Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA Topic (deel I)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Clint
Amerika-expert

Re: Vanaf januari online registreren 72 uur voor vlucht

Bericht door Clint »

Je moet sowieso een ESTA invullen, of je nou 1 minuut of 90 dagen verblijft. Hoe het precies zit met entry by land weet ik niet. Op de I-94 moest je bij item 7 (airline en vluchtnummer) altijd 'LAND' invullen als je via een landgrens binnenkomt (en 'SEA' via een zeegrens). Het lijkt me dat dit zo ook zal zijn. Het is trouwens mogelijk om je te registreren vóór je duidelijke plannen hebt:
CBP ESTA FAQ schreef: Q: Can prospective travelers apply for an ESTA without specific travel plans if they want to be able to travel to the United States later on short notice?
A: Yes. VWP travelers are not required to have specific plans to travel to the United States before they apply for an ESTA. If a traveler’s destination address in the United States is unknown when he or she completes the ESTA application, the traveler should enter the name of the hotel or approximate location he or she intends to visit. Travelers may update this information when their plans are finalized, but they will not be required to update their destination addresses or itineraries should they change after their ESTA has been approved. DHS recommends that ESTA applications be submitted no less than 72 hours prior to travel. However, ESTA will accommodate last minute and emergency travelers.
Voor alle zekerheid kan je natuurlijk altijd even een mailtje sturen naar CBP. Heb ik een tijd geleden wel eens gedaan met een vraag. Klik hier en meld je aan (via My stuff). Dan kan je een vraag sturen. Deze wordt na een tijdje in behandeling genomen. Duurde bij mij zo'n twee weken. Je krijgt dan een mailtje met het antwoord.

Trouwens even belangrijk, een verandering betreffende de afschaffing van de I-94W per 12-01-2009. Ik zal de eerdere 'FAQ'-post ook even aanpassen.
CPB ESTA FAQ schreef: Q: If a VWP traveler has received ESTA approval, does he or she also need to fill out an I-94W?
A: The implementation of the ESTA program will allow DHS to eventually eliminate the requirement that VWP travelers complete an I-94W prior to being admitted to the United States. After Jan. 12, 2009, a VWP traveler with a valid ESTA will not be required to complete the paper Form I-94W when arriving on a carrier that is capable of receiving and validating messages pertaining to the traveler’s ESTA status as part of the traveler’s boarding status. Travelers on carriers without this capability will still be required to complete the paper Form I-94W. Until ESTA is mandatory, however, all VWP travelers applying for admission at a U.S. port of entry, including those VWP travelers who possess a voluntary ESTA approval, must still present the Form I-94W to U.S. Customs and Border Protection.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Het heeft dus eigelijk helemaal geen zin om het nu al in te vullen, hij wordt pas goed of afgekeurd nadat ie volledig is ingevuld begrijp ik?

Vind het maar een beetje omslachtig allemaal, als je net zoals mij niet lang vantevoren weet wanneer je gaat, waar je naartoe gaat en hoelang je blijft.... (even een weekendje naar daar, dagje hier etc).

Voeren ze dan handmatig in wanneer jij het land verlaat? Ipv vroeger de waiver uit je paspoort te halen.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Nee hoor, je kan het in principe invullen zodra je begint met plannen. Al met al lijkt het mij dat het door ESTA allemaal wat minder streng wordt. Zo ben je niet verplicht je adres in te vullen etc. Die ESTA is ook niets meer of minder dan toestemming om naar de VS te mogen reizen. Ben je daar, kan je alsnog de deur gewezen worden door een immigrations officer.
Ik denk dus dat mensen uit de kwalificerende landen (VWP-landen) toestemming krijgen als aan de voornaamste voorwaarden wordt voldaan (niet langer dan 90 dagen en bij alle latere vragen een vinkje 'NO').

Die uitreiscontrole? Het zal wel samenhangen met het computersysteem van de airlines. Zoals ik al in het vorige bericht aangaf:
Je hoeft vanaf 12 jan. 2009 geen I-94W meer in te vullen, MITS het computersysteem van de airline overeen kan met de status updates van ESTA. Kan dat systeem dat niet, moet je alsnog een I-94W invullen en de departure slip inleveren.
Hieruit leidt ik af dat er straks wss gewoon door de luchtvaartmaatschappij wordt geregistreerd wie aan boord gaat. Van degenen die aan boord gaan, gaat er een seintje naar ESTA. Een voorstel wat er nu ligt, is trouwens om bij de uitreis van alle niet US citizens OOK 10 vingerafdrukken te nemen. Op die manier zijn ze er ook zeker van dat degene die bij binnenkomst onder jouw naam binnenkwam, er ook weer uit is gegaan.

Nu worden al die dingen ook gewoon met de hand ingevoerd trouwens. Jij levert een slip in en die worden allemaal naar Kentucky gestuurd, waar iemand ze invoert in het systeem. Ook niet erg betrouwbaar
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Met airlines lijkt mij dit inderdaad simpel, waar het mij vooral om gaat is als je via land binnenkomt en de states verlaat, dat zullen ze handmatig in moeten gaan voeren, maarja doen ze nu ook al volgens jou :shock:
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Clint schreef:Nu worden al die dingen ook gewoon met de hand ingevoerd trouwens. Jij levert een slip in en die worden allemaal naar Kentucky gestuurd, waar iemand ze invoert in het systeem. Ook niet erg betrouwbaar
Voor vliegtuigen en cruiseboten is eea. al automatisch dmv. de scan van je paspoort bij boarding. Grote luchthavens hebben ook het US-VISIT systeem waarbij je jezelf kunt invoeren door scannen van paspoort en vingers.

Gr., Flipje
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

US-VISIT voor de terugreis is sinds 6 mei, 2007 niet meer in werking. Precieze reden waarom weet ik niet, maar ze kozen er uiteindelijk voor om de departure slip te houden ipv electronische uitreiscontrole.. misschien wel vanwege ESTA..

@RNA: als ik jou was zou ik gewoon een mailtje sturen naar CBP. Er is gewoon nog vrij weinig info over de precieze werking van ESTA in uitzonderingsgevallen..
Clint's Thoughts
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Ah, dat is nieuws voor mij. Wellicht was het te duur: die scankiosken, en vooral bijbehorende bekabeling, zullen wel een centje gekost hebben. Na wat nazoeken lees ik dat de pilot zo'n $1.7B gekost heeft. :shock:

Gr., Flipje
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

hmm ik kan alleen nergens vinden waar ik een vraag kan stellen..
naja tegen die tijd zal er vast meer bekend zijn :)

Afbeelding
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Heel simpel:
klik op deze link. Klik vervolgens op de eerste mogelijkheid ("find an answer, ask a question). Je ziet dan een hele lijst met vragen en antwoorden én de mogelijkheid om te zoeken naar vragen. Druk op één van de vragen. Wanneer het venster geladen is, zie je boven in de menubar een optie verschijnen: ask a question. Klikken, formulier invullen en klaar is kees.. of RNA in dit geval ;)
Clint's Thoughts
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

ah gevonden, ik heb daar al een keer een vraag gesteld.. kreeg niet bepaald een bevredigend antwoord :evil:
Tevens zie ik staan dat je de VS mag bezoeken, maar als je de grens overgaat naar Canada dat de 90 dagen dan doorlopen... dat zou dus betekenen dat als ik geen visum aanvraag, ik gedurende de 4 maanden dat ik in Canada zit slechts 90 dagen vrij naar de states kan reizen vanaf de 1e x dat ik de grens oversteek :o

Afbeelding
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Niet als jij je departure slip weer inlevert. Je hebt trouwens best een grote kans dat je aan de grens voorlopig sowieso nog de I-94W moet invullen :)

Maargoed, jij zegt dat je 4 maanden in de Canada zit.. ongeveer 120 dagen dus.. Dus zelfs als het inderdaad zo is dat je beperkt bent aan die 90 dagen vanaf je eerste binnenkomst, zie ik het probleem nog niet zo.. Je gaat immers studeren in Canada dus die 30 dagen zijn denk ik wel door te komen (Blijf bv de eerste 15 en de laatste 15 gewoon in Canada :))
Clint's Thoughts
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

jep, valt wel een mauw aan te passen :)
maar een goede voorbereiding is 't halve werk. :P
Verder schijnt het ook zo te zijn als je na bijv 3 dagen de US uitgaat naar mexico/canada en je bent binnen 90 dagen weer terug, dat ze dan weer verder tellen bij dag 4....
We'll see :D

Afbeelding
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Even een kleine update..
Werkt erg gemakkelijk allemaal! Simpel de vragen beantwoorden, de verdere (vlucht) gegevens hoef je nog niet eens in te vullen... enige tijd later kreeg ik keurig een bevestiging met het bericht dat ik toestemming kreeg :) (had ook niet anders verwacht :mrgreen: )

Afbeelding
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Maar je naam weten ze toch al ? Die heb je toch gegeven toen je het ticket kocht? Ach, men zal wel weer het hemd van je lijf vragen, terwijl je vanuit Canada en Mexico zo de grens kunt overwandelen.

Betekent deze "minimaal 72 uur" ook dat je minimaal 3 dagen van te voren een ticket moet kopen ? Lijkt me erg onredelijk en er zullen wel een vracht van uitzonderingen mogelijk zijn om veel later als 72 uur je aan te melden.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Het is mogelijk om je binnen die 72 uur aan te melden, máár liever niet en ze behouden het recht je te weigeren.

Maar je kan je ook van te voren registeren (indicatie aangeven waar je heen wil) zonder vluchtgegevens. Als je bent goedgekeurd, ben je goedgekeurd. Je bent ook niet verplicht de ESTA weer aan te passen. Dus als je denkt de komende twee jaar onverwachts naar de VS te gaan, meld je aan. De enige waarde van het ding is ook dat je het vliegtuig naar de VS in mag. Het zegt er niets over of de immigrations officer je binnen laat.
Clint's Thoughts
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Goh,ik mag weer naar binnen....als we nu dan ook echt van het invullen van dat papiertje af zijn is dit een mooi systeem.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik zou er voorlopig nog maar niet vanuit gaat dat je niets meer in hoeft te vullen.. Het hangt helemaal af van wanneer de luchtvaartmaatschappijen het geheel implementeren. Bij KLM zal dat iig niet vanaf 12 januari al zijn:
Geachte heer ***,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Graag willen wij u hierbij informeren dat het nog niet bekend is wanneer het ESTA Visa Waiver
programma wordt ingevoerd op onze vluchten.

Onze excuses dat er geen verdere informatie hierover nog vrijgegeven is.

Met vriendelijke groet,

KLM en Northwest airlines
(ik heb de namen even afgeschermd, zodat Google die niet indexeert :))
Clint's Thoughts
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Uit een interview eerder deze maand (ging over VWP):
Secretary Chertoff schreef:Also, once we get US-VISIT Exit up, which I hope we can do next year, although some in the travel industry oppose it, the airline industry opposes it, that will give us actually an alternative way to administer the program because we’ll have -- we’ll be able to compare the entry and exit data biometrically.
Het lijkt er dus op dat de US-VISIT exit kiosks in 2009 terug gaan komen.

Gr., Flipje
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Wel in een iets andere vorm volgens mij. Het laatste wat ik ervan heb gehoord is dat ze bij uitgang dus ook 10 vingerafdrukken willen :)
Clint's Thoughts
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Is toch nog niet echt ingeburgerd volgens mij, zowel dit voorjaar Chicago als deze week Newark is alleen de visa waiver uit het paspoort gehaald,
Chicago bij binnenkomst is alle vingers. Newark alleen wijsvingers.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer