Oscar schreef:- zijn de parkeerproblemen in San Francisco echt zo erg als iedereeen zegt???
Hoi Oscar,
Ik vond het parkeerprobleem eigenlijk wel meevallen. Vlakbij Pier 39 is een grote parkeergarage, waar je je auto kwijt kunt, maar die is behoorlijk pittig geprijsd. Een andere optie is, om je auto te parkeren op een bewaakte parkeerplaats op Mason Street, naast Hotel Bijou (= 111 Mason Street). Op deze parkeerplaats betaal je voor de hele dag ongeveer $8.

Je moet dan wel je autosleutels achterlaten bij de bewaker, omdat de auto's zonder tussenruimte worden geparkeerd. Het kan dus zijn dat je auto gedurende de dag wordt verplaatst, en daarvoor hebben ze je autosleutels nodig.
Vanaf deze parkeerplaats is het ongeveer 5 minuten lopen naar het begin van de kabeltram op Powell Street. Hier kun je dan de kabeltram nemen naar bijvoorbeeld Pier 39, een leuk begin van je bezoek aan de stad. Je krijgt meteen een goed beeld van de stad, en het ritje is echt een bezienswaardigheid op zich.

Op deze plek, aan het begin van de route van de kabeltram op Powell Street, worden de trams ook gedraaid met de houten vlonders. Dat is ook heel leuk om te zien!
Trouwens, deze parkeerplaats ligt ook midden in het shopping district, waar je heerlijk kunt winkelen!
Oscar schreef:- Wat vinden jullie van het Aquarium in Monterey?
Ik vond het heer prachtig aquarium, zeker de moeite waard om te bezoeken! Vooral de jellies zijn schitterend, maar ook de buitenplaats waar de Californische otter zijn verblijfplaats heeft. Deze staat overigens in verbinding met de oceaan, dus de otter heeft alle vrijheid! Het aquarium ligt in een baai, aan het water, en je hebt een prachtig uitzicht!
Oscar schreef:- Wat vinden jullie van Hearst Castle?
Ook zeer de moeite waard! Vooral het verhaal rondom het gebouw is heel leuk. Het was eigenlijk gewoon een heel maf, excentriek persoon, die mijnheer Hearst!

Het gebouw is schitterend, vooral de zwembaden. Wij hadden het niet willen missen. Ik kan je wel aanraden om te reserveren, want anders kan het zijn dat je lang moet wachten voordat er plek is.
Oscar schreef:- Zijn er nog andere bezienswaardigheden langs Highway 1 die je niet mag missen?
Een leuk plaatsje om te stoppen is Santa Cruz. Hier ligt aan het strand een mooie boardwalk, met een aantal attracties, heel leuk om overheen te wandelen. Ook ligt hier de beroemde Giant Dipper, een van de oudste houten achtbanen ter wereld, hij stamt uit 1926, en is onder achtbaankenners nog altijd zeer de moeite waard!

Ook heeft het stadje een gezellig centrum, met leuke winkeltjes en restaurantjes. Een pauzebreak waard!
Een andere bezienswaardigheid langs Highway 1 is Big Sur. Dit is werkelijk een prachtig stuk van de route, met indrukwekkende uitzichten. Geef hier je ogen goed de kost, en stop een aantal keren langs de weg op daarvoor aangelegde plaatsen! Het zal zeker veel indruk maken! Voordat je bij Big Sur komt, ligt langs Highway 1 ook Nepenthe. Dit is een restaurent en café, met een prachtig uitzicht.

Het is heel leuk ingericht, heel gezellig, en je kunt er heerlijk eten! Niet overslaan! Kijk maar eens op de website voor een voorproefje:
http://www.nepenthebigsur.com/
En dan als laatste: voordat je bij San Simeon bent, langs Highway 1, kom je langs een plek op het strand waar een kolonie zee-olifanten zich hebben gehuisvest! Heel leuk om te zien. Je kunt er heel dichtbij komen, en het geeft je het gevoel alsof je in een uitzending van National Geographic terecht gekomen bent! Prachtig!
Oscar schreef:- Is het de moeite waard om vanuit Venice (LA) een dag naar Seaworld te gaan?
De afstand naar San Diego vanuit Los Angeles, is heel goed te doen. Wij hebben Seaworld niet gezien in San Diego, maar wel in Orlando, Florida. We hebben ervan genoten! Het is een schitterend park, en zeer de moeite waard, maar ik vond het wel een beetje zielig. De killerwhale leeft namelijk gewoon in gevangenschap, en dat kun je ook zien aan de rugvin, want die hangt slap doordat hij in gevangenschap leeft. Het geeft je wel het gevoel alsof je Free Willy zou willen uitvoeren ter plekke!
Een andere prachtige bezienswaardigheid in San Diego is de San Diego Zoo en Balboa Park (waar de Zoo in ligt). Dit is met recht één van de mooiste dierentuinen ter wereld! De dieren hebben allemaal prachtige verblijven, met veel ruimte en groen, net alsof ze in de natuur leven.

Vanwege het klimaat kan deze dierentuin ook veel zeldzame dieren huisvesten, en dat maakt een bezoek heel bijzonder. Ik wil hier graag nog eens terug komen!
Oscar schreef:- idem voor Universal Studio's?
Universal Studios is echt prachtig! Als je het kunt permitteren, kan ik je de VIP-tour aanraden, die is echt schitterend!

Je krijgt dan namelijk met de VIP groep (onze groep bestond uit 14 personen) een uitgebreide rondleiding in de studio's, onder leiding van een gids. Je komt op plekjes, in de echte studio's, waar verder niemand komt, en je hebt de hele dag eerste rangs plaatsen bij elke show en elke attractie! Je hoeft nergens te wachten, en je krijgt overal ook nog een leuk verhaal bij. Maar vooral de rondleiding door de studio's zullen wij nooit vergeten! De tour kost $125 per persoon, maar is zeker het overwegen waard!
Oscar schreef:- zijn er in en rond LA andere plaatsen / bezienswaardigheden die je niet mag missen?
Natuurlijk, moet je even een tochtje maken met de auto over Mulholland Drive (voor het geweldige uitzicht) en over Sunset Boulevard. Ook Rodeo Drive en Melrose Avenue zijn de moeite waard om even overheen te rijden. Maar, stel je er niet teveel van voor, want je hebt het snel gezien.
Wij onden Los Angeles verder maar een vieze, drukke stad.

Er hangt veel smog, en je kunt het echt niet vergelijken met New York, Washington of San Francisco. Wij zouden er in elk geval nooit meer terug gaan, maar ik ben me ervan bewust dat een heleboel mensen daar echt anders over denken. Smaken veschillen, zullen we maar zeggen.
Vlakbij Los Angeles ligt ook Anaheim, ik denk ongeveer een half uurtje rijden? In Anaheim vind je natuurlijk Disneyland, maar ook Knott's Berry Farm, een ander leuk pretpark. Disneyland bestaat uit 2 parken. Je hebt er het oudste Disneypark van de wereld, dat erg vergelijkbaar is met Disneyland in Parijs en met Magic Kingdom in Florida. Maar daarnaast hebben ze in 2001 een nieuw park geopend, dat met geen enkel ander park van Disney is te vergelijken: DIsney's California Adventure

. Dit is echt prachtig, heel mooi aangelegd, en met hele mooie attracties. Vooral Soaring California is een hele mooie attractie, die staat bij ons hoog boven in onze top 10! Als je voldoende tijd hebt, zou ik dit park zeker aandoen!
Knott's Berry Farm is ook een heel leuk park, maar wel een redelijk traditioneel pretpark. Je hebt er een aantal hele leuke attracties, en Camp Snoopy, gebouwd rondom het stripfiguurtje Snoopy. Vooral de houten achtbaan is een hele mooie achtbaan, die zijn weerga niet kent. Wij waren er erg door verrast, en deze houten achtbaan staat ook hoog in onze top 10! Daarnaast hebben ze hier een hele spectaculaire hypercoaster, waarin je wordt afgeschoten naar een snelheid van 130 km/uur in 2,3 seconden!!!

Vergelijkbaar met een F1 auto.
Ik hoop dat ik je heb geholpen met deze tips.
Wij hebben in 2002 een reis gemaakt naar Californië en Las Vegas en ik heb daarvan ook een verslag gemaakt. Als je dat wil lezen, laat dan even een persoonlijk berichtje voor me achter met je e-mail adres, dan zal ik het je sturen!
Groetjes, en alvast veel voorpret,
Jacqueline