefinanciering en andere subsidie kunnen we het eerste semester vergeten. Er is hiervoor reeds contact gelegd met diverse universiteiten om te kijken wat hierin de mogelijkheden zijn, maar één semester het volle pond te betalen is te overleven.

Ik heb bovenstaande in het kort telefonisch voorgelegd aan de IND en zij zagen eigenlijk geen hiaten in ons plan. De vragen die ik nog wel uit heb staan is welke informatie precies op de diverse formulieren wordt gevraagd en vanaf welk moment een ziektekostenverzekering benodigd is.

Waar ik dus benieuwd naar ben, is: zie ik iets over hoofd? Is dit plan gestoord? Ben ik gestoord? :) Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt voor alle tips en adviezen.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

jorrit schreef:De enige belangrijke eis is, zover ik kan zien, dat zij een inburgeringsexamen met goed gevolg aflegt. Amerikanen krijgen hier echter uitstel voor (binnen 5 jaar i.p.v. 3,5 jaar).
Is het niet zo dat, wanneer je al getrouwd bent met haar wanneer ze NL binnen wilt gaan, dat ze dan helemaal geen examen meer hoeft af te leggen? Of hebben ze dit weer gewijzigd, of zit ik zelf nu verkeerd te denken? Ik meen me hier iets over gelezen te hebben.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb altijd gedacht, dat je je man/vrouw/partner gewoon mee mag nemen als je maar genoeg verdient en zij/hij dan automatisch een verblijfsvergunning krijgt. Inburgeren is toch alleen als je Nederlands staatsburger wilt worden? Of heb ik het weer eens verkeerd en denk ik te logisch?

Mijn vrouw hoeft geen Nederlands te spreken, ik praat wel voor twee (of drie als het echt moet).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

jorrit schreef:De enige belangrijke eis is, zover ik kan zien, dat zij een inburgeringsexamen met goed gevolg aflegt. Amerikanen krijgen hier echter uitstel voor (binnen 5 jaar i.p.v. 3,5 jaar).
Toen mijn toenmalige Amerikaanse vriendin en ik in Nederland samenwoonden (1999 en 2000; we zijn ondertussen getrouwd en verhuisd naar de V.S.), was het voor haar heel gemakkelijk om Nederland binnen te komen en een verblijfs- en werkvergunning te krijgen. Gewoon naar de vreemdelingenpolitie in onze woonplaats, stempel in het paspoort en klaar is kees.

Als Amerikaans staatsburger bleek ze ook geen inburgeringstraject te hoeven doorlopen, aangezien er blijkbaar een vriendschapsverdrag tussen de V.S. en Nederland is waarin dat is vastgelegd. Dat werd haar tenminste verteld toen zij al lang en breed inburgeringscursussen aan het volgen was. Men had haar qua cursussen overigens bar weinig te bieden, aangezien ze al redelijk Nederlands sprak en de geboden taalcursussen veel te gemakkelijk waren. Die cursussen zijn (of waren toen in ieder geval) helemaal toegespitst op laagopgeleide absolute beginners met nul komma nul Nederlands (op zich natuurlijk niet onbegrijpelijk). Als je niet in die categorie valt (viel), valt (viel) je eigenlijk een beetje tussen wal en schip en ben (was) je zo'n beetje op jezelf aangewezen.

Maar misschien is alles ondertussen wel veranderd...

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb nog even gezocht en volgens mij geldt dat vriendschapsverdrag nog steeds. Zie bijvoorbeeld http://www.degeschiedenisvaninburgering ... ra014.html:
- Behoren Turken, Polen en Amerikanen tot de doelgroep van de WIN?
In tegenstelling tot een eerder antwoord blijkt bij navraag dat Amerikanen niet kunnen worden ingeburgerd. In de memorie van toelichting bij de WIN staat dat de omvang van de doelgroep mede wordt bepaald door internationale regelingen. In artikel 1 is de vreemdeling uitgezonderd, die op grond daarvan niet kan worden verplicht aan een inburgeringsprogramma deel te nemen. Als voorbeelden zijn genoemd (zie de memorie van toelichting bij de WIN) de onderdanen van de Europese Unie en de onderdanen van de Europese Economische Ruimte. Behalve deze vreemdelingen kunnen ook worden genoemd werknemers met de Turkse nationaliteit, die al langer dan een jaar in Nederland zijn toegelaten (Besluit Associatieraad EEG-Turkije 1/80), Amerikanen die vallen onder het Vriendschapsverdrag Nederland-Verenigde Staten en Polen die vallen onder het Associatieverdrag EU-Polen. (Bron: rapportage, nr. 31, ICO/CFI)
Aan de andere kant staat in http://www.nicis.nl/kenniscentrum/binar ... 060504.pdf:
Is het Vriendschapsverdrag Nederland-Verenigde Staten van toepassing op alle Amerikaanse
nieuwkomers?
Voor personen met de Amerikaanse nationaliteit geldt het volgende: Amerikaanse burgers die naar
Nederland komen voor handel of andere bedrijfsmatige activiteiten, ontlenen aan het
Vriendschapsverdrag Nederland-Verenigde Staten een verblijfsrecht. Dit recht mag alleen worden
beperkt met maatregelen 'welke noodzakelijk zijn ter handhaving van de openbare orde en ter
bescherming van de volksgezondheid, de goede zeden en de veiligheid'.
Een verplichting tot inburgering valt niet onder deze maatregelen. Derhalve kan een nieuwkomer met
de Amerikaanse nationaliteit die naar Nederland komt voor het verrichten van arbeid niet tot
inburgering worden verplicht. Echter een nieuwkomer met de Amerikaanse nationaliteit die naar
Nederland komt voor bijvoorbeeld gezinsvorming of -hereniging kan op grond van de WIN wel tot
inburgering worden verplicht.
Dus het lijkt dat je Amerikaanse echtgeno(o)t(e)/partner wel degelijk het inburgeringstraject moet doorlopen.

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kastelke schreef:We hebben wel forumlid Dento, die gehuwd is met een Amerikaanse en zij hebben tot voor enkele maanden in Nederland gewoond.
That's me! :wink: :lol:

Yep, het inburgeringstraject is tegenwoordig voor iedere buitenlander die in Nederland wil wonen met zijn/haar Nederlandse partner verplicht. Kijk hierbij even goed de voorwaarden na: inwoners van bepaalde landen dienen (een deel van) het inburgeringstraject al te doen vóórdat ze naar Nederland komen, bijvoorbeeld Nederlands leren vóórdat je naar NL komt; een vriend van me is getrouwd met een Indonesische, maar zij moest al Nederlands leren voordat ze naar Nederland kon komen. Raar, maar wellicht goed om even naar te kijken.

In ons geval kwam Anna - na haar afstuderen in de VS - in 2000 als student naar Nederland aangezien ikzelf toen ook nog studeerde. De eerste drie jaar is ze in Nederland geweest als "student", maar zodra ik een baan had die voldoende betaalde (destijds 126% - niet 120% van het bijstandsniveau) hebben we een "afhankelijke partner"-vergunning aangevraagd.
Inburgering was toen nog niet aan de orde; sterker nog, wij kregen destijds te horen dat inburgeringscursussen niet nodig waren, en zelfs niet móchten bij Amerikanen, omdat dit voor westerse landen niet de bedoeling was (de agent van de Vreemdelingendienst refereerde aan de inburgeringscursussen die door de staat werden gegeven).

Overigens kregen we - met een knipoog - naast een verblijfsvergunning voor studie of voor gezinshereniging ook nog een andere optie aangeboden: een verblijfsvergunning voor prostitutie; we hebben er lang en goed over nagedacht, maar deze laatste optie toch maar niet gekozen... :wink: :lol:

Wat je plannen betreft, Jorrit, zie ik ook geen onmiddellijke problemen opduiken. Als je nog specifieke vragen hebt, dan fire away!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jorrit
Amerika-ontdekker

Bericht door jorrit »

Dento schreef: Wat je plannen betreft, Jorrit, zie ik ook geen onmiddellijke problemen opduiken. Als je nog specifieke vragen hebt, dan fire away!
Goed om te horen! Ik ga mij dan verder in het papierwerk verdiepen en mocht ik wat specifieks hebben, dan meld ik mij hier weer.

Wat betreft het inburgeren wil ik een kleine aanvulling doen, het met goed gevolg afleggen van het inburgeringsexamen is verplicht. Men wordt tegenwoordig geacht om zelf een cursus te vinden (en dus ook te bekostigen).

Omdat Amerika - net als andere westerse landen - een uitzonderingspositie heeft, krijgen Amerikanen vijf jaar de tijd om dit examen af te ronden. Voor de niet uitgezonderde nationaliteiten geldt een periode van 3,5 jaar, maar daar geldt dan eveneens voor dat zij al een beknopt examen op de ambassade aldaar moeten afleggen alvorens zij naar Nederland mogen komen.

Human Rights Watch heeft over deze regeling al eens zijn beklag gedaan:
THE NETHERLANDS - Human Rights Watch says that the examination many migrants have to take in their own countries before being allowed to come to The Netherlands is discriminatory.

Non-Western migrants such as Turks and Moroccans have to sit the exam, while immigrants from the European Union, Japan and the United States are exempt. Human Rights Watch says it appears The Netherlands wants to keep certain groups out.

Since 2006, non-western migrants have to sit an exam to prove they have adequate knowledge of Dutch language and culture.

The exam, which was introduced by former Integration Minister Rita Verdonk, costs EUR 350. The number of applications from Turkey and Morocco has dropped substantially since its introduction.

( Van http://www.expatica.com/nl/news/local_n ... 43074.html )
Maar ik hoop dat het nog even zo blijft!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Oh goed, het geldt dus niet voor westerse landen - zoals ik eigenlijk wel al vermoedde, maar het is goed om het zeker te weten!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

De WIB geldt niet voor de EU, de G-7 (dus ook niet voor Japan), en (recentelijk) Zuid-Korea. De verdeling is niet Westers/niet-Westers, maar veel praktischer van aard: voor de EU geldt de WIB niet, omdat dat in strijd zou zijn met de Europese wet (die eigen immigratieregels heeft); en voor alle economisch sterke landen geldt de WIB niet, omdat die die onzin tav. hun burgers niet pikten.
jorrit schreef:Zij zou dan hier haar masters kunnen doen en bij mij kunnen wonen. We hebben hiervoor reeds een aantal universiteiten gevonden, die een mastersopleiding hebben die uitstekend aansluit op haar huidige studie en tevens in het Engels is.
Als ze een opleiding zou volgen die (nominaal) in het NLs is, dan is ze met een uni-diploma van een NLse universiteit vrijgesteld van inburgeren.

Gr., Flipje
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

FlipjeBTiel schreef:De verdeling is niet Westers/niet-Westers
Zoals altijd heb je ook nu weer gelijk... :wink:

Onze website | Mijn blog
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

:beerchug:

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer