Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hysterische Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
CMK
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Hysterische Amerikanen

Bericht door CMK »

telegraaf.nl schreef:Hysterische Amerikanen
door Jan-Kees Emmer
Amerikanen kunnen knap hysterisch zijn. Geef je als vader je zoon een flesje drinken, eindig je in de boeien en je kind in een tehuis..
Amerikaanse gezagsdragers zijn aanmerkelijk minder flexibel dan de Nederlandse. Wie dit land wel eens binnengekomen is, weet hoe het is afgebekt te worden door een onredelijke douanier die geen tegenspraak duldt.

Maar eenmaal over de grens, blijft het ook oppassen. Dus word je in je auto staande gehouden, hou altijd handen op het stuur om te laten zien dat je geen wapen draagt. En nooit tegenspreken, want voor je het weet word je in de boeien geslagen.

Onderhandelen met een agent, zoals in Nederland gebruikelijk, is er niet bij. De wet is de wet. En hier geldt voor de meeste gezagsdragers: eerst handelen dan pas praten.

Dat ondervond ook professor Christopher Ratte. Hij was eind vorige maand met zijn 7-jarige zoontje Leo bij een honkbalwedstrijd van de Detroit Tigers. Wat een waardevolle middag tussen vader en zoon had moeten worden liep uit op een nachtmerrie. Leo kreeg dorst en pa kocht voor hem een vrolijk ogend flesje drinken; Mike's Hard Lemonade, stond er op.

De jongen was net begonnen met drinken toen een suppoost de vader er op wees dat deze drank alcohol bevat. Dat wist de archeoloog niet en op het etiket staat het niet. Dat hoeft niet in de VS.

Maar kinderen mag je geen alcohol serveren, dus werd Leo afgevoerd naar het ziekenhuis om zijn maag leeg te pompen. Vader Christopher werd ondertussen in de boeien geslagen en afgevoerd naar het politiebureau. Nog voor het einde van de dag was hij uit de ouderlijke macht ontzet en was Leo bij een pleeggezin geplaatst.

Pas drie dagen later mocht het kind naar zijn moeder, echter alleen op voorwaarde dat vader Chris zich niet thuis zou laten zien. Dat mocht pas weer na een week toen de autoriteiten weer bij zinnen waren.

Wrang is dat alle instanties aangaven dat dit drama niet had hoeven plaatsvinden, maar dat de regels nu eenmaal de regels zijn. En dat is nu net het probleem. Pragmatisch met regels omgaan is niet de sterkste kant van de gemiddelde Amerikaan.

Hij kijkt wel uit. De regels zijn een bescherming tegen een onverhoopte miljoenenclaim die je staat te wachten als je de regels niet goed toepast. Dat gaat boven alles. Zelfs boven de kinderziel van een jochie dat gewoon dorst had.

Lees meer van onze correspondent in Amerika, Jan-Kees Emmer.
ANY
Amerika-expert

Re: Hysterische Amerikanen

Bericht door ANY »

Lekker opruiend stukje. Ik ken het drankje ook niet.
Hier de Amerikaanse versie van het verhaal; http://blog.washingtonpost.com/offbeat/ ... ks_up.html
Dat ze maar schrijven over wat er nu in Texas gebeurd met al die kinderen die van hun ouders weg gehaald zijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat ik me nu afvraag, heb je ook nog een punt met het plaatsen van dit artikel? Ik zou zo een soortgelijk artikel met de benaming "De Nederlander geeft enkel om zichzelf" of iets dergelijks kunnen schrijven met een heel aantal persoonlijke ervaringen. Maar er zijn 17+ miljoen Nederlanders, die ik toch echt niet allemaal ken (en waarvan de meesten, die ik wel ken, gelukkig niet zo zijn, dat geldt ook voor de Amerikanen) en die allemaal verschillende persoonlijkheden hebben. Er zijn 300+ miljoen Amerikanen, tel uit je winst. Ik erger me vreselijk aan zo'n chargerend artikel gebaseerd op een geval. De schrijver (ik probeer even heel hard zijn achternaam te negeren) zou er niet eens van af weten, als de Amerikaanse media er niet over hadden geschreven :roll: . En ja, dit is een andere maatschappij en niet Nederland, daar zijn positieven en negatieven aan.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

Wij hebben dit artikel ook gelezen op telegraaf.nl en behalve dat het erg tendentieus is en een hoog Enquierer gehalte heeft bevat het ook nog eens pertinente onwaarheden, zoals het niet aanwezig zijn van een alcoholgehalte op het drankje.
Maar de arrestatie is wat overdreven. Zulke fouten maakt ons OM uiteraard nooit :lol: Ik erger me meer aan de zinnetjes die helemaal niks met het artikel van doen hebben, maar wel de toon van het artikel zetten.

En dan maar weer de douanier (de hier toch werkelijk Immigrations Officer heet en niks met de douane (customs) te maken heeft) er bij halen die onredelijk zou zijn. Dat hebben wij in die 30+ keer dat we met zo'n man/vrouw in aanraking kwamen nog niet echt ondervonden.
Ja, als je je I94 formulier verkeerd, of helemaal niet hebt ingevuld en niet of nauwelijks engels spreek (of wil spreken) en je bent nummer 105 die dat die dag doet, dan zijn ze wel wat prikkelbaarder als normaal, maar wie zou dat niet zijn.
Probeer als Nederlander Nederland maar eens op een makkelijke manier in te komen, dat lukt je als buitenlandse gelukzoeker makkelijker.

En dan de politie, die uit zelfbescherming graag ziet waar je je handen hebt als je wordt aangehouden. Klinkt niet eens zo onlogisch toch.
In ons prachtige Holland wordt je werkplek (het politiebureau) in de hens gezet en aangevallen, maar je mag niets doen, want anders wordt de burgermeester (in opdracht) boos. Dat is lekker.

En met de NL politie zou te onderhandelen zijn. Dat is nieuw voor mij en ik zou het ook zeer kwalijk vinden als dat kon.
Wet is wet, ja natuurlijk asshole (pardon my french) dat zou overal zo moeten zijn.

Ik vind het een dom en ongenuanceerd stuk, maar ik ga me niet (te) boos maken want het is hier lekker weer, en morgen gaan we dit mooie dorp verlaten om de Smokey Mountains op te zoeken.
Voor het betreffende artikel voeg ik nog even en vlaggetje toe :bs: (voor het tendensieuze gedeelte althans.)

Vanuit een warm Myrtle Beach, de garoeten.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
michael66
Amerikakenner

Bericht door michael66 »

Onderhandelen met een agent, zoals in Nederland gebruikelijk, is er niet bij. De wet is de wet. En hier geldt voor de meeste gezagsdragers: eerst handelen dan pas praten.
Nee, dat is pas irritant. Regels overtreden en dan gaan "onderhandelen". Nee, regels zijn er voor de anderen, niet voor jou. :roll:

Dit is nou precies waarom ik opgehouden ben met het lezen van de Telegraaf. Onzin met een sausje van sensatie.
Laatst gewijzigd door michael66 op 17 mei 2008, 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

Kijk, dat bedoel ik nou. Nog meer gezagsgetrouwe Nederlanders die wakker zijn.
If you can't do the time, don't do the crime. :twisted:
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
michael66
Amerikakenner

Bericht door michael66 »

Heb net even het artikel opgezocht. En de reacties gelezen. Hilarisch!! Wat er allemaal "bijgesleept" wordt ... tot aan Rita Verdonk toe! Al die vooroordelen zijn ook weer schitterend.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Ik word een beetje moe van dit stukje. Als het niet over de oorlog in Irak gaat of over de aankomende verkiezingen maar over het gewone leven in de VS heb ik geloof ik nog nooit een positief stukje gelezen. Het is altijd alleen maar gezeik.

Met het lezen van de reacties op de site van de Telegraaf ben ik maar gestopt; ook weer van die 'experts' :roll:

Persoonlijk vind ik het wel een beetje een verstrooide professor. Zelfs ík weet dat uitdrukkingen als 'hard lemonade' betekent dat er alcohol in zit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb de indruk dat je vroeger dergelijke irritante stukjes ook meer vond in de Vlaamse kranten, maar de afgelopen maanden stond er niet echt dagelijks zoiets in. Tuurlijk lees je dikwijls een speciaal ondertoontje bij berichten die over Amerikanen gaan. Zo met het vingertje omhoog en/of erg afkeurend.
Zondag op een feestje zat ik tegenover een man die ook lekker af aan 't geven was op Amerika. Hij kent mijn achtergrond niet, dus had totaal geen remming. :lol: Tot ik op een bepaald moment er de buik vol van had en vroeg hoe dikwijls hij al in Amerika geweest was en welke plaatsen hij bezocht had. Hij bleek er nog nooit te zijn geweest...
Onze zoon heeft er voor gekozen om zijn spreekbeurt volgende week over Amerika te houden. In het eerste deel en in het einde tracht hij de klasgenoten in te laten zien dat wij al te makkelijk klaar staan met vooroordelen tegenover Amerika, terwijl je 300 miljoen mensen niet kan vergelijken met 10 miljoen mensen. Ik ben benieuwd, want ook bij de jeugd is Amerika-bashing heel erg populair, dus ik ben bang dat hij zich wat op de hals gaat halen. Maar ik vind zijn keuze wel moedig.

En wat dat krantenartikel betreft:
krantenartikelen zouden objectief moeten zijn. Qua taal- en zinsgebruik staat dit artikel daar mijlenver vanaf.
Opiniestukken mogen 'getint' zijn, maar als ik dergelijke dingen daar in lees, dan denk ik dat de opinie van een kind van 8 even goed op de plaats had kunnen staan.
"'t Is pruimentijd", zegt men hier wel eens wanneer kranten dergelijke flutberichten beginnen publiceren...
En ik las dat de verkoop van kranten in Nederland achteruit blijft lopen. Laat ons hopen dat De Telegraaf niet representatief is voor jullie kranten, want anders heb je groot gelijk. Je kan je aardappelschillen ook gewoon in reclamefolders wegwerpen. Daar hoef je geen krant voor te kopen. En ik weet dat mijn grootouders krantenpapier gebruikten om de glaasjes van de kachel mooi proper te poetsen, maar daar verkopen ze tegenwoordig ook al speciale producten voor. En de prijs van toiletpapier is ook niet van die orde dat krantenpapier goedkoper zou zijn... ;-) Dus waar heb je dan nog een krant/De Telegraaf voor nodig?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kastelke schreef:"'t Is pruimentijd", zegt men hier wel eens wanneer kranten dergelijke flutberichten beginnen publiceren...
:lol: Jullie gaan voor pruimen, wij gaan voor komkommers - komkommertijd, zeggen wij...

Tja... het is een grappig stukje, dat de meeste mensen die wel eens in Amerika zijn geweest veelal met "a shrug and a smile" zullen afdoen, maar het zal tegelijkertijd olie op het vuur zijn voor diegenen die niet zo'n hoge pet van Amerika op hebben. En helaas zijn er dat nogal wat in Nederland: we hebben meer stuurlui aan wal staan, dan er op het schip zitten, en de een weet het nog beter dan de ander.

Wat Elke aangeeft over die man die nog nooit in de VS was geweest maar er wel op zat af te geven illustreert dat weer heel mooi. En dit soort stukjes zorgen er alleen maar voor dat mannen zoals hij bij een volgende feestje nog harder op Amerika gaan afgeven, zonder dat ze precies weten waar ze het over hebben.

Ja, uitwassen zijn er, maar die zijn er in Nederland en België ook, en in Duitsland, en in Oostenrijk, en in enz. enz. Maar, zoals altijd, dat ene negatieve stukje blijft hangen, en die honderden, duizenden, miljoenen dingen die perfect gaan en zijn, daar hoor je de mensen niet over omdat ze daar nu eenmaal nooit iets over lezen (en het zelf nooit met eigen ogen gezien hebben)...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dento schreef:Ja, uitwassen zijn er, maar die zijn er in Nederland en België ook, en in Duitsland, en in Oostenrijk, en in enz. enz. Maar, zoals altijd, dat ene negatieve stukje blijft hangen, en die honderden, duizenden, miljoenen dingen die perfect gaan en zijn, daar hoor je de mensen niet over omdat ze daar nu eenmaal nooit iets over lezen (en het zelf nooit met eigen ogen gezien hebben)...
En gelukkig maar, dat zijn in ieder geval een hoop minder deelnemers voor de Green Card loterij, zodat wij meer kans maken. :dance:

Die komkommertijd, die kennen wij ook.
Het pruimenseizoen (juni?) begint wel eerder dan dat van de komkommers (augustus), dacht ik. :wink:

En nog een aanvulling over die man van dat feestje: door hem leerde ik hoe Bush president geworden is! Jullie denken allemaal dat dat door de verkiezingen komt, maar dat was echt niet het geval! Deze kenner weet dat de paus himself vanuit het Vaticaan er voor gezorgd heeft dat Bush president geworden is! Dat had je nog niet in de krant gelezen, zelfs niet in de Telegraaf, vermoed ik!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kastelke schreef:En nog een aanvulling over die man van dat feestje: door hem leerde ik hoe Bush president geworden is! Jullie denken allemaal dat dat door de verkiezingen komt, maar dat was echt niet het geval! Deze kenner weet dat de paus himself vanuit het Vaticaan er voor gezorgd heeft dat Bush president geworden is! Dat had je nog niet in de krant gelezen, zelfs niet in de Telegraaf, vermoed ik!
:lol: Hoe heb je in godsnaam een "straight face" kunnen houden bij die man??

Ik had dat overigens wel al eens ooit gehoord, weet alleen niet meer waar. Als je dan echter dit stukje leest, "Pope fears Bush is antichrist, journalist contends" dan heeft hij er achteraf (zoals zo velen met hem) ontzettend spijt van gehad! :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

ANY schreef:Lekker opruiend stukje. Ik ken het drankje ook niet.
Ik ken het drankje wel, heb er ook wel eens eerder over gepost hier op het forum, vooral erg lekker bij warm weer (en dat is hier in south Florida nagenoeg altijd 8) ).
Het word overigens gebottled in Rochester NY, dat is toch niet zo ver bij jou vandaan ANY...

Ik zag dit verhaal overigens al op Fox news zo'n 2 weken geleden....
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Jeff vertelde me vanochtend dat zijn "american mom"(een van mijn beste vriendinnen) het indertijd ook aan een kind van 8 heeft gegeven(het was niet haar kind). Ze had geeeeeeen idee. (is af en toe wat wereldvreemd). Ze was totally flabbergasted toen ze erachter kan. Ze is echter niet uit de ouderlijke macht ontzet :lol: :lol: :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
buur
Amerikakenner

Bericht door buur »

Mike's Hard Lemonade - ervoor nooit gehoort. Maar "Hard" klingt toch alcoholisch, of niet? :?
Groetjes, Thomas.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

ik heb deze "journalist" net geschreven op zijn blog maar plaatsing is alleen met zijn goedkeuring.
Eens kijken of hij kritiek kan waarderen .
Aangezien ik vroeg onder welke emmer hij woonde denk ik het van niet :lol:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik heb net eigenlijk pas de reacties op het artikel gelezen. Jongejonge zeg, wat spreekt daar toch een ongelofelijk laag IQ uit! Ik had moeite met uitmaken welke gevoelens sterker waren, ongeloof of woede of hilariteit vanwege het achterlijke niveau van sommige reacties... en dan de Amerikanen voor dom volk uitmaken - nee, met die reacties moeten we echt trots zijn op de Nederlanders! :roll:

Onze website | Mijn blog
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ach gut, als het uit de telegraaf komt, dan weet ik al genoeg over kwaliteit van het artikel en lage iq van de 'journalist'.
wijnandrun
Amerika-newbie

Bericht door wijnandrun »

Natuurlijk is het artikel met een nare ondertoon geschreven en bevat het onwaarheden. Dat is de Telegraaf. Aan de andere kant verbaast het me ook een beetje hoe eenzijdig hier gereageerd wordt. Is het dan soms geen bizarre situatie? Misschien geen wereldnieuws maar ik vind het prima dat dit verhaal in de media terecht komt (helaas uiteindelijk bij de Telegraaf). Laat ze bij justitie in de VS maar even achter de oren krabben. Als er "Lemonade" op het flesje staat dan zou ik ook niet aan alcohol denken. De harde maatregelen die vervolgens worden genomen door de Amerikaanse politie vind ik echt belachelijk, dat voorval moet toch hooguit na een paar uur uit de wereld zijn geholpen?

Gedurende mijn verblijf in Amerika heb ik me ook wel eens onprettig gevoeld op de manier waarop je door "Immigration officers" behandeld wordt en ook door de politie ben ik wel eens op een manier aangesproken waar je misselijk van wordt. Het lijkt wel of ze zich expres extra autoritair opstellen. Of ik heb toevallig een paar zeer gefrustreerde officers getroffen!
Deze zin "Amerikaanse gezagsdragers zijn aanmerkelijk minder flexibel dan de Nederlandse. Wie dit land wel eens binnengekomen is, weet hoe het is afgebekt te worden door een onredelijke douanier die geen tegenspraak duldt." is wat tendentieus, maar naar mijn eigen ervaringen wel waar..
Het trieste is, dat door dit soort negatieve berichten, heel de VS in kwaad daglicht wordt gesteld ("ze zijn allemaal arrogant" etc), terwijl de gemiddelde Amerikaan naar mijn idee toch wat vriendelijker is dan een Nederlander.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

wijnandrun schreef: Het trieste is, dat door dit soort negatieve berichten, heel de VS in kwaad daglicht wordt gesteld ("ze zijn allemaal arrogant" etc), terwijl de gemiddelde Amerikaan naar mijn idee toch wat vriendelijker is dan een Nederlander.
En ik denk dat juist dat maakt dat er hier naar jouw zeggen zo eenzijdig gereageerd wordt. We zijn het gewoon zo zat dat "American bashing". Sorry, weet even geen andere uitdrukking.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer