Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Verlenging L1/L2 visum
-
Sylvia
- Amerika-ontdekker
Verlenging L1/L2 visum
Wij zijn sinds januari 2006 in Amerika op een L1 en L2 visum. Nu loopt het visum af op 4 januari 2009 en het is de bedoeling dat we dat voor nog eens 2 jaar gaan laten verlengen op het Consulaat in Amsterdam. Het makkelijkst zou zijn om dat rond de Kerst periode te doen maar helaas komt dat ons niet zo goed uit. Nu zijn we aan het kijken om eventueel met Thanksgiving (eind november) een week naar NL te gaan om o.a. het visum te laten verlengen. Mijn vraag echter is of de ingangsdatum van het nieuwe visum dan eind november 2008 zal zijn of 4 januari 2009 wanneer het oude visum verloopt. Iemand ervaring hiermee? Oja, en moeten we dan weer zo'n administratieve rompslomp ondergaan of is het verlengen makkelijker?
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
Re: Verlenging L1/L2 visum
Hi Sylvia,
Ik weet niet of je dezelfde rompslomp opnieuw doormoet maar wat ik wel weet is dat ze de application voor verlenging pas aannemen 4 maand voor het verloop van je visum,dat betekend voor ons dat we pas in december de application kunnen indienen, wij zitten namelijk in hetzelfde schuitje, ons visum verloopt op 1 maart volgend jaar en wij hadden dus ook enkele vragen ivm het verlengen.
We hebben dan maar de company lawyer gecontacteerd wat ons te doen staat, voorlopig niks dus, zij gaan blijkbaar alle papierwerk doen, wat in jullie geval dus ook zou moeten aangezien het een intercompany transfer visum is, maar of we daarna terug naar Belgie moeten voor ons paspoort is ons voorlopig dus ook nog een raadsel.
Normaal mag je verlenging pas ingaan op 4 jan 2009 en niet vanaf de datum van je application.
Hopelijk heb je hier wat aan,
groetjes Maureen
Ik weet niet of je dezelfde rompslomp opnieuw doormoet maar wat ik wel weet is dat ze de application voor verlenging pas aannemen 4 maand voor het verloop van je visum,dat betekend voor ons dat we pas in december de application kunnen indienen, wij zitten namelijk in hetzelfde schuitje, ons visum verloopt op 1 maart volgend jaar en wij hadden dus ook enkele vragen ivm het verlengen.
We hebben dan maar de company lawyer gecontacteerd wat ons te doen staat, voorlopig niks dus, zij gaan blijkbaar alle papierwerk doen, wat in jullie geval dus ook zou moeten aangezien het een intercompany transfer visum is, maar of we daarna terug naar Belgie moeten voor ons paspoort is ons voorlopig dus ook nog een raadsel.
Normaal mag je verlenging pas ingaan op 4 jan 2009 en niet vanaf de datum van je application.
Hopelijk heb je hier wat aan,
groetjes Maureen
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
# finally home!
-
Sylvia
- Amerika-ontdekker
Hoi Coukie,
voor zover ik heb begrepen moet je het visum laten verlengen bij een Amerikaans consulaat, in principe zou het niet uitmaken bij welke het hoeft niet perse in je "homeland" te zijn (veel mensen gaan daarom vaak net de grens over naar Canada alhoewel ik geloof dat die dat al aan banden hebben gelegd). Je moet er dus zowieso voor het land uit want er is in Amerika zelf uiteraard geen Amerikaans consulaat
Maar ik zal inderdaad mijn man eens contact laten opnemen met de company lawyer om te zien hoe lang het duurt voor die de benodigde papieren bij elkaar hebben, dan kan ik wat plannen! En misschien dat die ook iets weten dan over de ingangsdatum van het nieuwe visum
voor zover ik heb begrepen moet je het visum laten verlengen bij een Amerikaans consulaat, in principe zou het niet uitmaken bij welke het hoeft niet perse in je "homeland" te zijn (veel mensen gaan daarom vaak net de grens over naar Canada alhoewel ik geloof dat die dat al aan banden hebben gelegd). Je moet er dus zowieso voor het land uit want er is in Amerika zelf uiteraard geen Amerikaans consulaat
Maar ik zal inderdaad mijn man eens contact laten opnemen met de company lawyer om te zien hoe lang het duurt voor die de benodigde papieren bij elkaar hebben, dan kan ik wat plannen! En misschien dat die ook iets weten dan over de ingangsdatum van het nieuwe visum
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Je hoeft alleen het land uit voor het aanvragen van een nieuw visum, niet om je status te verlengen. Als je dus ueberhaupt niet van plan bent om te reizen, dan is het een non-issue: reizen na verloop van het eerste visum en gedurende die reis nieuw visum aanvragen kan ook. Je moet eerst een goedgekeurde statusverlenging hebben, voordat je voor een nieuw visum in aanmerking komt. Je kunt niet reizen in de periode dat je verlenging in behandeling is. Voorkeur is thuisland, in geval van complicaties is een achtergrondonderzoek sneller. Datum nieuw visum is ofwel start verlenging ofwel dag van aanvraag, afhankelijk van welke van de twee later is.
Leg altijd je reisplannen voor aan je advocaat voor advies, daar is'ie voor.
Gr., Flipje
Leg altijd je reisplannen voor aan je advocaat voor advies, daar is'ie voor.
Gr., Flipje
-
Sylvia
- Amerika-ontdekker
Nou Flipje, volgens mij lijkt het mij heel erg sterk dat je in het land mag blijven als je visum is verlopen. Ik was het dan ook zeker niet van plan. Op mijn I-94 staat echt duidelijk dat entry is permitted tot 4 januari 2009.
Wat je precies met "statusverlenging" bedoeld, ik heb geen idee
Wat je precies met "statusverlenging" bedoeld, ik heb geen idee
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Visum en status zijn twee compleet verschillende dingen: visum is een reisdocument, waarmee je aan de grens kunt aantonen dat een ambassade/consulaat naar jouw papieren heeft gekeken, en eea. heeft goedgekeurd. Status is je verblijfsvergunning, werkvergunning, en andere afgeleide rechten. Je hebt geen geldig visum nodig om in Amerika te zijn, wel een geldige status. Omgekeerd heeft status geen invloed (ok, er is een uitzondering in negatieve zin voor J1 en F1) op toelating aan de grens, daar is het visum voor.Sylvia schreef:Nou Flipje, volgens mij lijkt het mij heel erg sterk dat je in het land mag blijven als je visum is verlopen. Ik was het dan ook zeker niet van plan.
Ja, en na statusverlenging krijg je een nieuwe I-94. (Sterker nog: je krijgt eerst een tijdelijk I-94 voor de periode dat de aanvraag verwacht is te duren, daarna I-94 met de nieuwe status).Sylvia schreef:Op mijn I-94 staat echt duidelijk dat entry is permitted tot 4 januari 2009.
Met statusverlgenging heb ik het over de aanvraag van je L1 verlenging. Als ik mijn goed herinner is L in eerste instantie voor 3 jaar (of korter) gevolgd door een maximale verlenging van 2 jaar (of korter). De eerste keer dat je bij het consulaat stond, had je gegarandeerd een stapel papierwerk van het bedrijf, en 1 van die papieren was de goedkeuring van L1 (zoek maar op: een formulier I-797 'Notice of Action'). Die procedure zal het bedrijf nu opnieuw doorlopen, zodat je een goedkeuring krijgt voor de verlenging van je huidige L status. Die goedkeuring heb je nodig voor je nieuwe visum, en daar zul je dus eerst doorheen moeten. Als het bedrijf betaald voor premium processing, dan is dat ongeveer 3 weken, anders tot 3 maanden. Het beste is dus om die procedure op tijd te starten.Sylvia schreef:Wat je precies met "statusverlenging" bedoeld, ik heb geen idee
Voor de specifieke details hoef je mij niet te geloven: je advocaat kan het je allemaal in detail uitleggen. Wat wel belangrijk is, is je realiseren dat je niet a priori voor/op 4 januari het land uit moet voor een nieuw visum. Dwz., zorg er alleen wel voor dat je je reisplannen tijdig voorlegt aan je advocaat, zodat die ervoor kan zorgen dat je verlenging binnen is, en hij je hetzelfde kan vertellen als wat ik hierboven net verteld heb.
Gr., Flipje
Laatst gewijzigd door FlipjeBTiel op 05 aug 2008, 02:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
He Flipje,
Dus als ik het goed begrijp moeten we dus voor die verlenging niet het land uit om in belgie een nieuw visum in onze pas te laten steken? Dat zou dus pas goed uitkomen
, want ik was me hier al aan het bedenken hoe we dit aan boord zouden leggen met het werk enzo, nu voor hubby is dat niet echt een probleem omdat hij toch regelmatig over en heen vliegt maar ik krijg niet zo makkelijk verlof.....
We gaan zowiezo voor de feestdagen op het eind van het jaar terug naar Belgie, misschien kan je me helpen met nog een hersenbrekertje van mij? Mijn huidig paspoort met dus mijn L-2 visum in verloopt december 2010, de verlenging gaat in in maart 2009 en loopt tot maart 2011 dus heb ik een nieuw pas nodig tegen eind 2010, wat gebeurd dan met het visum en de nieuwe I-94 die in mijn huidige pas steekt? Loop ik dan gewoon rond met 2 passen? Ik was dus van plan om in december reeds een niewe aan te vragen omdat ik dus ook dacht dat er een nieuw visum in de pas moest
We zijn wel van plan om in December uit te schrijven uit Belgie, dan gaat alles via het Belgische consulaat in Atlanta( in ons geval dan)
Ik kijk uit naar je tips
en alvast bedankt!
Dus als ik het goed begrijp moeten we dus voor die verlenging niet het land uit om in belgie een nieuw visum in onze pas te laten steken? Dat zou dus pas goed uitkomen
We gaan zowiezo voor de feestdagen op het eind van het jaar terug naar Belgie, misschien kan je me helpen met nog een hersenbrekertje van mij? Mijn huidig paspoort met dus mijn L-2 visum in verloopt december 2010, de verlenging gaat in in maart 2009 en loopt tot maart 2011 dus heb ik een nieuw pas nodig tegen eind 2010, wat gebeurd dan met het visum en de nieuwe I-94 die in mijn huidige pas steekt? Loop ik dan gewoon rond met 2 passen? Ik was dus van plan om in december reeds een niewe aan te vragen omdat ik dus ook dacht dat er een nieuw visum in de pas moest
We zijn wel van plan om in December uit te schrijven uit Belgie, dan gaat alles via het Belgische consulaat in Atlanta( in ons geval dan)
Ik kijk uit naar je tips
Received Green Card Jan 2014
# finally home!
# finally home!
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Ja, je hebt geen nieuw visum nodig om te blijven, wel de goedgekeurde statusverlenging of een ontvangstbewijs van de aanvraag dat automatisch je status verlengt met 240 dagen (of minder, details staan op de notice zelf). De eerstvolgende reis buiten de VS na verloop van je huidige visum, zul je wel een nieuw visum nodig hebben om terug te keren. Blijft dus belangrijk om eea. goed te plannen. Als je op het allerlaatste moment op je huidige visum reist, dan is het handig om een kopie van de statusverlenging bij je te hebben (ze kunnen de goedkeuring gewoon op hun scherm zien, maar er wordt soms naar gevraagd).coukie schreef:Dus als ik het goed begrijp moeten we dus voor die verlenging niet het land uit om in belgie een nieuw visum in onze pas te laten steken?
Vooraf: ik heb in dezelfde situatie verkozen om mijn paspoort eerst te verlengen. In mijn geval was de "mismatch" een periode van 2.5 jaar, dus een nieuw paspoort lag meer voor de hand.coukie schreef:Mijn huidig paspoort met dus mijn L-2 visum in verloopt december 2010, de verlenging gaat in in maart 2009 en loopt tot maart 2011 dus heb ik een nieuw pas nodig tegen eind 2010, wat gebeurd dan met het visum en de nieuwe I-94 die in mijn huidige pas steekt? Loop ik dan gewoon rond met 2 passen?
Ja, je kunt een verlopen paspoort hebben met daarin een geldig visum, samen met een geldig paspoort, en daarop reizen. Die situatie kan zich voordoen als je vervroegd een nieuw paspoort aanvraagt (alleen de identiteitspagina wordt dan geperforeerd, zodat het visum onbeschadigd blijft). Het consulaat stelt echter duidelijk dat het paspoort geldig moet zijn voor de periode van het geplande verblijf. Dat kun je op twee manieren interpreteren ... Mijn verwachting (heb het dus niet zelf zo gedaan, zie boven) is dat je een visum krijgt die loopt tot december 2010. Dit is dan nog steeds los van je status: het betekent alleen dat reizen van december 2010 tot maart 2011 lastig wordt.
Je I-94 is voor de duur van je status (of maximaal 3 jaar, afhankelijk van welke korter is). Als de officier aan de grens de geldigheidsduur van je paspoort opschrijft (gebeurt; het zijn daar niet altijd de slimsten), zul je er een supervisor moeten bijroepen, of nadien laten aanpassen bij een field office.
Voor NL hoef je je niet uit te schrijven als je een paspoort aan wilt vragen via een consulaat in het buitenland. Ze willen wel altijd een verblijfsvergunning zien.coukie schreef:We zijn wel van plan om in December uit te schrijven uit Belgie, dan gaat alles via het Belgische consulaat in Atlanta( in ons geval dan)
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 23 Reacties
- 17987 Weergaves
-
Laatste bericht door leona69!
-