Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dit is 'helaas' ook Amerika ..

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Sandy schreef:Ik vind het krom dat Clinton dan maar zijn veto geeft aan een wet om daarmee de vrouwen voor wie de bevalling levensbedreigend kan zijn, een manier te geven om legaal abortus te kunnen plegen. Met in mijn ogen alle gevolgen van dien, want de conseguentie is dat er dus ook op deze gruwelijke wijze abortussen worden gepleegd in een laat trimester waarbij het niet levensbedreigend voor de moeder is… Clinton kan dan wel duidelijk zijn reden geven, maar door zijn veto te geven maakt hij het ook legaal voor andere redenen. Zoals ik al zei, ik weet niet hoe het zit met wetsvoorstellen in Amerika.. maar is er dan geen andere weg (een specifieke wet) om voor de levensbedreigende ‘gevallen’ een uitzondering te maken?

Ik ben zelf tegen abortus.. ik vind dat ieder leven de keuze moet hebben om te leven. Of je dan nog een foetus bent of in dit geval met romp geboren, je zou zelf moeten kunnen kiezen. Maar omdat een mensje nog niet mondig is of voor volwaardig wordt aangezien, wordt er maar voor je besloten of je mag leven of niet.. In zekere zin ben ik ook voor pro-choice.. maar dan vanuit het oogpunt van het kind.

Ik wil eigenlijk geen discussie starten over abortus in de zin of je voor of tegen bent. Mijns inziens ben je er voor of tegen en dat is ieders persoonlijke keuze. Je kan elkaar daar toch niet van overtuigen, het is gevoelsmatig.. Maar de reden waarom ik dit topic destijds opende, was ten eerste dat deze manier van abortus plegen in zo’n laat stadium mij shockeerde. En ten tweede ik het niet verwachtte van een conservatief land als Amerika..
Clinton maakte PBA niet legaal, het was al legaal... Clinton gaf 2 redenen, de vage taal van het wetvoorstel die ook over andere abortussen kon gaan en het feit dat de wetvoorstel geen provisie had om een vrouw te beschermen. Dit is niet Clinton's schuld, dit is de schuld van de politici in het senaat (die de wetten voorstelt). In 2003 tekende Bush een soortgelijke wetvoorstel met hetzelfde probleem, vage taal en geen provisie voor de bescherming van een vrouw; in vele district courts in de VS werd de wet dus ongeldig verklaard of "on hold", totdat de taal van het wetvoorstel duidelijk alleen over Partial Birth Abortion gaat en een provisie heeft om een vrouw te beschermen.

Inevitably, gaat deze thread over abortion, het heeft met abortus te maken, mensen geven hun mening, mensen geven info (die kan kloppen of niet), en een discussie zal onstaan waarin mensen laten merken of ze pro of tegen abortus zijn. Ik zelf ben voor de positie dat de vrouw de enige persoon is die kan kiezen voor een abortus of niet (pro-choice), ik denk wel dat hier ook regels qua tijd aan moeten bestaan (1st tri-mester, etc.), ik ben tegen partial birth abortion mits de vrouw's leven in gevaar is.

Zelf probeer ik niemand te overtuigen om pro-choice te worden, wat ik wel doe is mijn mening geven met factual info...

Ik ben het met je eens over PBA, het is verschrikkelijk dat dit toegelaten wordt en wil dit graag zien veranderen, maar de wetvoorstellen moeten alleen over PBA gaan en die belangrijke provisie hebben.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik zeg niet dat er geen discussie over abortus mogelijk is in deze draad, in zekere zin is dat ook onvermijdelijk. Maar persoonlijk vind ik de discussie vaak zinloos omdat een standpunt in kwesties als deze vaak gevoelsmatig en principieel zijn .. Mij zal niemand kunnen overtuigen van het tegendeel waar ik voor sta (en voel ik zelf ook niet om een ander te overtuigen).. en dat heeft niets met koppigheid te maken.. Ik ben pro life and I’m sticking with it ;)

Overigens bedankt voor de info over Clintons bijdrage in de PBA’s kwestie.. Dat zet Clinton voor mij wel in een ander daglicht..

-
Sandy
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Good for you, girl!!! Ik denk ook niet dat het met koppigheid te maken heeft hoor!!!

Persoonlijk, vind ik het niet erg om een anders mening over abortus te weten, ik ben altijd geinteresseerd in waarom. Ik was vroeger anti-abortus en ben reluctantly pro-choice. Abortus is een kwestie die mij persoonlijk geraakt heeft en heeft daarom mijn mening erover veranderd. :wink:
Laatst gewijzigd door Xerxes op 29 jun 2005, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

op zich klinkt het inderdaad vreselijk maar ik vind het een beetje storend dat de enige informatie die ik hierover kan vinden - door even snel te googlen- van pro-lifers is. ik wil altijd graag beide kanten van een verhaal zien en dan een beslissing nemen. maar ik moet toegeven dat de pro-choice beweging hierin teleurstelt. ik kom bij zoeken niet direct iets tegen wat de altijd negatieve propaganda van prolifers uitbalanceert.

dus ik kan niet zeggen of ik wel of niet achter de ban sta. ik hou me aanbevolen als iemand meer info heeft.
Dit is bv een stukje van een verhaal van de pro-choice kant over PBA.
Why Are D&X Procedures Performed?
This is a topic that is rarely discussed during public debates:

-1st Trimester: D&Xs are not performed during the first three months of pregnancy, because there are better ways to perform abortions. There is no need to follow a D&X procedure, because the fetus' head quite small at this stage of gestation and can be quite easily removed from the woman's uterus.

-2nd Trimester: D&Xs are very rarely performed in the late second trimester at a time in the pregnancy before the fetus is viable. These, like most abortions, are performed for a variety of reasons, including: She is not ready to have a baby for whatever reason and has delayed her decision to have an abortion into the second trimester. As mentioned above, 90% of abortions are done in the first trimester.
There are mental or physical health problems related to the pregnancy.
The fetus has been found to be dead, badly malformed, or suffering from a very serious genetic defect. This is often only detectable late in the second trimester.

-3rd Trimester: They are also very rarely performed in late pregnancy. The most common justifications at that time are:
-The fetus is dead.
-The fetus is alive, but continued pregnancy would place the woman's life in severe danger.
-The fetus is alive, but continued pregnancy would grievously damage the woman's health and/or disable her.
-The fetus is so malformed that it can never gain consciousness and will die shortly after birth. Many which fall into this category have developed a very severe form of hydrocephalus.

In addition, some physicians violate their state medical association's regulations and perform elective D&X procedures - primarily on women who are suicidally depressed.
Verder hebben ze commentaar dat de ratio van PBA geskewed is, zie verder:
source: http://www.religioustolerance.org/abo_pba1.htm
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Xerxes schreef:Good for you, girl!!! Ik denk ook niet dat het met koppigheid te maken heeft hoor!!!
Afbeelding
Xerxes schreef:Persoonlijk, vind ik het niet erg om een anders mening over abortus te weten, ik ben altijd geinteresseerd in waarom. Ik was vroeger anti-abortus en ben reluctantly pro-choice. Abortus is een kwestie die mij persoonlijk geraakt heeft en heeft daarom mijn mening erover veranderd. :wink:
Ik begrijp het.. ik hoop ook altijd dat mijn ‘pro life’ standpunt niet kwetsend is voor mensen die deze situatie hebben doorgemaakt. Ik realiseer me dat het een moeilijke en zware keuze is, als je zelf in zo’n situatie zit. Ik zal ook nooit iemand veroordelen die kiest voor abortus..

Sandy
prs
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door prs »

Ik ben pro life and I’m sticking with it
Ik zal ook nooit iemand veroordelen die kiest voor abortus..
Ja ik ook, maar ik moet wel toegeven dat ik nooit dírect met deze keuze ben geconfronteerd in mijn familie ofzo, alhoewel ik zeer betwijfel of dat mijn keuze zou beïnvloeden. Voor mij is het een principekwestie die geworteld is in mijn geloof, maar ik zou een ander met andere ideën niet veroordelen om de keuze.
And this be our motto: "In God is our trust."
And the star-spangled banner forever shall wave
O'er the land of the free and the home of the brave!
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

I ben ook pro-life, maar ben ook pro-choice. De moeder (en vader) moeten uiteindelijk zelf kunnen beslissen maar ik kan me niet voorstellen dat ik abortie zou plegen.
Wij verwachten nu ook een kleine, en we hebben er voor gekozen om geen testen zoals vlokkentest of vruchtwater punctie te doen om te zien of het kindje gezond is omdat we het toch niet zou laten weghalen daarvoor. Maar dat kun je niet iemand opdringen.
Aan de andere kant als mijn leven in gevaar komt vanwege de zwangerschap, dan weet ik zeker dat mijn man voor mij zou kiezen en niet voor ons ongeboren kind (stel dat ik niet meer kan beslissen). De vraag is of zulke situaties bestaan, pro-life zegt van niet en pro-choice van wel.
Als het waar is dat er geen situaties zijn dat PBA de moeder kan redden dan is het wel vreemd dat pro-life de wet niet wilde accepteren met deze uitzondering, want dat was dan toch alleen maar een theoretische uitzondering die toch niet voorkomt.

Dora
henky
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door henky »

Dora schreef: Aan de andere kant als mijn leven in gevaar komt vanwege de zwangerschap, dan weet ik zeker dat mijn man voor mij zou kiezen en niet voor ons ongeboren kind (stel dat ik niet meer kan beslissen). De vraag is of zulke situaties bestaan, pro-life zegt van niet en pro-choice van wel.
27 jaar geleden stonden mij man en ik voor de "keuze": het leven van onze ongeboren baby (25 weken zwanger) of mijn leven!! Hele zware periode, maar je kiest dan toch voor je eigen leven!! Toen wij onze keuze bekend hadden gemaakt kregen wij "felicitaties" van de behandelende artsen met deze keus (notabene in een katholiek ziekenhuis, dat tegen abortus is!!) Helaas, de nasleep was dat wij nooit kinderen hebben kunnen krijen, dus als ik hoor dat iemand abortus heeft laten plegen, moet ik nog steed slikken, maar ja, ieder zijn keus! Wanneer iemand kiest voor abortus onder welke omstandigheden dan ook vraag ik me altijd af hoe je daar voor de rest van je leven mee omgaat, lijkt me ook niet makkelijk!! Ik kan nu nog steeds niet zeggen of ik voor of tegen abortus ben, moeilijk hoor!
Groetje, Henky
http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ook ik ben niet voor abortus, maar als ik kijk naar mijn familie, waarin een aantal tante´s op vrij jonge leeftijd abortus hebben laten plegen door `ondeskundigen`omdat het toen verboden was in Nederland, net na de oorlog en nu dus nooit meer de kans hebben gekregen om moeder te worden door deze `deskundigen`....laat het dan legaal zijn en door echte artsen gedaan worden, als het moet.

Als ik dan naar de States kijk, waar sommigen zo anti abortus zijn , dat men zelfs artsen vermoord die in een abortus kliniek werken.....tja..
Ook heeft Amerika het hoogst aantal tienermoeders van de westerse landen, het zal je dochter maar overkomen...en waar blijven dan de mensen van de anti abortus beweging om deze meiden met hun kinderen op te vangen....

Als men zelf voor de keuze staat van moeder of kind of het is je tienerdochter die `opeens`zwanger is, dan wordt het wel even heel anders....

Annewiep
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer