Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.

Een Internationaal Rijbewijs vind ik...

A. Nuttig en schaf ik daarom WEL aan voor mijn volgende Amerika-reis.
23
25%
B. Onzin en schaf ik daarom NIET aan voor mijn volgende Amerika-reis.
70
75%

Totaal aantal stemmen: 93

Bandido
Amerika-expert

Re: Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?

Bericht door Bandido »

Bushmaster schreef: Nou als iedereen in Georgia zo vriendelijk is als u, wil ik er niet eens heen.
Wat gebeurd er in georgia met vakantiegangers die geen IR hebben? Doodstraf? levenslang?
Wat is er niet goed aan het nederlandse rijbewijs wat in uw ogen nog vertaald moet worden?
Pardon? De enige reden waarom ik dit hier schrijf is juist dat ik hoop dat mensen een leuke tijd hebben in deze staat. En het gevolg is dat vakantiegangers die geen IDP hebben niet meer verder mogen rijden in Georgia. En dat is nogal vervelend als je met vakantie bent. Ik vind dat dit hier nogal gebagatelliseerd wordt. Georgia is erg toeristisch en door de directe vluchten tussen BRU/AMS en ATL is het vaak een eerste stop op een rondreis door dit deel van de VS. En dus geldt dit wel voor veel mensen. Ik begrijp ook oprecht alle commotie niet. Is het niet logisch dat je je voorbereidt op de regels die gelden op de plek waar je naartoe gaat? Helemaal als het zo eenvoudig vooraf te verhelpen is.

(en nee, ik word niet door de ANWB betaald om dit te zeggen :wink: )

Overigens ben ik ook niet degene die bepaalt of een NL rijbewijs voldoende Engels bevat. Er staan symbolen/plaatjes op die een GA politie agent niet per definitie begrijpt. Nogmaals: ik heb dit gecheckt bij de instantie die daarover gaat in Georgia. En ze worden op dit moment getraind om mensen met een buitenlands rijbewijs vanaf 1-1-2009 te controleren of ze wel een geldig IDP hebben. Zeker, je kunt geluk hebben en je er "onderuit praten". Maar wat als dat nou niet lukt? Dan sta je daar langs de kant van de weg met een probleem dat alleen in NL op te lossen is. Ik hoef ook niet zo nodig mijn gelijk te halen, maar nu ik deze informatie heb vind ik het logisch dat ik dit hier op dit forum deel. En zoals ik al zei: doe ermee wat je wilt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Bandido, ik ga voor de 8e keer naar the States volgend voorjaar, was niet van plan om een internationaal rijbewijs aan te schaffen omdat we dat nog nooit hebben gedaan en nodig gehad hebben, maar nu ik jouw 'betoog' lees en wij ook volgend jaar Georgia aan zullen doen, ga ik zeker zo'n ding aanschaffen.
Bedankt voor je info!
Ingrid.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Bandido, nog een vraag die beetje OT is, maar waar jij mischien wel antwoord op weet:
Op nederlandse (en alle Europeesche) rijbewijzen staat, dat je maximaal 3500KG mag rijden met rijbewijs "B".
Ik de US is de gemiddel door een toerist gehuurder RV al veel zwaarder. Dit is allemaal leuk een aardig zo lang het goed gaat. (ja ook ikzelf heb wel in die bakbeesten gereden met mijn "B").
Maar wat als dit nu mis gaat? en je rijd iemand "in de vernieling" en je staat dan voor een rechtbank?
Als die rechter je wijst op het feit "het staat op je rijbewijs, max. 3500KG" volgens mij heb je dan pas echt een onpretige vakantie.
Ik weet is off-topic, maar wel benieuwd of mensen daar wel eens over nadenken cq nagedacht hebben.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik weet niet of 'mensen' daarover nadenken, wij doen dat in elk geval wel. De camper wordt door de verhuurder verzekerd en zij hebben daarover afspraken met verzekeraars lopen. B-rijbewijzen zijn door die afspraken toereikend voor de gangbare huurcampers.

Bushmaster, jij stelt nu een vraag waar je eigenlijk zelf het antwoord al eerder op gaf:

viewtopic.php?f=10&t=8362&hilit=rijbewijs
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ja weet ik, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe onprettiger ik het vind,
Verzekerings technisch klopt het wel, maar wettelijk zit het redelijk "scheef" lijkt me.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik las deze week nog hier op het forum dat een Nederlander (Sil van den Berg) die in Amerika een RV heeft gekocht, zonder problemen geaccepteerd werd door de verzekering op een B-rijbewijs. Verelle schreef hetzelfde over de verzekering van hun camper in 2006 (ook gekocht). Als de verzekering je accepteert, nemen zij toch ook het risico dat je wettelijk gezien opdraait voor de schade?

Wél is het belangrijk je aansprakelijkheid uit te breiden, want die is wettelijk gezien erg laag. Wij sluiten altijd de speciale camperverzekering voor Amerika/Canada bij de Europesche verzekering. Deze dekt ook een bepaald bedrag voor rechtsbijstand.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Bandido schreef:Ik hoef ook niet zo nodig mijn gelijk te halen, maar nu ik deze informatie heb vind ik het logisch dat ik dit hier op dit forum deel. En zoals ik al zei: doe ermee wat je wilt.
En daar heb je gelijk in,en dus kan dit topic nu heel handig zijn voor mensen die serieus voor hun reis kijken wat ze nodig hebben.

Maar de vraag is 99 van de 100 keer of je een IR nodig hebt in Amerika,en meestal is het antwoord dus "nee,behalve in"
silvana
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door silvana »

Ik neem het zekere voor het onzekere en ga morgen een internationaal rijbewijs bij de anwb halen, ook al is het NIET noodzakelijk.

Want ipv van met de bus gaan we toch maar een auto huren.
http://www.myspace.com/stratovana" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stratovana.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Verelle
Amerikakenner

Bericht door Verelle »

nieuwenoord schreef:Ik las deze week nog hier op het forum dat een Nederlander (Sil van den Berg) die in Amerika een RV heeft gekocht, zonder problemen geaccepteerd werd door de verzekering op een B-rijbewijs. Verelle schreef hetzelfde over de verzekering van hun camper in 2006 (ook gekocht). Als de verzekering je accepteert, nemen zij toch ook het risico dat je wettelijk gezien opdraait voor de schade?
Nog even een toevoeging: wij hebben het eerste jaar dat wij een motor home huurde een internationaal rijbewijs gehaald, de jaren daarna niet. Echter toen wij onze Bounder gingen kopen hadden bij wel bij de ANWB een IR gehaald en dat moesten we ook overleggen bij de aankoop en er is een kopie meegegaan naar de verzekering. Wij konden onze Bounder pas neenemen toen we de verzekering rond hadden, de verzekeringsmaatschappij heeft toen de papieren naar het bedrijf gestuurd waar wij de Bounder hebben gekocht.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer