Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bounced Check, tips?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
TedjevanEs
Amerikakenner

Bounced Check, tips?

Bericht door TedjevanEs »

Een vraagje aan de mede-nederamerikanen (of andere forum leden die met dit bijltje gehakt hebben).

Ik kreeg gisteren een brief van mijn bank en er was dus een check van $1000 terug getrokken (Non Sufficient Funds).
Het verhaal; vorige maand zijn we verhuisd en op 11 mei heb ik de sleutel van ons vorige huurhuis terug gegeven aan de eigenaresse. De borg was $2000 en na een rondje door het huis te hebben gelopen gaf ze mij een check van $1000 en de rest zou ik later krijgen, er was wat (slijtage) aan de vloerbedekking en verf in de slaapkamers en dat zou ze aftrekken van de andere $1000 en wat overbleef zou ze me wel laten weten. Ik heb haar ons nieuwe adres overhandigd en mijn telefoonnummer had ze al. Nu was ik het er al helemaal niet mee eens want (slijtage) mag je helemaal niet van de borg aftrekken maar goed dat is een ander verhaal en ik wil dit verhaal niet te lang maken.

Nu die check van $1000 die heb ik een paar dagen later naar de bank gebracht en op mijn rekening gestort. Gisteren dus een brief (gedateerd 2 juni) dat het weer van mijn rekening is afgehaald. Gelukkig had ik genoeg centjes op de rekening anders kon ik ook nog eens 'overdraft' gaan betalen.

Mijn vraag dus, heeft iemand hier tips wat kan ik het beste doen, ik kan pas maandag de bank bellen (stond in de brief) en zij (voormalige huurbaas) neemt natuurlijk de telefoon niet op. Ik ban bang dat dit weer een 'small claims court' verhaal word ( ik heb er net 1 achter de rug voor iemand die me had aangereden zonder verzekerd te zijn).....

Dit vond ik op Wikipedia:
The recipient may choose to report the writer to a database like TeleCheck, Shared Check Authorization Network (SCAN) or ChexSystems. This may lead to other merchants in the future refusing to accept checks from the writer or a joint account holder, or the writer having trouble obtaining a checking account at another bank for several years.

Dat heb ik dus maar gelijk gedaan, maar ik wil wel wat meer ondernemen natuurlijk....

Goede raad iemand?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Bounced Check, tips?

Bericht door Petra/VS »

Is dit een individueel iemand, die een huis verhuurt, of iemand, die meerdere huizen verhuurt? Als het het laatste is zou ik ook het Better Business Bureau inlichten. Verder hebben wij hier een gratis hulplijn via een van de radio stations, die je met zulk soort dingen helpt. Misschien is dat ook in jullie gebied zo? Anders denk ik inderdaad, dat er niets anders opzit, dan small claims court. Sterkte!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

TedjevanEs schreef:Een vraagje aan de mede-nederamerikanen (of andere forum leden die met dit bijltje gehakt hebben).

Ik kreeg gisteren een brief van mijn bank en er was dus een check van $1000 terug getrokken (Non Sufficient Funds).
Het verhaal; vorige maand zijn we verhuisd en op 11 mei heb ik de sleutel van ons vorige huurhuis terug gegeven aan de eigenaresse. De borg was $2000 en na een rondje door het huis te hebben gelopen gaf ze mij een check van $1000 en de rest zou ik later krijgen, er was wat (slijtage) aan de vloerbedekking en verf in de slaapkamers en dat zou ze aftrekken van de andere $1000 en wat overbleef zou ze me wel laten weten. Ik heb haar ons nieuwe adres overhandigd en mijn telefoonnummer had ze al. Nu was ik het er al helemaal niet mee eens want (slijtage) mag je helemaal niet van de borg aftrekken maar goed dat is een ander verhaal en ik wil dit verhaal niet te lang maken.

Nu die check van $1000 die heb ik een paar dagen later naar de bank gebracht en op mijn rekening gestort. Gisteren dus een brief (gedateerd 2 juni) dat het weer van mijn rekening is afgehaald. Gelukkig had ik genoeg centjes op de rekening anders kon ik ook nog eens 'overdraft' gaan betalen.

Mijn vraag dus, heeft iemand hier tips wat kan ik het beste doen, ik kan pas maandag de bank bellen (stond in de brief) en zij (voormalige huurbaas) neemt natuurlijk de telefoon niet op. Ik ban bang dat dit weer een 'small claims court' verhaal word ( ik heb er net 1 achter de rug voor iemand die me had aangereden zonder verzekerd te zijn).....

Dit vond ik op Wikipedia:
The recipient may choose to report the writer to a database like TeleCheck, Shared Check Authorization Network (SCAN) or ChexSystems. This may lead to other merchants in the future refusing to accept checks from the writer or a joint account holder, or the writer having trouble obtaining a checking account at another bank for several years.

Dat heb ik dus maar gelijk gedaan, maar ik wil wel wat meer ondernemen natuurlijk....

Goede raad iemand?
Als ik het goed begrijp zijn er 2 problemen. Ik heb even met mijn vrouw overlegd - die werkt in die wereld.

1. Je mist nog $1000 van je security deposit.
2. De check voor de $1000 die je wel hebt ontvangen, is niet incasseerbaar omdat de huurbaas onvoldoende saldo heeft.

Heb ik dit goed?

Ik zou in ieder geval voor de andere $1000 (of wat daar van over blijft) een cashiers check eisen. Dat scheelt een hoop gezeur. De bank kan aan de bounced check niet zoveel doen. Het verzoek tot overschrijving dat door jouw bank is gedaan, is door haar bank geweigerd. Als er niet voldoende op de rekening staat, geeft haar bank geen geld. Je zult het dus bij haar moeten zoeken.

Het goede nieuws is dat de check bounced vanwege "insufficient funds" - het betekent dat zij de check niet heeft gecancelled en dat de rekening niet is gesloten. Dat zou ik in ieder geval even checken als je de bank belt. Omdat banken het toelaten dat je een check twee keer aanbiedt, zou ik je adviseren om het nog eens te proberen. Als ze meer huurpanden heeft, zou een goed moment zijn aan het eind van de maand als de huur binnenkomt. Of als je toevallig weet waar ze werkt en hoe de tweewekelijkse salarisuitbetaling valt - precies op die vrijdag. Dan zal er zeker geld op de rekening staan.

Ik zou haar in ieder geval ook bellen en er voorlopig maar even vanuit gaan dat er geen opzet in het spel is. Als dat wel zo is - tja, dan heb je alleen de small claims court.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jvinch schreef:Ik zou haar in ieder geval ook bellen en er voorlopig maar even vanuit gaan dat er geen opzet in het spel is.
Misschien ben ik wel idioot achterdochtig, maar als een huisbaas niet bereid is de deposit terug te storten vanwege slijting van een tapijt en verf aan de muur gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Dat zijn dingen, die te verwachten zijn, als je een pand verhuurt. De cashier's check of money order zijn goede ideeen, maar helaas mosterd na de maaltijd in dit geval, vrees ik.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Heb net advies aan hubby gevraagd, zijn ouders zijn ook landlords en hebben vaker met deposits te maken. Bovenstaande adviezen zijn de antwoorden die hij ook aangaf en als laatste idd. small claims, tevens voor het tweede bedrag.
Verf in de slaapkamers, mits geen gaten in de muren etc. en vloerbedekking, mits niet vol met vlekken ed. zijn "normal wear and tear" , mogen derhalve niet gekort worden op je deposit.
Veel succes!!
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

afgezien van wat al genoemd is, zou je kunnen proberen om de check in te wisselen bij haar bank, als dat mogelijk is, dus niet aanbieden aan jouw bank, maar rechtstreeks naar haar bank gaan om het te cashen. ik denk dat het mogelijk is om een bank te bellen en een account nummer te geven en te vragen of de "check good is" maar het is alweer heel lang geleden dat ik met papieren checks te maken heb gehad.

succes!
SEEING IS BELIEVING
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Ook wij hebben inmiddels helaas met bounched checks te maken gehad. Helaas is er niet veel aan te doen. Jou bank kan er helaal niets aan doen. En je mag al blij zijn als je geen kosten hoeft te betalen voor de check..

Small claims court is het enige als ze niet over de brug komt met contant of cassiers check. En dan maar hopen dat ze wel geld heeft. Wij hebben te maken gehad met bounched check en de persoon heeft niks, geen inkomen, geen bezittingen, zelfs geen auto, dus dan win je court wel maar dan heb je nog niks.

Wij kregen van de troopers hier een papier met wat te doen bij niet inbare checks..

peet
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik ben zelf landlord en dit is voorhet eerst dat ik hoor dat de landlord geen geld heeft. Meestal is het andersom
Jij als huurder hebt net zo veel rechten als de landlord. je kan hier ook een boekje over ophalen bij het politie bureau.

Ook is het nuttig om te weten dat een ongedekte check uitschrijven een strafbaar feit is.
Ook is het zo bij de wet geregeld dat als jij je huur hebt opgezegd en uit het pand trekt jij je nieuwe adres moet doorgeven.
Vervolgens moet de landlord binnen 30 dagen de volledige deposit teruggeven.
Trekt zij hier geld vanaf dan moet zij aangeven waarom zij daar geld vanaf haalt en hoeveel.
$1000 om spijkergaatje mee aan te tippen zou bijv belachelijk zijn.
Ik had bijvoor beeld een huurder die smerig tapijt achter liet terwijl in het contract stond dat het tapijt professioneel gereinigd diende te worden.. Ik heb dit dus laten doen en de rekening van de deposit getrokken.

Ik zou dus met de landlord gaan praten, desnoods langsgaan, zeggen dat je vandaag nog $2000 terug wilt hebbben.
Als die 30 dagen voorbij zijn zonder geld of reden sta jij volledig in je recht.
Als ze niet direct $2000 betaalt (cash of money order) stuur haar een aangetekende brief dat je naar small claims court gaat voor je geld. Kost je rond de $100(die je bij die 2000 optelt + renteverlies)
Dit verliest zij en als ze dan niet betaalt kan je een lien leggen op haar property misschien en zul je misschien lang op je geld moeten wachten, maar als de landlord slim is betaalt ze gewoon.

Het slimste voor jou is alles te documenteren (photo's van de property, aangetekende brief, de check etc.

Ps normal wear and tear is geen reden tot weigering van het teruggeven van de deposit.
Als er echter een grote Cool aid vlek of zo in zit die er niet meer uitgaat, dan wel

Veel succes.
TedjevanEs
Amerikakenner

Bedankt voor de reacties.

Met de sleutel overdracht heb ik ons nieuwe adres aan de verhuurster gegeven, maar voor de zekerheid stuur ik ook nog maar even een aangetekende brief morgen met ons nieuwe adres. Inderdaad staan er 30 dagen voor om ons te laten weten hoe het zit met de borg. 11 Mei was de overdracht dus ze mag wel opschieten.
Foto's hebben we gemaakt en precies, normal wear and tear, daar mag ze nog niet eens iets voor in rekening brengen. In 1 slaapkamer was wel wat schade aan het tapijt omdat de kat daar per ongeluk een paar uur opgesloten zat en die probeerde door het tapijt heen een weg naar buiten te graven :shock:

Maar dit heb ik gewoon netjes aangegeven dat ze dat maar van de borg moest aftrekken. Enfin ik hou jullie wel op de hoogte morgen ga ik de eerste akties ondernemen (wat belletjes plegen en kijken of ik bij de eigenaresse langs kan (ze woont nu zelf in het huis) als ze niet met de zuiderzon is vertrokken terug naar latijns amerika.....
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ook hier een landlord. Realizeer je ook dat als jij niets schriftelijks hebt dat je recht hebt op de 2e $1000, en je de eerste check wel incasseert, je verminderde rechten kunt hebben op het 2e deel omdat jouw landlord dan kan claimen dat jij akkoord bent gegaan met $1000 en niet $2000. Persoonlijk zou ik de $1000 check terugsturen, de hele $2K (+ eventuele bounced check fees) in een cashier's check eisen binnen een bepaalde tijd (week, 10 dagen) en dreigen met small claims court. En wanneer je niets ontvangt, dan dus small claims papierwerk doen, met de extra rechtbank kosten.

Leg alles schriftelijk vast! Mocht je besluiten haar te bellen, en je maakt afspraken of je krijgt garanties ('je krijgt een nieuwe check voor $2K'), stuur een certified-mail-return-receipt brief met 'zoals afgesproken in ons telefoongesprek op blablabla' en leg in die brief ook vast wat er tijdens dat laatste rondje door het huis is afgesproken. Wil je geen brief sturen, noteer het zeker voor jezelf: telefoongesprek met zo-en-zo op -datum- om 15:10, en dan een korte inhoud van het gesprek.

Heb je in jouw staat ook recht op de bankrente over die $2000, zoals hier in Massachusetts?
TedjevanEs
Amerikakenner

Vandaag naar de bank geweest waar de check vandaan kwam (WaMu). En warempel er stond nu genoeg (sufficient funds) op haar rekening om de check te cashen...gelijk gedaan natuurlijk 8)

Dus nu nog achter de rest van de centjes aan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer