Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
amirikanen en eten
amirikanen en eten
hallo allemaal
Ben net terug uit usa en weet je wat kunnen ze veel eten .En al die eetplaatsen tjee veel hoor maar ondank het velen eetplaatsen . Ik heb er veel geprobeerd en allemaal even druk Maar kan iemand me vertellen waarom ze zo veel eten altans zoveel meer als wij Nederlanders
groetjes natasja
Ben net terug uit usa en weet je wat kunnen ze veel eten .En al die eetplaatsen tjee veel hoor maar ondank het velen eetplaatsen . Ik heb er veel geprobeerd en allemaal even druk Maar kan iemand me vertellen waarom ze zo veel eten altans zoveel meer als wij Nederlanders
groetjes natasja
Ik wilde hier eerst niet op reageren, omdat het zo'n algemene opmerking is, Amerikanen eten zo veel. Bij restaurants krijg je meestal veel te veel en de meeste mensen nemen mee naar huis wat er over is.
Zonder twijfel zijn er veel te veel dikke mensen, maar dat ligt niet alleen aan de grote porties. Ook te weinig beweging. Maar het zijn zo'n generalisaties.
Dat werkstuk dat genoemd wordt is wel leuk, het is een 6e klasser en hopelijk verbeterd haar journanistiek nog wat. Dat doet me denken aan wat ik zelf eens schreef in een 6e klas werkstuk over Engeland; ik had een plaatje erbij met de koningin op een olifant en schreef dat de ze zo altijd vervoerd werd (sorry,
)
Annemiek
Zonder twijfel zijn er veel te veel dikke mensen, maar dat ligt niet alleen aan de grote porties. Ook te weinig beweging. Maar het zijn zo'n generalisaties.
Dat werkstuk dat genoemd wordt is wel leuk, het is een 6e klasser en hopelijk verbeterd haar journanistiek nog wat. Dat doet me denken aan wat ik zelf eens schreef in een 6e klas werkstuk over Engeland; ik had een plaatje erbij met de koningin op een olifant en schreef dat de ze zo altijd vervoerd werd (sorry,
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Zesde
Hoi Annemiek,
Tja, generaliseren doen we makkelijk. Het werkstuk is wél erg mooi in elkaar gezet voor iemand uit groep 6. Die is hooguit een jaar of 10, want de zesde klas bestaat al jaren niet meer. Dat heet nu groep 8 hier.
Groet,
Monique
Tja, generaliseren doen we makkelijk. Het werkstuk is wél erg mooi in elkaar gezet voor iemand uit groep 6. Die is hooguit een jaar of 10, want de zesde klas bestaat al jaren niet meer. Dat heet nu groep 8 hier.
Groet,
Monique
Ik vind het werkstuk erg leuk, het zit vol met kinderlijke logica, ik vind het erg leuk om dat te lezen. Uit de tijd dat het leven nog simpel is...
In verband met Amerikanen en eten, mag ik dan even een ervaring noemen die mijn vriendin had deze week (zij is nu in Boston): in de kantine van de universiteit aldaar bestelde mijn vriendin een portie friet en hotdogs. Vervolgens kreeg ze van de kok op haar oren omdat het wel érg ongezond was. Ze kon beter wat gezonders kiezen.
Dat is een kant van Amerika die de meeste (bevooroordeelde) Nederlanders niet willen zien!
Mack
In verband met Amerikanen en eten, mag ik dan even een ervaring noemen die mijn vriendin had deze week (zij is nu in Boston): in de kantine van de universiteit aldaar bestelde mijn vriendin een portie friet en hotdogs. Vervolgens kreeg ze van de kok op haar oren omdat het wel érg ongezond was. Ze kon beter wat gezonders kiezen.
Dat is een kant van Amerika die de meeste (bevooroordeelde) Nederlanders niet willen zien!
Mack
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Helemaal mee eens.. overgewicht is een verkeerde levensstijl, waarvan te veel en ongezond eten een onderdeel is.ANY schreef:Ik wilde hier eerst niet op reageren, omdat het zo'n algemene opmerking is, Amerikanen eten zo veel. Bij restaurants krijg je meestal veel te veel en de meeste mensen nemen mee naar huis wat er over is.
Ik vond het eigenlijk ook reuze meevallen (het aantal Amerikanen met overgewicht en ongezond eten) ..
Porties zijn in sommige restaurants inderdaad 'groter' dan dat we hier gewend zijn.. en ik kon ook vaak mijn portie niet op..
Maar dat konden de Amerikanen met wie wij waren ook niet.. Misschien dat een doggy bag gebruikelijk is.. maar ik vraag me af of dat vaak gedaan wordt. (ik heb het zelf niet gezien)
Wat dat betreft zouden de porties wat 'minder' mogen.. om verspilling van eten tegen te gaan..
Mijn vader heeft jaren in Singapore gewerkt. Hij vertelde dat je daar restaurants had waar je onbeperkt kon eten. Alleen het eten wat je niet op at (wat je dus op je bord liet liggen) kwam dan bovenop de prijs. Dit was om verspilling tegen te gaan.. Een goed principe vind ik!
Sandy
Ik wil niet dat mijn porties minder mogen. Ik eet soms alles op, en soms niet, wat ik niet eet, neem ik mee in a "doggy bag" en is voor lunch de volgende dag of als een homeless person het eten wil. Ik laat dan wel weten dat ik eraan gezeten heb, maar soms kan dit hun echt niet schelen... en soms is het een treat voor mijn honden (hangt er vanaf wat voor eten het is.)
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
American
Californian
-
VermontGirl
- Amerikafan
Dat is wel grappig, want hier op de universiteit is het het omgekeerde! Je kunt hier niet fatsoenlijk lunchen. Alles is ongezond wat ze hebben, muv de salad bar, maar dat is iedere dag hetzelfde en daar ben ik dus ook al een jaar op uitgekeken.in de kantine van de universiteit aldaar bestelde mijn vriendin een portie friet en hotdogs. Vervolgens kreeg ze van de kok op haar oren omdat het wel érg ongezond was. Ze kon beter wat gezonders kiezen.
Dus ik smeer lekker in de ochtend mijn eigen boterhammetjes en baal ook altijd verschrikkelijk als ik mijn lunch vergeet...
En wat de porties in de restaurants. Die zijn inderdaad groot. Ik neem dan ook altijd het overgebleven eten meer voor de volgende dag. Doggy bags zijn heel gebruikelijk hier! Nou ik het daar over heb moet ik aan het volgende denken. Mijn vriend en ik waren in NL uit eten en toen wou hij ook het overgebleven eten mee naar huis nemen (voor hem natuurlijk heel gewoon) en toen stonden ze hem toch raar aan te kijken!! was wel grappig
Waar wij wonen is het ook erg gebruikelijk om een doggy-bag mee te nemen. Ik doe het ook regelmatig. Erg handig voor lunch de volgende dag.
Weet niet of the orginele poster ook bedoelde dat er veel restaurants zijn. Het valt mij namelijk op dat Amerikanen veel vaker uit eten gaan, ook met kleine kinderen enzo. In Nederland is het meer iets speciaals om uit eten te gaan, en (kleine) kinderen gaan vaak niet mee.
Uit eten is hier relatief ook goedkoper volgens mij. Laatste keer dat we in Nederland waren schrokken we van de prijzen in restaurants (in Friesland!). Terwijl wij gewend zijn om uit eten te gaan in NYC.
Dora
Weet niet of the orginele poster ook bedoelde dat er veel restaurants zijn. Het valt mij namelijk op dat Amerikanen veel vaker uit eten gaan, ook met kleine kinderen enzo. In Nederland is het meer iets speciaals om uit eten te gaan, en (kleine) kinderen gaan vaak niet mee.
Uit eten is hier relatief ook goedkoper volgens mij. Laatste keer dat we in Nederland waren schrokken we van de prijzen in restaurants (in Friesland!). Terwijl wij gewend zijn om uit eten te gaan in NYC.
Dora
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik ben eigenlijk een beetje nerveus over onze vakantie in Nederland, wat betreft uit eten gaan. Wij zijn als gezin heel wat gewend, familie restaurants, maar ook heel sjieke restaurants en allerlei ethnische cuisines. We eten inderdaad aardig vaak buitenshuis en de kinderen gedragen zich in restaurants meestal voorbeeldig. Ik heb echter in NL meegemaakt, dat we het restaurant door de bediening werden uit gekeken omdat we met kinderen kwamen
.
Over porties, het hangt er ook maar vanaf waar je gaat eten. Keten restaurants verschaffen meestal veel grotere porties, dan prive restaurants. Zelfs hier in het Noorden van het land.
En in ons gebied zijn doggy bags absoluut normaal! Zelfs in de meest upscale restaurants (dan maken ze er zo'n leuk zwaantje van folie van om mee te nemen
).
Over porties, het hangt er ook maar vanaf waar je gaat eten. Keten restaurants verschaffen meestal veel grotere porties, dan prive restaurants. Zelfs hier in het Noorden van het land.
En in ons gebied zijn doggy bags absoluut normaal! Zelfs in de meest upscale restaurants (dan maken ze er zo'n leuk zwaantje van folie van om mee te nemen
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
olavski
- Amerikafan
- Contacteer:
Och het valt best mee in Nederland hoor, uit eten gaan.
De bediening kan het zich inderdaad veroorloven wat chagerijniger over te komen terwijl in de VS het vaak weer veel te overdreven is (in mijn ogen dan)
Zelf heb ik 't liefst bediening als ik het nodig heb, niet om de 5 minuten komen vragen of 'everything ok' is
De bediening kan het zich inderdaad veroorloven wat chagerijniger over te komen terwijl in de VS het vaak weer veel te overdreven is (in mijn ogen dan)
Zelf heb ik 't liefst bediening als ik het nodig heb, niet om de 5 minuten komen vragen of 'everything ok' is
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal nog wel mee vind vallen. Wel is hier het uit eten gaan meer een normaal iets. Het is ook niet zo dat zoals in NL je heel de avond aan het tafelen bent. Gewoon je besteld je eten en daarna weer verder. Op doordeweekse avonden zijn de parkeerplaatsen hier stampend vol bij de restaurants. Dat komt omdat Amerikanen hier vaker buiten de deur eten en dat het ook goed betaalbaar is in vergelijking met NL.
Wat ik wel merk is dat dat in bijv. de Golden Coral en dergelijk buffet restaurant wel de wat vollere posturen aanwezig zijn. Het stereotype dus. Maar desondanks denk ik dat the way of life er zeker mee te maken heeft. Dus de beweging en het eetpatroon natuurlijk.
De doggy bag is hier wel heel gebruikelijk en zie ik veel vuldig voorbij komen. Vindt dat eigenlijk wel zo eerlijk. Je hebt er tenslotte voor betaald en er wordt hier helemaal niet moeilijk overgedaan. Het wordt met alle liefde door de serveerster in een doosje gedaan.
Groetjes Petra
Wat ik wel merk is dat dat in bijv. de Golden Coral en dergelijk buffet restaurant wel de wat vollere posturen aanwezig zijn. Het stereotype dus. Maar desondanks denk ik dat the way of life er zeker mee te maken heeft. Dus de beweging en het eetpatroon natuurlijk.
De doggy bag is hier wel heel gebruikelijk en zie ik veel vuldig voorbij komen. Vindt dat eigenlijk wel zo eerlijk. Je hebt er tenslotte voor betaald en er wordt hier helemaal niet moeilijk overgedaan. Het wordt met alle liefde door de serveerster in een doosje gedaan.
Groetjes Petra
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Waar uit eten gaan in Nederland vooral een sociaal gebeuren is (een gezellige avond) is het in Amerika vooral "eten om het eten". Dus inderdaad geen 3 uur uitgebreid tafelen, maar snel opdienen, opeten, betalen en wegwezen. Het is echt een vervanger van thuis eten, gemak dus. En dat op elk moment van de dag.
De porties zijn inderdaad vaak groot, soms zelfs op het absurde af, en persoonlijk zou ik liever kleinere porties hebben met een naar rato lagere prijs. Natuurlijk kun je wel weer een doggie bag krijgen, maar toch, vaak is het oog groter dan de maag en eet je al gauw wat meer dan goed voor je is. Ik heb me inmiddels maar aangeleerd om niet te eten tot ik vol ben, maar vooraf m'n "opeetportie" te bepalen: tot daar en niet verder. Dat helpt om het een beetje binnen de perken te houden.
De porties zijn inderdaad vaak groot, soms zelfs op het absurde af, en persoonlijk zou ik liever kleinere porties hebben met een naar rato lagere prijs. Natuurlijk kun je wel weer een doggie bag krijgen, maar toch, vaak is het oog groter dan de maag en eet je al gauw wat meer dan goed voor je is. Ik heb me inmiddels maar aangeleerd om niet te eten tot ik vol ben, maar vooraf m'n "opeetportie" te bepalen: tot daar en niet verder. Dat helpt om het een beetje binnen de perken te houden.
Life is good in the Tarheel State.
Uit eten is ook een sociaal gebeuren hier in de VS hoor! Het is allebei hier, het is zowel sociaal als plaatsvervanger voor thuis eten.
Ik eet iets van 5 keer per week uit, wanneer ik dit niet doe is het take-out/delivery. Meestal is dit dus het plaatsvervangen van thuiseten. In het weekend, eten mijn vriend en onze vriend(inn)en altijd uit, voordat we naar een film/concert/toneelstuk/whatever gaan, soms eten we gewoon uit voor de gezelligheid en is natafelen heel normaal.
Meestal na een concert, gaan mijn beste vriendin en ik naar een thai restaurant of diner en dan hangen we daar voor uren, praten over alles, etc. natafelen, dit gebeurt of met veel vrienden of alleen ons tweeen.
Grote porties zal je vooral krijgen in de ketens, zoals PetraVS al zei. In de Ketens willen ze ook dat je eet, betaalt en dan weggaat. Prive-restaurantjes (mom-n-pop restaurantjes) zullen ze dit niet doen, ik heb dit ervaren in alle steden waar ik in de VS gewoond heb. Ik eet dus nooit in ketens, dat is meer voor toeristen of suburbans-hanging-out-in-the-city (zowel domestic als foreign). In het algemeen vind ik restaurantjes hier in de VS (zelfs in NYC) veel goedkoper dan Nederlandse restaurants.
Ik eet iets van 5 keer per week uit, wanneer ik dit niet doe is het take-out/delivery. Meestal is dit dus het plaatsvervangen van thuiseten. In het weekend, eten mijn vriend en onze vriend(inn)en altijd uit, voordat we naar een film/concert/toneelstuk/whatever gaan, soms eten we gewoon uit voor de gezelligheid en is natafelen heel normaal.
Meestal na een concert, gaan mijn beste vriendin en ik naar een thai restaurant of diner en dan hangen we daar voor uren, praten over alles, etc. natafelen, dit gebeurt of met veel vrienden of alleen ons tweeen.
Grote porties zal je vooral krijgen in de ketens, zoals PetraVS al zei. In de Ketens willen ze ook dat je eet, betaalt en dan weggaat. Prive-restaurantjes (mom-n-pop restaurantjes) zullen ze dit niet doen, ik heb dit ervaren in alle steden waar ik in de VS gewoond heb. Ik eet dus nooit in ketens, dat is meer voor toeristen of suburbans-hanging-out-in-the-city (zowel domestic als foreign). In het algemeen vind ik restaurantjes hier in de VS (zelfs in NYC) veel goedkoper dan Nederlandse restaurants.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
American
Californian
Dat vind ik ook, dat uit eten hier juist iets sociaals is, met vrienden en kinderen, na het werk, voordat we uitgaan enzovoort.
In Nederland is uit eten iets elitairs over het algemeen, zonder kinderen, alleen bij speciale gelegenheden en in nette kleren.
Wat in Nederland een biertje pakken is, is hier uit eten denk ik (ongeveer), maar dan wel met de kinderen erbij.
Wat me ook opvalt is dat veel restaurants geen alcohol vergunning hebben, dan mag je je eigen drank meenemen
Ons Nederlands bezoek staat er nog altijd versteld van, dat ze het zelfs voor je in een koelkast zetten of in een koeler bij de tafel en dat je glazen krijgt en dat ze het zelfs voor je openmaken
Dat zou eigenlijk meer iets Nederlands moeten zijn.
Dora
In Nederland is uit eten iets elitairs over het algemeen, zonder kinderen, alleen bij speciale gelegenheden en in nette kleren.
Wat in Nederland een biertje pakken is, is hier uit eten denk ik (ongeveer), maar dan wel met de kinderen erbij.
Wat me ook opvalt is dat veel restaurants geen alcohol vergunning hebben, dan mag je je eigen drank meenemen
Dora
Wanneer het eten waarvoor je betaald hebt, mee naar huis wordt genomen, dan is dat uiteraard geen verspilling van voedsel.. Maar de keren dat ik mee "uit eten" ben genomen, dan schaamde ik me hoeveel ik liet staan nog. Maar ik kon het gewoon echt niet op. (ik ben ook een kleine eter.. meer een 'snoeper')
Niet bij nagedacht om het in te laten pakken (en eerlijk gezegd had ik dat 's avonds dan nog niet opgekregen), plus de Amerikanen die ons mee uit namen kwamen ook niet met het idee om het eten te laten verpakken .. en bovendien had het ook niet gekunnen bedenk ik nu, omdat we veelal op pad waren en het dan toch maar in een warme auto moest staan..
Niet bij nagedacht om het in te laten pakken (en eerlijk gezegd had ik dat 's avonds dan nog niet opgekregen), plus de Amerikanen die ons mee uit namen kwamen ook niet met het idee om het eten te laten verpakken .. en bovendien had het ook niet gekunnen bedenk ik nu, omdat we veelal op pad waren en het dan toch maar in een warme auto moest staan..
Sandy