Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rondreis Mei 2009: opmerkingen/ hulp!

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Rondje
Amerika-ontdekker

Rondreis Mei 2009: opmerkingen/ hulp!

Bericht door Rondje »

In mei gaan we een maand rondreizen, vliegend op Las Vegas. Heeft iemand ideeen, opmerkingen of suggesties over de volgende planning :

1. 30 April -1 mei Las Vegas
2. 2 mei naar Valley of Fire Park, Overton/ Springdale
3. 2-3-4 mei Zion/ Springdale
4. 4 mei Bryce Canyon > Torrey
5. 5 mei Torrey > Capitol Reef > Moab
6. 6 mei Moab/ Arches/ Canyonlands
7. 6 mei Moab > Cortez/ Mesa Verde
8. 7 mei Cortez > Bisti Badlands > Canyon de Chelly/ Chinle
9. 8 mei Chinle > Monument Valley > Red and White Canyon > Coal Mine Canyon/ Tuba City
10. 9-10-11 mei Page/ Lake Powel/ Lower Antelope/ The Wave/ Horseshoe Bend
11. 11 Mei Page Grand Canyon/ Route 66
12. 12 mei Route 66/ Sedona
13. 13 mei Route 66
14. 14 mei Joshua Tree/ Joshua tree inn
15. 15 mei LA
16. 16 mei LA
17. 17 mei Highway 1 / Big Sur
18. 18 mei SF
19. 19 mei SF
20. 20 mei SF
21. 21 mei Yosemite
22. 22 mei Yosemite
23. 23 mei Yosemite/ Tioga pass/ Monolake
24. 24 mei Bodie/ Monolake
25. 25 mei Bishop/ Alabama Hills
26. 26 mei Death Valley
27. 27 mei Death Valley/ Goldstone DSN/ concert Sun Kil Moon in LA
28. 28 mei LA > Las Vegas
29. 29 mei Las Vegas > Amsterdam

Grand Canyon heb ik bewust ingekort, omdat het ons te druk lijkt en geen tijd voor langer bezoek om goed te verkennen; tevens hebben we na Zion/ Bryce/ Arches etc. genoeg canyons in het program.
En het laatste stukje van Death Valley terug naar LA is voor dat concert, vandaar...

Alvast bedankt
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Rondreis Mei 2009: opmerkingen/ hulp!

Bericht door johan1973 »

In hoofdlijnen een hele mooie route.
3. Probeer een overnachting in/bij Bryce Canyon toe te voegen. Mooi voor de sunset/sunrise.
8. Een ambitieuze dag. Bedenk dat Bisti vooral op de namiddag mooier en mooier zal worden.
9. Voor Monument Valley geldt hetzelfde als het vorige punt.
De route van punt 8 en 9 zou ik meer tijd voor nemen (en dus ergens anders minder).
Johan
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Rondje schreef:11. 11 Mei Page Grand Canyon/ Route 66
12. 12 mei Route 66/ Sedona
13. 13 mei Route 66
14. 14 mei Joshua Tree/ Joshua tree inn
Ik weet niet waar je wilt overnachten 11 mei, maar ik zou zeker wat meer tijd voor de GC nemen en in het park overnachten. Voor route 66 heb je echt niet zoveel tijd nodig. Je kunt prima met 1 tussenstop van de GC naar LA, dus ik zou hier wat dagen minder nemen en dan bij de GC of in Zion wat meer tijd nemen.
Rondje schreef: 23. 23 mei Yosemite/ Tioga pass/ Monolake
26. 26 mei Death Valley
Ook hier ruim de tijd, en natuurlijk wat onlgisch, die 2 keer LA. Houd er rekening mee dat de tioga Pass nog gesloten kan zijn. Misschien is het handiger - zeker als de pas nog gesloten is -om vanuit de GC eerst naar Death Valley te gaan en dan onderlangs, via Sequoia NP naar Yosemite en dan naar SF. Dan langs de kust naar LA zodat je daar geen twee keer naar toe rijdt.
Rondje schreef: Grand Canyon heb ik bewust ingekort, omdat het ons te druk lijkt en geen tijd voor langer bezoek om goed te verkennen; tevens hebben we na Zion/ Bryce/ Arches etc. genoeg canyons in het program.
De ene Canyon is de andere niet, het zou jammer zijn dat je ergens te kort bent alleen omdat het park Canyon in de naam heeft staan ...

Marianne
vtveen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door vtveen »

Ik vind vooral het begin van jullie reis nogal gehaast met veel erin gepropt.
Persoonlijk zou ik toevoegen: een overnachting in/bij Bryce en een extra dag in Moab.
Zion/ Bryce/ Arches (en nog andere parken) zijn niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken. Ik zou dan ook nog een overnachting in/bij Grand Canyon toevoegen.

Jaap
Foto's Arizona/Utah: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set" onclick="window.open(this.href);return false; ... 054762958/
Foto's Californië: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set ... 964833115/" onclick="window.open(this.href);return false;
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Misschien zoiets:
30/04 aankomst LV
01/04 LV
02/05 LV - Valley of Fire SP - Springdale
03/05 Zion
04/05 Springdale - Bryce Canyon
05/05 Bryce Canyon - Torrey
06/05 Torrey - Moab
07/05 Moab
08/05 Moab - Mesa Verde - Cortez
09/05 Cortez - Farmington - Bisti Badlands - Grants
10/05 Grants - Chinle - Canyon de Chelly - Rough Rock (via BIA59) - Kayenta - Monument Valley
11/05 Monument Valley - Antelope Canyon - Page
12/05 Page (The Wave, Horseshoe Bend, Lake Powell)
13/05 Page - Coal Mine Canyon - Grand Canyon
14/05 Grand Canyon - Sedona
15/05 Sedona - Route66 - Kingman
16/05 Kingman - Death Valley
17/05 Death Valley - Bodie - Mono Lake - Lee Vining
18/05 Lee Vining - Yosemite
19/05 Yosemite
20/05 Yosemite
21/05 Yosemite - SF
22/05 SF
23/05 SF
24/05 SF - Big Sur
25/05 Big Sur - LA
26/05 LA
27/05 LA concert Sun Kil Moon in LA
28/05 LA - (kort bezoek Joshua Tree) - Las Vegas
29/05 vertrek LV (vroeg?)
30/05 aankomst AMS
Meer tijd voor Moab is altijd mooi.
Johan
Rondje
Amerika-ontdekker

Bericht door Rondje »

Okee, bedankt voor de reakties.
Terug naar de tekentafel, maar dit zijn goeie adviezen. Ik wilde wel graag overnachten in Joshua tree, dus zit zelf te denken om vanaf Kingman door te rijden met nog een stukje route 66 tot aan joshua tree en dan omhoog richting death valley, zoiets

13/05 Page - Coal Mine Canyon - Grand Canyon
14/05 Grand Canyon - Williams
15/05 Williams - Route66 - Joshua tree
16/05 Joshua Tree - Death Valley
17/05 Death Valley - Bodie - Mono Lake - Lee Vining

nadeel van deze route is ook dat je nog eerder bij de tioga pass bent en nog grotere kans dat ie nog niet open is.
en misschien cortez/ mesa verde overslaan, ik las ergens dat Canyon de Chelly een mooiere variant van Mesa Verde is en dan heb ik die dag voor route66/ Joshua Tree terug? Is dat een idee?

Ik zat ook te denken om vanaf Bisti binnendoor naar Canyon de Chelly te rijden, iemand die dat ooit gedaan heeft (via zogenaamde Indian service route)?

bedankt zo ver
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Met Joshua Tree, zoals je voorstelt, krijg je lange (en vast mooie) woestijnritten. Je kunt ook de Joshua Trees bij Cima in Mojave gaan bekijken en dan via Kelso Depot, Baker en Shoshone naar DV.
Probeer in alle gevallen ruim de tijd voor Yosemite te houden voor het geval de pas nog gesloten is en je moet omrijden.
Die Indian routes op de grens van NM en AZ gaan door berggebieden die je niet moet onderschatten. Ik ken alleen de 13 net onder Shiprock via de Buffalo Pass en die is heel goed te rijden (en ook nog eens heel mooi). Van de andere wegen ken ik de roadconditions niet. Wanneer je een weg op het oog hebt, zou je daar eens op kunnen goegelen.
Mijn eerste voorkeur voor een overnachting na Bisti (inclusief sunset) is Farmington, tweede is Grants.
Met een nacht minder bij Zion zou je meer tijd voor Moab kunnen nemen (maar Moab zal vast ook in de route van je volgende reis zitten...).
Johan
Rondje
Amerika-ontdekker

Bericht door Rondje »

Bedankt Johan, Marianne, Jaap voor de reakties/ tips.
Ik neig toch naar originele rondje (tja, what's in my name?), omdat na al het natuurgeweld het me fijner lijkt om LA<>SF in het midden te doen en dan nog wat meer natuurgeweld. En meer kans op Tioga, lijkt me mooi om zo over de bergen te gaan richting DV!
Dus vanaf Kingman nog meer van route 66 tot aan Amboy/ Bagdad en dan afdalen richting Joshua Tree, en dan ben je al zo dichtbij LA.

Ik heb volgens mij ook wat speling op dit stukje, zoals Marianne schreef :
26. 26 mei Death Valley

en dat betekent dat ik dus makkelijk 27 mei in LA kan zijn (+- 4 uur van DV).
Het lijkt me ook leuk om de 28e de hele highway 15 af te rijden naar Las Vegas (met wat leuke tussenstops) om de vakantie af te ronden.

Ook heb ik Mesa Verde/ Cortez geschrapt, je moet keuzes maken (helaas) en dit is een richtlijn dus als Zion/ Moab om meer vraagt, doen we dat gewoon en kan er wel dagje SF vanaf of van bovenstaand rijtje wat af. Dit is wat ik er nu van gemaakt heb :

1. 30 April -1 mei Las Vegas
2. 2 mei naar Valley of Fire Park, Overton/ Springdale
3. 2-3-4 mei Zion/ Springdale
4. 4 mei Bryce Canyon/ Torrey
5. 5 mei Torrey/ Capitol Reef (Cathedral Valley)/ Moab
6. 6 mei Moab (Arches/ Canyonlands)
7. 7 mei Moab/ Bisti Badlands/ Ah-shi-sle-pah / Grants
8. 8 mei Grants/ Canyon de Chelly/ Rough Rock (via BIA59) – Kayenta/ Monument Valley
9. 9 mei Monument Valley/ Red and White Canyon/ Page
10. 10-11 mei Page (Lake Powel/ Antelope Canyon/ The Wave/ Horseshoe Ben/ GC)
11. 11 Mei Grand Canyon/ / Coal Mine Canyon/ Route 66
12. 12 mei Route 66
13. 13 mei Joshua Tree/ Joshua tree inn
14. 14 mei LA
15. 15 mei LA
16. 16 mei Highway 1 / Big Sur
17. 17 mei SF
18. 18 mei SF
19. 19 mei SF
20. 20 mei SF
21. 21 mei Yosemite
22. 22 mei Yosemite
26. 26 mei Death Valley
27. 27 mei Death Valley/ Sun Kil Moon in LA
28. 28 mei LA (bijv. via Goldstone DSN) > Las Vegas
29. 29 mei Las Vegas 7:00 vliegen

Zit ook nog met zonsopgangen en -ondergangen, zoals in Bryce, dan moet ik heel vroeg op vanaf Sprngdale, of ik blijf daar 1 dag langer , net als Moab, en zoals ik zei, verdien ik die later wel weer terug in SF of rond monolake/DV...

PS. die indian route is misschien beetje te hoog gegrepen, kon hem niet eens vinden op google :)
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Een maand weg lijkt mooi, veel zien idem, maar dan zou ik dat wel evenwichtiger verdelen (je begint een beetje op Racerke te lijken, sorry...).
Nu gaan vooral de eerste 10 dagen je opbreken, denk ik.
Van Springdale via Bryce en UT-12 naar Torrey is zo'n mooie route! Neem daar gewoon de tijd voor.
Wanneer je Cathedral Valley wilt 'doen', daar ben je bijna een dag mee zoet en je zult geen tijd meer overhouden voor Goblin Valley SP en Little Wild Horse Canyon.
Ah-shi-sle-pah 'meesmokkelen' gaat ten koste van Bisti. Voor elk zou je dag kunnen gebruiken.
The Wave gaat ook erg veel tijd in zitten, lijkt me niet zo prettig om daarna nog naar GC NP te gaan (je komt onderweg nog langs Navajo Bridges, Lees Ferry en Cameron Trading Post. Stuk voor stuk de moeite om even te kijken.)
Je gaat meer genieten wanneer je in dat eerste deel (bij voorbeeld) een nacht bij Bryce (eventueel Escalante) en Farmington tussenvoegt.
Indian Routes zie je wel op google wanneer je voldoende inzoomt. Probleem is dat je moeilijk kunt onderscheiden wat al/niet geasfalteerd is. De roadconditions van IR13 via Lukachukai is zondermeer okay.
Succes!
Johan
Rondje
Amerika-ontdekker

Bericht door Rondje »

Ben het helemaal met je eens dat er wat ademruimte moet komen in het begin, en The Wave is zeker 1 dag, de vraag is of ik daarvoor ingeloot wordt, en dan nog welke dag (9/10/11 mei geef ik op)!
Ik ga nog es wat puzzelen en wat op het einde af en in de eerste weken erbij. Mijn ervaring is dat we in het begin heel goed tegen lange, zware dagen kunnen en dan steeds relaxter.
Als ik op de kaart kijk, liggen Bisti en Ah-shi-sle-pah zo dicht bij elkaar dat ik toch beide wel halve dag (zuidkant Bisti en dan nog Ah-shi en door naar Grants) kan doen lijkt me?
Ik ga weer terug naar de tekentafel en wacht misschien ook even af tot de loting is geweest (duim duim).
Ik vroeg me af of we naast de grote steden ook andere motels moeten regelen (we willen wel beetje vrijheid :)), we hoeven niet per se in de parken?

bedankt maar weer,
Ron
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Rondje schreef:Ben het helemaal met je eens dat er wat ademruimte moet komen in het begin, en The Wave is zeker 1 dag, de vraag is of ik daarvoor ingeloot wordt, en dan nog welke dag (9/10/11 mei geef ik op)!
Daar zou ik dan 11 of 12 mei van maken, anders blijf je dat 'gejaagde' begin houden.
Johan
Rondje
Amerika-ontdekker

Bericht door Rondje »

Kwam inderdaad op 10,11,12 mei uit voor The Wave!
Bedankt nogmaals en zag op je website dat je zelf bisti in paar uurtjes had gedaan.
Overal (bijv. Synnatschke) lees ik dat die perfect te kombineren is met Ah-shi-sle-pah, maar ik ga de boel, nu ik steeds meer info heb(ook paar reisgidsen gekocht voor Southwest dit weekend!), nog eens goed inschatten en plannen en kom zeker terug na de loting voor The Wave.

groet,
Ronald
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Wij hebben vorig jaar alleen de zuidtour van Bisti (tot de cracked eggs) en sunset bij de bonustour gedaan. Van half vier tot acht uur waren we ter plekke - de mooiste uren. Daarnaast nog een half uur rijden van/naar Farmington. Volgens mij nemen Steffen en Isa minstens een dag per plek, maar ze zijn er ook al meermaals geweest (over afgelopen herfst kun je op hun blog lezen). Dit jaar ga ik in iedere geval de noordtour doen (eventueel deels de zuidtour op herhaling) en de volgende dag Ah-shi-sle-pah. Maar ik heb 6 weken de tijd, en wat meer speling.
Johan
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer