Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Probleem met inschrijven buitenlandse huwelijksakte in NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sheppard
Amerika-ontdekker

Probleem met inschrijven buitenlandse huwelijksakte in NL

Bericht door sheppard »

Hallo,

Ik heb de Nederlandse nationaliteit en ben getrouwd met een Amerikaanse. Ik woon in Anchorage, Alaska en wij willen onze Amerikaanse huwelijksakte inschrijven bij de gemeente Den Haag. Die doet dit voor het hele land. Indien we ooit plannen hebben om terug te keren, maakt dit het makkelijker om later in Nederland een kopie van onze huwelijksakte te bemachtigen. Meer informatie hierover vindt je op http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=21373

Ik heb alle benodigde documenten verstuurd (sommigen met een apostille erop) en kreeg laatst per post een bevestiging dat mijn aanvraag was ontvangen. Helaas kan Den Haag mijn vrouw niet inschrijven onder haar getrouwde naam (=dus haar echte naam!), maar alleen onder haar meisjesnaam. Ze kunnen haar alleen maar inschrijven onder haar meisjesnaam omdat die naam vermeld staat op onze Amerikaanse huwelijksakte (dat doen ze hier nu zo eenmaal in de VS). Om haar wel in te schrijven onder haar getrouwde naam moeten we:
- een verbeterde versie van de huwelijksakte voorzien van apostille óf
- een verklaring van de plaatselijke autoriteiten dat door het huwelijk de geslachtsnaam van uw echtgenote is gewijzigd. Deze verklaring dient te worden voorzien van een apostille.

Ik heb contact opgenomen met de plaatselijke autoriteit en kan mijn huidige huwelijksakte (uiteraard!) niet veranderen. Ook kennen ze geen verklaring dat door het huwelijk de geslachtsnaam van uw echtgenote is gewijzigd. Mijn vrouw zal dus onder haar meisjesnaam worden ingeschreven en dat is niet corrrect.

Uit een paspoort of rijbewijs mag Den Haag geen naamswijziging ontlenen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heb jij gedaan om het op te lossen?

Bedankt!
Rob
PeeJay
Amerika-expert

Re: Probleem met inschrijven buitenlandse huwelijksakte in NL

Bericht door PeeJay »

Ik heb hier geen ervaring mee Rob, maar als je in Google naar 'apostille alaska' zoekt vind je veel mogelijkheden.

Succes

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
sheppard
Amerika-ontdekker

Bericht door sheppard »

Bedankt voor je tip, maar de apostille (legalisatie) van het benodigde document is geen probleem. Het probleem is het benodigde document te pakken zien te krijgen. Amerika kent namelijk geen officieel document waaruit de naamswijziging blijkt.
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

sheppard schreef:Bedankt voor je tip, maar de apostille (legalisatie) van het benodigde document is geen probleem. Het probleem is het benodigde document te pakken zien te krijgen. Amerika kent namelijk geen officieel document waaruit de naamswijziging blijkt.
Mijn vrouw had ook haar achternaam officieel veranderd, maar niet ten tijde van ons trouwen.(Wij zijn in Nederland getrouwd en zij heeft haar achternaam pas veranderd toen wij naar de V.S. waren verhuisd). Die naamsverandering moest via de rechtbank en die hebben daar een officieel document dat we, met de nodige stempels en echtheidsverklaringen, konden gebruiken bij het verlengen van mijn paspoort en het verkrijgen van de bevestiging van Nederlanderschap. Misschien is er geen "paper trail" wanneer je vrouw jouw achternaam aanneemt op het moment dat jullie trouwen.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Misschien ben ik heel mutsig, maar het moet voor jouw vrouw niet uitmaken dat zij in Nederland ingeschreven staat onder haar meisjesnaam, terwijl ze jouw naam draagt. Het is nou eenmaal de wet in Nederland dat je nooit je meisjesnaam verliest, tenzij je naar de rechtbank gaat en je naam laat veranderen. Ik heb precies hetzelfde als jouw vrouw (ben dan wel een Nederlandse), en het maakt echt niets uit. Ik sta dus in Nederland nog steeds bekend als "Judith Meisjesnaam, echtgenoot van getrouwde naam". In de VS gebruik ik officieel alleen mijn getrouwde naam, en ik heb er in Nederland nog nooit vragen over gehad. Je staat daar ten slotte bekend onder twee namen, en welke je dan gebruikt zal hen een worst wezen.

Dus ik zou je vrouw gewoon volgens de Nederlandse wet inschrijven. Het lijkt er trouwens ook op alsof je gewoon geen keuze hebt, aangezien ze hier in de VS niet zo'n document kennen dat je je naam hebt laten veranderen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik begreep het verhaal ook niet helemaal. Iedere getrouwde vrouw in Nederland staat toch gewoon ingeschreven onder haar meisjesnaam?
Als ik een paspoort aanvraag staat het ook gewoon onder mijn meisjesnaam met toevoeging van "echtgenote van"
Maar ik gebruik overal gewoon mijn getrouwde naam (naam van mijn man)

Marjon
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

In mijn paspoort staat niet:" echtgenote van". Ik gebruik altijd mijn meisjesnaam.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

DixieChick schreef:Misschien ben ik heel mutsig, maar het moet voor jouw vrouw niet uitmaken dat zij in Nederland ingeschreven staat onder haar meisjesnaam, terwijl ze jouw naam draagt. Het is nou eenmaal de wet in Nederland dat je nooit je meisjesnaam verliest, tenzij je naar de rechtbank gaat en je naam laat veranderen. Ik heb precies hetzelfde als jouw vrouw (ben dan wel een Nederlandse), en het maakt echt niets uit. Ik sta dus in Nederland nog steeds bekend als "Judith Meisjesnaam, echtgenoot van getrouwde naam". In de VS gebruik ik officieel alleen mijn getrouwde naam, en ik heb er in Nederland nog nooit vragen over gehad. Je staat daar ten slotte bekend onder twee namen, en welke je dan gebruikt zal hen een worst wezen.

Dus ik zou je vrouw gewoon volgens de Nederlandse wet inschrijven. Het lijkt er trouwens ook op alsof je gewoon geen keuze hebt, aangezien ze hier in de VS niet zo'n document kennen dat je je naam hebt laten veranderen.
Ik ben geen expert, maar volgens mij is er wel een belangrijk verschil tussen de V.S. en Nederland:
In Nederland behoudt een getrouwde vrouw voor de wet *altijd* haar meisjesnaam als officiële achternaam (bijv. Kim Janssen), maar ze kan ervoor kiezen in dagelijks gebruik (met overheden en anderszins) de achternaam van haar man te hanteren (bijv. Kim Smit).
In de V.S. daarentegen kan een getrouwde vrouw (of elke andere persoon) voor de wet haar achternaam (bijv. Kim Johnson) officieel veranderen in die van haar echtgenoot (bijv. Kim Smith) of zelfs een geheel andere achternaam kiezen (bijv. Kim Jones). Haar nieuwe naam is dan haar wettelijke achternaam die ook op haar rijbewijs, paspoort e.d. vermeld staat (zonder aanduidingen als "echtgenoot van..."). De persoon met de oude naam (bijv. Kim Johnson) houdt dan zogezegd op te bestaan, wettelijk gezien in ieder geval. (Je ziet op officiële formulieren vaak een veld voor "Previous Name(s)," zodat men nog wel dingen over jouw verleden kan natrekken).

Toen mijn vrouw en ik trouwden, veranderde mijn vrouw ook haar achternaam in die van mij (van de Crommert), waarbij ze overigens haar meisjesnaam (Biljum) haar 'middle name' maakte, dus Tiffany Biljum van de Crommert. Dat zou in Nederland enorme verwarring hebben opgeleverd, aangezien haar meisjesnaam deel uitmaakt van haar volledige naam, maar niet als achternaam, maar als een van de voornamen. Ze is inmiddels weer teruggegaan naar haar "oude" naam (Tiffany Anne Biljum) omdat ze dat toch wel gemakkelijker vond. (En ik vond het allemaal best, aangezien ik sowieso niet zo goed begrijp waarom een getrouwde vrouw de achternaam van haar man aanneemt, maar da's een hele ander verhaal...)

Ik weet niet wat dit allemaal betekent voor de procedure waar Rob het over heeft. Ik begrijp ook niet zo goed waar die procedure goed voor is, maar dat ligt misschien (waarschijnlijk?) aan mij.

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
DixieChick
Amerika-expert

Hmm..ik zie je punt.

Maar dan nog zou het toch zo moeten zijn (volgens Bartjens) dat het laten registreren van de vrouw als Voornaam Meisjesnaam Getrouwde Naam geen probleem is? De getrouwde naam wordt dan toch ook door de Nederlandse wet erkend, dus dan maakt het toch niet uit als alles in de VS in je getrouwde naam is?

Maar ja, Nederland kan -verschrikkelijk- ingewikkeld doen over dit soort dingen. Ik heb dat ook meegemaakt met onze trouwakte destijds, het is echt een -ramp-.

Maar ik ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Bewijst weer eens dat het veranderen van je achternaam als je trouwt alleen maar problemen oplevert. En waarom zou je dat doen. Wij mannen veranderen toch ook niet van naam als we trouwen (op een paar uitzonderingen na)?

Als je in de VS je achternaam verandert, moet je ook social security en zo veranderen. En dat schept alleen maar verwarring, wat je te zijner tijd (op je 65-67e) alleen maar problemen kan opleveren.

Mijn vrouw heeft nooit problemen gehad met het feit dat onze zoon mijn achternaam heeft (eigenlijk wel een voordeel in de VS, d'r staat bijvoorbeeld maar 1 Groeneveld in het puntensysteem van Best Buy, altijd makkelijk op te zoeken). Ze zei altijd: ik ben xxx, de moeder van xxx Groeneveld. (plus ze verdient meer dan ik en heeft de ziekteverzekering voor de familie).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Ik zie je punt, maar hier in het zuiden word je toch nog steeds vreemd aangekeken als je niet dezelfde achternaam als je kinderen draagt. En het kan soms erg lastig zijn, omdat men bij de dokter en op school er automatisch vanuit gaat dat het niet jouw kids zijn, en ze dus altijd weer in het systeem moeten kijken. Op zich geen ramp, maar wel een rompslomp.

En dan heb ik het nog niet eens over hyphenaten..dat is hier helemaal onmogelijk.

Maar enniewee, je kan dus in dit soort gevallen beter je eigen achternaam aanhouden, alhoewel er ook vrouwen bestaan (zoals ik) die graag Mrs. zo en zo zijn..:)
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar als je gewoon je meisjesnaam behoudt, maar je steeds voorstelt als zijnde [jouw voornaam] [familienaam van de man]? Ik doe dat tenminste zo in Belgie. Op papier heb ik mijn eigen naam, in de praktijk kennen enkel mensen vanuit mijn werkkring mij met mijn eigen familienaam, de meeste andere mensen kennen me met mijn man zijn familienaam.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

In Nederland heb je dat andersom. Gescheiden vrouwen nemen meestal weer hun meisjesnaam aan, terwijl hun kinderen de naam van de man dragen.
Dat geeft ook vaak verwarring.

Marjon
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Aaaaaaah Ron, je bent een man naar mijn hart. Waarom zou je inderdaad je achternaam veranderen tenzij je "kontjes' "billetjes" of "borstjes" of "poepje" of zo heet.
Ben 24 jaar geleden getrouwd en toen ik aangaf mijn meisjesnaam te willen houden kreeg ik van de Burgerlijke stand echt een brief in de trant van " wie niet horen wil moet maar
voelen". Nou ik ben nog steeds getrouwd(met dezelfde man) en gelukkig is het allemaal wat soepeler geworden. Een vriendin van mij (niet getrouwd wel samenwonend) heeft zelfs
mogen kiezen welke achternaam haar kind zou krijgen. Super toch?
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

DixieChick schreef:Misschien ben ik heel mutsig, maar het moet voor jouw vrouw niet uitmaken dat zij in Nederland ingeschreven staat onder haar meisjesnaam, terwijl ze jouw naam draagt. Het is nou eenmaal de wet in Nederland dat je nooit je meisjesnaam verliest, tenzij je naar de rechtbank gaat en je naam laat veranderen.
Mijn achternaam op mijn Nederlandse paspoort is hetzelfde als Ricks achternaam, er is nergens melding van mijn meisjesnaam, en ik hoefde daarvoor niet naar de rechtbank. Al mijn documenten ten tijde van het herkrijgen van mijn Nederlanderschap stonden in die naam. Behalve op mijn geboortebewijs in Zeist heeft geen enkel officieel document meer mijn meisjesnaam.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bennogr schreef:Bewijst weer eens dat het veranderen van je achternaam als je trouwt alleen maar problemen oplevert. En waarom zou je dat doen.
Laten we zeggen, dat je daar zeer gegronde redenen voor kunt hebben en die zijn in mijn geval niet alleen gebaseerd op het feit, dat mijn "meisjesnaam" (wat een woord) vele letters meer heeft, dan mijn getrouwde naam en nog eens zeer on-Amerikaans is. Ik ben blij, dat de keus er is en ik heb hem met beide handen aangenomen. Ik erger me eraan als mensen het nodig vinden dat als een soort zwakte af te schilderen. Ik heb heel weloverwogen mijn achternaam veranderd in die van mijn man en zou het ook niet terugveranderen als wij niet langer getrouwd zouden zijn (tenzij ik zou trouwen met iemand anders misschien).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ach, whatever gets you through the night.

Ieder z'n meug. Geen echt groot probleem.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Petra/VS schreef: Al mijn documenten ten tijde van het herkrijgen van mijn Nederlanderschap stonden in die naam. Behalve op mijn geboortebewijs in Zeist heeft geen enkel officieel document meer mijn meisjesnaam.
Maar zit 't 'em daar niet in? Dat je, toen je je Nederlanderschap weer aanvroeg, al je documenten in je mans naam waren? En dat ze daarom niet van je eisen dat je naar de rechtbank gaat? Omdat je het aanvroeg als 'mevrouw X', en niet als 'mevrouw X-Y'?

Overigens wel een heel VREEMD systeem dan daar in Nederland, maar goed.
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat is het inderdaad, mijn Nederlandse paspoort, dat in 2002 verliep staat nog op mijn meisjesnaam en in het Nederlandse paspoort, dat ik in 2006 kreeg bij het herkrijgen van het Nederlanderschap wordt er nergens melding van gemaakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer