Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Culinair Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Culinair Amerika

Bericht door zaandra »

Hi ,

Ik heb net zitten bladeren in het boek"De Verenigde smaken van Amerika".Een soort culinaire rondreis door de verschillende staten van Amerika. YUMYUMYUM.
Dat dit continent wel degelijk meer in petto heeft dan een hot dog of hamburger (zoals veel niet Amerika kenners smalend beweren),wist ik al omdat de mama van mijn (Am.)vriend heerlijk en uitgebreid over haar kookkunsten kan vertellen en ik al veel van haar culinaire kwaliteiten heb mogen proeven.(Vooral Cajun)
Nu ben ik toch wel benieuwd naar jullie smaakpapillen. Zijn jullie eetgewoontes verandert sinds jullie in USA wonen of komt er nog regelmatig Nederlandse/Belgische kost op tafel? Of noemen jullie het een soort van "fusionkitchen"?
En...waar krijgen jullie het water van in de mond? :)
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Leuk onderwerp! Ik heb de artikelen van de schrijfster van dat boek (vergeet haar naam even) regelmatig gelezen online en ik vind, dat ze heel leuk schrijft.

Wij eten helemaal niet Nederlands meer, hooguit zo af en toe hutspot of poffertjes. Ontbijt is voor ons meestal een kom cereal, waar ik dol op ben. In het weekend maken we weleens eggs benedict zonder de saus: English muffins met Canadese bacon en ei. Of we maken wafels of French toast (is vooral mijn man dol op).

Lunch is voor mij meestal soep, de kinderen nemen sandwiches mee, met kalkoen en kaas of ham en kaas en rauwe baby worteltjes. De kinderen en Rick blijven over voor de lunch, dus die eten we door de week niet samen. In het weekend maken we vaak tosti's (toch weer wel Nederlands, want met Leerdammer kaas).

Avondeten maak ik heel vaak in de crockpot, dus veel eenpansmaaltijden, met een salade en brood. Of we barbecuen nu het mooier weer is veel. Of ik maak een maaltijdsalade als het echt warm is buiten.

Je vroeg waar ik het water van in de mond krijg en dat zijn of Maryland crabs, die je bij sommige restaurants daar tot je genoeg hebt kunt eten, met van die heerlijke seasoning. Of Maine lobster, in New England. Of Manhattan Clam Chowder (niet de witte, maar de rode). Of verse crawfish in het zuiden. Hmmmm!!!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

Petra,
Een goeie tip voor Maryland blue crabs: Cantler's, in de buurt van Annapolis. Was me door heel wat 'locals' aangeraden als de beste plaats voor verse krabben. Ik ben er vorige week geweest, en inderdaad heeeeel goed. Het is een heel simpel, heel authentiek, basic restaurant, maar de crabs zijn er perfect. Ze doen ook 'all you can eat'. Prachtig gelegen aan een zijarm van de Bay. Het is wel moeilijk te vinden: vanuit het centrum van Annapolis moet je de Naval Academy Bridge over, en dan het bos in. Het kan er in het weekend soms wel heel druk zijn naar het schijnt. Wij waren er op vrijdagavond, vrij vroeg (een uur of 6) en toen was het nog niet te druk.
http://www.cantlers.com
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Hoewel ik me goed kan voorstellen dat de Neder Amerikanen op zijn tijd zin hebben in de Hollandse pot, vind ik eerlijk gezegd de Nederlandse keuken weinig culinaire uitstraling hebben vergeleken met bijv. de Italiaanse, Oosterse of Amerikaanse keuken.. en dan bedoel ik de echte Hollandse pot - Ik zou onze Amerikaanse vrienden bij een bezoek aan Nederland geen hutspot, patatje oorlog, rooie bieten met speklappen durven voorschotelen ; )

Wij zelf eten regelmatig pasta en Indisch eten .. Toegegeven vind ik af en toe een lekkere Hollandse kost ook heerlijk, zoals boerenkool met worst, maar volgens mij moet je daar Nederlander voor zijn om dat te begrijpen ;)

Wat betreft Amerika, mijn smaak papillen zijn toch wel heel erg gecharmeerd van Steak en gegrilde ‘corn on the cob’ met boter en zout .. De gepofte aardappel of gegrilde aardappeltjes in schil .. MMmm begin nu al te watertanden ; )

-
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Het wordt hier toch weer bewezen dat je in Amerika een ruim en divers aanbod hebt om het water in de mond te krijgen!
Wat de Hollandse keuken betreft...die ken ikzelf niet zo goed want ik woon in Belgie .Zelfs van de Belgische keuken heb ik weinig kaas gegeten omdat mijn moeder Italiaanse is en dus ook meer haar keukengeheimpjes heb onrafeld :wink:
Wat ik me herinner van in Nederland is de "zoete mayonaise" en veel Indische restaurants,yummmm
Bedankt voor jullie antwoorden! :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dujardin schreef:Petra,
Een goeie tip voor Maryland blue crabs: Cantler's, in de buurt van Annapolis. http://www.cantlers.com
Bedankt voor de tip! Annapolis staat deze zomer of eerder op mijn agenda, ik vind het er in de lente en zomer heerlijk!
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Petra/VS schreef:
Avondeten maak ik heel vaak in de crockpot, dus veel eenpansmaaltijden, met een salade en brood.
Heb ook zo'n apparaat gekocht van de week. Wat een heerlijk ding zeg !!
Helemaal toppie. Gisteren "draadjes"-vlees gemaakt en het is me nog nooit gelukt om het zo lekker te krijgen. De groenten er ook bij en het was echt smikkelen zeg.

Groetjes Petra
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Een paar dagen geleden vertelde mijn vriend dat hij weer overheerlijke soep had gemaakt in zijn crockpot. Die 3 maanden dat ik er was heb ik er niet veel gebruik van gemaakt maar ik ga me er zeker eens in verdiepen wanneer ik terug ga!
Iemand suggesties of tips?Altijd welkom! :D

Groetjes,San
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Even googelen op "crockpot recipes" (incl. de aanhalingstekens) en je krijgt een schat aan lekkere recepten voorgeschoteld.

Overigens kun je zo'n crockpot best daar kopen en meenemen. Dan alleen nog een transformator erbij en klaar is Kees (of San, in dit geval). Wij genieten al jaren van dit handige apparaat in huis.

Hoewel er wel crockpots in Europa (op 220 volt) zouden moeten bestaan, is het moeilijk ze te vinden. Ooit had de Walmart in Duitsland ze, maar de laatste keer dat we bij zo'n Walmart waren hebben we ze niet kunnen vinden. Wel vond ik een Amerikaanse site http://www.world-import.com/crockpot.htm waar ze ze verkopen. Via de gewone post (dus geen FedEx) vallen de kosten wellicht nog wel mee, aangezien het gewicht beperkt is. Een andere optie is wanneer je iemand kent op een Amerikaanse basis in Europa. Die kunnen zulk soort apparaten doorgaans voordelig op de basis kopen of er heel goedkoop laten bezorgen (APO/FPO delivery).
Life is good in the Tarheel State.
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Bedankt voor de tips!'k Ga nu maar alvast "googelen" :)
Ik wist trouwens niet dat ze in Duitsland ook Walmart hadden!
Hier in Brussel zijn wel "Amerikaanse buurten" dus waarschijnlijk spelen de warenhuizen daar op in wat etenswaren en andere artikelen betreft.

groetjes,san
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ja hoor, er zijn een kleine 100 Walmarts in Duitsland, meest supercenters. Althans, zo lang het nog duurt, want Walmart bakt er niet veel van in Duitsland. Info: http://www.walmart.de.
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

In Texas hebben we verschillende keren bbq sandwiches gegeten, heerlijk!

Voor liefhebbers, hier is een recept:

Tangy Barbecue Sandwiches:

1 cup chopped onion, 1 cup ketchup, 1 cup barbecue sauce, 1 cup water, 2 tablespoons vinegar, 2 tablespoons Worcestershire sauce, 2 tablespoons brown sugar, 1 teaspoon chilipowder, 1 teaspoon salt, 1/2 teaspoon pepper, 1/2 teaspoon garlic powder, 1 boneless chuck roast (3 to 4 pounds)

Met deze hoeveelheden ben ik een beetje aan het goochelen geweest:
ipv een cup heb ik 200 ml gebruikt, ipv 2 tablespoons 1.5 en ik heb een ruim 1 kilo kipfilet (of hamlapppen of rundvlees) genomen.

Doe alle ingredienten, behalve het vlees, in een braadpan, goed roeren en dan het vlees erbij. Op de laagste gasstand een aantal uren(!) heel zachtjes gaat laten worden, totdat alles heel zacht is. Volgens het recept wordt een slowcooker/crockpot gebruikt.

Haal het vlees uit de pan, wat af laten koelen en dan met 2 vorken "draadjes" trekken van het vlees. Dit uit elkaar gehaalde vlees weer terug bij de saus doen en weer opwarmen.

Vlees+saus in broodjes serveren, ik gebruik hier ciabatta brood voor.

Yummie, Yummie!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Klinkt lekker, Ineke, maar wat heeft deze sandwich afgezien van de saus nog met BBQ te maken? Het hele ding komt er niet aan te pas :?: :lol:

Terzijde; normaal gesproken wanneer je in een restaurant in "the South" vraagt om "BBQ" dan is dat per definitie varkensvlees.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

@ Zaandra: Stel je niet al te veel voor van die Wal-Marts in Duitsland. Ze zijn voornamelijk net als de echte erg groot maar het assortiment Amerikaanse producten is echt bedroevend weinig. Een klein schapje met wat jelly beans, pindakaas, bbq saus en wat bakmixen. Dat is het in een notendop.

Over de slow cooker: Ik heb de mijne gekocht in Rotterdam bij het Kookpunt, http://www.kookpunt.nl. Ze hebben daar een behoorlijk assortiment van die dingen. De meeste komen uit Engeland. (Ben even vergeten waar de mijne ook weer vandaan komt, ik dacht dat het wel een Amerikaans merk was). Ook bij Oldenhof Kookkado in Hilversum, http://www.oldenhofkookkado.nl zag ik er laatst een staan. Heb 'm echter niet goed bekeken.
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Klinkt lekker, Ineke, maar wat heeft deze sandwich afgezien van de saus nog met BBQ te maken? Het hele ding komt er niet aan te pas
Misschien weet een Neder-Amerikaan daar het antwoord op??
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het is de saus, die heet BBQ sauce. En het draadjesvlees imiteert de pulled pork, beef of chicken van de barbecue.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Dat klinkt aannemelijk, Petra, maar wat mij betreft (als barbecue liefhebber) zouden ze het dan eigenlijk Fake BBQ Sandwich moeten noemen :lol:
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Hoi Ineke,
Marcel is een BBQ lekkerbek.
Voor een echte BBQ gebruik je een pit of een smoker en houtskool.
Maar vele restaurants hebben dat equipment niet ,zo ze doen het gewoon in hun oven net als jij.
Maar op het menu is het BBQ ribs en vele mensen weten het verschil niet.
Ook heb je pork ribs en beef ribs (pork is beter)
Bij definitie is het niet altijd pork in het zuiden.
BBQ beef brisket is heel populair in Texas
Ook heb ik nog veel BBQ ratel slangen gegeten in Texas (beter dan kip) maar dat is een ander verhaal.
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Ook heb ik nog veel BBQ ratel slangen gegeten in Texas (beter dan kip) maar dat is een ander verhaal.
Tell me more! :D
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Wel, ik was in het Amerikaanse leger in Texas.
Ik had een heel laag salaris en dan was er niet veel te doen in een kleine stad Big Spring.
Dat part of Texas was droog en je kon geen beer en alcohol kopen in de omgeving behalve op de basis.
Ik ontmoete een oude zwarte man,die wijn wilde kopen.
Zo ik kocht wijn voor hem en hij nodigde mij uit voor dinner.
Ik dacht eerst dat het kip was maar later vertelde hij dat het rattle snake was.
De stad had ieder jaar een rattle snake round up en zij betaalde je ongeveer 50 cents per pound voor een levende rattle snake.
Dan werden deze slangen in een grote kuil gegooid en het was een groot feest.
Zo iedereen kon vrij BBQ rattle snake eten.
De oude man caught de snakes in de lente ,de meeste zijn nog langzaam (winterslaap)during dat time of the year.
Hij spoot benzine at them en dan greep them achter het hoofd en verzamelde them in een grote drum.
Dan verkocht hij ze aan de stad during het round up weekend.
Ik persoonlijk heb ze nooit aangepakt(hij liever dan ik)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer