Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Fooien

Bericht door nieuwenoord »

Op je creditcardbon staat altijd een regeltje vrij om de tip in te vullen :wink:
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Pauluz schreef:Okay, dus 15% tot 20% fooi in de VS. En nu gaan we in september naar Canada, geldt daar hetzelfde :?:
Ja :D, wat daar heel makkelijk is, want je betaald daar ongeveer 15% belastingen. En dat bedrag staat op de rekening.
Let op! in canada komt vaak voor dat de tip al op de rekening staat.
En oh ja, vorige keer is het me opgevallen dat bij een betaling met Creditcard je niet de mogelijkheid hebt om fooi te geven. Hoe lossen jullie dit op? rekening met CC en fooi cash?
Gewoon de 15% optellen bij je rekening en met CC betalen.... net zo makkelijk.

Vrolijke groetjes,
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Ik heb wel eens gehoord dat het bedienend personeel niet zo blij is als de fooi ook met cc betaald wordt. Daarom zetten wij altijd een streep in dat hokje voor de fooi en leggen die cash neer. Dus eten betalen met cc, fooi cash.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

We hebben het vorig jaar op verschillende plaatsen gevraagd en overal kregen we te horen dat we er vrij in waren om zelf te kiezen hoe we dat deden.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Aïda schreef:Ik heb wel eens gehoord dat het bedienend personeel niet zo blij is als de fooi ook met cc betaald wordt. Daarom zetten wij altijd een streep in dat hokje voor de fooi en leggen die cash neer. Dus eten betalen met cc, fooi cash.
hmmmm,... met verhalen "ik heb wel eens gehoord" kan ik niet zoveel mee :sorry: . Mijn ervaring is dat het geen probleem is. Ben al vaak in Noord-Amerika geweest en heb dit nog nooit meegemaakt.
Daarnaast heeft elke serveerster haar eigen tafeltjes en een eigen code in de computer bekijk maar de rekening daar staat altijd de naam van de serveerster. Het geld komt echt wel bij de juiste persoon.

Vrolijke groetjes,
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het hangt er allemaal net van af hoe het geregeld is: worden alle fooien van iedereen bij elkaar in één pot gedaan en dan onder het personeel verdeeld, of mag ieder houden wat hij/zij krijgt...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Pauluz schreef:En oh ja, vorige keer is het me opgevallen dat bij een betaling met Creditcard je niet de mogelijkheid hebt om fooi te geven. Hoe lossen jullie dit op? rekening met CC en fooi cash?
Met de creditcard kan je wel fooi geven. De fooi optellen bij het netto bedrag en gewoon afrekenen. Meestal is er op het bonnetje een mogelijkheid tot bijschrijven van de fooi.
Ook kan je het netto bedrag met de creditcard betalen en de fooi cash geven, of achterlaten op de tafel, of in het mapje doen waar men de creditcard en het bonnetje in aanbiedt. (Wel je creditcard weer uit het mapje meenemen. :wink: )
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
hmv
Amerika-ontdekker

Bericht door hmv »

Wat me overigens opviel in New York, bij bv. de Heartland Brewery stond er 18 % op.
Dat is gewoon als fooi bedoeld is toch?
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

yarrah schreef:
hmmmm,... met verhalen "ik heb wel eens gehoord" kan ik niet zoveel mee :sorry: . Mijn ervaring is dat het geen probleem
Ik begrijp je probleem niet zo. Ik heb dit wel eens gehoord van een serveerster. Net zoals ik nu van jou gehoord heb dat jouw ervaring anders is.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het gaat wat eerlijker eraan toe als je de fooi op de credit card slip zet. Een deel van fooi wordt dan ook verdeeld onder het "verborgen" personeel, zoals de waterboy (die je glas water iedere keer bij vult), de jongen of meisje die je naar je tafel brengt, de persoon die de tafel afruimt, de persoon die het eten brengt (als dat een ander is dan die de bestelling opneemt). Als je de tip op de tafel legt kunnen deze mensen fluiten naar hun fooi, want de serveerder/ster die het oppakt steekt het in zijn of haar zak. Als je serveerder alle hierboven genoemde taken doet, dan kun je het bedrag op tafel leggen.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

En het is veel "makkelijker" voor de belastingaangifte van deze inkomsten.

Ik had begrepen dat de serveerster "vrijwillig" haar tip deelt met de waterdragers en tafelafruimers omdat deze anders de beschikbaarheid van de tafels saboteert
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

6foot6 schreef:En het is veel "makkelijker" voor de belastingaangifte van deze inkomsten.

Ik had begrepen dat de serveerster "vrijwillig" haar tip deelt met de waterdragers en tafelafruimers omdat deze anders de beschikbaarheid van de tafels saboteert
Ik vraag me af of die "vrijwilligheid" bij elke serveerder/serveerster leeft? En wat is er mis met het betalen van belasting over je inkomsten? Als je hele lage inkomsten hebt betaal je trouwens in de US geen belasting. De vrije vooet is hier een stuk groter dan in NL.
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Hoe zit het dan met het keukenpersoneel?
Hier in Nederland gaat de tip in een grote pot en die wordt dan verdeeld.
B.v al het geld van 1 maand gedeeld door het aantal dagen en dan vermenigvuldigd met de dagen dat iemand gewerkt heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Afgaand op een heel arsenaal tieners, die hostess of waitress of bus person zijn, worden in dit gebied de fooien op een hoop gegooid en eerlijk verdeeld.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kraaltje
Amerikafan

Bericht door kraaltje »

ik kan je wel vertellen waarom we niet blij zijn als er tip op de cc wordt gezet,omdat dat ongeveer een week of 5 duurt eer dat je dat krijgt betaald.
en dit vertel ik uit ervaring........dus niet van iemand gehoord :wink:
flogolfex
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door flogolfex »

Hi everybody,

Ik ben manager bij Bob Evans Farms restaurants in Kissimmee (FL), wij zijn gelegen dichtbij de Disney-parken en krijgen dus heel veel toersiten over de vloer. Sommigen vragen wel eens of het echt nodig is een tip te geven. Laat me even het volgende uitleggen: onze servers verdienen op dit ogenblik bruto $ 3.77 per uur, de rest moeten ze goed maken met hun tips. Je merkt ook wel dat je hier daardoor een betere service krijgt dan bij de meeste Belgische en Nederlandse restaurants, alhoewel ik moet toegeven dat het soms TE gemaakt overkomt.

In ieder geval kan je hier laten merken of je tevreden bent over de service die je al dan niet kreeg. De regel is dat je indien je tevreden bent tussen de 15 en 20 % tipgeld achterlaat. Ben je ontevreden dan laat je tussen de 5 en 10 % liggen, ben je zeer ontevreden vraag dan een manager te spreken, in veel gevallen zal je een deel van je maaltijd niet hoeven betalen als je klacht gegrond blijkt te zijn. Maak in geen geval een scene want daar geraak je nergens mee.

Je berekent de tip op het totaal bedrag zonder de salestax. :beerchug:
Groetjes
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Heel vaak haalt de serveerder(ster) er de manager al bij, als er klachten zijn (en ja, ik verwacht op mijn bord te krijgen, wat ik vraag, dus als dat "seared tuna" is en ik krijg een grijze doorgekookte lap, dan gaat dat terug naar de keuken). En dan krijg ik of een gratis glas wijn (doet het hem ook ;)) of, als het heel erg is, wordt het gerecht van de rekening afgehaald. Wij eten vaak buitenshuis en het gebeurt dus weleens, dat het allemaal niet zo gladjes verloopt. Aardig blijven (want het is vaak niet de fout van degene, die bedient), maar wel je mond open doen werkt het best. In alle restaurants van heel chique tot het TGIFridays en Denny's niveau. Het zijn tenslotte allemaal mensen, die het ook nog eens zo slecht niet bedoelen ;).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

flogolfex schreef:Hi everybody,

Ik ben manager bij Bob Evans Farms restaurants in Kissimmee (FL), wij zijn gelegen dichtbij de Disney-parken en krijgen dus heel veel toersiten over de vloer. Sommigen vragen wel eens of het echt nodig is een tip te geven. Laat me even het volgende uitleggen: onze servers verdienen op dit ogenblik bruto $ 3.77 per uur, de rest moeten ze goed maken met hun tips. Je merkt ook wel dat je hier daardoor een betere service krijgt dan bij de meeste Belgische en Nederlandse restaurants, alhoewel ik moet toegeven dat het soms TE gemaakt overkomt.

In ieder geval kan je hier laten merken of je tevreden bent over de service die je al dan niet kreeg. De regel is dat je indien je tevreden bent tussen de 15 en 20 % tipgeld achterlaat. Ben je ontevreden dan laat je tussen de 5 en 10 % liggen, ben je zeer ontevreden vraag dan een manager te spreken, in veel gevallen zal je een deel van je maaltijd niet hoeven betalen als je klacht gegrond blijkt te zijn. Maak in geen geval een scene want daar geraak je nergens mee.

Je berekent de tip op het totaal bedrag zonder de salestax. :beerchug:
Groetjes
Wij zitten over 2,5 week in Kissimmee.
Ik zal het adres opschrijven want het ziet er lekker uit...
Er zitten 2 restaurants in Kissimmee, welke is het?

4971 W Irlo Bronson Hwy, Kissimmee, FL‎ - (407) 396-7377
of
7411 W Irlo Bronson Meml Hwy, Kissimmee, FL‎ - (407) 396-8599
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Vandaag een column op FOK over het geven van fooien. Met een filmpje erbij.
http://frontpage.fok.nl/column/7680/1/- ... -niet.html

Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Er zit een onwaarheid in die column. De fooi wordt hier nl. over het algemeen niet standaard in rekening gebracht (behalve in erg toeristische gebieden, misschien dan toch alleen aan Nederlanders, zoals de schrijver oppert, vraag me af waarom :wink: :mrgreen: ).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer