Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Creditcard en fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
nikki79
Amerika-ontdekker

Creditcard en fooi

Bericht door nikki79 »

Als je bij een restaurant gegeten hebt en je wilt een bepaald bedrag fooi gegeven hoe geef je dat aan als je met de creditcard betaald?

En als de fooi al op de rekening staat kan je dan nog extra fooi geven of is dat niet gebruikelijk?

Nikki
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Je krijgt bij het betalen met een credit kaart een bonnetje en op dit bonnetje kun je je tip bij het bedrag optellen. Ook kan je het bedrag gewoon zo aftekenen en er contant geld bij leggen.
Dus eigenlijk allebei is goed.
15 % tip in een restaurant is gebruikelijkoverigens
Groetjes Petra
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Meestal op de rekening ,laten ze een lijntje open.
Waar je de fooi op kan schrijven,dan moet je het optellen .
Op de bottom is nog een andere open lijntje,waar je het totaal bedrag op kan schrijven.
Hier op de westcoast wordt de fooi bijna nooit op de rekening gezet,toch heb ik het vaak gezien in Florida(zuinige Europese toeristen?)
Wel als je met een party bent van meer dan 8 personen.
Ja je kan meer dan 15% geven.
Last Christmas was here een man in een local restaurant, die gaf de waitress a $100 fooi op een rekening van $60.
De manager zei dat het was te veel,maar hij wou het echt doen voor Christmas.(mischien om een goede indruk te maken op zijn vriendin)
Toen de rekening kwam van de creditcard company wilde hij de fooi niet betalen.( alleen de $60).
Zo de restaurant moest de $100 terug vragen van de arme waitress,die christmas kadootjes kocht voor haar kinderen en het geld niet meer had.
Dit verhaal was in al de newspapers
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Da's ook waardeloos!

Ik probeer in NL ook altijd 10-15% fooi te geven, naar goed Amerikaans gebruik, maar ik krijg steeds ruzie met m'n ouders en m'n vriendin, die vinden het zonde van het geld... Mijn vader geeft nauwelijks meer dan een paar Euro, ongeacht de hoogte van de rekening...

Ach ja, je weet hoe het koperdraad is uitgevonden... Twee Hollanders trokken aan een cent...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Amerikaans geintje in dit verband:

What's the difference between a canoe and a Dutchman?

A canoe tips sometimes

:lol:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

:hilarious:
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

die van het koperdraad is echt leuk. had hem nog nooit gehoord. :lol:
SEEING IS BELIEVING
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

De Nederlanders zijn niet de enige mensen die weinig tippen.
De Engelsen doen het ook.
De Amerikaanse jongeren zijn altijd gul (grote tippers) met het geld van hun ouders.
Na ze hun eigen geld verdienen worden ze heel zuinig.
Eric
Amerikakenner

Bericht door Eric »

marcuscj schreef:De Nederlanders zijn niet de enige mensen die weinig tippen.De Engelsen doen het ook.
De Amerikaanse jongeren zijn altijd gul (grote tippers) met het geld van hun ouders.
Na ze hun eigen geld verdienen worden ze heel zuinig.
Ik denk dat je het beter doortrekt naar Europeanen...ook Belgen zijn het niet gewoon om fooien te geven...zoals Duitsers trouwens :wink:
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Mack schreef:Ik probeer in NL ook altijd 10-15% fooi te geven, naar goed Amerikaans gebruik, maar ik krijg steeds ruzie met m'n ouders en m'n vriendin, die vinden het zonde van het geld... Mijn vader geeft nauwelijks meer dan een paar Euro, ongeacht de hoogte van de rekening...
Ik ben echt niet zuinig en wij geven altijd fooi, maar 15% fooi :shock: geven in Nederland is echt zwaar overdreven! In Nederland krijgen serveersters/obers gewoon een normaal salaris betaald. Fooi is dan extra als beloning als ze hun werk goed doen. In Amerika is het gewoon nodig om uberhaupt een beetje normaal salaris te hebben.
Dat kan je niet vergelijken!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Inge schreef: Ik ben echt niet zuinig en wij geven altijd fooi, maar 15% fooi :shock: geven in Nederland is echt zwaar overdreven! In Nederland krijgen serveersters/obers gewoon een normaal salaris betaald. Fooi is dan extra als beloning als ze hun werk goed doen. In Amerika is het gewoon nodig om uberhaupt een beetje normaal salaris te hebben.
Dat kan je niet vergelijken!
Lijkt mij inderdaad wel erg riant. In NL is m.i. 5% normaal, 10% als je echt heel dik tevreden bent over de service. Naast het feit dat het personeel standaard gewoon behoorlijk verdient, is fooi vrijwel overal al in de prijs inbegrepen. Dus alles wat je extra geeft is al mooi meegenomen.
Life is good in the Tarheel State.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Eric schreef:[Ik denk dat je het beter doortrekt naar Europeanen...ook Belgen zijn het niet gewoon om fooien te geven...zoals Duitsers trouwens :wink:
Ik was stomverbaasd toen we een keer ergens gingen eten en een slechte service kregen (foute bestelling leveren, de juiste bestelling kwam pas toen de andere tafelgenoten al gedaan met eten hadden,..), en onze Amerikaanse vriend TOCH een tip gaf!!! :roll:
Zijn verklaring: als hij niet zou tippen, is hij een gierigaard, nu hij tipte (maar slechts $1), was dat eigenlijk een belediging aan haar, de slechte serveuse.
Dat zou ik als Belg niet gedaan hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer