Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Amerikanen zijn niet gek" van Charles Groenhuijse

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gesloten
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

"Amerikanen zijn niet gek" van Charles Groenhuijse

Bericht door hekkie »

Om zijn van de week uitgebracht boek "Amerikanen zijn niet gek" te promoten heeft Charles Groenhuijsen div. interviews gegeven en was hij o.a. te zien bij Barend en van Dorp.

In http://www.nieuwsshow.nl valt onderstaand stukje te lezen en tevens het met hem gehouden interview te beluisteren.

Geen land ter wereld produceert per hoofd van de bevolking zoveel als de
VS: Amerika heeft het grootste leger, de meeste Nobelprijzen, de meeste olympische medailles, de meeste buitenlandse studenten en de grootste economie. Stel dat Nederland zo'n supermacht was met een oppermachtig leger en technologie waar de rest van de wereld niet aan kan tippen. Hoe bescheiden, tolerant en aardig zouden Nederlanders dan zijn, vraagt Charles Groenhuijsen zich af in zijn nieuwe boek "Amerikanen zijn niet gek" *). Hij probeert de Nederlander hierin begrip bij te brengen voor onze overzeese broeders, want met hoongelach en zelfingenomen onbegrip kom je volgens de Amerika-correspondent van het NOS Journaal nergens.
*) uitg. Balans

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Ik heb het boek niet gelezen en zal dat ook niet doen. In het verleden
heb ik wel een aantal stukjes van zijn hand gelezen waar ik me zeker niet
in kan vinden en dan druk ik me super zacht uit. Uit het stukje vanuit de
nieuwsshow klinkt enige arrogantie door en van zijn onpartijdige
commentaren heb ik ook nooit een hoge pet op gehad. Er zullen best wat
mensen zijn die dit commentaar van mij ook niet kunnen waarderen,
maar het zij zo. Enig tegengas i.p.v. het gebruikelijke pluimstrijken kan
misschien verhelderend werken.
Harm
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Verhelderend is het zeker Harm :lol:
Maar, (ik ken de beste man niet "goed") Charles maakte op mij op TV altijd een zeer capabele, vriendelijke "boy-next-door" indruk op mij. Het verbaast me dan ook dat je zo'n anti-pathie tegen die man hebt. Mijn vraag luidt dan ook "Hoe komt dat?""

René
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

rene.jager schreef:Verhelderend is het zeker Harm :lol:
Maar, (ik ken de beste man niet "goed") Charles maakte op mij op TV altijd een zeer capabele, vriendelijke "boy-next-door" indruk op mij. Het verbaast me dan ook dat je zo'n anti-pathie tegen die man hebt. Mijn vraag luidt dan ook "Hoe komt dat?""

René
Tegen de man op zich heb ik niets. Het kan best een aardige man zijn.
Zoals ik al aangaf had ik een paar stukjes van zijn hand gelezen( Ik weet niet meer welke en waar) waarvan mij de tenen krom in de schoenen zijn gaan staan. En elke keer als ik hem op TV zie krijg ik de indruk dat de onpartijdigheid die hij probeert ( zou moeten ) uit te stralen er niet is.
vandaar. Het is natuurlijk wel heel persoonlijk. Anderen kunnen hem mischien wel geweldig vinden.
Harm
ikkedus
Amerikafan

Bericht door ikkedus »

hdeweert schreef:
rene.jager schreef:Verhelderend is het zeker Harm :lol:

René
Tegen de man op zich heb ik niets. Het kan best een aardige man zijn.
Zoals ik al aangaf had ik een paar stukjes van zijn hand gelezen( Ik weet niet meer welke en waar) waarvan mij de tenen krom in de schoenen zijn gaan staan. En elke keer als ik hem op TV zie krijg ik de indruk dat de onpartijdigheid die hij probeert ( zou moeten ) uit te stralen er niet is.
vandaar. Het is natuurlijk wel heel persoonlijk. Anderen kunnen hem mischien wel geweldig vinden.
Harm
Maar Harm, Charles Groenhuijsen was correspondent voor de NOS (NOVA), waar de onpartijdigheid ver te zoeken is en de anti-Amerika stemming alom aanwezig.
Charles probeerde daar (vooral tijdens de Presidentsverkiezingen) nog enigszins wat tegengas aan te geven.

Ik heb het boek gekocht maar nog niet gelezen. Het lijkt me wel wat voor tijdens m'n komende vakantie in de States.
http://community.webshots.com/user/ikkedus2" onclick="window.open(this.href);return false;
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo ikkedus
Laat ik het er op houden dat ik het zonde vind van mijn geld om een
dergelijk boek te kopen. Als hij een bijdrage wil leveren aan het tegen
gaan van een anti-Amerika stemming dan bereikt hij niet de juiste
mensen. Juist de mensen met een sterke belangstellen voor Amerika
kopen zijn boek. En bevestigen c.q. krijgen bevestiging van hun eigen
gedachten over Amerika. () ik heb even je foto’s bekeken. Als je Bij
Travellodge in Florida City een kamer had waar het glazen draai plateau
van de magnetron niet paste, dan hebben we in dezelfde kamer
geslapen. Ik heb daar even met de klusjes man gesproken. Die voelde
zich niet erg gelukkig in Amerika, maar hij had geen andere
mogelijkheden.

Harm
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Belgen en Nederlanders zijn het minst gelukkig met hun werk. Veel Nederlanders willen emigreren want de drukte en benauwdheid vliegt hen naar de strot (zeggen ze) Of het in Amerika beter is dan hier kan ik niet zeggen. Ik zou voor geen goud bv in Las Vegas willen wonen en werken.

Ik las dat onze vriend Zalm het volk dom vond vanwege het nee stemmen tegen de europese wetgeving. Ook vond hij eerder dat we moesten stoppen met zeuren omdat we genaaid zijn met de euro (hebben ze zelf toegegeven) Ik denk in Amerika en ook andere landen een minister die zulke uitspraken doet gelijk kan opzouten.
Dit kan dus echt niet. Balkenende maakt zich druk omdat een Belg hem Harry Potter noemt (iets waar hij soms graag mee koketeert) Dat moet ons land leiden :cry:

Overigens zijn Nederlanders niet bescheiden, zeker niet tolerant en over het algemeen stug. Ga maar naar Belgie en de mensen zijn al aardiger en relaxter. Persoonlijk vind ik Nederland 1 van de arroganste landen ter wereld. Dus het is maar goed dat we zo klein zijn want dan had de wereld echt een probleem.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Bart40 schreef:Overigens zijn Nederlanders niet bescheiden, zeker niet tolerant en over het algemeen stug. Ga maar naar Belgie en de mensen zijn al aardiger en relaxter. Persoonlijk vind ik Nederland 1 van de arroganste landen ter wereld. Dus het is maar goed dat we zo klein zijn want dan had de wereld echt een probleem.
Nou nou.. als ik jou zo hoor, dan denk ik waarempel dat je gelijk hebt ;) - Serieus het lijkt wel of sommigen alleen maar kunnen afgeven en commentaar kunnen leveren op hun eigen land.. daar word ik wel eens moedeloos van..
Sandy
Lord Bonez
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door Lord Bonez »

Ik wordt ook een beetje moe van al die mensen die alleen maar lopen zeiken hier in Nederland. Tuurlijk, niet alles is geweldig hier. Maar waar is dat wel? Je zult er toch zelf wat van moeten maken ;-) Ik denk dat we blij mogen zijn dat we Nederlander zijn, er zijn mensen in de wereld die het slechter getroffen hebben. En rotte appels heb je trouwens overal.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Dat veel mensen hier niet gelukkig zijn verzin ik niet zelf. Maar ga eens na een winkel of rstaurant hier en dan eens naar Belgie of Duitsland.
Zit al een groot verschil tussen.

Er zijn altijd mensen slechter af zo kun je elke discussie wel doodrelativeren. Benzineprijs te hoog? Ach in Afrika hebben ze geen geld voor eten laat staan een auto.
Wachtlijst bij de dokter? Ach in Noord Korea heb je geen dokter dus ook geen wachtlijst.
Hartaanval? Ach in Afrika worden de mensen daar niet oud genoeg voor.
Makkelijke manier om elke klacht te smoren.

Vergeet niet dat Nederland heel lang (+300 jaar) het grootste moslimland ter wereld was. Hoe kon dat nou?? Omdat we 300 jaar Indonesie bezet hadden. Een beetje meer bescheidenheid en nederigheid tav bv de Amerikaanse oorlog tegen Irak is wel op zijn plaats maar dat merk je nooit wat van.
Lord Bonez
Amerikafan

Als mensen hier in Nederland het recht hebben om te klagen dat ze het slecht hebben, dan moet je mij eens één land ter wereld op noemen waar ze dat recht dan niet hebben. Veel beter dan wij het hier hebben kun je het namelijk niet hebben. Maar mensen beseffen dat niet. Als ze er in koopkracht een half % per jaar op achteruit gaan is het huis te klein! Belachelijk toch? Dan ga je gvd maar een keer minder per jaar uit eten!

Ik vind het zo'n onzin, echt waar. Als mensen eens wat minder zouden zeiken op alles zouden ze meteen een stuk gelukkiger zijn..

Goed, beetje off-topic, maar toch!

;-)

En no offense verder hoor!
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Klagen mag je overal en een half % achteruit zal je niemand over horen, volgens mij is het ook ietsje meer. Sommigen gaan 10% achteruit.
Een bedrijf dat megawinsten maakt mag wel een paar duizend banen schrappen maar als werkgevers en werknemers overeenkomen om in een volgend cao een procentje loonsverhoging te krijgen gaat het kabinet stijgeren. Terwijl ze zichzelf wel 30% toekennen.
Satire over het koningshuis heeft JP liever niet, klagen over de euro mag ook niet ondanks dat we redelijk genaaid zijn, we moesten voor de europese wet stemmen, we mogen niet te veel meer sparen zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon toch niet in de voormalige Sovjet Unie waar de overheid voor de burger beslist. Toe nou!!

Veel beter dan hier?? Het land staat op knallen, we zijn het dichtsbevolkte land van Europa. Ook het smerigste, de lucht is hier zo vies dat er niet eens meer bijgebouwd mag worden (wegen en huizen)
En de wind staat hier meestal west dus geen excuses over Tsjechie ed.
Het ene deel van de bevolking haat het andere.
Waar vind je hier nog stilte of duisternis?
Ik weet niet waar jij woont maar ik denk haast in een villawijk in Wassenaar goed afgeschermt.
Lord Bonez
Amerikafan

Heheheh
Ik woon in het zonnige zuiden van Nederland ;-). Ik heb het goed. Ik woon in een mooi huis, heb een goede baan die ik binnenkort inruil voor een andere. Ik ga lekker op vakantie deze zomer (juist, naar Amerika).
Ik weet wel dat niet iedereen het zo goed zal hebben als ik, daar ben ik me al te goed van bewust. Maar ik denk wel dat je met een positieve kijk op het leven gelukkiger bent dan wanneer je overal over klaagt. Nou ja, het is slechts mijn bescheiden mening. Maar in dit land hoef je echt niet arm te zijn. En natuurlijk, er zijn ook dingen hier in Nederland waar ik het niet mee eens ben of waar ik niet blij mee ben. Maar noem mij eens een land op waar dat niet zo is.....
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Bart40, het is net of ik mezelf hoor... :)

Ik ga me verder niet bemoeien met deze discussie maar ik kan me zeker vinden in je standpunten...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Wat je wat het ook is Mack, als niemand zou klagen gebeurd er ook niks.
Dan had je nu nog slavernij gehad, geen stemrecht en weet ik veel voor ellende die we nu niet hebben.

Ik lees boven je dat je het in Nederland niet arm hoeft te hebben...je zal maar een gescheiden moeder zijn met 3 kids en vaderlief met de noorderzon vertrokken. En dat zijn geen uitzonderingen. Je zal maar aow'er zijn en net maar dan ook net kunnen rondkomen omdat je zo lekker gekort bent en je leven je de pokken gewerkt hebt. Je bent gekort omdat een ander (lees de overheid) de boel heeft verkloot en het geld wat jij hebt ingelegd over de balk heeft gegooid.
Het zal je maar gebeuren.
Bovendien hoe beter wij het hebben hoe beter een ander (Afrika) het ook gaat krijgen. Daar wordt dus nu zwaar op gekort.
Het is bezopen dat de 350 rijkste mensen op aarde net zoveel bezitten als de 2,5 miljard!!! armste. Daar mag je over klagen sterker nog daar moet je over klagen.
Maar inderdaad de discussie dwaalt af.
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Bart40 schreef: Het is bezopen dat de 350 rijkste mensen op aarde net zoveel bezitten als de 2,5 miljard!!! armste. Daar mag je over klagen sterker nog daar moet je over klagen.
Maar inderdaad de discussie dwaalt af.

.... of dat 50% van de nationale hypotheekrente-aftrek naar 6% van de Nederlanders gaat die gebruik maken van die aftrek :?
Lord Bonez
Amerikafan

Oke de discussie dwaalt inderdaad af.
Ik snap je standpunten ook wel en ik zeg ook niet dat niemand mag klagen. Ik klaag zelf ook wel eens. MAar als mensen zeggen dat het slecht gaat met Nederland dan vind ik dat dus onzin. Daar mag je het mee eens zijn of niet. Met 'arm zijn' bedoel ik 'arm zijn' en niet 'niet rijk zijn'. Mensen in Afrika , die zijn arm. Hier in Nederland hoef je niet op straat te leven. Dat sommigen het wel doen is een ander verhaal.

Maar goed, ik snap je punt en ben het ook deels met je eens.
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo Bart40

Al ik jou zo hoor ben je psycholoog socioloog politicoloog financieel
deskundige en nog Amerika deskundige ook. En met die wetenschap kun
je niet eens zeggen of het in Amerika beter is. Gek dat je wel weet dat
het slecht is in Nederland en dat Nederlanders niet bescheiden en tolerant
zijn. Als ik alles zo lees ben je een echte Nederlander. Misschien moet je
het boek van Charles Groenhuijsen maar eens lezen.
Harm
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

hdeweert schreef:Hallo Bart40

Al ik jou zo hoor ben je psycholoog socioloog politicoloog financieel
deskundige en nog Amerika deskundige ook. En met die wetenschap kun
je niet eens zeggen of het in Amerika beter is. Gek dat je wel weet dat
het slecht is in Nederland en dat Nederlanders niet bescheiden en tolerant
zijn. Als ik alles zo lees ben je een echte Nederlander. Misschien moet je
het boek van Charles Groenhuijsen maar eens lezen.
Harm
Grappig!!! Ik had precies dezelfde gedachtes over jou input!! Het enige wat ontbrak was literaire criticus. :lol:
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jammer, dat deze discussie niet zonder persoonlijk te worden kan worden gevoerd. Kennelijk is het onderwerp "Charles Groenhuijsen en zijn boek" voldoende besproken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer