Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarschuwing voor US reizigers Salmonella besmette tomaten

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Waarschuwing voor US reizigers Salmonella besmette tomaten

Bericht door Tink »

Ik denk dat dit in het reis forum thuis hoort maar als de admins vinden van niet dan misschien elders?

Er is een Salmonella uitbraak onder de tomaten. Op dit moment vindt men alleen de rode Roma tomaat die salmonella bevat. Voor degene onder jullie die met een camper erop uit trekken of kamperen en zelf koken zijn tomaten vaak een onderdeel van een salade. Let dus goed op welke tomaten je koopt. Het laatste wat je wilt is tijdens je vakantie ziek worden door Salmonella vergiftiging.

Hier is de FDA aankondiging:

FDA Warns Consumers Nationwide Not to Eat Certain Types of Raw Red Tomatoes
The Food and Drug Administration is expanding its warning to consumers nationwide that a salmonellosis outbreak has been linked to consumption of certain raw red plum, red Roma, and red round tomatoes, and products containing these raw, red tomatoes.

FDA recommends that consumers not eat raw red Roma, raw red plum, raw red round tomatoes, or products that contain these types of raw red tomatoes unless the tomatoes are from the sources listed below. If unsure of where tomatoes are grown or harvested, consumers are encouraged to contact the store where the tomato purchase was made. Consumers should continue to eat cherry tomatoes, grape tomatoes, and tomatoes sold with the vine still attached, or tomatoes grown at home.

On June 5, using traceback and other distribution pattern information, FDA published a list of states, territories, and countries where tomatoes are grown and harvested which have not been associated with this outbreak. This updated list includes: Arkansas, California, Georgia, Hawaii, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Texas, Belgium, Canada, Dominican Republic, Guatemala, Israel, Netherlands, and Puerto Rico. The list is available at http://www.fda.gov/oc/opacom/hottopics/ ... #retailers. This list will be updated as more information becomes available.

FDA’s recommendation does not apply to the following tomatoes from any source: cherry, grape, and tomatoes sold with the vine still attached.

FDA recommends that retailers, restaurateurs, and food service operators not offer for sale and service raw red Roma, raw red plum, and raw red round tomatoes unless they are from the sources listed above. Cherry tomatoes, grape tomatoes, and tomatoes sold with the vine still attached, may continue to be offered from any source.

Since mid April, there have been 145 reported cases of salmonellosis caused by Salmonella Saintpaul nationwide, including at least 23 hospitalizations. States reporting illnesses linked to the outbreak include: Arizona, California, Colorado, Connecticut, Idaho, Illinois, Indiana, Kansas, New Mexico, Oklahoma, Oregon, Texas, Utah, Virginia, Washington, and Wisconsin. Salmonella Saintpaul is an uncommon type of Salmonella.

Salmonella can cause serious and sometimes fatal infections particularly in young children, frail or elderly people, and those with weakened immune systems. Healthy persons often experience fever, diarrhea (which may be bloody), nausea, vomiting, and abdominal pain. In rare circumstances, the organism can get into the bloodstream and produce more severe illnesses. Consumers who have recently eaten raw tomatoes or foods containing raw tomatoes and are experiencing any of these symptoms should contact their health care provider. All Salmonella infections should be reported to state or local health authorities.

FDA recognizes that the source of the contaminated tomatoes may be limited to a single grower or packer or tomatoes from a specific geographic area. FDA also recognizes that there are many tomato crops across the country and in foreign countries that will be ready for harvest or will become ready in the coming months. In order to ensure that consumers can continue to enjoy tomatoes that are safe to eat, FDA is working diligently with the states, the Centers for Disease Control and Prevention, the Indian Health Service, and various food industry trade associations to quickly determine the source of the tomatoes associated with the outbreak.

FDA is taking these actions while the agency continues to investigate this outbreak with state and federal partners. Such actions are a key component of FDA’s Food Protection Plan, a scientific and risk-based approach to strengthen and protect the nation’s food supply.

FDA will continue to issue updates as more specific information becomes available.
#
Information on safe handling of produce can be found at
http://www.cfsan.fda.gov/~dms/prodsafe.html

Tomato consumer page can be found at
http://www.fda.gov/oc/opacom/hottopics/tomatoes.html

Updates from the Centers for Disease Control and Prevention can be found at
http://www.cdc.gov/

#
--
Tink
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor US reizigers Salmonella besmette tomaten

Bericht door kastelke »

Goede tip!
Ik las het deze ochtend ook al op het blog van PetraVS. Daar kregen ze in een restaurant... geen ketchup vanwege die besmetting, want in ketchup zitten tomaten. Tuurlijk is het zinloos om geen ketchup te eten, die tomaten zijn immers gekookt en weet ik veel wat allemaal geweest, daar zal je geen salmonella meer in vinden. Het is enkel bij rauw voedsel of niet voldoende gaar voedsel dat je het kan treffen. Dus: tomaatjes koken, of de Juiste Tomaten kopen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

kastelke schreef:Goede tip!
Ik las het deze ochtend ook al op het blog van PetraVS. Daar kregen ze in een restaurant... geen ketchup vanwege die besmetting, want in ketchup zitten tomaten. Tuurlijk is het zinloos om geen ketchup te eten, die tomaten zijn immers gekookt en weet ik veel wat allemaal geweest, daar zal je geen salmonella meer in vinden. Het is enkel bij rauw voedsel of niet voldoende gaar voedsel dat je het kan treffen. Dus: tomaatjes koken, of de Juiste Tomaten kopen.
Precies,

Tomaten ketchup is gewoon goed te eten. Het is gekookt en waarschijnlijk zelfs gepastauriseert en misschien zitten er zelfs wel conserveringsmiddelen in. Dan heb ik het natuurlijk wel over de flessen in de supermarkt.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het idiote daarvan was, dat we wel zelfgemaakte salsa kregen :roll: :lol: . Maar de fast food ketens serveren op het moment geen tomaten op hun sandwiches en dat vind ik dan wel weer een goed iets, want je weet maar nooit.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

wat doen ze daar met die tomaten?
Salmonella live in the intestinal tracts of humans and other animals, including birds. Salmonella are usually transmitted to humans by eating foods contaminated with animal feces. Contaminated foods usually look and smell normal. Contaminated foods are often of animal origin, such as beef, poultry, milk, or eggs, but any food, including vegetables, may become contaminated. Thorough cooking kills Salmonella. Food may also become contaminated by the hands of an infected food handler who did not wash hands with soap after using the bathroom.
Van Centers for Disease Control and Prevention
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Hetzelfde als ze in Nederland doen met de tomaten.

Many many moons ago, toen ik alleenstaand was met een kind en geld moest verdienen en 2 banen had, heb ik in het Westland in de kassen tomaten geplukt. Samen met een heel continent Turkse en Marokaanse landgenoten. ik was een van de weinige vrouwen die plukten want het is enorm zwaar werk. Je begint in het donker in the ochtend voordat het te heet wordt in de kassen en daarna ging ik kind naar school helpen en aan m'n andere baan beginnen. Vaak zijn er in die kassen geen mogelijkheid om naar de W.C te gaan en in de tijd die het koste om naar het huis te lopen en weer terug was vaak 15 minuten, ik deed dat altijd asl vrouw zijnde. Omdat je per krat betaald werd was time money. De mannen gingen dus gewoon in de kassen naar de W.C en deden hun behoefte in een hoek of tussen de rijen tomaten planten. Ze ruimden de vaste behoeften dan wel op door het in de vuilnisbak te gooien maar er werd gewoon geurineert tussen de planten hoor. En natuurlijk erna geen handen wassen. Dit was niet tot dit ene bedrijf beperkt, ik heb op verschillende bedrijven gewerkt waar dit ook de gewoonte was. In een kwartier kan je veel tomaten plukken dus ipv naar de toilet te gaan wat tijd kost, ga je gewoon waar je staat.

Ik neem aan dat dat ook hier gebeurt of kan gebeuren.
--
Tink
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dus.. altijd heel goed je groenten wassen!!!!!!

(Jakkes, dit zijn van die dingen die je liever niet weet over je eten :mrgreen: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Ik ben blij dat ik geen tomaten lust. :shock: :lol: :lol:
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Tink schreef:Hetzelfde als ze in Nederland doen met de tomaten....
... Samen met een heel continent Turkse en Marokaanse landgenoten.
Ik denk (en hoop) dat je mijn post niet goed gelezen hebt. Er staat toch echt 'animal'.

Ik denk trouwens dat hier besmette mest gebruikt is en dat het schoonmaken te wensen over heeft gelaten.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Kan natuurlijk ook door mensen overgebracht zijn of reptielen. Afhankelijk van waar de tomaten vandaag kwamen, iedere reptiel kan salmonella mee dragen. Inmiddels is het een ramp voor de biljoenen tomatenindustrie...
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

sweatbox schreef:
Tink schreef:Hetzelfde als ze in Nederland doen met de tomaten....
... Samen met een heel continent Turkse en Marokaanse landgenoten.
Ik denk (en hoop) dat je mijn post niet goed gelezen hebt. Er staat toch echt 'animal'.

Ik denk trouwens dat hier besmette mest gebruikt is en dat het schoonmaken te wensen over heeft gelaten.
Faeces zijn faeces of dat nou mens of dier afkomstig is beiden zullen en kunnen salmonella besmetting veroorzaken.
Maar ik denk niet dat men er hoeft er niet op te rekenen dat de FDA bekend zou maken als de 'hot houses' als toilet gebruikt zouden zijn, dat zou veel te veel ellende geven.

Vorig jaar hadden we een spinazie probleem, ook salmonella besmetting, ook toen zag ik in gedachten meteen de kas werkers of land werkers tegen de planten aan urineren. (eeeeeeeeeeew!)

Zoiets blijft je altijd bij! Ik groei gelukkig m'n eigen tomaten ;-)
--
Tink
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mwah, met urineren heb ik niet zo'n probleem. Urine is, tenzij er een ontsteking is, steriel en er zullen ook allerlei dieren tussen de planten lopen en kruipen. Het idee van een kakkerlak in mijn spinazie vind ik erger ;). Ontlasting daarentegen is een heel ander verhaal.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hier in Minnesota hebben we gelukkig Bushel Boy tomaten. Wordt tomatentechnisch gezien geleid door een Nederlander, met kassen en zaden ook geimporteerd uit het Oude Land. Heeft officieel een verklaring van 'geen probleem' gekregen. Die Hollandse tuinbouwers weten wat ze doen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ronaldstark
Amerikafan

Bericht door ronaldstark »

Zelfs in Canada was het te merken. in diverse fastfoodrestaurants werden geen tomaten op de hamburgers gedaan.

Ronald
Mister myagi
Amerika-ontdekker

Bericht door Mister myagi »

Oei oei, hou veel van tomaten, maar heb in de dominikaanse republiek al eens salmonella vergiftiging opgelopen. Is deze waarschuwing nog steeds van kracht, gaan 19 juli naar de states.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als ik zo'n glazen bol had, dan zat ik nu waarschijnlijk ergens anders dan achter mijn bureautje... :lol:

Je kan alles up to date opvolgen via de website van de Centers for Disease Control and Prevention:
http://www.cdc.gov/
waar je oa een kaart van de getroffen gebieden kan zien:
http://www.cdc.gov/salmonella/saintpaul/

Misschien ook nog interessant voor de mensen ginder ter plaatse:

The FDA says that eating raw red plum, raw red Roma or raw red round tomatoes is safe if they come from one of 27 states, one of 19 counties in Florida, or from Belgium, Canada, the Dominican Republic, Guatemala, Israel, the Netherlands or Puerto Rico.
The safe states are Alabama, Arkansas, California, Colorado, Delaware, Georgia, Hawaii, Louisiana, Maine, Maryland, Massachusetts, Minnesota, Mississippi, New Jersey, New York, Nebraska, North Carolina, Ohio, Pennsylvania, South Carolina, Tennessee, Texas, Utah, Virginia, Washington, West Virginia and Wisconsin.

In Florida, tomatoes from Jackson, Gadsden, Leon, Jefferson, Madison, Suwannee, Hamilton, Hillsborough, Polk, Manatee, Hardee, DeSoto, Sarasota, Highlands, Pasco, Sumter, Citrus, Hernando or Charlotte counties are safe if they come with a certificate from the Florida Department of Agriculture and Consumer Services
.
bron: http://edition.cnn.com/2008/US/06/12/sa ... index.html

Momenteel blijken er 228 zieken te zijn die toegewezen kunnen worden aan deze vorm van salmonella.
Van midden april (!!!) tot nu zijn 23 staten getroffen.
Elke
Mister myagi
Amerika-ontdekker

Bericht door Mister myagi »

Nou, dat is dus weer opletten met eten, zal de site eens goed bekijken in de favo opslaan, voor als we ter plekke zijn.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Net terug en bij het ene restaurant wel tomaten bij het andere niet. Beetje willekeur dus.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Tink, ja hoor, ik kende dat verhaal van waar-je-staat-dat-is-waar-je-gaat.
Een paar jaar geleden waren er problemen met een aardbei-compote die in het school lunch programma zat. (Die aardbeien bleken uit Mexico te zijn gekomen.)
Hier zie ik bij de velden port-A-potties staan, vlgs. mij is het in CA nu verplicht dat er sanitaire voorzieningen voor de werkers zijn.

En nu, speciaal voor Petra: "Aangebrand"

Aagt Morsebel nam kleinen Piet
In kost, en als het Kind, te middag aangezeten,
Haar soms zijn walging merken liet:
De vieze bijsmaak van heur knoeisels werd geweten
Aan kaarsvet, roet, noch snuif; 't was altoos:"Lekkertand,
Wat zou 'het zijn, als aangebrand?"
Nu kwam er eens een schotelvol groen eten
Te voorschijn, die Kok Aagt spinazie had geheten:
Hiervan kreeg kleine Piet zijn deel op 't bord gesmakt;
Hij roert er in: hij vindt twee achterpoten
Van d'armen kikvors, onder 't warmoes kort gehakt,
En legt, met de ogen half gesloten,
Zijn eetvork neêr, terwijl hij vraagt:
"Heeft aangebrand ook voetjes, moeder Aagt?"

A. C. W. Staring. 1767-1840
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bennogr schreef: Die Hollandse tuinbouwers weten wat ze doen!
Nou ja, als we dan Tink moeten geloven (en dat doe ik eerlijk gezegd wel) is er ook niet zo heel veel verschil :? .
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer