Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
thebes
Amerika-expert

Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Bericht door thebes »

Heel vaak lees ik op dit forum het advies dat een navigatiesysteem onontbeerlijk is in de VS.
Ik vraag me af of dit écht zo is.
Wij gaan op reis met wegenatlas (editie 2000) en stadsplattegronden en zijn nog nooit verdwaald.
Laptop hebben we ook niet bij ons. Als we een verslagje naar huis willen sturen doen we dat met de PC van het hotel indien aanwezig. is meestal gratis. Naar huis bellen doen we een telefoonkaart van een paar dollar. Het is voor mij geen vakantie als ik 24 uur per dag bereikbaar ben. Tenzij er thuis iemand ernstig ziek is uiteraard, maar dan zou ik denk ik niet eens vertrekken.
Overbodig te vermelden dat wij de meeste overnachtingen niet vanuit NL boeken en onze rondreis niet van uur tot uur is voorbereid. Slechts de grote lijnen zijn gepland.
Smaken verschillen uiteraard, maar ik vraag me af of er hier meer USA-reizigers zijn die net als wij "ouderwets" zonder moderne hulpmiddelen en minimaal voorbereid op pad gaan ?
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Re: Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Bericht door Coyote »

Ook zonder moderne hulpsystemen kun je je prima redden in Amerika. Ik zal de laatste zijn die beweert dat je er niet zonder kunt.

Toch kunnen ze reuze handig zijn. Tegenwoordig is deze techniek voorhanden dus waarom zouden we er geen gebruik van maken? Tijden veranderen en zo ook de manier en wijze waarop we reizen en vakantie vieren. Iedereen moet dat doen op de manier zoals hij of zij dat graag wil. Voor de één is dat met moderne hulpsystemen, voor de ander zonder. Niks mis mee.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Isobel
Amerika-newbie

Bericht door Isobel »

Iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten; maar ook wij gebruiken overal nog gewoon een wegenkaart. als ik heel eerlijk ben vind ik de kosten van een tomtom veel te hoog, zeker als ik voor een paar euro een wegenkaart kan aanschaffen. Maar nogmaals, er is natuurlijk helemaal niks op tegen om een gps te gebruiken; ieder zijn ding!
Afbeelding

Afbeelding
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Een ieder z'n ding. Wij bereiden ons liever wel voor en nemen ook moderne hulpmiddelen mee. Maar als je daar geen behoefte aan hebt, prima!
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

De jaren die wij naar Amerika zijn geweest zijn waren wel goed voorbereid maar het gebruik van de moderne elektronica zie ik vaak meer als een last dan als een gemak. Een laptop sleep ik niet mee je moet het ding steeds in de gaten houden opladen etc. een telefoon is na een keer Amerika afgeschaft omdat hij niet opwoog tegen de kosten van Collect Call bellen, en je hoeft niet op het ding te letten en mee te sjouwen. Voor foto’s hebben wij wat extra kaartjes aangeschaft. Ik kom ook niet met gigantische aantallen foto’s thuis. Mensen met bergen foto’s kunnen m.i. niet fotograferen. En wat de Tom Tom betreft, die neem ik mee niet om een vastgelegde route te rijden maar om het dichtstbijzijnde restaurant shop of hotel te vinden zonder veel tijd te verspillen aan omrijden etc.

Harm
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik neem mijn telefoon mee,en dat is alles.
TomTom is nergens voor nodig,laptop is ballast waar ik geen behoefte aan heb.
Ik hou geen blog bij voor de thuisblijvers (al die moeite,voor 3 lezers?) en als ik eens een mailtje wil sturen kan dat via de telefoon.
Wat dat aangaat is de iPhone wel een handig ding,je hebt eigenlijk toch een computer bij je en een soort van navigatie,besef ik opeens.....
Laatst gewijzigd door Pete.Z op 21 okt 2008, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

GSM neem ik altijd mee, maar ik heb ook een Amerikaans telefoontje. Ik denk dat er wat dat betreft ook een groot verschil is of je alleen gaat of met een gezin (of bv als je twee tieners thuis achter laat ;)).

Laptop neem ik ook mee, maar ik ben meestal gewoon op 1 plek (bij mijn vriendin), als ik echt zou gaan rondreizen, denk ik dat ik die ook thuis zou laten. Dat doe ik ook bij verschillende stedentripjes, die ik wel onderneem vanuit MI (naar DC nam ik bv echt mijn laptop niet mee).

Als ik een tomtom oid zou hebben zou ik hem zeker meenemen, maar ik denk niet dat ik er speciaal eentje voor zou kopen.

Dus, thebes, ik vind je zeker niet ouderwets ;) gezien bepaalde omstandigheden (bv alleen-met gezin reizen, rondreizen-op één plek blijven), verschilt mijn visie op het onderwerp, maar als ik 'gewoon' op vakantie ga, gaat bij mij alleen mijn mobiel mee. Rest kan alleen maar gestolen worden of kapot gaan ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
gert & peggy
Amerika-ontdekker

Bericht door gert & peggy »

Absoluut niet ouderwets !
Wij gebruiken alle beschikbare bronnen om de reis te plannen (al is dat meestal toch gewoon een goed reisboek), maar eens ter plaatse : enkel onze GSM bij de hand, een routeboek met de wegen op de knieën van Peggy (is eigenlijk mijn privé-gps). Meer hebben we echt niet nodig.
Laptop, GPS, allemaal leuke dingetjes, maar de wegwijzers ed : het is allemaal meer dan duidelijk in de US of A...
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Wat wij vooral handig vinden bij het gebruiken van de TomTom. is dat we kunnen zien hoeveel km/tijd we nog af te leggen hebben tot het volgende punt. Ik heb overigens ook een wegenkaart op schoot liggen omdat ik graag het hele overzicht voor me heb. Een navigatiesysteem is niet nodig, maar we vinden het wel handig, en dat is voor iedereen persoonlijk uiteraard.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Waarom zou je alle moderne hulpmiddelen meenemen als jij dit niet nodig vindt? Gewoon lekker doen waar je zin in hebt.

Wij hebben een TomTom, maar ik heb de RandMcNally altijd voor me liggen en we rijden vaak andere routes dan TomTom aangeeft, gewoon omdat we graag scenic rijden en niet de geijkte weg. Ik zou niet zonder kaart kunnen, dat vind ik een deel van de fun. TomTom is inderdaad handig om restaurants e.d. te zoeken :wink:

Ik ben wel een fanatieke blogger, maar ik blog het hele jaar door en heb vaste bezoekers op mijn blog. En ik weet dat ik niet voor drie mensen schrijf, dat wijzen de reacties uit, maar vooral het bezoekers aantal op ons domein. Tijdens de maand juni van dit jaar waren dat er dik 17.000, gemiddeld dus meer dan 500 per dag. Ik vind dat leuk, maar als je daar niks om geeft, waarom zou je het dan doen?

En ja, wij reizen met een camper en de laptops hoeven dus niet elke dag in de auto, uit de auto, die staan gewoon in een kastje. Dat scheelt een hoop slepen.

Gewoon lekker niet doen, als jij het niet wilt!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Een TomTom hebben wij nog nooit gebruikt in Amerika. Gewoon lekker de wegenkaart op schoot, dat lukt altijd prima, ook in de steden. Eerlijk gezegd zou ik me mateloos irriteren aan zo'n stem de hele dag door in de auto. Dat vind ik in Nederland ook altijd erg irritant, vooral als ze boos wordt omdat je een andere route neemt :D

Een laptop hebben we wel bij ons. Voor de kinderen om te internetten, om routes op streets and trips te zoeken, maar vooral om af en toe hotels te boeken.
Maar ook om foto's te uploaden voor backup (en ik ben waarschijnlijk een slechte fotograaf Harm want ik maak veel foto's)

Een mobiele telefoon nemen we wel altijd mee. Wij willen bereikbaar zijn voor het thuisfront. Als je ouders oud worden en/of ziek zijn is het toch wel belangrijk om in noodgevallen bereikbaar te zijn. En onze kinderen gaan ook niet meer mee dus ook voor hun willen we bereikbaar zijn in noodgevallen.
Denk maar aan de slogan vd ANWB : "maak van uw thuisblijvers geen spoorzoekers"

Marjon
Matrox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Matrox »

We hebben een pda'tje waar TomTom op draait. Dat gaat sowieso mee, maar om nou te zeggen dat je hem nodig hebt, nee. Alleen in LA was ik er behoorlijk blij mee. Doodmoe uit het vliegtuig reden we in de spits foutloos naar ons hotel in een wildvreemde stad. We nemen ook gewoon wegenkaarten mee.

Laptop gaat sinds dit jaar ook mee. Makkelijk als je nog een reservering wilt wijzigen. Verder hebben een voip telefoon die we op de laptop aansluiten zodat we tegen lokaal NL tarief naar huis kunnen bellen.
hdeweert schreef:Mensen met bergen foto’s kunnen m.i. niet fotograferen.
Hahaha, wat een onzin. Misschien zien ze wel gewoon meer dan jij.
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

vana schreef:Een TomTom hebben wij nog nooit gebruikt in Amerika. Gewoon lekker de wegenkaart op schoot, dat lukt altijd prima, ook in de steden. Eerlijk gezegd zou ik me mateloos irriteren aan zo'n stem de hele dag door in de auto. Dat vind ik in Nederland ook altijd erg irritant, vooral als ze boos wordt omdat je een andere route neemt :D

Marjon
Cor heeft ook een hekel aan de Tomtomstem en ik zet dus de volumeknop heel laag, of soms uit. TT zit ook aan mijn kant op het raam.
En als we verkeerd rijden of we nemen een andere route dan zegt onze Tomtom niet dat we verkeerd rijden of om moeten keren maar hij berekent onmiddelijk een nieuwe route.
Vroeger op de oudere Tomtoms was dat zeker wel anders.
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

Rand Mc Nally alle keren mee! Rijden in de VS is zo simpel!
Dit jaar voor het eerst wel een "Navman" meegenomen. Handig om het laatste traject in te voeren om de nog af te leggen afstand te berekenen en/of om bijvoorbeeld een mall op te zoeken. Voor de rest eigenlijk geen gebruik van gemaakt,alhoewel ik het mij wel kan voorstellen dat in een grote onbekende stad een navigatie systeem een welkome aanvulling kan zijn.
Laptop slepen we zowiezo niet mee,daar ik op vakantie ben en wij geen verslagen maken.
Had wel mijn gsm mee die, helaas een groot deel van de tijd geen netwerk kon vinden( ook niet handmatig). Zal misschien aan mijn provider liggen...?
Ieder zijn "ding" dus in de VS.
evilman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door evilman »

hdeweert schreef: Mensen met bergen foto’s kunnen m.i. niet fotograferen.
Harm
wat een onzin zeg. vervelende opmerking.

ontopic: gezien wij de 1e keer de usa gaan bezoeken en weinig aan het toeval willen overlaten
gaat r wel technologie mee. misschien scheelt het dat we jong zijn en ermee op zijn gegroeid
en het dus in ons zit. ik vind het fijn om tussendoor online dingen te kunnen opzoeken, reserveren
wijzigen, fotos op de HD zetten als back up. en tomtom is idd bijv als je net uit vliegtuig komt
toch wel erg fijn.

alleen nog even uitzoeken met wat voor phone/abbo je meeste gemak hebt in de usa.
niet om naar huis te bellen.. maar wel in geval van nood wil ik zeker iemand kunnen bereiken.
is bezig met plannen om dit jaar voor het 1st naar west USA te gaan
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

evilman schreef:
hdeweert schreef: Mensen met bergen foto’s kunnen m.i. niet fotograferen.
Harm
wat een onzin zeg. vervelende opmerking.
Afbeelding
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Njit schreef:
evilman schreef: wat een onzin zeg. vervelende opmerking.
Afbeelding
Mwah, of blijven hangen in het stenen tijdperk? Tegenwoordig hoef je niet meer te betalen voor elke afdruk :wink:
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

nieuwenoord schreef:Mwah, of blijven hangen in het stenen tijdperk? Tegenwoordig hoef je niet meer te betalen voor elke afdruk :wink:
Vroegah, toen je nog vol spanning je rolletje wegbracht naar de fotozaak op de hoek en na een week het resultaat zag.
En dat je toen toch wel heel trots was dat je 4 rolletjes van 36 had volgeschoten op 1 vakantie.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Als je met een man en twee pubers op vakantie bent schiet je gewoon een aantal foto's van een mooi plekje en zoek je later de mooiste uit.
Dan heb je geen tijd om uitgebreid je camera in te stellen, de juiste lens te zoeken en de mooiste belichting en hoek uit te zoeken en dan één perfecte foto te maken (ze zeuren nu al als ik bij elke bocht een foto wil nemen) . En ik vind mijn foto's trouwens zelf best wel mooi geworden :D

Marjon
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

Njit schreef:
nieuwenoord schreef:Mwah, of blijven hangen in het stenen tijdperk? Tegenwoordig hoef je niet meer te betalen voor elke afdruk :wink:
Vroegah, toen je nog vol spanning je rolletje wegbracht naar de fotozaak op de hoek en na een week het resultaat zag.
En dat je toen toch wel heel trots was dat je 4 rolletjes van 36 had volgeschoten op 1 vakantie.
Haha...helemaal gelijk. Dat was altijd spannend...hoe de foto's uiteindelijk geworden waren.
Dan snel naar huis om samen te gaan nagenieten. Da's tegenwoordig wel gedaan met die "ouderwetse" napret.
Qua budget moest je er ook nog rekening mee houden dat de ontwikkelingskosten van al die rolletjes nog behoorlijk kon oplopen.
Of ik het nog mis...... nee denk het toch niet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer