Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Creditcard en fooi
Creditcard en fooi
Als je bij een restaurant gegeten hebt en je wilt een bepaald bedrag fooi gegeven hoe geef je dat aan als je met de creditcard betaald?
En als de fooi al op de rekening staat kan je dan nog extra fooi geven of is dat niet gebruikelijk?
Nikki
En als de fooi al op de rekening staat kan je dan nog extra fooi geven of is dat niet gebruikelijk?
Nikki
-
- Amerika-expert
Meestal op de rekening ,laten ze een lijntje open.
Waar je de fooi op kan schrijven,dan moet je het optellen .
Op de bottom is nog een andere open lijntje,waar je het totaal bedrag op kan schrijven.
Hier op de westcoast wordt de fooi bijna nooit op de rekening gezet,toch heb ik het vaak gezien in Florida(zuinige Europese toeristen?)
Wel als je met een party bent van meer dan 8 personen.
Ja je kan meer dan 15% geven.
Last Christmas was here een man in een local restaurant, die gaf de waitress a $100 fooi op een rekening van $60.
De manager zei dat het was te veel,maar hij wou het echt doen voor Christmas.(mischien om een goede indruk te maken op zijn vriendin)
Toen de rekening kwam van de creditcard company wilde hij de fooi niet betalen.( alleen de $60).
Zo de restaurant moest de $100 terug vragen van de arme waitress,die christmas kadootjes kocht voor haar kinderen en het geld niet meer had.
Dit verhaal was in al de newspapers
Waar je de fooi op kan schrijven,dan moet je het optellen .
Op de bottom is nog een andere open lijntje,waar je het totaal bedrag op kan schrijven.
Hier op de westcoast wordt de fooi bijna nooit op de rekening gezet,toch heb ik het vaak gezien in Florida(zuinige Europese toeristen?)
Wel als je met een party bent van meer dan 8 personen.
Ja je kan meer dan 15% geven.
Last Christmas was here een man in een local restaurant, die gaf de waitress a $100 fooi op een rekening van $60.
De manager zei dat het was te veel,maar hij wou het echt doen voor Christmas.(mischien om een goede indruk te maken op zijn vriendin)
Toen de rekening kwam van de creditcard company wilde hij de fooi niet betalen.( alleen de $60).
Zo de restaurant moest de $100 terug vragen van de arme waitress,die christmas kadootjes kocht voor haar kinderen en het geld niet meer had.
Dit verhaal was in al de newspapers
Da's ook waardeloos!
Ik probeer in NL ook altijd 10-15% fooi te geven, naar goed Amerikaans gebruik, maar ik krijg steeds ruzie met m'n ouders en m'n vriendin, die vinden het zonde van het geld... Mijn vader geeft nauwelijks meer dan een paar Euro, ongeacht de hoogte van de rekening...
Ach ja, je weet hoe het koperdraad is uitgevonden... Twee Hollanders trokken aan een cent...
Ik probeer in NL ook altijd 10-15% fooi te geven, naar goed Amerikaans gebruik, maar ik krijg steeds ruzie met m'n ouders en m'n vriendin, die vinden het zonde van het geld... Mijn vader geeft nauwelijks meer dan een paar Euro, ongeacht de hoogte van de rekening...
Ach ja, je weet hoe het koperdraad is uitgevonden... Twee Hollanders trokken aan een cent...
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
-
- Amerika-expert
Ik denk dat je het beter doortrekt naar Europeanen...ook Belgen zijn het niet gewoon om fooien te geven...zoals Duitsers trouwensmarcuscj schreef:De Nederlanders zijn niet de enige mensen die weinig tippen.De Engelsen doen het ook.
De Amerikaanse jongeren zijn altijd gul (grote tippers) met het geld van hun ouders.
Na ze hun eigen geld verdienen worden ze heel zuinig.

http://web.me.com/eric.katja/Site/Welkom.html
under construction
under construction
- Inge
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Ik ben echt niet zuinig en wij geven altijd fooi, maar 15% fooiMack schreef:Ik probeer in NL ook altijd 10-15% fooi te geven, naar goed Amerikaans gebruik, maar ik krijg steeds ruzie met m'n ouders en m'n vriendin, die vinden het zonde van het geld... Mijn vader geeft nauwelijks meer dan een paar Euro, ongeacht de hoogte van de rekening...

Dat kan je niet vergelijken!
Groetjes Inge
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Lijkt mij inderdaad wel erg riant. In NL is m.i. 5% normaal, 10% als je echt heel dik tevreden bent over de service. Naast het feit dat het personeel standaard gewoon behoorlijk verdient, is fooi vrijwel overal al in de prijs inbegrepen. Dus alles wat je extra geeft is al mooi meegenomen.Inge schreef: Ik ben echt niet zuinig en wij geven altijd fooi, maar 15% fooigeven in Nederland is echt zwaar overdreven! In Nederland krijgen serveersters/obers gewoon een normaal salaris betaald. Fooi is dan extra als beloning als ze hun werk goed doen. In Amerika is het gewoon nodig om uberhaupt een beetje normaal salaris te hebben.
Dat kan je niet vergelijken!
Life is good in the Tarheel State.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik was stomverbaasd toen we een keer ergens gingen eten en een slechte service kregen (foute bestelling leveren, de juiste bestelling kwam pas toen de andere tafelgenoten al gedaan met eten hadden,..), en onze Amerikaanse vriend TOCH een tip gaf!!!Eric schreef:[Ik denk dat je het beter doortrekt naar Europeanen...ook Belgen zijn het niet gewoon om fooien te geven...zoals Duitsers trouwens

Zijn verklaring: als hij niet zou tippen, is hij een gierigaard, nu hij tipte (maar slechts $1), was dat eigenlijk een belediging aan haar, de slechte serveuse.
Dat zou ik als Belg niet gedaan hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 42 Reacties
- 7074 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-