Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

werk stuk; amerika in oorlog tegen Vietnam

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
daniel
Amerika-newbie

werk stuk; amerika in oorlog tegen Vietnam

Bericht door daniel »

Ik ga een werkstuk maken over de oorlog tegen Vietnam. Aangezien ik nog maar weinig literatuur over heb, wil ik jullie vragen of jullie nog titels van boeken hebben die over dat onderwerp gaan. Ook zou het fijn zijn als jullie (een) website(s) weten.

Bij voorbaad dank,:lol:
Daniel :D
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hoi Daniel,

Welkom op het forum! Hopelijk heb je deze pagina in ieder geval al bekeken:

http://www.allesamerika.com/vietnamoorlog.html
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
daniel
Amerika-newbie

Bericht door daniel »

die heb ik inderdaad bekeken, en daar komt het idee ook van. :)
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Leuk om te horen dat mijn site je op dat idee heeft gebracht!

De meeste boeken over de Vietnamoorlog die ik ken zijn jammer genoeg Engelstalig, dus daar zul je waarschijnlijk weinig aan hebben. Het beste kun je een algemeen geschiedenisboek over de VS uit de bibliotheek halen, daar zal altijd het onderwerp Vietnamoorlog instaan.
Dennis

Yankii81
Amerika-ontdekker

Bericht door Yankii81 »

Als je het Engels ook maar een beetje beheerst moet je The Pentagon Papers lezen. Het gaat eigenlijk over de 14-maanden durende illegale bombardementen op Cambodja, maar is nauw verbonden met de Vietnam oorlog. Over Operation Phoenix zijn ook verschillende boeken verschenen, op internet kom je vast wel achter welke. In het Nederlands bestaat in ieder geval 1 boek: Vietnam: 10.000 Dagen oorlog' , een boek van Michaek macLear maar vertaald. Vergeet ook het hoofdtuk over Vietnam in Manufactoring Consent en Understanding Power van Noam Chomsky niet. De website van de Australische legende John Pilger http://www.johnpilger.com bevat ook nuttige informatie. Wellicht kan de ambassade van Vietnam je eveneens helpen. Er zijn in Nederland genoeg Vietnamezen die je eventueel zou kunnen interviewen voor je werkstuk. Het zijn vooral Chinese-Vietnamezen die vanwege de angst voor etnisch geweld vluchtten. Zij hadden immers een sterke greep op de economie (zoals overal in Azie, zie ook Samuel Huntington daarover in Clash of Cizilizations) en communisten hebben het nooit zo op kapitalisten, laat staan als ze buitenlands-allochtoon zijn en samenwerkten met de Amerikaanse 'bezetter'. Ik dacht dat Willibrord Frequin een tijdje in Vietnam zat. Wie weet wil hij je helpen maar ik zou dat wel eerst checken.

succes!
"America is the only country that went from barbarism to decadency without civilization in between" (Oscar Wilde)
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Yankii, we hebben het hier over een scholier, probeer het KISS-principe te hanteren, okee? Je maakt het wel een beetje ingewikkeld... het is niet de bedoeling dat Daniel een uitgebreide verhandeling gaat schrijven over de al dan niet bestaande rechtvaardiging van de verschillende aspecten van de oorlog.
Dennis

Yankii81
Amerika-ontdekker

Oeps

Bericht door Yankii81 »

Sorry, het ging me niet om de rechtvaardiging maar The Pentagon Papers zijn het bekendste boek dat erg goed weergaf hoe de oorlog politiek gevoerd werd, terwijl Operation Phoenix duidelijk aangaf hoe men trachtte het platteland te pacificeren van ongewenste elementen. Mijn excuses. Maar Vietnam: 10.000 Dagen Oorlog blijft een goede Nederlandse titel!
"America is the only country that went from barbarism to decadency without civilization in between" (Oscar Wilde)
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hoi Yankii,

Ik ben erg nieuwsgierig naar dat boek, nog niet eerder van gehoord, heb je een ISBN?
Dennis

Yankii81
Amerika-ontdekker

WMD's

Bericht door Yankii81 »

90-218-2947-9

Ik noemde het vooral omdat ie in het Nederlands is.

Welke boeken vind jij zoal interessant Dennis? THe Pentagon Papers blijven schokkend, evenals Four Hours in My Lai van Seymour Hersh. Wat ik altijd opvallend vind is dat er heel veel boeken over het Golf-syndroom en Agent Orange zijn geschreven, waarbij de lokale bevolking volmaakt wordt genegeerd, en slechts de veteranen en hun ziektes worden betreurd.

Ik vind The Pentagon Papers zo schokkend omdat Nixon vanwege een kleine afluister-affaire moest vertrekken terwijl 14 maanden illegaal en zonder het congres in te lichten Cambodja op grote schaal bombarderen kennelijk geen impeachment waard was. Het valt te vergelijken met Clinton die niet gepijpt mocht worden door mevrouw Lewinsky, maar wel per ongeluk een Soedanese fabriek (achteraf onterecht) kon bombarderen zonder dat daar consequenties aan verbonden werden. De 'pacificatie' van het platteland in Vietnam en de misstanden daarbij, inclusief plaatselijke doorgeslagen eenheden als Tiger Company die op grote schaal oorlogsmisdaden begingen, is zeer wel te vergelijken met de Servische strijd tegen de rebellen in Kosovo. Het laatste werd echter WEL bestraft. Hoe dan ook was de Vietnam-oorlog vreselijk voor alle betrokken partijen en het Vietnamese volk vooral. Wat denk jij Dennis?
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Ja, een beetje aan de late kant, maar ik ben ook nog niet zo lang lid van dit forum. Misschien gaat het om een uitgebreid werkstuk(bijvoorbeeld profielwerkstuk), waar je wat langer de tijd voor hebt. Enfin, je moet maar kijken en anders is het altijd interressant om even te lezen(denk ik).

Ik denk dat ik nog wel wat leuke toevoegingen heb over John F. Kennedy en zijn rol in de Vietnam oorlog. Ik moet wel zeggen, dat ik de bronnen die hierboven vernoemd zijn niet heb doorgenomen, dus misschien is mijn info overbodig, maar toen ik dit voor het eerst las vond ik het toch wel opmerkelijk.

De regering van Kennedy was tot november 1963 voor ondersteuning van het het bewind van Ngo Dinh Diem in Zuid Vietnam. Het aantal Amerikaanse 'adviseurs' werd flink uitgebreid(tot 16.000) ter ondersteuning.

Echter kort voor zijn dood in 1963, en dat vond ik nu zo opmerkelijk, ging Kennedy echter steeds meer inzien dat een Amerikaanse interventie zinloos zou zijn in een 'wespennest', met onherbergzaam terrein als Vietnam. Voor de dood van Kennedy was hij al begonnen met terugtrekken van 'adviseurs' en weigerde het sturen van grondtroepen 5 a 6 keer. Deze maatregelen vielen vanzelfsprekend niet goed bij het militaire establishment. Kennedy zou zelfs tegen een journalist(Walter Cronkite) hebben gesuggereed; de troepen uit Vietnam in zijn geheel terug te willen trekken. Zijn vice-president Johnson zou na de dood van Kennedy de terugtrekkingen van militairen door het ondertekenen van 'National Security Memorandum 273' herroepen.

Ik vond vooral dat laatste nogal opmerkelijk. Ik moet er wel bij zeggen, dat sommige critici andere aanvullingen geven aan de uitspraken van Kennedy, het blijft moeilijk om te achterhalen hoe iets gelopen zou zijn als....!?!?!

Maar misschien kun je er wat mee als extra, als politieke achtergronden of zoiets.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
jvinch
Amerikakenner

vanuit de leunstoel...

Bericht door jvinch »

Yankii81 schreef: Het gaat eigenlijk over de 14-maanden durende illegale bombardementen op Cambodja, maar is nauw verbonden met de Vietnam oorlog.
Tja, ik vind dat altijd mooie argumenten. Vooral 30 jaar na dato en vanuit de comfortabele Nederlandse leunstoel. Je kunt over de oorlog in Vietnam van alles zeggen. Waar de een stelt dat het een oorlogsmisdaad is om burgerdoelen te bombarderen, stelt een ander dat het een oorlogsmisdaad is om je als "krijger" te vermengen met de burgerbevolking en om vandaar uit aanvallen te lanceren en dat het een oorlogmisdaad is om wapendepo's onder te brengen in scholen of woonwijken.

Ik vind oorlog in al zijn facetten afschuwelijk. Ik denk echter dat de realiteit (en het oordeel goed of fout) vaak gecompliceerder is dan kan worden beschreven in 200 pagina's tekst.
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Kansas Wizard schreef:De regering van Kennedy was tot november 1963 voor ondersteuning van het het bewind van Ngo Dinh Diem in Zuid Vietnam. Het aantal Amerikaanse 'adviseurs' werd flink uitgebreid(tot 16.000) ter ondersteuning.

Echter kort voor zijn dood in 1963, en dat vond ik nu zo opmerkelijk, ging Kennedy echter steeds meer inzien dat een Amerikaanse interventie zinloos zou zijn in een 'wespennest'
Dat was helemaal niet zo opmerkelijk als je wel denkt! Enkele weken voor de Kennedy moord op 22 November 1963, werd Ngo Dinh Diem ook vermoord tijdens een staatsgreep. Hij had alleen maar afgezet moeten worden, maar dat pakte dus een beetje anders uit. Vandaar Kennedy's opmerking over een "wespennest".

Het klinkt allemaal zo simpel als je het hoort, maar een heleboel factoren speelden een rol bij JFK's opmerking. Ik denk daarbij b.v. aan het feit dat Diem een katholiek was in een Boedhistisch land, de bevoorrechte posities voor familieleden, de vergaande corruptie, zelfverbrandingen van monniken, stakingen etc. Hetgeen resulteerde in een bijna complete chaos in Zuid-Viernam.

Wil je meer hierover lezen: http://hubcap.clemson.edu/~eemoise/viet6.html

gr. Redneck
Georgia on My Mind
Z-pilot
Amerika-newbie

Bericht door Z-pilot »

Hallo amerika kenners.

Ik moet voor geschiedenis een Praktichsche opdracht maken over de Vietnam oorlog. Ik weet er nog erg weinig van en ik zal me zeker gaan inlezen op http://www.allesamerika.com/vietnamoorlog.html
maar ik heb ook nog wat echte wetenschappelijk onderbouwde boeken nodig, engels is meestal geen probleem maar het moet ook niet te gek worden.

Hopenlijk weten jullie wat boeken die ik kan lenen in een bibliotheek.
Alvast bedankt :)
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

eerlijk gezegd lijkt het me het handigst als je het gewoon in de bibliotheek zelf gaat zoeken? Dan kan je de boeken zien, doorbladeren en zie je meteen wat je er aan hebt.....
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Z-pilot schreef: maar ik heb ook nog wat echte wetenschappelijk onderbouwde boeken nodig, engels is meestal geen probleem maar het moet ook niet te gek worden.
http://scholar.google.nl
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer