Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tandarts in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
wiepster
Amerika-expert

Re: Tandarts in Amerika

Bericht door wiepster »

Helaas wel.
Ben blij dat Ruby de gebit-genen van haar vader heeft, beiden hebben nog geen gevulde kies...
Tja ik kan je helaas geen echt advies geven, het zal toch behandeld moeten worden, een onbehandelde infectie in een kies/tand kan verstrekkende gevolgen hebben, maar dat weet jezelf wel, als tandarts-assistente.
Zal aan je denken dinsdag en het zal waarschijnlijk allemaal meevallen, achteraf.....
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Oooh..ik leef echt zo met je mee Manja..ik heb zelf een hekel aan de tandarts! Ik heb eerder in Texas een tandarts gehad die me ook vanalles wilde aansmeren (extra Xrays enzo) terwijl ik altijd maar twee vullingen heb gehad. De tandarts die ik nu heb is prima; ze probeert me niks aan te smeren, en is echt heel aardig en nuchter. Het is dus maar net wat Petra/VS zegt, het wisselt heel erg per tandarts.
Een ding waar je je niet druk om hoeft te maken; Amerikaanse tandartsen zijn echt geweldig met verdoven, en zijn (in mijn ervaring) heel goed met mensen die niet van de tandarts houden (zoals ik)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

wiepster schreef: een onbehandelde infectie in een kies/tand kan verstrekkende gevolgen hebben, maar dat weet jezelf wel, als tandarts-assistente.
Zeg dat wel. Bij mijn zus werd op foto's bij de tandarts een hele grote cyste ontdekt. Het zat helemaal in haar bot.
Bij de kaakchirurg is alles weggehaald maar er zit nog een grote holte. Het bot moet langzaam weer aangroeien.

Marjon
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Sommige tandartsen hier (in de VS) doen alles zelf, van wortelkanaal tot kaakchirurgie. Anderen doen dat niet. Het heeft wellicht met de opleiding te maken. Mocht een patiënt twijfelen aan de noodzaak van een behandeling (bijv. kronen) dan is het niet vreemd om een tweede opinie te vragen bij een andere tandarts.

Er is ook een cultureel verschil tussen NL en de VS. Kort door de bocht gezegd, Amerikanen zijn er als de dood voor om een 'Europees gebit' te krijgen. Hun definitie van zo'n gebit is scheve tanden, missende tanden, zichtbare vullingen, gele tanden, en (voor sommigen) kunstgebitten. Ik weet niet of de andere forumleden die in de VS wonen hiermee bekend zijn, maar in de verschillende gebieden waar ik gewerkt heb (Texas, Massachusetts, Colorado) was dit de consensus.

Afgezien van de meningen over 'Europese gebitten' is er een stigma dat meer met klassen te maken heeft; slechte gebitten komen veel voor onder de lagere klassen (lower class). Tandartsverzekeringen zijn relatief schaars en veel mensen hebben het niet of vinden het niet nodig (liever kabel TV dan tandartsverzekering...). Als er een probleem is dan brokkelen de tanden af of ze worden getrokken. Vorige week ontmoette ik een aardige (maar arme) vrouw die twee tanden overhad - één scheve/half afgebroken en één gouden tand. Ze was geen grote uitzondering. Ik kan me voorstellen dat Nederlanders daar hun eigen mening over hebben...

Tandartsenpraktijken zijn hier over het algemeen heel anders opgezet dan in NL. Meestal is er een aantal 'cubicles' (ruimten met afschotten) naast elkaar. Assistentes doen al de voorbereidingen (gelijktijdig voor alle patiënten in hun eigen 'cubicle') en de tandarts zelf komt alleen opdagen voor 'het grote werk'. Zo kan een tandarts een aantal patiënten tegelijk behandelen. Geweldig als je ligt te wachten in je stoel en allerlei boorgeluiden en pijnkreten van je buur-patiënt hoort...

Overigens is mijn ervaring dat de kwaliteit van het werk van de gemiddelde tandarts in de VS hoger is dan in NL (ervaring met 4 tandartsen in NL en 5 in de VS). Ik heb teveel fouten/uitschieters bij tandartsen in NL meegemaakt... (of die keer dat een assistente tegen de tandarts zei (in NL) "wat doe je nou toch!?". Ik heb daar een diepe groef in mijn tand aan overgehouden...)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Big Al schreef:Er is ook een cultureel verschil tussen NL en de VS. Kort door de bocht gezegd, Amerikanen zijn er als de dood voor om een 'Europees gebit' te krijgen. Hun definitie van zo'n gebit is scheve tanden, missende tanden, zichtbare vullingen, gele tanden, en (voor sommigen) kunstgebitten. Ik weet niet of de andere forumleden die in de VS wonen hiermee bekend zijn, maar in de verschillende gebieden waar ik gewerkt heb (Texas, Massachusetts, Colorado) was dit de consensus.
Yep. En een paar van mijn Nederlandse kennissen hier hebben zich vrijwel meteen na hun verhuizing hierheen een beugel laten aanmeten. Dat schijnt hier makkelijker en goedkoper te zijn, dan in Nederland. Ik ken trouwens aardig wat volwassenen met beugels. Veel mensen merken pas op latere leeftijd de gevolgen van een verkeerde "bite" (beet?) en een beugel helpt dan tegen de hoofdpijnen etc. die dat veroorzaakt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door manja »

Vanmiddag ben ik naar de tandarts geweest.
De tandarts was een aardige, vriendelijke man, hij was vol belangstelling naar ons leven hier. Hij vroeg me de oren van het hoofd en maakte grapjes tussendoor, maargoed ik kwam uiteindelijk voor die vervelende kies. Jammer want anders was het een gezellig bezoekje geweest :D .

Hij heeft een röntgenfoto gemaakt en op die foto was te zien dat de pijn waarschijnlijk van een naastliggende kies afkomt. Daar zit (nog) geen ontsteking aan de wortelpunt maar het zag er wel onrustig uit. We hebben afgesproken om het even aan te kijken want zo als dat meestal gaat had ik nu geen kiespijn meer :? .
Als de pijn terug komt wil hij me eerst antibiotica geven om te kijken of dat helpt.
Toen hij hoorde dat ik in April in Nederland naar de tandarts was geweest vond hij een controle van mijn gebit nu niet nodig.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Dus het viel allemaal mee..gelukkig maar. Hoop dat het wel "rustig" blijft.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

He gelukkig, het viel allemaal mee.
Ook fijn dat je nu geen pijn hebt toch.
Ik heb zelf ook altijd zoiets, laten we hopen dat het vanzelf weer weg gaat ;-)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer