Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zwangerschapsverlof bij Amerikaanse werkgevers

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Yfke
Amerika-newbie

Zwangerschapsverlof bij Amerikaanse werkgevers

Bericht door Yfke »

Hallo,

Heeft iemand ervaring of kennis met hoe Amerikaanse werkgevers omgaan met zwangerschapsverlof?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dit is niet makkelijk te beantwoorden. Het hangt van de werkgever af, of en hoeveel betaald verlof er wordt gegeven.

Wettelijk is via de Family and Medical Leave Act vastgesteld, dat iedere werknemer, mannelijk of vrouwelijk, die meer dan een jaar bij een bedrijf met meer dan 50 personen werkt, tot 12 weken onbetaald zwangerschapsverlof kan opnemen. De meeste mensen kunnen zich dat niet veroorloven, natuurlijk.

Gelukkig hebben de meeste bedrijven wel voorzieningen. Ik heb iedere keer 8 weken betaald verlof gekregen van American Express and mijn man kreeg zelfs 4 weken vaderschapsverlof bij onze jongste van Microsoft.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Een van mijn vroegere werkgevers was niet zo scheutig. De receptioniste daar heeft tot op de dag waarop ze beviel gewerkt, en was een week na de bevalling weer op haar plek. Klein bedrijf, geen betaald verlof, wel een bloemetje voor de nieuwe moeder.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

bij onze jongste van Microsoft
Maken die lui nu ook al kinderen ? ;-)
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Een collega van me is nu met zwangerschaps verlof, en kreeg 6 weken omdat ze, net als Petra al zei, minder dan een jaar bij ons bedrijf werkte. Maar met een dokters verklaring dat ze langer verlof nodig heeft, komt ze nu pas na 12 weken terug. Ze krijgt ook een percentage van haar loon vergoedt.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Sommige werkgevers hebben een double standard.
Non-exempt (krijgt overtime)employees geen betaling.
Exempt(geen overtime,supervisors,managers)worden wel betaald voor 12 weken.
Fioontje
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Fioontje »

Mijn hostmoeder hier kreeg nix want ze had al een paar weken bedrust moeten houden tijdens de zwangerschap dus had ze d'r dagen volgens hun opgemaakt. Ze heeft toen 8 weken onbetaald verlof genomen en moest toen weer gaan werken voor de centjes!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bushmaster schreef:
bij onze jongste van Microsoft
Maken die lui nu ook al kinderen ? ;-)

:P Als ik haar nu ook nog kon programmeren zou het helemaal mooi zijn.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Eric
Amerikakenner

Bericht door Eric »

Petra/VS schreef:
Bushmaster schreef: Maken die lui nu ook al kinderen ? ;-)

:P Als ik haar nu ook nog kon programmeren zou het helemaal mooi zijn.
zou je dat wel willen met de software van Microsoft... :lol: :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Uh ja, zolang mijn man het maar ontworpen heeft. :lol:
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hier in de VS is zwangerschapsverlof bijna onbestaand in vergelijking met de Nederlandse situatie. Bij het bedrijf waar ik werk blijven de aanstaande moeders gewoon werken tot de dag van de bevalling (of een paar dagen voor de uitgerekende datum), en pas dan krijgen ze een paar weken vrij. Niks stoppen met werken een maand voor de bevalling, niks drie tot zes maanden ouderschapsverlof!
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Bij ons moeten ze ziektedagen en vakantiedagen opgebruiken. Voor de rest wordt het zonodig aangevuld met disability.
Zelf heb ik bij mijn oudste ook tot 3 dagen voor de bevalling gewerkt, daarna 6 weken vrij en weer full time de nachtdienst in. Wel een verschil met de tweede die in Nederland geboren is!
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Dat hoor ik hier dus ook ANY. Ze gebruiken opgebouwd ziekteverlof en eigen vakantieverlof en kunnen wanneer nodig nog onbetaald verlof krijgen. Volgens mij is 3 weken hier "normaal"

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dennis schreef:Hier in de VS is zwangerschapsverlof bijna onbestaand in vergelijking met de Nederlandse situatie. Bij het bedrijf waar ik werk blijven de aanstaande moeders gewoon werken tot de dag van de bevalling (of een paar dagen voor de uitgerekende datum), en pas dan krijgen ze een paar weken vrij. Niks stoppen met werken een maand voor de bevalling, niks drie tot zes maanden ouderschapsverlof!
Ik heb alleen met de jongste 10 dagen voor haar geboorte vrij gekregen, maar dat was omdat ik ophield met werken. Met de twee anderen heb ik tot de dag voor de geboorte gewerkt. Ik vond het trouwens prima, zo ging de tijd lekker snel.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Wow... Met dat soort dingen moet je ook maar rekening houden als je wilt emigreren!!! Dat staat niet in die leuke boekjes...

Daarom is dit forum zo waardevol...

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Dennis schreef:Hier in de VS is zwangerschapsverlof bijna onbestaand in vergelijking met de Nederlandse situatie. Bij het bedrijf waar ik werk blijven de aanstaande moeders gewoon werken tot de dag van de bevalling (of een paar dagen voor de uitgerekende datum), en pas dan krijgen ze een paar weken vrij. Niks stoppen met werken een maand voor de bevalling, niks drie tot zes maanden ouderschapsverlof!
Maar daarintegen zijn Amerikaanse vrouwen niet gedwongen 'natuurlijk' te bevallen ;)

Als je in Nederland een 'vrijwillige' keizersnede wil (of ruggeprik), dan ben je aan het verkeerde adres..
Dus daar mag best wat tegenover staan vind ik! ; )

-
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Sandy schreef:Maar daarintegen zijn Amerikaanse vrouwen niet gedwongen 'natuurlijk' te bevallen ;)

Als je in Nederland een 'vrijwillige' keizersnede wil (of ruggeprik), dan ben je aan het verkeerde adres..

-
LOL, da's nou typisch nederlands hahaha
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Sandy schreef:
Maar daarintegen zijn Amerikaanse vrouwen niet gedwongen 'natuurlijk' te bevallen ;)

-
Lijkt me dat je voor een keizersnede juist langer verlof nodig hebt....
Ik ben op dit moment zwanger, en ik vind het vervelend dat er hier zo wordt ingegrepen tijdens een bevalling. Het ziekenhuis waar ik ga bevallen heeft 38% keizersnede ratio en 95% ruggeprik en veel inleidingen. Het wordt je ook allemaal opgedrongen want het is een stuk makkelijker voor de gyno en het ziekenhuis verdient ook lekker aan al die ruggeprikken. Maar ruggeprikken en keizersnedes zijn niet zonder risico...

Maar dat was een ander onderwerp.
Mijn verlof begint bij de bevalling (behalve als de Dr. eerder wil). Ik krijg eerst 7 dagen ziektedagen daarna bevallings verlof met 90% betaling (6 weken gewone bevalling, 8 weken keizersnede), als ik nog niet hersteld ben wordt het verlengt met 70% betaling. Daarna vakantiedagen en onbetaald verlof (tot 12 maanden als mijn baas dat trekt).

Dora
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik ben op dit moment zwanger
Gefeliciteerd!

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dora schreef:Lijkt me dat je voor een keizersnede juist langer verlof nodig hebt....
Ik ben op dit moment zwanger, en ik vind het vervelend dat er hier zo wordt ingegrepen tijdens een bevalling. Dora

Allereerst gefeliciteerd! En misschien doe je dit al, maar het is enorm aan te raden om van te voren een "birth plan" op te stellen en hierin uit te spellen, wat je absoluut wel en niet wilt (zoals, op een gegeven moment misschien orale pijnstillers, maar alleen in uiterste nood een ruggeprik). Je kunt er heel specifiek in worden en je geeft het aan je arts en aan degenen, die je in het ziekenhuis verzorgen. In mijn ervaring houdt men zich daar dan goed aan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer