Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Beren afschrikken met een belletje?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
weimar
Amerikafan

Beren afschrikken met een belletje?

Bericht door weimar »

Ik kreeg van een kennis de tip om bij hikes een belletje aan je rugzak te hangen, om beren af te schrikken.

Is dit in Yosemite nodig, of onzin? :?: Hij was zelf in een park onder Calgary (Glacier? Yellowstone?) geweest, en had idd meegemaakt ineens oog in oog te staan met een beer. :yuk:

John
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Beren afschrikken met een belletje?

Bericht door Martin & Marianne »

Dat van die belletjes heb ik wel in Yellwosonte gehoord, maar niet in Yosemite. Als je in Yosemite geen meerdaagse wandelingen gaat maken lijkt het me niet waarschijnlijk dat je een beer tegenkomt, hoewel ze 's vonds wel in de vallei rondlopen. Als je met meerdere mensen bent is praten voldoende, ben je in je eentje op een stuk waar geen andere mensen lopen zijn belletjes misschien wel handig. Check altijd bij een ranger, zij weten precies waar de beren zich ophouden en of je kans loopt eentje tegen het lijf te lopen. Je moet hoe dan ook voorkomen dat een beer opeens door jou verrast wordt.

Marianne
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

De enige die lacht om het belletjes verhaal is de fabriekant van die belletjes.
Heb al eens een ranger horen vertellen dat dat een fabel is.
En moet ik er zelf nog niet aandenken, dat je constant dat belletje hoort, zou er zelf gek van worden. :wink:
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

:D ja,.. belletjes heeft niet zoveel zin. Wat goed helpt om te voorkomen dat je een beer verrast is als je met meerdere mensen loopt om de afstanden tussen elkaar ruim te houden en veel met elkaar praat of zingt. Regelmatig even in de handen klappen is ook een manier.
Wij hebben best veel ervaring met beren en in het praktijk is het zo dat de beren minder bloeddorstig zijn als men je wilt laten geloven. Maarrrr,... onderschaten moet je ze ook niet. Als je goed aan de regels houd is de kans dat je een beer verrast heel klein. Wat je ook goed in de gaten moet houden is zijn de uitwerpselen van de beren. Dat ziet er uit als ze heel vers zijn het licht tot donkergroen en oud zijn ze bijna zwart. Als je verse uitwerpselen tegenkomt doe je er goed aan om luid te praten of te zingen. Wij hebben eens in de gekampeerd met een beer in de omgeving we hebben hem nooit gezien, maar toen we op de camping kwamen lag er veel groene bulten. Maar we hebben toch geweldig geslapen.
Weet je wat gevaarlijke beesten zijn EEKHOORNS :D :D die zorgen ervoor dat de eten die veilig ophangt aan de beerpalen s'nachts weer beneden op de grond beland. Dat zijn van die dingen wat je nu net niet wilt, want dat trekt beren juist aan.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Annie schreef:De enige die lacht om het belletjes verhaal is de fabriekant van die belletjes.
Heb al eens een ranger horen vertellen dat dat een fabel is.
Een fa"bel"... :wink: :lol:

:roll:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Het enige juiste belletje is naar 911 en roepen dat er een beer achter je aan zit :mrgreen:
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Als je in berengebied gaat wandelen een melodietje fluiten of een liedje zingen, is nog heel gezellig ook!
Veusy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Veusy »

Als je een beer tegenkomt, veel lawaai waken en met de armen bewegen. Zeker niet gaan lopen, want dan lopen ze achter je aan en ben je bij voorbaart eraan voor de moeite.

mvg
Hans
Weblog Zuidwesten van 6 tot en met 28 Juni 2009: http://reizen.deveuster.eu
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

haha !!! Een belletje :mrgreen: :mrgreen: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
f.lammertsma
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door f.lammertsma »

weet je wat goed helpt is een 44 MAGNUM kunnen ze echt niet tegen. grtjes fer
amerika mijn vacantieland
KIJK NAAR MIJN SITE http://www.ferlammertsma.nl voor mijn planning 2008.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

f.lammertsma schreef:weet je wat goed helpt is een 44 MAGNUM kunnen ze echt niet tegen. grtjes fer

Nuttige antwoorden hebben we graag maar dit slaat dus nergens op.
Tim1980
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Tim1980 »

f.lammertsma schreef:weet je wat goed helpt is een 44 MAGNUM kunnen ze echt niet tegen. grtjes fer
Inderdaad een beetje nutteloos antwoord. Helemaal omdat het niet waar is. Beren hebben een dusdanig lage hartslag dat een kogel ze niet direct zal doden. Met als resultaat dat niet niet veel blijer van je aanwezigheid zullen worden, met als gevolg............. :evil:

Als je dan toch die .44 bij je hebt gebruik dan het handvat en geef de beer een tik op zijn/haar neus als je geluk hebt die kans te krijgen.
http://timenmo2010.waarbenjij.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2009.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2008.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2007.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

Bij Hayder in Alaska vertelde een inwoonster dat de beren daar allemaal al eens de ervaring hadden met pepperspray. Bij die beren daar hoefde je alleen nog maar een psss geluid te maken en ze waren al weg. Ik blijf het toch altijd een bijzondere ervaring om een beer tegen te komen, wat een prachtige beesten zijn het toch! Maar ik heb dan ook nog nooit iets naars met ze meegemaakt anders zou ik wellicht anders praten.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tuurlijk, wij dringen zijn territorium binnen, maar als er iets gebeurt en wij doen iets om de beer kwaad te maken is het de schuld van de beer en dus schieten we 'm dan maar af.

Nee hoor, logisch, waarom zou je voor veel makkelijkere en diervriendelijke oplossingen gaan als dit ook kan.

:roll:

{Ik weet dat het - hoop ik toch althans - sarcastisch, of misschien wel "grappig" bedoeld was, maar ik kan me altijd zo godsgruwelijk aan dit soort opmerkingen ergeren die een zo overduidelijk gebrek aan respect voor de natuur tonen. Als je er zo over denkt, blijf dan in de steden en laat de natuur asjeblieft links liggen.)
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
monster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door monster »

Wij zijn afgelopen jaar in Yosemite een beer tijdens een hike tegengekomen, echt van heel dichtbij, ondanks dat we volop aan het kletsen waren. Dit was bij de hike naar Thaft Point. We zijn met z'n 4-en bij elkaar gaan staan en wilden al gaan klappen enzo, maar de beer liep rustig langs ons heen op zoek naar eten??? :shock: :shock: :shock:
Als je er een tegen komt, nooit gaan rennen, want daarmee daag je ze uit. Maak je zo groot mogelijk en maak veel herrie, dat schrikt ze meestal af. Beren zijn eigenlijk nooit bewust op zoek naar mensen, pas als je ze laat schrikken vallen ze aan. Laat dus duidelijk horen dat je aanwezig bent, dan zal het allemaal wel meevallen!
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ooit liep ik als 16 jarige ook in Glacier NP en aan het begin bij de parkeerplaats stond een bord met "Cougar warning". Eenmaal op pad kwamen we ook mensen tegen met belletjes aan een wandelstok. Ik weet nog dat ik het maar een raar fenomeen vond en aan degenen met wie we waren vroeg waarom die mensen dat deden. Het antwoord was inderdaad om de wilde dieren te waarschuwen.
Waarop ik heel geamuseerd antwoordde: "Ja, tingelingeling...dinner's ready" :lol:

Geen idee of het helpt of niet, maar ik zou in elk geval niet op een belletje alleen vertrouwen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Wij wonen in een gebied waar beren ook wonen. Hier moet je erg opletten met eten buiten. BBQ-en zijn ze namelijk best gek op. Ik ben er nog geen tegen gekomen maar mijn man wel. Al was dat geen volwassen beer. Meestal als er een beer in het dorp of directe omgeveing wordt gesignaleerd dan blijft men vaak binnen. Scholen gaan in lock down tot ie weer vertrokken is.
Bij mijn dochters vriendin, die nog iets verder de bergen in woont dan wij, kwam een beer meer BBQ-en. nadag ze naar binnen waren gevlucht heeft de beer zich te goed gedaan aan lekkernijen en vertrok weer.
Of een belletje helpt, ik weet het niet. gewoon bij uit de buurt blijven dat is volgens mij het beste advies..

peet
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

monster schreef:Als je er een tegen komt, nooit gaan rennen, want daarmee daag je ze uit. Maak je zo groot mogelijk en maak veel herrie, dat schrikt ze meestal af. Beren zijn eigenlijk nooit bewust op zoek naar mensen, pas als je ze laat schrikken vallen ze aan. Laat dus duidelijk horen dat je aanwezig bent, dan zal het allemaal wel meevallen!
Dat is niet gemakkelijk, je mag ze tijdens het afschrikken niet doen schrikken.

Eigenlijk ging mijn strategie zijn om ze zo stil mogelijk te passeren ;). Maar dat is dus blijkbaar niet de goede.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De NPS vermeldt meestal wel de mogelijkheid van het gebruik van belletjes. Zie bijvoorbeeld:
Try not to surprise bears. Make noise - talk loud, use bells, or shake stones in a can to announce your presence. If you meet a bear, yield the right-of-way by moving slowly away. Do not run
Maar of de belletjes genoeg lawaai maken om beren af te schrikken, valt te betwijfelen. Als alternatief moet je in ieder geval niet gaan fluiten :whistling: , want sommige, de wat dommere beren, denken dan dat je een beest bent. Onder het kopje "No Gurantees" staat op één van de vele sites http://www.yellowstone-natl-park.com/back.htm over Yellowstone bijvoorbeeld het volgende over beren,
No Guarantees

A bear's reaction to you can be influenced by many factors and is never entirely predictable. Simply put, some bears are more dangerous and aggressive than others. Any bear that has become accustomed to people and shows no fear of them is a dangerous bear.

Remember that bears are wild and unpredictable. THERE IS NO GUARANTEE OF YOUR SAFETY.

ATTACKS ARE MAINLY CAUSED BY:

1. Surprising a bear (make noise).

2. Getting between a sow bear and her cubs.

3. Getting too close to a carcass or a bear with food.

The chances of being attacked by a bear can be reduced considerably by avoiding the above situations and taking the following precautions.

HOW TO AVOID RUNNING INTO BEARS...

BE ALERT

Watch for tracks, droppings, diggings or other bear sign. Rest often when you are tired. Carry binoculars and scan ahead periodically. Fleeing wildlife may be an indication of bears in the area. If you see a bear cub, you can expect the mother to be close by.

DON'T HIKE ALONE OR AT NIGHT

Beside the dark limiting your vision, bears travel (often on the trails) and feed mainly at night. For this reason it is wise to plan your itinerary carefully so that you will not travel at night. Large parties are safer than solo hikers. Groups tend to make more noise and appear more formidable to a bear. Also, if there is an attack, there are enough members in the group to render assistance to the injured while others go for help. However, having a larger group is no reason not to pay attention to your surroundings. If you are alone, check with the backcountry office and see if anyone else is hiking the same trail or area.

MAKE NOISE

As a general rule, the noisier the safer. Make a variety of noises; talk, clap hands, shake pebbles in a can, to let a bear know of your presence. Don't rely on bear bells; oftentimes they are too quiet. Whistling is not recommended as if may inadvertently imitate another animal, drawing the bear to you. Yell every few minutes to alert bears, especially when traveling upwind, near streams or in thick brush. Keep in mind that noise is disruptive to nearly all animals in backcountry. There is a good chance of not seeing any wildlife when you are making noise to avoid bears. Understanding and accept the trade off.

AVOID CARCASSES

Report any dead animals near a trail or campsite to the nearest ranger station. Never camp in a campsite that has a carcass nearby. Concentrations of ravens and/or coyotes may be an indication of a carcass. If you smell rotting meat, stop hiking. It is very risky to approach a dead elk, bison or any other animal carcass. A bear may be out of sight guarding its food.

AVOID SMELLY FOOD

Leave bacon, tuna, ham, scented deodorants and other odorous items behind. A bear's acute sense of smell can detect aromatic odors for great distances. Dry foods are lighter to carry and not as aromatic.

WHAT TO DO IF YOU SEE A BEAR AT A DISTANCE...

KEEP OUT OF SIGHT AND DETOUR AS FAR AWAY AS POSSIBLE.
If the bear does not see you, avoid the bear by keeping out of sight and detouring as far away as possible behind the bear and downwind if you can.
If the bear sees you, expect it to either run away, circle down wind to get your scent, or come closer for a better look at you. Bears do not charge on their hind legs. You should climb a tree or slowly walk up wind if possible, so the bear can get your scent. Don't even think about moving in for a close up photo.

WHAT TO DO IF YOU SEE A BEAR AT CLOSE RANGE...

DO NOT RUN. DO NOT MAKE SUDDEN MOVEMENTS.
BACK AWAY SLOWLY, DROPPING GEAR OR CLOTHING IF POSSIBLE.
TALK QUIETLY TO THE BEAR.
Act non-threatening. Do not shout or make sudden movements which may excite the bear. Avoid looking directly at the bear. If the bear turns sideways to you, pops its teeth together, or makes a series of "woofs", it is warning you. Bears may also engage in other displays intended to scare off the threat such as huffing, panting or growling, looking directly at you, or slapping one or both feet on the ground. Move your arms up and down slowly at your sides. Retreat slowly backwards. DON'T RUN. Talk slowly and quietly to the bear. Look for cubs. Be prepared for a charge.
Tree climbing to avoid bears is popular advice. but not very practical in many settings. All black bears, all grizzly cubs and some adult grizzlies can climb trees if the spacing of the branches is right. Running to a tree may provoke an otherwise uncertain bear to chase you. YOU CANNOT OUTRUN A BEAR! Bears can run up to 40 mph over short distances. If you do climb a tree, make sure you pick a good one and climb at least 15 feet up.

IF A BEAR CHARGES...

MANY CHARGES ARE BLUFF CHARGES.
HOLD YOUR GROUND, NEVER RUN.

IF THE BEAR DOES NOT STOP, PLAY DEAD.
If the bear charges you, freeze. Some bears will bluff their way out of a threatening situation by charging, then veering off or stopping abruptly at the last second.

If the bear does not stop, play dead. Drop to the ground, lift your legs up to your chest and clasp your hands over the back of your neck. Wearing your pack will shield your body. Bears have been known to inflict minor injuries under these circumstances.

It takes courage to lie still, but resistance would be useless. Keep silent and still. Look around cautiously and be sure the bear is gone before moving.

NIGHT ATTACKS - IN YOUR TENT AT NIGHT...

THE BEAR IS BEING PREDATORY.
BE AGGRESSIVE AND DEFEND YOURSELF, DO NOT PLAY DEAD.
Bears have attacked at night when a person was in a tent or sleeping bag. Night attacks are the rarest form of bear encounters, but unfortunately get all the media attention when they do occur. There are documented cases in North America of black and grizzly bears preying on humans. In these situations, the bear has approached slowly, sniffing and circling, actually stalking its prey. If this happens, it is best to fight back aggressively and let the bear know that you are not prey. The theory behind this is that if you act like prey you may become prey. If it is too much trouble to get the "prey", the bear will give up. Do not lie still in your sleeping bag in these situations. Plan with others in your party as to what you would do should this type of situation arise.
Martin
weimar
Amerikafan

Bericht door weimar »

Tsja, genoeg grond voor een discussie dus!

Een beetje tegenstrijdige adviezen, we'll see.... En toch hoop ik ze te zien.

Zijn ze in Yosemite meer gewend aan mensen dan elders?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer