Hier zijn we weer! Even een korte update van de laatste dagen van ons avontuur.
Inmiddels zijn we alweer aangekomen in Oregon, en gaan we vandaag de route langs de Columbia River Gorge rijden. Maar voor de ontbrekende dagen, eerst nog even een terugblik. Waar waren we gebleven? In Jasper geloof ik, met het plan de Icefields Parkway te rijden. En dat hebben we woensdag dan ook gedaan.
We hadden alweer enorm veel geluk met het weer, het was zonnig en lekker warm. We zijn begonnen met de Athabasca Falls en daarna de Sunwapta Falls. Het mooie aan deze watervallen is dat je er zo enorm vlakbij kunt komen, wij vonden ze in elk geval prachtig. Daarna hebben we een inspannende wandeling gemaakt van een paar kilometer langs de Beauty Creek, een wandeling langs een kloof met een rivier, waarin je ongeveer 8 watervallen tegenkomt. Heel avontuurlijk ook, want de trail staat niet aangegeven, en je komt dus ook bijna niemand tegen. Er komt aardig wat klim- en klauterwerk aan te pas, maar het is wel heel goed te doen, wij vonden het de moeite waard in elk geval.
Daarna zijn we verder gereden en natuurlijk gestopt bij de Columbia Icefield. Ook heel indrukwekkend, vooral de immense grootte van de vlakte. We zijn hier niet met de snocoach naar boven gegaan, maar alleen even genoten van het uitzicht.
Daarna zijn we gestopt bij een aantal meren en als laatste hebben we natuurlijk Peyto Lake aangedaan. Zo mooi! Wij vonden deze stop de mooiste langs de route. Mistaya Canyon hebben we door tijdgebrek overgeslagen. We vonden de hele route erg mooi, maar niet de mooiste route ter wereld. Dat laatste is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Zo vonden wij de Beartooth Highway veel mooier, omdat die ons het gevoel gaf op het topje van de wereld te zijn, het leek alsof we hier vele hoger waren. BOvendien lag hier destijds nog veel sneeuw langs de weg, en dat maakte de rit toen heel magisch. En ook Highway 1 in California zal bij ons nog hoger in de top 10 eindigen. Maar goed, dat neemt niet weg dat we ook de Icefields Parkway niet hadden willen missen, al vonden wij de grootsheid wel wat tegenvallen. Of misschien waren onze verwachtingen ook wel te hoog gespannen?
De volgende dag hebben we Yoho en Lake Louise verkend. We zijn eerst naar Yoho gereden voor een bezoek aan Natural Bridge (zoooooooo mooi! wij waren enorm onder de indruk) en aan Emerald Lake. Daarna zijn we naar Takkakkaw Falls gereden, en ook die vonden we fantastisch. Je kunt hier helemaal aan de voet van de waterval komen, en je staat hier zelfs met de voeten in het water (als je dat wilt). Een van onze favoriete watervallen ooit! Met uitzicht op de waterval hebben we hier ook gepicknickt, het was opneiuw heel zonnig en warm. Zalig! Onderweg naar de Takkakkaw Falls heb ik nog een avontuurlijke afdaling gemaakt naar de Yoho River, op het punt waar dit samenkomt met een andere rivier. Super!
Ook zijn we in Yoho nog gestopt bij de spiral tunnels, maar we hadden geen geluk: er was geen trein te bekennen. Jammer!
Daarna zijn we naar Lake Maligne gereden, waar de hele wandeling naar het einde van het meer hebben gemaakt, langs de oever. Daarna ben ik voor het viewpoint helemaal naar boven geklommen, waar het op dat moment bijna onmogelijk was om foto's te maken, omdat er een bruiloft-shoot aan de gang was, helaas was er voor de overige mensen niet veel ruimte over. Met wat klimwerk is dat uiteindelijk toch gelukt, want ja, dat magnifieke uitzicht laat je niet aan je neus voorbij gaan toch? Ik vond het hier fantastisch mooi, vooral ook door de ligging met die hoge pieken om het meer heen. Prachtig!
Daarna zijn we nog vlug gestopt bij Lake Louise, maar hier hebben we ons niet meer gewaagd aan een wandeling. Het was al laat, we waren moe en wilden graag wat gaan eten. Na ons te hebben opgefrist in het hotel zijn we naar een Japanner geweest op Banff Avenue, waar we hebben gesmuld van de Love Boat (een verzameling sashimi en sushi op een bootje geserveerd). Zo leuk, en super lekker!
Op vrijdag hadden we de Rockies wel gezien, althans, er was nog zoveel meer te zien, maar dat hebben we allemaal overgeslagen. We waren weer toe aan wat anders. We zijn 's ochtends in de auto gestapt hebben het hele stuk terug naar Washington in Amerika gereden. Het eerste stuk door Kootenay, waar we niet meer zijn gestopt, maar wel hebben genoten van de uitzichten. De hele route was trouwens erg de moeite waard, een mooi gebied! We zijn gereden tot Spokane, waar we hebben overnacht, en 's avonds nog wat hebben geshopt in de lokale mall.
En gisteren zijn we dan verder gereden van Spokane naar ORegon. We zijn gereden via de Palouse HIlls, een aanrader! Wat een prachtige agrarische omgeving! HElaas troffen we het niet zo met het weer. Het was erg bewolkt, niet zonnig, redelijk koud en er stond heel veel harde wind. Dat maakte de pas geoogste omgeving erg stoffig, en dat toont op de foto's, jammer. Maar wel een mooi gebied! Dit gebied lijkt me in de zomer geweldig om doorheen te rijden, ik kan het jullie aanraden. Na een toer door dit mooie gebied zijn we gereden naar Palouse Falls State Park, voor - ja alweer - een waterval. Een mooie waterval, in een bizar landschap. Zo droog, het leek wel woestijn, en dan zo'n waterval . Heel apart!
Op de verdere reis zijn we gestopt in Kennewick voor een diner bij outback (wat ons enorm tegenviel) en we hebben hier wat geshopt bij Michaels en Best Buy (nieuwe series ingeslagen!). Daarna zijn we nog een heel stuk verder gereden in de richting van de Columbia River Gorge, waar we hebben geslapen in een Travelodge in een klein gat met 7 inwoners of zo (Biggs Junction). En zo zijn we alweer aangekomen bij vandaag.
We vertrekken zo voor de route langs de Columbia River Gorge naar Portland, waar we 2 nachten zullen verblijven. Morgen taxfree shoppen!
Oh ja, ik heb inmiddels een paar foto's online gezet, voor de liefhebbers is hier de link:
http://www.pixagogo.com/6829304135
Over een paar dagen probeer ik weer een update te plaatsen, en misschien nog wat foto's te uploaden.
Tot dan!