Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vreemde ideeen over Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Vreemde ideeen over Amerika

Bericht door LittlePhoenix »

Hebben jullie ook wel eens dat iemand een vraag stelt over Amerika waar je mond van openvalt?

Zat net te chatten met een vage kennis die via via had gehoord dat ik elke dag naar de fitness ga. Op de hoek van de straat is een fitnesscentrumpje waar alle bewoners van deze buurt gratis gebruik van mogen maken en omdat je hier in de stad weinig kan wandelen en ik geen zin heb om elke dag in de auto te springen om te gaan hiken in de bergen ga ik dus regelmatig even op de loopband.

Vond die kennis dus heel logisch want in Amerika kan je niet gezond eten dus ik was vast wel een paar kilo aangekomen. Nou ja! Je kan toch overal zo gezond of ongezond eten als je wil?

Of nog een leuke, ik las op een ander Amerika forum een tip van een vrouw die een paar maanden in Amerika had gewoond voor werk van haar man: neem geen abonnement op de krant want als je 's ochtends even een wandelingetje door de buurt maakt vind je vast wel een krant op de stoep. Amerikanen gooien blijkbaar hun kranten op de stoep als ze er klaar mee zijn.
Had die vrouw dus steeds kranten van haar buren gejat! (ik vind het trouwens heel irritant dat de krant hier op de stoep gegooid wordt i.p.v. in de brievenbus want deze tijd van het jaar moet je dus in de sneeuw naar je krant gaan zoeken)

En een opmerking die ik al vaak gehoord/gelezen heb: wat sneu voor de kinderen, die zitten vast de hele dag binnen. Juist ja, Amerikaanse kinderen spelen nooit buiten en zijn allemaal 20 kilo te dik.
Niet dus, mijn kinderen gaan gewoon elke dag naar buiten.

En natuurlijk moet iedereen grapjes maken over de LDS hier in Utah. Als er weer eens iemand vraagt of m'n man al meerdere vrouwen heeft dan zeg ik iets van "ja hij heeft er 5 nieuwe vrouwen bij, 1 voor elke dag van de week en op zondag mag hij rusten". :blink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Vreemde ideeen over Amerika

Bericht door Petra/VS »

LittlePhoenix schreef: Of nog een leuke, ik las op een ander Amerika forum een tip van een vrouw die een paar maanden in Amerika had gewoond voor werk van haar man: neem geen abonnement op de krant want als je 's ochtends even een wandelingetje door de buurt maakt vind je vast wel een krant op de stoep. Amerikanen gooien blijkbaar hun kranten op de stoep als ze er klaar mee zijn.
Had die vrouw dus steeds kranten van haar buren gejat! (ik vind het trouwens heel irritant dat de krant hier op de stoep gegooid wordt i.p.v. in de brievenbus want deze tijd van het jaar moet je dus in de sneeuw naar je krant gaan zoeken)
:lol: Leuk onderwerp! Ik ga er ook een paar bedenken, want er zijn er genoeg inderdaad (net als over ieder land, maar we hebben het hier over Amerika). Wat betreft de krant op de oprit. Het is illegaal om die in de brievenbus te doen. Alleen de USPS mag officieel post in de brievenbus doen. Veel mensen hier hebben een speciale bus voor de krant naast hun brievenbus hangen om die reden (wij niet, maar vooral langs de langere opritten zie je dat).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Zo had mijn schoonzus iemand gesproken die op vakantie was geweest in Amerika. 's Morgens 1 hamburger, 's middags 2 en 's avonds 3. Dit zit ze me met droge ogen te vertellen.Kon haar wel wurgen :lol: :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In het verleden zijn er al draadjes over vooroordelen e.d. geweest, waar dit toch ook wel onder valt.
Ter inspiratie (of ter ergernis) kan je dit even lezen:

stereotype Amerika
viewtopic.php?f=3&t=16449&hilit=vooroordelen

Hysterische Amerikanen
viewtopic.php?f=3&t=15845&hilit=vooroordelen

De eeuwige vooroordelen, welke zijn waar, welke niet? viewtopic.php?f=3&t=8743&hilit=vooroordelen

Maar men heeft niet alleen maar vooroordelen tegenover Amerikanen hoor!:
Hoe anderen (waaronder Amerikanen) over ons denken
viewtopic.php?f=3&t=8159&hilit=vooroordelen

En ook de Amerikaanse bevolkingsgroepen onderling hebben vooroordelen tegenover elkaar. Forumlid DixieChick geeft daar zelfs les over aan de universiteit: http://georgiathumbtack.blogspot.com/20 ... -enzo.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

Lees wel eens vaker op het city data forum (moet maar eens google) dat is een groot Amerikaans fora, hierdoor krijg je een heel ander beeld van de doorsnee Amerikaan.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

els70 schreef:...de doorsnee Amerikaan.
Het zijn net mensen :mrgreen:
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Zo heb ik altijd het gevoel dat ik me moet verdedigen op het gebied van onderwijs. Oprah zegt blijkbaar in haar programma (geen idee, ik kijk het nooit) dat het onderwijs in de US zo slecht is. Mensen die ik ken vragen me dus regelmatig of mijn kinderen "daar op school" wel wat leren. Nou, mijn kinderen zitten 5 dagen per week op school, hebben geen ADV middagen of woensdagmiddagen vrij en krijgen elke dag huiswerk. Dat huiswerk wordt dan ook niet gesnapt. Ze krijgen natuurlijk huiswerk omdat ze op school niet genoeg leren... :( .
Verder snapt mijn familie ook niet dat ik op gewicht kan blijven in het land van fast-food. Alsof ik elke dag gedwongen word om naar een fast food restaurant te gaan ofzo. In Nederland is er toch ook een snackbar op elke hoek en daar kom je toch ook niet elke dag?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Op gebied van (middelbaar) onderwijs neemt Amerika in de ranglijsten van de geindustrialiseerde landen een erbarmelijke positie in. Maar de onderlinge verschillen zijn zeer groot, en dat zie je niet in die algemene cijfers.
Idem bij Belgie: in diezelfde ranglijsten doen wij het ontzettend goed, maar als je de resultaten van Wallonie uit die cijfers haalt, dan schieten we nog wat verder omhoog.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

De ranglijsten vertellen maar een half verhaal: de US is niet in absolute zin achteruit gegaan, alleen maar ingehaald. Verder kun je kinderen trainen op de specifieke tests die voor dit soort ranglijsten gedaan worden en voor sommige landen (waar men wel meer dan 5 dagen per week naar school gaat) is dat een doel op zich, ten koste van meer creatieve vakken. Creativiteit is belangrijk voor innovatie, waar welvaart uiteindelijk uit voortkomt. En, zolang 8 van de top 10 universiteiten nog in de VS zijn, en men van heinde en verre naar hier komt om te studeren, maak ik me geen zorgen om de scholing van ons ukje.

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En gelijk heb je, Flipje!
In ieder geval begreep men het bij ons ook niet dat wij met een intelligent kind in een Vlaamse topschool zouden willen verhuizen naar de VS. Ik begreep het des te beter, want ik keek vooruit, naar die universiteit.
Elke
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Anderzijds.... ik ben nog niet in Amerika geweest (ik tel af tot onze eerst reis :wink: ) maar ik heb toch al een paar amerikanen tegengekomen en dingen horen zeggen... :lol:

- zo was ik op reis in Tanzania en bezocht ik een toeristisch souvenirsmarktje, aan 1 kraam stonden 2 dikke amerikaanse vrouwen die een of ander prul wouden kopen. Eerst spraken ze een infantiel soort Engels (luid!) tegen die verkoopster, daarna vroegen ze of ze een liedje voor haar mochten zingen :shock: Toen keek ik eens goed en zag ik dat ze een T-shirt aanhadden met daarop "African Crusade" ... één of andere missionarissen dus. Toch een beetje hallucinant.

- in Rome, naast het Pantheon, bij een krantenkiosk "oh look, it's a book" "o waw, does it have pictures in it? " Klonk echt als Homer Simpson

- op de universiteit in London zat ook een Amerikaanse uitwisselingsstudente, 20 jaar, studeerde geschiedenis en had nog nooit over de kolonisatie van Afrika gehoord :shock: maar dus echt nog niks he, "wow, I didn't know this happened"

dit gezegd zijnde, heb ik ook al leuke en slimmere amerikanen tegengekomen en wil ik niet veralgemenen hoor. Kijk trouwens erg uit naar onze reis net om wat meer te zien en te beleven dan de clichés :dance:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Missionarissen kom je overal tegen. Bijvoorbeeld gewoon aan je voordeur.

Een boek over Rome is toch veel boeiender als er prenten in staan? Je kan dan in je thuisland laten zien wat je allemaal hebt kunnen bewonderen. Zelf koop ik ook op elke reis bv. prentkaarten (waar de dingen vaak mooier opstaan dan hoe ik ze zelf kan maken met mijn fototoestel. Immers, men gaat het Vaticaans museum niet ontruimen omdat ik wat fotootjes wil maken). En ja, ik koop ook boeken met prenten, om voorgenoemde reden.

Wij in Europa krijgen een onderricht dat Europa centraal stelt, het zogenaamde Eurocentrisme. Het Afrikaanse continent werd voornamelijk door Europese landen gekoloniseerd, vandaar dat dat mogelijk in onze geschiedenislessen meer aandacht krijgt. Maar ik zou het heel straf vinden dat een Amerikaanse studente niets van dat alles weet, want dat is de geschiedenis van de afro-americans, en naar ik meen neemt dat toch een belangrijk deel in in de geschiedenislessen in Amerika?
Oh ja, de gemiddelde Europese leerling weet ook bijlange na niet zoveel van de Revolutionary War dan wat zijn Amerikaanse tegenpool weet. Logisch toch?
Elke
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

LeenG schreef: - op de universiteit in London zat ook een Amerikaanse uitwisselingsstudente, 20 jaar, studeerde geschiedenis en had nog nooit over de kolonisatie van Afrika gehoord :shock: maar dus echt nog niks he, "wow, I didn't know this happened"
Ik weet niet hoe het op highschool zit, maar dit soort dingen heb ik hier in de US op college geleerd bij aardrijkskunde. Als zij dus wel voor geschiedenis heeft gekozen, maar bijvoorbeeld geen aardrijkskunde dan kan het makkelijk zijn dat ze dit heeft gemist op highschool. Ik heb in Nederland op de Havo gezeten, maar had geen aardrijkskunde/geschiedenis in mijn pakket en ik heb daar ook nooit iets gehoord over de geschiedenis van de US. Op de lagere school werd er vaag iets verteld over Columbus, dat wel :D . Maar de hele amerikaanse burgeroorlog begreep ik pas echt toen ik hier geschiedenis kreeg.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
natasja
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door natasja »

tja voorooordelen spreek me er niet In Nederland hadden familieleden echt zo iets van dat je alles opgeeft om met een man te trouwen , lol die dan ook nog eens 2 keer getrouwd is geweest en het onderwijs is zo anders en slecht en de verzekeringen voor gezondheid is zo duur en als je er zonder werk komt te zitten oh help da word je niet ondersteund . terwijl ik mensen zie die meer hulp krijgen als zonder werk zijn dan van de nederlandse overheid

terwijl ik ook mensen had van gaaf dat je dit doet en helemaal geweldig , ik heb toen ik hier kwam niks anders als mensen gehad die me steunde en erg lief voor me waren en ook voor de kinderen, en erg veel willen weten van het land waar je vandaan komt nee ik zie zelf alleen maar meer voordelen als nadelen
enige nadeel is dat net als nederland ,alles wat via papieren gaat is gewoon langzaam lol visum of je social securtie nummer bv gaat langzaam en ik te vergelijken met nederland , enige voordeel vind ik dat ze hier aardiger zijn en stukken beleefter hahahahahaha

kinderen gaan nu naar school en de jongste 5 heeft het gewoon makkelijker als de 2 oudste maar voor de 2 oudste die het echt prima doen en echt al op het standaard nivau zitten vind ik dat knap de school het hun echt prima ondersteund en ze doen het gewoon echt super goed weten dat ze pas 5 maanden naar school gaan !!! dus dat onderwijs slecht zou zyn nee ik vind misschien nog wel beter als nederland ik vind de dagen dat ze naar school gaan gewoon lekker het is gewoon duidelijk voor de kinderen en voor je zelf ook

zeggen wel eens onwetenheid lijd tot vooroordelen
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Ik ben niet van mening dat het onder wijs hier slechter of beter is dan in Nederland. Beter geregeld is het in elk geval wel. Uitval komt bijna nooit voor. was in Gennip wel even anders. Ook de school tijden zit veel meer structuur in. Elke dag zelfde tijden veel meer structuur in roosters etc.
Een heel erg groot voordeel hier vind ik wel dat er veel en veel meer respect is. En niet alleen op de scholen. Ook al is het soms wat over dreven.

Toch maak je ook leuke dingen mee. Een leraar bij ALeysha. Grade 7 beweerd namelijk dat de rivier de Rijn niet in Nederland loopt. Geen spelt tusen te krijgen. Geen landkaart die hem van gedachten kan veranderen. Aardrijkskunde is wel voor verbetering vatbaar. Aan mijn super blonde dochter vraagt men of ze in Vietnam ook kerst vierde. Ze vertelt dat ze dat niet weet omdat ze nooit in Vietnam is geweest. O nee je kwam uit Duitsland he...

Iets wat ik eigenlijk nooit zo heb willlen geloven voor ik hier naar toe verhuisde is dat Amerikanen niet zo heel erg gestructureerd werken en de productiviteit nog wel eens te wensen over laat.

Een raar idee, vind ik nu, dat men in Europa denkt (en dat deed ik ooit ook) dat de sociale voorzieningen hier helemaal niets voorstellen. Toegeven dat het inderdaad heel anders is dan in Nederland maar het is zeker aanwezig. En of het echt zo veel slechter is dan in NL.. Ik vind van niet..
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
natasja
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door natasja »

ik heb op de bystand in nederland gezeten met 4 kinderen waar van 1 zwaar gehanicapt en na een zware echtscheiding en geloof me nederland is echt geen vetpot had 990 euro per maand en vaak waren me lasten hoger als dat ... en vaak hongerig als het niet aan me ouders en verloofde was geweest met hulp was ik vaak erg hongerig geweest en hadden de kids geen kados voor sinterklaas en zo ... dus nederland beter in dat mmmmm weet nog net zo niet

hier vind ik gewoon ik zie dat oudesr veel meer vergoedingen krijgen dan in nederland zoals voedselbonnen en je kinderen hoeven niks te betalen voor breakfast en lunch en ga zo maar door .. en dat je geholpen word met werk zoeken is nederland soms wel anders maar ja ieder land heeft nadelen of niet dan .. wat voor de een een nadeel is hoeft voor de ander niet zo te zijn
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

En toch, 1 van de favoriete charities van mijn vrouw: http://www.feedthechildren.org. Honger in de VS.

Een groot verschil dat ik zie tussen hier (CA) en NL, is dat allerlei subsidies (voedselbonnen, schoollunches, lagere PG&E tarieven, section 8 housing, etc.) hard afvallen na een nog relatief laag salaris (ruwweg $25K/jaar voor een gezin), terwijl het in NL langer strekt. Het voordeel daarvan is dat werk hier eerder loont, maar het dal waar je eerst doorheen moet, kort als het is, is wel heel erg diep.

Gr., Flipje
natasja
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door natasja »

dat ben ik wel met je eens ja maar ja honger is over all en het dall is
heel diep waar je ook zit in nederland of amerika want alle by kennen ze honger
in 2 landen waar het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn

ieder land heeft voor en nadelen en iedereen zal daar anders tegen aan kijken ....
zerlinetta
Amerika-newbie

Bericht door zerlinetta »

FlipjeBTiel schreef:Creativiteit is belangrijk voor innovatie, waar welvaart uiteindelijk uit voortkomt. En, zolang 8 van de top 10 universiteiten nog in de VS zijn, en men van heinde en verre naar hier komt om te studeren, maak ik me geen zorgen om de scholing van ons ukje.

Gr., Flipje

Met alle respect, maar ik denk dat jij niet weet hoe het in de VS eigelijk is!

VB:
Niet vergeten dat 80% van de VS wetenschappers in Europa geronseld zijn, (gekocht)

De VS heeft nu éénmaal weinig eigenkennis en eigenweten voorradig door gebrek aan motivatie, discipline en eigencreativiteit.
De VS is nu éénmaal een business systeem en geen kennis systeem, het kopen van kennis is voor hen eenvoudiger dan het aanmaken van kennis.
Kennisoverdracht naar de volgende generatie toe kost een samenleving immens veel geld, moeite en geduld aan diegenen die de kennis overdragen en aan de nieuwe generatie die de kennis moeten opslaan.
De VS parasiteert immers liever op de kennis van anderen en niet enkel op kennis, hun totale economie wordt voor een groot deel op deze manier bekomen.

De dubbelmoraal van de VS. om kennis te kopen en niet zelf aan te maken heeft als gevolg dat:
§ Een samenleving die geld en moeite stopt in kennisoverdracht en zelf de vruchten niet kan plukken van een boomgaard die men zelf heeft aangelegd, daardoor stabilisering van kennis, wat zeer frustrerend is uiteraard.
§ De moedeloosheid en zinloosheid die daardoor ontstaat heeft tot gevolg dat een samenleving die wel kennis overdraagt en aanmaakt, haar motivatie verminderd en in het slechtste geval stopt.
§ Europa en de leegloop van haar kennis, doordat de VS superlonen uitkeren aan onze hooggeschoolden.
§ Volgens minister Fientje Moerman zijn er ongeveer 300.000 Europese wetenschappers in de VS.
§ Neem een deelstaat van de VS met evenveel inwoners als Vlaanderen en ga daar kijken met hoeveel topuniversiteiten ze daar zitten, met kop en schouder steken we er bovenuit!
§ Ook veel rijke oliestaten hebben de mogelijkheid om kennis aan te maken, maar teren liever op de kennis van anderen, een gevolg van wanbeleid, zolang de olievoorraad strekt natuurlijk.
§ De “plundereconomie” van de VS, bijgestaan door haar militair machtsapparaat maakt het mogelijk om deze wanpraktijken nog zeer lang vol te houden.
§ Neoliberalen, libertariërs en marktfundamentalisten maken misbruik van Europa.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dan is dat toch eigen schult dikke bult?
Moeten ze hun eigen wetenschappers maar beter betalen. gaan ze ook niet zo snel weg
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer