Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Na de emigratie...

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Erwinus
Amerika-ontdekker

Na de emigratie...

Bericht door Erwinus »

Geachte luitjes,

Ik heb vanochtend deze site ontdekt, in mijn eindeloze zoektocht naar info over het emigreren naar "The USA". Ik wil namelijk de Games-industrie in (5-vwo nu), en dit speelt zich daar voornamelijk af.

Nou heb ik eindeloos veel posts gelezen over het verkrijgen van een visum en het verhuizen naar "The USA". Ik ben nu wel nieuwsgierig naar het leven na de emigratie. Hoe ziet jullie dagelijkse leven eruit? Wat doe je zodra je wakker wordt? en wat zijn de grote verschillen met Nederland?

Erwin
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Na de emigratie...

Bericht door kastelke »

Lees misschien eens een aantal van de blogs in die grote verzameling van Nederlandstalige bloggers in Amerika. Ze staan hier in het emigratieforum als Sticky.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Erwinus
Amerika-ontdekker

Bericht door Erwinus »

Ok, zal ik eens doen!
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik denk niet dat de dagelijkse dingen zo heel anders zijn dan hier in Nederland. Het hangt natuurlijk ook enorm van de persoon af, maar ik denk dat de gemiddelde Amerikaan 's ochtends opstaat, eventueel ontbijt, in de auto stapt en naar het werk rijdt. Afhankelijk van je werktijden en lunch 8-5, 8:30-5-ish werkt. Tussendoor een uurtje/half uur lunch. Aan het einde van de dag weer de auto in en naar huis. Eten en ontspanning (heel variabel van voor de tv hangen tot het coachen van een sportteam van zoon/dochter) tot het weer bedtijd is.. Ik denk dat het een algemene gang van zaken is in de Westerse wereld..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Clint schreef:ik denk dat de gemiddelde Amerikaan 's ochtends opstaat, eventueel ontbijt, in de auto stapt en naar het werk rijdt. Afhankelijk van je werktijden en lunch 8-5, 8:30-5-ish werkt. Tussendoor een uurtje/half uur lunch. Aan het einde van de dag weer de auto in en naar huis. Eten en ontspanning (heel variabel van voor de tv hangen tot het coachen van een sportteam van zoon/dochter) tot het weer bedtijd is..
Je hebt natuurlijk hartstikke gelijk, maar zoals je het beschrijft klinkt het wel als een erge sleur hoor haha
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

:lol: Inderdaad, als het dat toch ooit wordt, dan just shoot me now! :wink: :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Hahah ja daar hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk in en gelukkig zal niet elke dag zo zijn, maar ik probeerde aan de TS te laten zien dat hij niet iets bijzonders moest verwachten als hij zich daadwerkelijk zou vestigen in de VS.. Je zult gewoon moeten werken, waarschijnlijk 5 dagen per week, 8 uur per day (of meer).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Mijn leven is toch wel anders nu ik weer in Silicon Valley woon. Langere dagen (al gauw negen uur), vaker laat boodschappen doen (de winkels zijn erg laat open), en ik haal meer uit m'n weekend. Het feit dat je minder vakantiedagen hebt zorgt ervoor dat ik vaker in het weekend er op uit ga, zoals wandelen hier in de heuvels, openluchtconcert bezoeken, etc. Het is grotendeels psychisch, maar ik haar hier meer uit het leven!
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dat vind ik toch wel wat apart.. je maakt langere dagen op het werk, hebt minder vakantiedagen maar daardoor haal je meer uit het leven.. ik zou denken dat je meer uit het leven kunt halen als je meer tijd daarvoor hebt en niet altijd voor een baas in de weer moet zijn :S
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Ben het met Clint eens, in grote lijnen is het leven hier hetzelfde als in elk 1e wereldland.

Grootste verschil met ons leven in Duitsland: manlief gaat nu om 05.20 de deur uit en komt om 18.45 thuis. In Duitsland ging hij om 06.30 de deur uit en was om 18.00 thuis. Maar hij heeft wel elke vrijdag vrij, da's lekker een langer weekend.
Dochterlief heeft meer geluk, die moet nu pas om 08.00 bij de bushalte zijn. Maar wel op vrijdag naar school. Dat willen ze ook veranderen geloof ik maar dat wordt volgend schooljaar op z'n vroegst.

Voor de rest is het leven niet echt anders dan het in Duitsland en daarvoor in Nederland was. Manlief werkt lange dagen, dochterlief gaat naar school en zoonlief en ik houden het huis schoon en gaan naar de speeltuin :D

Winkelen is hier makkelijker omdat de Wal Mart 24/7 open is. Andere winkels hebben minder handige openingstijden in dit kleine stadje en heel veel dingen zijn gesloten op zondag.

Mensen die over Amerika dromen hebben vaak het idee dat alles hier fantasties is en alles is een groot avontuur maar de werkelijkheid is gewoon dat de rekeningen hier ook betaald moeten worden.
Het is natuurlijk ook een groot avontuur maar je moet niet verwachten dat elke dag volgepropt is met nieuwe wilde dingen.
Trouwens, waar je ook woont kan je van je leven een avontuur maken, dat heeft meer met je instelling te maken.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

jiejie schreef:Dat vind ik toch wel wat apart.. je maakt langere dagen op het werk, hebt minder vakantiedagen maar daardoor haal je meer uit het leven.. ik zou denken dat je meer uit het leven kunt halen als je meer tijd daarvoor hebt en niet altijd voor een baas in de weer moet zijn :S
Da's inderdaad vreemd he :D Ik denk dat ik hier gewoon lekkerder in mijn vel zit, en het aanbod van dingen die ik leuk vind ik groter is, en allemaal in de buurt. In Nederland kun je veel van die dingen ook vinden, maar verder uit elkaar. Het zit'em vooral in het meer uit mijn vrije tijd halen, eigenlijk. En ook doordeweeks eens een koffie halen in het lokale centrum, waar het ook op een gewone dinsdagavond gezellig is. Daarbovenop komt dat mijn werk hier uitdagender en meer divers is dan in Nederland, dus dat is zeker ook een deel van de fun.

Silicon Valley / San Francisco Bay Area is wel een apart gebied, met een bijzondere samenstelling van de bevolking, en een hoog gemiddeld inkomen. Een 'buitenwijk' van 5 miljoen mensen omringd door natuur... Met een lekker klimaat. Dat alles bepaalt het veel meer dan dat dit de "USA" is.

Natuurlijk moet dit alles gerelativeerd worden met ziektekostenverzekeringen die de meest normale dingen niet willen vergoeden, gedoe met creditratings, gewoon opstaan, werken en boodschappen doen, filerijden, als donderslag bij heldere hemel ineens op straat komen te staan, etc. :blink:
burb11
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door burb11 »

goldenhills schreef: ....Het feit dat je minder vakantiedagen hebt zorgt ervoor dat ik vaker.....
Hoi,

Even een vraagje tussendoor; hoeveel vakantiedagen heb je dan gemiddeld in de US? (daar waar hier in NL voor sommigen althans 24 vakantiedagen en 13 ATV dagen de normaalste zaak van de wereld is)

vrgr
BB
2008--> Hawaii / 2011--> Philadelphia / 2012--> New York-Oahu-Chicago / 2013--> Phoenix / 2014--> South West / 2015(mei)--> New York (juli/aug)--> Route 66: Chicago -> Phoenix -> Maui
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat wisselt enorm per werkgever. Ik geloof dat de meeste mensen beginnen met vijf of misschien tien betaalde verlofdagen per jaar? Het scheelt weer als je voor de overheid werkt, maar ook dan ligt het er aan waar. Zo heeft manlief echt een achterlijke hoeveelheid vrije dagen, en ik helemaal niks (maar ja, ik heb dan in de zomer wel twee maanden onbetaald verlof, joepie!).
Reken er maar op dat je er echt flink op achteruit gaat in ieder geval.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

burb11 schreef: Even een vraagje tussendoor; hoeveel vakantiedagen heb je dan gemiddeld in de US? (daar waar hier in NL voor sommigen althans 24 vakantiedagen en 13 ATV dagen de normaalste zaak van de wereld is)
Het is inderdaad erg verschillend per werkgever. Ik werk voor de overheid (State of Georgia) en ik spaar per maand zowel 10 uur verlof op als 10 "sick time". Dat komt dus neer op 15 dagen vakantie en 15 dagen ziekteverlof per jaar. Die sick time moet in mijn geval ook echt gebruikt worden voor als ik ziek ben of naar de dokter/tandarts moet.

Daar komen in mijn geval nog 12 holidays bij, zowel Federal holidays(bv Thanksgiving, 4th of July etc), als State holidays (Confederate Day 8) ). En het leuke is dat die in de VS meestal op een maandag of vrijdag worden gevierd of gerespecteerd waardoor je dus af en toe een lang weekend hebt.

Bovenstaande is best ruim voor Amerikaanse begrippen, zeker als je bedenkt dat ik nog maar net begin. Het is niet ondenkbaar dat je moet beginnen met 1 week per jaar. Maar vergeleken met mijn vorige werkgever (NL overheid), was dit desalniettemin toch best even slikken. Maar goed, je moet er wat voor over hebben. ;-)
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

burb11 schreef:Even een vraagje tussendoor; hoeveel vakantiedagen heb je dan gemiddeld in de US?
'Tussen de 5 en de ...30 of 40 of ...
Maak eens gebruik van de geavanceerde zoekfunctie, en zoek op 'vakantiedagen' in het emigratieforum. Er is daar het afgelopen jaar al heel wat over gezegd en het is niet nodig dat dat hier allemaal nog eens in den treure herhaald gaat worden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Erwinus
Amerika-ontdekker

Bericht door Erwinus »

Een ander vraagje tussendoor,

Een kameraad van mij zegt dat wanneer ik in "The USA" zit, en ik kom zonder werk te zitten, dat ik vrij snel het land uitgekickt word. Zit hier een waarheid in?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat ligt er aan onder welk stelsel jij in de VS terecht gekomen bent. En daar zou ik als 17-jarige nog niet van wakker liggen, je moet eerst nog een Amerikaans lief zoeken / werk zoeken / de loterij winnen. Kan nog jaren overheen gaan, en wetten kunnen veranderen in de loop der tijd.
Elke
Erwinus
Amerika-ontdekker

Bericht door Erwinus »

Ik maak me er ook niet echt zorgen om, maar telkens als ik het er met men kameraad over heb, ratelt hij daar maar over door en moet hij daar gelijk in hebben :) . Ik wou het tegendeel bewijzen met een betrouwbare bron.

Stel dat ik naar de V.S. kom voor een baan, is dit dan toepasbaar?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Erwinus schreef:Stel dat ik naar de V.S. kom voor een baan, is dit dan toepasbaar?
Als je hier komt op een werkvisa, dan "ja." De geldigheid van de bij het visa behorende status is dan afhankelijk van werk, en in veel gevallen zelfs afhankelijk van die ene baan waarvoor je naar hier gekomen bent. Wordt je ontslagen, dan is dus het ophooien.

Overigens, met alleen middelbare school kom je hier voor werk niet anders in aanmerking dan voor seizoenswerk, dus dat is a priori alleen voor beperkte tijd. Als spelletjesindustrie je uiteindelijke doel is, dan is rondkijken voor een studie in informatica, grafisch design, oid. je eerste stap.

Gr., Flipje
Erwinus
Amerika-ontdekker

Bericht door Erwinus »

FlipjeBTiel schreef: Als spelletjesindustrie je uiteindelijke doel is, dan is rondkijken voor een studie in informatica, grafisch design, oid. je eerste stap.
Dat is zeker weten mijn eerste stap. Hier in Nederland, op HBO of WO niveau. Misschien zijn er dan mogelijkheden binnen de studie om naar het buitenland (The USA) te gaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer