Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Half Dome Hike
Half Dome Hike
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die de Half Dome hebben beklommen. Als je dit hebt gedaan dan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen. Ik ben zelf van plan om tijdens mijn vakantie de Half Dome te beklimmen. Ik zal dit in één dag gaan doen. Aangezien ik in Curry Village overnacht kan ik 's ochtends al vroeg vertrekken. Uiteraard heb ik veel gelezen over deze hike en zijn de nodige voorbereidingen getroffen, toch zijn alle tips meer dan welkom.
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Re: Half Dome Hike
Hans (Veusy) heeft vorige week de Half Dome beklommen. In zijn reisverslag kun je er alles over lezen.
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Bart40 heeft de Half Dome beklommen en in dit topic kun je er over lezen (met foto's).Gert_ schreef:Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die de Half Dome hebben beklommen. Als je dit hebt gedaan dan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen. Ik ben zelf van plan om tijdens mijn vakantie de Half Dome te beklimmen. Ik zal dit in één dag gaan doen. Aangezien ik in Curry Village overnacht kan ik 's ochtends al vroeg vertrekken. Uiteraard heb ik veel gelezen over deze hike en zijn de nodige voorbereidingen getroffen, toch zijn alle tips meer dan welkom.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op de site van SFGate staat een uitgebreid artikel uit 2007 over de klim. Het is "not my cup of tea". Vooral een blik op de foto's doet mij elke lust ontnemen
om het ding te beklimmen.
Zie: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... QSQ1V1.DTL
Martin

Zie: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c ... QSQ1V1.DTL
Martin
Je moet er inderdaad wat voor over hebben, maar dan heb je ook wat....:
http://www.yosemitehikes.com/images/hal ... t-700w.jpg
http://www.yosemitehikes.com/images/hal ... k-700w.jpg
http://www.yosemitehikes.com/images/hal ... t-700w.jpg
http://www.yosemitehikes.com/images/hal ... k-700w.jpg
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het is inderdaad wel heel bijzonder denk ik, maar misschien niet midden in het hoogseizoen.
Er zijn natuurlijk best geweldige alternatieven zoals de Panorama Trail, of de wandelingen naar Clouds Rest of North Dome. Zie het topic waar Marjan (Hekkie) naar verwijst.
Marianne
Er zijn natuurlijk best geweldige alternatieven zoals de Panorama Trail, of de wandelingen naar Clouds Rest of North Dome. Zie het topic waar Marjan (Hekkie) naar verwijst.
Marianne
Ik ben inmiddels weer terug van mijn trip naar de USA en heb de Half Dome beklommen. Het was in één woord fantastisch. Ik kan het dan ook iedereen aanraden.
Om iets voor zes in de ochtend vertrok ik bij het beginpunt Happy Isles, een klein kwartiertje lopen vanaf cirry village. Met 4 liter water, een stapel boterhammen, wat energierepen en mijn fotocamera vertrok ik. Het pas ging al redelijk snel flink omhoog maar aangezien het goed geasfalteerd was loop je vrij snel ophoog. Na twintig minuten sta je op de brug waarna je moet kiezen voor de Mist trail of de John Muir trail. Ik was niet goed aan het opletten en begon aan de John Muir trail.
Vanaf dit punt was het gedaan met de goede weggetjes en was het goed opletten waar je je voeten neerzette.Vanwege de bergen liep ik nog lekker in de schaduw en was het niet al te warm en zo zag ik om half acht al de eerste glimpen van de Nevada Falls. Een kwartiertje later was ik er en besefte ik dat het misschien toch iets rustiger moest om later niet al te vermoeid te zijn.

Na van mijn ontbijt genoten te hebben bij de waterval was het weer tijd om verder te gaan. Inmiddels was ook de zon te voorschijn gekomen en werd het al snel warmer.
Zo rond 9.45 uur begon ik aan de trappen, naar mijn mening het zwaarste deel van de tocht. na een tijd in het bos gelopen te hebben is er bij de trappen geen mogelijkheid meer om voor de zon te schuilen. Na de trappen even uitgerust met het uitzicht op de beroemde kabels, een prachtig gezicht. Omdat het nog redelijk vroeg is, is het nog niet erg druk. Sommigen komen al weer naar beneden, verreweg de meeste mensen die rond dit tijdstip naar beneden komen hebben gekampeerd zo ongeveer op driekwart van de route of kwamen mij eerder die ochtend in bijna hardloopsnelheid voorbij.
Bij kabels merk je snel genoeg dat het belangrijk is dat je schoenen hebt met veel grip, ik klom dat ook redelijk makkelijk ophoog terwijl anderen met normale sportschoenen constant weggleden op de gladde rots, beelden zoals op de geplaatste foto van Jerbia (een paar posts hierboven) zag je dan ook vooral bij deze mensen.
Al met al ben je wel een tijd bezig om via de kabels omhoog te komen omdat je veel stil staat en moet wachten op anderen.
Uiteindelijk was ik ongeveer om 11.15 uur op de top. Wat een uitzicht, prachtig.

Na anderhalf uur uitrusten en genieten van het uitzicht was het weer tijd om terug te gaan. Omdat verschillende mensen voor me bij de kabels gympen aan hadden en steeds weggleden en dus heel voorzichtig moesten zijn duurde het vrij lang om weer van de kabels af te zijn. De trappen die daarna kwamen zijn naar beneden toch een stuk fijner dan omhoog. Na een paar mijl kwam ik nog steeds mensen bezig die omhoog gingen, het was inmiddels al een stuk warmer en ik zag dat ze het in ieder geval een stuk zwaarder hadden dan ik op de heenweg.
Uiteindelijk bleek ik als totaal ongeoefende wandelaar/klimmer ook last te krijgen van mijn voeten. Regelmatig werden er dus pauzes ingelast. Omdat ik wist dat de John Muir trail makkelijk lopen was dan de Mist trail koos ik ook op de terugweg voor deze route ook al was deze een stukje langer en minder mooi.
Inmiddels begon het in de verte opeens te onweren en toen ik bij de brug aankwam waar de routes weer samenkwamen kwam de regen opeens wel heel hard naar beneden. Schuilen had geen zin. Door de vele pauzes die nodig waren om mijn voeten wat rust te geven kwam ik om 17.00 uur compleet doorweekt terug in curry village.
Het was een fantastische dag. Ik kan het dan ook iedereen aanraden om te doen.
Om iets voor zes in de ochtend vertrok ik bij het beginpunt Happy Isles, een klein kwartiertje lopen vanaf cirry village. Met 4 liter water, een stapel boterhammen, wat energierepen en mijn fotocamera vertrok ik. Het pas ging al redelijk snel flink omhoog maar aangezien het goed geasfalteerd was loop je vrij snel ophoog. Na twintig minuten sta je op de brug waarna je moet kiezen voor de Mist trail of de John Muir trail. Ik was niet goed aan het opletten en begon aan de John Muir trail.
Vanaf dit punt was het gedaan met de goede weggetjes en was het goed opletten waar je je voeten neerzette.Vanwege de bergen liep ik nog lekker in de schaduw en was het niet al te warm en zo zag ik om half acht al de eerste glimpen van de Nevada Falls. Een kwartiertje later was ik er en besefte ik dat het misschien toch iets rustiger moest om later niet al te vermoeid te zijn.
Na van mijn ontbijt genoten te hebben bij de waterval was het weer tijd om verder te gaan. Inmiddels was ook de zon te voorschijn gekomen en werd het al snel warmer.
Zo rond 9.45 uur begon ik aan de trappen, naar mijn mening het zwaarste deel van de tocht. na een tijd in het bos gelopen te hebben is er bij de trappen geen mogelijkheid meer om voor de zon te schuilen. Na de trappen even uitgerust met het uitzicht op de beroemde kabels, een prachtig gezicht. Omdat het nog redelijk vroeg is, is het nog niet erg druk. Sommigen komen al weer naar beneden, verreweg de meeste mensen die rond dit tijdstip naar beneden komen hebben gekampeerd zo ongeveer op driekwart van de route of kwamen mij eerder die ochtend in bijna hardloopsnelheid voorbij.
Bij kabels merk je snel genoeg dat het belangrijk is dat je schoenen hebt met veel grip, ik klom dat ook redelijk makkelijk ophoog terwijl anderen met normale sportschoenen constant weggleden op de gladde rots, beelden zoals op de geplaatste foto van Jerbia (een paar posts hierboven) zag je dan ook vooral bij deze mensen.
Al met al ben je wel een tijd bezig om via de kabels omhoog te komen omdat je veel stil staat en moet wachten op anderen.
Uiteindelijk was ik ongeveer om 11.15 uur op de top. Wat een uitzicht, prachtig.
Na anderhalf uur uitrusten en genieten van het uitzicht was het weer tijd om terug te gaan. Omdat verschillende mensen voor me bij de kabels gympen aan hadden en steeds weggleden en dus heel voorzichtig moesten zijn duurde het vrij lang om weer van de kabels af te zijn. De trappen die daarna kwamen zijn naar beneden toch een stuk fijner dan omhoog. Na een paar mijl kwam ik nog steeds mensen bezig die omhoog gingen, het was inmiddels al een stuk warmer en ik zag dat ze het in ieder geval een stuk zwaarder hadden dan ik op de heenweg.
Uiteindelijk bleek ik als totaal ongeoefende wandelaar/klimmer ook last te krijgen van mijn voeten. Regelmatig werden er dus pauzes ingelast. Omdat ik wist dat de John Muir trail makkelijk lopen was dan de Mist trail koos ik ook op de terugweg voor deze route ook al was deze een stukje langer en minder mooi.
Inmiddels begon het in de verte opeens te onweren en toen ik bij de brug aankwam waar de routes weer samenkwamen kwam de regen opeens wel heel hard naar beneden. Schuilen had geen zin. Door de vele pauzes die nodig waren om mijn voeten wat rust te geven kwam ik om 17.00 uur compleet doorweekt terug in curry village.
Het was een fantastische dag. Ik kan het dan ook iedereen aanraden om te doen.
Deze tocht staat bovenaan mijn verlanglijstje!!! Dit jaar is het er niet van gekomen (ik was al helemaal uitgeput na de Mist Trail, dus best eerst aan de conditie werken
), maar hopelijk de volgende vakantie wel en dan liefst mét backcountry permit. *droomdroom*

Bedankt voor dit geweldige topic!
Wij zijn begin september in Yosemite en zijn ook zeker van plan om de Half Dome te beklimmen. Na het lezen van dit topic en de weblogs en uiteraard het bekijken van de foto's hebben we er nog meer zin in gekregen.
Wij zijn begin september in Yosemite en zijn ook zeker van plan om de Half Dome te beklimmen. Na het lezen van dit topic en de weblogs en uiteraard het bekijken van de foto's hebben we er nog meer zin in gekregen.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Lijkt mij heel mooi om te doen,alleen dan wel als het rustig is....

Je moet er toch niet aan denken dat je zo omhoog moet.

Je moet er toch niet aan denken dat je zo omhoog moet.

- lelie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Oh wat erg met al die mensen!
Dan zou het voor mij niet meer hoeven hoor.

Dan zou het voor mij niet meer hoeven hoor.
Toen ik omhoog ging via de kabels was het nog lekker rustig aangezien ik op tijd was vertrokken. Toen in naar beneden ging, meer dan een uur later was het al een stuk drukker. Naar beneden gaan met de drukte maakt niet zoveel uit, je moet gewoon wat geduld hebben, je staat vaak stil. Als je lang bezig bent op omhoog te gaan lijkt me vervelender. Het is dus gewoon een kwestie op 's ochtends op tijd vertrekken.
Een prachtige hike. 's Morgens vroeg vertrekken en meer dan voldoende drinkwater meenemen is een must. We waren overigens pas rond 19.00 uur weer in Curry Village, dus al met al duurde de hike een uurtje of 11. De kabels zijn best pittig; het komt hier vooral op je arm- en schouderspieren aan. Ook was het behoorlijk druk op de kabelroute. Regelmatig kom je mensen tegen die in tegengestelde richting gaan, waardoor je ergens in het midden moet stoppen om hen te laten passeren. Al met al was het meer dan de moeite waard, want het uitzicht op Half Dome is prachtig.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2862 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 3 Reacties