Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voornaam veranderen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ripley6174
Amerika-ontdekker

Voornaam veranderen?

Bericht door Ripley6174 »

Zijn er hier mensen die na immigratie hun voornaam veranderd hebben? Ik kan me zo voorstellen dat als je een Nederlandse naam hebt die in het Engels niet voorkomt, het best vervelend kan zijn als mensen je naam niet goed kunnen uitspreken. Aan de andere kant lijkt het me ook vreemd om je naam, waarmee je bent opgegroeid, te veranderen. Ik vraag me af of je een nieuwe voornaam ooit echt als 'jouw eigen' zult beschouwen.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Voornaam veranderen?

Bericht door dutchie_in_boston »

ik heb een typisch nl-se naam, met een i-j, en nee, nooit over gedacht om dat te veranderen. Ik vind het niet erg als het verkeerd wordt uitgesproken door mensen die ik niet ken en die mij niet kennen. Voor de do-not-call list hier in MA was het erg handig met telemarketers :).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Voordat ik emigreerde heb ik er wel over nagedacht om te switchen naar mijn werkelijke voornaam. Petra (een roepnaam van mijn tweede naam) is in Nederland zo'n veelvuldig voorkomende voornaam in mijn leeftijdsgroep, dat er overal waar ik kwam meerdere waren. Mijn echte voornaam, Leonora, is in Nederland veel ongewoner. Maar hier in de VS komt "Lenora" vrij veel voor en dan vooral onder de Afrikaans-Amerikanen, terwijl "Petra" heel ongewoon is. Zo ongewoon, dat ik nog nooit een andere Petra, behalve een Nederlandse in North Carolina (hoi Petra! (Staceybeesie)), ben tegengekomen in de vijfentwintig jaar, dat ik hier woon. Het wordt regelmatig verkeerd uitgesproken ("Pietra", "Pettra" (meestal) en soms zelfs Deirdre), maar dat deert me niet, ik heb liever een unieke naam :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mijn vrouw heeft een moeilijke achternaam en er werd door telemarketeers vroeger veel om mevrouw Bitchvank gevraagd.
Tsja dan vraag je erom dat de hoorn erop gegooid wordt :lol:
De mijne is ook niet de makkelijkste en vrij zeldzaam hier (Egbers) maar toch iets makkelijker uit te spreken, behalve aan de telefoon . Dan gaat het nog wel eens mis.
Mark is gelukkig een van de makklijkste. Kan zelfs een chinees (malk) nog een beetje uitspreken :mrgreen:
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik heb m'n naam officieel veranderd, en de enigen die me bij m'n nederlandse naam noemen is familie. Mijn oude naam behoort aan iemand die niet meer bestaat - - het was heel lang geleden en ik was heel jong.

Petra - De laatste paar jaar zijn er in mijn niet-nederlandse vriendenkring in de V.S. twee Petras geboren. De naam komt ook voor in een van de baby namen sites:

Origin and Meaning of the Name Petra:
Origin: Greek
Meaning: Stone
Pronunciation: (PET rah)

Mijn achternaam (van oorsprong frans) wordt nooit goed door mensen geschreven, maar het is ook tegenwoordig een veel voorkomende meisjesnaam, waar niemand een probleem mee heeft.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Bij mijn naturalisatie wed mij gevraagd of ik tegelijk mijn naam wilde veranderen. Heb dat toen niet gedaan. Maar zit nu een beetje dat ik mijn echte voornaam (Bernard) wel eens vergeet en per ongeluk Benno schrijf op officiele papieren. Had het misschien toch moeten doen. Maar goed, ik ben toch al een beetje gespelten (Nederlands en Amerikaans) dus dat kan er nog wel bij.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Mijn vrouw heeft haar voornaam nooit bewust verandert, maar op een dag besloten een aantal vriendinnen haar "Jill" te nomen, en dat is blijven plakken. Op passport en andere officiele papieren staat haar echte naam, en de uitspraak daarvan geeft wel eens grappige effecten. Gepke is een echte "tongue twister" voor engelssprekenden.

Bij mij is het echter precies omgekeerd. Mijn echte naam is "Louis" prima uit te spreken in het engels, maar sinds jaar en dag noemt iedereen me Loek (of Luke in het Engels), en daar heb ik me tevreden bij neergelegd.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Mijn tante is lang geleden geemigreerd naar Canada. Ze heet Betsy en ze heeft haar naam veranderd in Anita.
Ze vond Betsy een koeiennaam. Dus iedereen noemt haar Anita. Ik weet alleen niet of ze het officieel heeft veranderd.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Mijn (echte) voornaam is Jeroen en ik het is mij inderdaad door het hoofd geschoten om hem te laten veranderen wanneer ik 2 oktober naar de VS vertrek maar ik heb uiteindelijk toch maar besloten om mijn naam gewoon aan te houden. Ik heb de naam tenslotte van mijn ouders gehad, het is Hollands en uiteindelijk ben ik er wel trots op om een bijzondere naam te hebben wanneer ik daar zit :)

Overigens ben ik het wel gewend dat mensen mij bij een andere naam noemen... Vrienden van me uit de UK noemen me 'Savage' (een oude nickname), toen ik in China was noemden ze me 'Jie Lun' (is de naam van een bekende Chinese artiest en het klinkt enigszins als Jeroen, maar ja, die 'r' he ;) en vandaar ook mijn nick hier 'jiejie' hehe) en in weer andere plaatsen noemen ze me Jerome. Ik denk trouwens dat ik het laatste, of een andere variant, wel vaker zal horen, alhoewel mijn a.s. schoonmoeder me regelmatig 'John' noemt, ze heeft er best wel problemen mee om mijn naam juist uit te spreken hehe.
michael66
Amerikakenner

Bericht door michael66 »

Leuk topic. Naam veranderen? In de tegenwoordige tijd vind ik het zelf goed om bij de geboorte van je kind een naam uit te zoeken die internationaal enigzins goed uit valt te spreken. Vind ik! Laat dat duidelijk zijn!

Voor onze zoon heb ik destijds dat duidelijk mee laten wegen. Uiteindelijk zijn we op Steven uitgekomen. En dan nog zeg is steeds "Steven with a V" want anders schrijven ze het nog met ph.

Ach, What's in a name? Toch?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jiejie schreef:Mijn (echte) voornaam is Jeroen en ik het is mij inderdaad door het hoofd geschoten om hem te laten veranderen wanneer ik 2 oktober naar de VS vertrek maar ik heb uiteindelijk toch maar besloten om mijn naam gewoon aan te houden.
Moet je ook doen! De zoon van een Nederlandse vriendin van mij heet Jeroen en de Amerikanen hier kunnen dat prima uitspreken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:
jiejie schreef:Mijn (echte) voornaam is Jeroen en ik het is mij inderdaad door het hoofd geschoten om hem te laten veranderen wanneer ik 2 oktober naar de VS vertrek maar ik heb uiteindelijk toch maar besloten om mijn naam gewoon aan te houden.
Moet je ook doen! De zoon van een Nederlandse vriendin van mij heet Jeroen en de Amerikanen hier kunnen dat prima uitspreken.
hehe over de uitspraak valt nogal te twisten als het op de mensen in Hawaii aankomt.. daar hebben ze er best wel moeite mee :)
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Eigenlijk wel :offtopic: , maar aan de andere kant ook weer niet.

Volgens mij heeft de naam, die wij dragen een diepere betekenis, dan wij beseffen.
Het juiste weet ik er ook niet van, maar ik vind deze materie wel interessant.

Het is al weer een tijdje geleden, maar ik schafte eens een boek aan, waarin de betekenis van de letters wordt uitgelegd. Daarmee kan men een dieper inzicht krijgen in de betekenis van de voornaam.

Ik Googelde daar eens naar, om te zien of ik daar iets over kon vinden op het internet. En warempel, zoals met zo veel, ook dit kan je zo op het beeldscherm toveren.

Misschien zijn er onder de lezers ook wel mensen, die dit interessant vinden om eens te lezen.

Een citaat van deze webpagina:

Geen numerologie, maar een soort letterologie. Er is al zoveel bekend over de betekenis van cijfers, maar nog zo weinig over de letters. U kunt aan de hand van uw naam inzicht krijgen van de zielsbedoeling in uw leven. De letters geven hierbij de symbolische energetische waarde aan. De letters van uw voornaam geven uw totale leven weer. Van begin tot eind.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar die naam is toch meestal heel bewust gekozen door je ouders, terwijl je geboortedatum dat (meestal) niet is?
En wat dan met ouders die je 'maar' een naam gegeven hebben uit compromis omdat er meter en de peter het maar niet eens raakten? (wat bij mij het geval is geweest) En ik ben m'n hele leven niet zo gelukkig met die naam geweest want werd er regelmatig mee geplaagd. Dus ik was heel blij toen op een bepaald moment in mijn vriendenkring de idee onstond dat mijn naam niet bij me past, en zij besloten dat ik een "Elke" was. (Mieke was ook nog even geopperd). En zowaar, ik vond die naam veel beter bij me passen en eigenlijk was dat zelfs de reactie van mijn ouders! Dus ging ik voortaan als 'Elke' door het leven! (behalve bij de familie van mijn vader)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Of nog: mensen die een kindje uit het buitenland adopteren geven dat kindje vaak een andere naam (zeker als het nog jong is). Welke is dan eigenlijk de naam die bedoeld was te zijn?...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ja ik twijfel ook heel erg of ik mijn naam wel of niet moet veranderen... :wink: :lol: Dennis is zo lastig, hè... :mrgreen: :lol:

Maar serieus, het zou al echt grote problemen op moeten leveren zou ik mijn voornaam gaan veranderen; het is toch een stuk van je eigen "ik". Daarnaast vind ik niet dat ik mijn naam moet veranderen omdat iemand anders het moeilijk kan uitspreken... dan maar met een foute uitspraak!

Mijn achternaam zal daarentegen wel nog leuk worden, met een "eijn" erin... :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

markro schreef:Volgens mij heeft de naam, die wij dragen een diepere betekenis, dan wij beseffen.
Ik weet waar mijn naam vanaf stamt en ik ken de betekenis maar dat is niet waarom mijn ouders er voor gekozen hebben. Mijn moeder was vroeger weg van (ik geloof dat het boekjes waren) 'Saskia & Jeroen' en sja, ik werd geboren en moest dus Jeroen heten hehe.

Dento schreef:Mijn achternaam zal daarentegen wel nog leuk worden, met een "eijn" erin... :mrgreen:
Hehehe, ik ga zo mijn verloofde eens vragen om dat uit te spreken haha xD
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

jiejie schreef:
Dento schreef:Mijn achternaam zal daarentegen wel nog leuk worden, met een "eijn" erin... :mrgreen:
Hehehe, ik ga zo mijn verloofde eens vragen om dat uit te spreken haha xD
Meestal wordt het zoiets als "edzjin" :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

kastelke schreef:Maar die naam is toch meestal heel bewust gekozen door je ouders, terwijl je geboortedatum dat (meestal) niet is?
kastelke schreef:Of nog: mensen die een kindje uit het buitenland adopteren geven dat kindje vaak een andere naam (zeker als het nog jong is). Welke is dan eigenlijk de naam die bedoeld was te zijn?...
Elke, lastig hè, dit soort vragen?
Ik schreef dan ook, dat ik het juiste er ook niet van weet. :wink:
Zulke spirituele zaken vind ik ook zo moeilijk uit te leggen. En vaak ook moeilijk te begrijpen.
Maar ik vind het wel heel interessant om er over te lezen en mij er in te verdiepen.
En zo dacht ik, dat anderen misschien ook wel eens nieuwsgierig konden zijn naar de letterbetekenis van hun naam.
Maar ik weet ook wel, die letterbetekenis is ook maar door iemand "verzonnen".

Het zet jou in ieder geval wel aan het denken. :wink:

En ja, natuurlijk kiezen ouders heel bewust de naam van hun kind. Maar zou dat ook niet ergens al besloten liggen, evenals het moment van de geboorte?
Ik heb het gevoel, dat dat wel zo is. Maar bewijzen kan ik het niet.
Het gaat ook wel wat ver, om daar op dit forum over te discussiëren, vind ik.

Als het al zo is, dat in de naam, die iemand bij de geboorte krijgt, zijn hele leven opgesloten ligt, dan kan ik mij voorstellen, dat ook al verandert men die naam, toch de essentie van de eerstgegeven naam, bij die persoon hoort en ook blijft.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dento schreef:
jiejie schreef: Hehehe, ik ga zo mijn verloofde eens vragen om dat uit te spreken haha xD
Meestal wordt het zoiets als "edzjin" :wink:
hehe, net gevraagd.. het werd een beetje 'ian' (als engelse naam dan, niet zoals wij in op het nederlands zeggen), ik had eigenlijk ook iets als edzjin verwacht maar ach hehe, ik denk dat ze al wat aan het wennen is aan de J in mijn letter ^^
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer