Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zelf je reishandboek maken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Racerke
Amerikakenner

Re: Zelf je reishandboek maken

Bericht door Racerke »

Henriëtte schreef:Ik plan wel echt tot in detail, ik probeer vooraf te bepalen hoeveel tijd we nodig zullen hebben voor een hike of een route, en naar aanleiding daarvan maak ik een dagindeling. Als ik ergens lees dat een bepaalde plek het mooist is bij zonsondergang, dan probeer ik de route dus zo te krijgen dat we dan ook precies bij zonsondergang daar kunnen zijn. En details als: waar precies begint een trail, hoe lang is het, hoe zwaar, dat soort info probeer ik ook zo nauwkeurig mogelijk op een rijtje te hebben.

Natuurlijk houden we wel altijd de mogelijkheid open om van de planning af te wijken, het draaiboek is er voor ons, en niet andersom uiteraard.
Zo doe ik het ook én zo denk ik er ook over... .
Of dat zo werkt? Dat kan ik deze zomer pas vertellen... .

Enkel ben ik me nu, nog maar een uurtje ofzo, aan het afvragen of ik best in de papieren mijn visakaartnummer onleesbaar maak. Kwestie dat als de 'reismap' gestolen of verloren wordt dat men mijn kaart niet kan misbruiken... .
Of niet aan de orde?
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Racerke schreef: Enkel ben ik me nu, nog maar een uurtje ofzo, aan het afvragen of ik best in de papieren mijn visakaartnummer onleesbaar maak. Kwestie dat als de 'reismap' gestolen of verloren wordt dat men mijn kaart niet kan misbruiken... .
Of niet aan de orde?
Wat bedoel je precies?
Als je bang bent dat men je creditcard zou kunnen misbruiken bij event. verlies/diefstal van gegevens waarin je cc-nummer staat, dan kun je ook beter je creditcard niet afgeven bij betaling in een restaurant bijv. Daar gaat je kaart ook mee naar "achteren", kan men er ook een copie van maken. Nee, ik zou niet zo'n zorgen maken hierover.

Maar waarom staat je cc-nummer eigenlijk in je planningspapieren. Je hebt je kaart toch in je portemonnee, neem ik aan?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Ook ik maak een draaiboek met route info, hotels,kaarten, afstanden en text+foto van bezienswaardigheden onderweg.
Digitaal geprint en gebonden in een soort ringband.
Uitgevoerd in A5 vanwege de hanteerbaarheid en de pagina´s enkelzijdig bedrukt.
De andere zijde wordt tijdens de reis beschreven ,beplakt, bevlekt en beduimeld, mijn beste souvenier.
Vorig jaar 100 pagina´s, meer past niet in de ringband.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ook ik maak een boek. Alle reserveringen en eventuele bezienswaardigheden.
Ter plekke besluiten we dingen wel OF niet te doen of te veranderen. Alleen de overnachtingen heb ik geboekt en de CRUISE natuurlijk! :lol: :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
myste87
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door myste87 »

nieuwenoord schreef:Ik denk dat we verschillende dingen verstaan onder draaiboek :wink: Want al plan ik zeker niet per dag wat we precies gaan doen, de overnachtingen liggen vast, kopieën van de bevestigingen zitten in mijn map. Ook vouchers gaan natuurlijk mee, evenals de route op papier. Online, op onze eigen website, staat de planning ook al máánden.

Het gaat mij meer om de invulling van de dagen, die wil ik zeker niet in detail vastleggen.
Dat wil ik ook niet, het idee om op uur en tijd ergens te moeten zijn trekt absoluut niet, wij gaan naar Page, willen daar de antelope canyon doen maar ik wil niet vastleggen of wij deze al om 11.30 of pas om 15.30 doen of misschien wel helemaal niet. Maar ik wil weten dat het mogelijk is en hoe ik er kom.

Eigenlijk hetzelfde wat wij van een reisorganisatie kregen bij onze reizen naar scandinavie maar iets uitgebreider omdat ik het toch zelf maak.
Onze site: http://www.vdheijdeninusa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Wij steken er vooraf ook heel wat moeite in. We hebben per dag ongeveer een A4 aan zelf gemaakte notities, en meestal druk ik ook nog wat gegevens van het hotel af. En dan druk ik ook nog de pagina's van http://www.ontdek-amerika.nl af (die zijn op vakantie al zo dikwijls van pas gekomen), en evt nog andere websites. We schrijven er tegenwoordig ook niet meer enkel bij hoeveel km we die dag moeten rijden, maar ook hoe lang dat we er over moeten rijden.

We maken ook geen uur tot uur plan, maar eerder van in de voormiddag gaan we dit doen, en in de namiddag dat. En dan soms ook nog een paar dingetjes die we langs de weg passeren. En het gebeurt regelmatig dat we dingen niet doen die wel half en half gepland staan, maar ik plan liever iets te veel dan iets te weinig.

Die planning geeft ons in ieder geval een rustiger gevoel, we hebben alles voorbereid en we moeten niet meer ter plekke te zoeken wat er allemaal te zien is. En ik wil ook geen half uur tijdens mijn vakantie zitten twijfelen welke wandeling dat we gaan doen.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Ook ik maak steeds een "reishandboek" (een map met per dag een insteekhoes met datumetiket erop).
Hierin per dag 1 of 2 a-4'tjes met de meest relevante info van die dag: welk traject wordt er gereden met km-aantal erbij en mogelijke routes, welk hotel (+ adres en contactgegevens, in- en uitchecktijden en de routebeschrijving naar het hotel) en eventueel bezienswaardigheden onderweg + bijzondere wandelingen.
Verder zitten vooraf al in de mapjes: de hotelreserveringen, evt. kaartjes en beschrijvingen van mooie wandelingen.

Tijdens de reis verzamel ik nogal wat papierwerk (kaartjes, informatiefolders, entreetickets e.d.); die gaan ook per dag in de insteekhoes en gebruik ik later voor het foto/plakboek. Na het foto's plakken doe ik dus niks meer met het "handboek".

In de afgelopen reizen hadden we vooraf de meeste hotels vastgelegd, waardoor ook het dagtraject over het algemeen vooraf wel vast stond.
Dus wel een planning, maar per dag nog wel wat flexibel in wat we precies gaan doen. Ik maak dus geen uur-tot-uurplanning. Dit is overigens een planning die IK maak. De route van de reis bepalen we vooraf samen (met mijn man dus), maar ter plekke weet hij over het algemeen niet meer waar we morgen naartoe gaan dus dat bespreken we 's avonds en dan pas maken we een definitieve route en planning voor de volgende dag. Op de dag ervoor kijken we dan waar we moeten eindigen en waar we willen stoppen. Zo is het voor hem toch wel een verrassing en hij vindt het verder heerlijk dat ik alles al uitgezocht heb... De ene dag vertrekken we netjes vroeg, de andere zijn we wat luier en kunnen we dus minder doen onderweg.

Hopelijk gaan we volgend jaar weer naar The States. Nu met een kleintje erbij en daarom voor het eerst met een camper. Ik wil eigenlijk wat meer flexibiliteit inbouwen door zo min mogelijk overnachtingen vooraf te regelen; voor mijn gevoel past dit meer bij een camperreis. En zeker omdat het de eerste keer is dat we zo'n reis met een kind gaan maken, moet je een stuk flexibeler zijn.
Maar zo'n boekwerk is zo leuk om te maken... :? 8)
Nu dus nog de gouden middenweg vinden. Misschien een extra uitgebreid boekwerk met extra veel keuzemogelijkheden :wink:
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Een reisboek met een planning heb ik nog nooit gemaakt. Nu kan ik me voorstellen dat als je in een land op vakantie gaat waar je hotels vantevoren moet vastleggen, je ook al vantevoren dus ook goed moet nadenken wat je allemaal wanneer wilt gaan doen.
Zelf ben ik al meerdere keren (5 maal) naar Indonesie geweest, als 'rugzaktoerist'. Ik koop alleen een ticket, en soms legde ik ook de eerste en de laatste nacht van een hotel vast.
Natuurlijk lees ik ook veel vantevoren over het land/streek waar ik naartoe ga en ik maak aantekeningen in mijn 'Lonely Planet' reisboek, dus ik heb ook mijn voorpret :wink: . Ook kijk ik voor sommige steden vantevoren welke hotels me bevallen. Maar een planning ervan maken...dat niet dus.
Op het moment dat ik op Jakarta aankwam wist ik niet of ik 2 weken later nog steeds op Java zou zijn, of inmiddels op Bali.
Ik laat me helemaal leiden door wat ik op dat moment wil doen. Heb ik een dag geen zin om rond te trekken, dan doe ik een dagje strand bijvoorbeeld.

Dit is mijn favoriete manier van reizen. Maar nogmaals niet elk land is er misschien geschikt voor, en je moet er denk ik ook het type voor zijn.
En ja, het ging wel eens fout. Op een keer kwamen we door vertragingen midden in de nacht in een wat grotere stad aan en we hadden wat moeite om een hotel te vinden, maar wat mij betreft draagt dit alleen maar bij aan het avontuurlijke karaker van zo'n reis; ik schiet er niet van in de stress. :wink:
Maar ieder zijn ding natuurlijk.

By the way, de meest vreselijke manier van reizen vind ik een georganiseerde busreis, maar dat kon je na bovenstaande misschien al raden. :wink:
gondelier
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door gondelier »

By the way, de meest vreselijke manier van reizen vind ik een georganiseerde busreis
Dat is ook mijn grootste nachtmerrie. Ik wil het liefst zelf een reisschema en planning maken. En die mensen die dan zeggen: zo'n reisleider weet altijd de mooiste plekjes, waar je zelf niet zou komen. Dacht het niet, als je je voorbereid kom je ook op die mooie plekjes.
Dezz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Dezz »

Dat vind ik dus ook absoluut niks, zo'n georganiseerde busreis. Ik wil gewoon zelf bepalen wat ik wil zien. Meestal zijn het juist de kleine onverwachte dingen die een vakantie zo leuk maken :)
monster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door monster »

Racerke schreef:
Henriëtte schreef:Ik plan wel echt tot in detail, ik probeer vooraf te bepalen hoeveel tijd we nodig zullen hebben voor een hike of een route, en naar aanleiding daarvan maak ik een dagindeling. Als ik ergens lees dat een bepaalde plek het mooist is bij zonsondergang, dan probeer ik de route dus zo te krijgen dat we dan ook precies bij zonsondergang daar kunnen zijn. En details als: waar precies begint een trail, hoe lang is het, hoe zwaar, dat soort info probeer ik ook zo nauwkeurig mogelijk op een rijtje te hebben.

Natuurlijk houden we wel altijd de mogelijkheid open om van de planning af te wijken, het draaiboek is er voor ons, en niet andersom uiteraard.
Zo doe ik het ook én zo denk ik er ook over... .
Of dat zo werkt? Dat kan ik deze zomer pas vertellen... .

Enkel ben ik me nu, nog maar een uurtje ofzo, aan het afvragen of ik best in de papieren mijn visakaartnummer onleesbaar maak. Kwestie dat als de 'reismap' gestolen of verloren wordt dat men mijn kaart niet kan misbruiken... .
Of niet aan de orde?
Dat hebben wij dus in 2006 gehad. Een heel programma met route's, voorgenomen uitstapjes en ook onze overnachtingsadressen stonden erbij..... Heel handig, tot deze uit onze kofferbak werd gestolen.... Wij hebben er toen voor gekozen om de auto om te ruilen bij Hertz, die deden daar helemaal niet moeilijk over. Er waren uit onze hele route 2 hotels geannuleerd... maar niet door ons, heel apart.
Toch heb ik afgelopen jaar weer een draaiboek gemaakt, ik vind het gewoon heel praktisch! Voor mei aanstaande is het meeste ook al gepland in in de ringband gedaan!
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Racerke
Amerikakenner

Bericht door Racerke »

pyca schreef:Maar waarom staat je cc-nummer eigenlijk in je planningspapieren. Je hebt je kaart toch in je portemonnee, neem ik aan?
Op sommige bevestigingsmails staat de nummer volledig ipv enkel een viertal cijfers, maar soit ik ben gerust.

Om terug on-topic te gaan .... een georganiseerde busreis ... :roll: nooit!!
Vorig jaar één dagje met een bus in Tunesië rondgereden om een viertal steden te bezoeken en dat vond ik er ook al over... brrrrrrr !
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Racerke schreef:Om terug on-topic te gaan .... een georganiseerde busreis ... :roll: nooit!!
Vorig jaar één dagje met een bus in Tunesië rondgereden om een viertal steden te bezoeken en dat vond ik er ook al over... brrrrrrr !
On topic was: Zelf je reishandboek maken. Wel of geen georganiseerde busreis hoort in een ander/nieuw topic. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Ook ik maak altijd een draaiboek voor onze vakantie.
Net als velen van jullie, vind ik het heerlijk om maanden van tevoren informatie te verzamelen en dan van dag tot dag een globale planning te maken. Zo heb ik het idee dat ik 3/4 jaar plezier heb van 1 reis. Overigens wijken we regelmatig af van de geplande dingen maar zo heb ik wel een overzicht van wat waar te doen is.

Afgelopen jaar hadden we in Canada (bijna) alle hotels van tevoren geboekt en de adressen ingevoerd in de TomTom zodat we ter plekke niet hoefden te zoeken. Dit is ons zo goed bevallen dat we voor onze reis in september naar Californië weer alle hotels hebben geboekt.
Ik print wel alle bevestigingen van de hotels uit voor in het draaiboek. Overigens stuur ik alle bevestigingen ook nog naar mijn hotmail adres. Mocht mijn draaiboek verloren gaan (!?!) heb ik in ieder geval online alle informatie.

We maken ieder jaar een weblog en nu heb ik al alle dagen met een klein routekaartje en afstanden ingevoerd. Ook de link naar de diverse hotels staat erin.

Mijn vriendinnen vinden het allemaal ietwat overdreven maar ik beschouw het als mijn hobby en vind het gewoon super leuk om te doen.

Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

Allemaal heerlijk herkenbaar!
Ook ik maak een reisboek, snuffel maanden lang op internet en in boeken. Plan de route met behulp van Streets & Trips, en de (papieren) Rand McNally en tegenwoordig ook met Google Earth. Ook daar kan je leuke tips tegenkomen.
En tussen de bedrijven door het weblog in orde maken voor de volgende trip, heerlijk om te doen hoor! De voorpret doet de heimwee een beetje vergeten.
Maar er moet ook tijd overblijven voor het spontane, dus afwijken van het plan is altijd mogelijk!

Wat betreft die creditcardnummers. Op de bevestigingen die ik tot nu toe altijd gezien heb staat eigenlijk nooit mijn volledige cc nummer, meestal de laatste 4 cijfers of zo. Maar mochten ze er inderdaad helemaal op staan dan zou ik ze onleesbaar maken.
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Reny schreef:Overigens stuur ik alle bevestigingen ook nog naar mijn hotmail adres. Mocht mijn draaiboek verloren gaan (!?!) heb ik in ieder geval online alle informatie.
Dit doe ik ook met mijn paspoort, rijbewijs, verzekeringen en andere belangrijke documenten (wel nog is achter een extra wachtwoord). Het is allemaal wel officieel niet geldig, maar het zal bepaalde dingen wel gemakkelijker maken als het echt nodig is.
PitKings
Amerika-ontdekker

Bericht door PitKings »

ik maak ook altijd een reisboek: losse insteekhoesjes per dag, met daarin een printje van de voorgenomen route (met aantal miles/KM), evt. reservering van de campground en printjes van bezienswaardigheden onderweg. Tijdens onze reis in 2005 (zie http://kings2005usa.web-log.nl/) hebben we niet alle bezienswaardigheden die ik van te voren had uitgezocht bezocht.

In 2005 was ik zo naief om geen campings langs de kust te reserveren: dit bleek een grote fout. Uiteindelijk vonden we bij Big Sur pas om 10 pm een plekje, en in de buurt van Pisma landden we op een overflow plek in het binnenland (op zich geen slechte camping, maar het zorgt toch voor stress).

Op dit moment ben ik druk doende onze reis naar het noordoosten te plannen, en wederom heb ik de ringbandmap met rits al weer klaar liggen :D
Pepijn
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Chi Sin X schreef:
Reny schreef:Overigens stuur ik alle bevestigingen ook nog naar mijn hotmail adres. Mocht mijn draaiboek verloren gaan (!?!) heb ik in ieder geval online alle informatie.
Dit doe ik ook met mijn paspoort, rijbewijs, verzekeringen en andere belangrijke documenten (wel nog is achter een extra wachtwoord). Het is allemaal wel officieel niet geldig, maar het zal bepaalde dingen wel gemakkelijker maken als het echt nodig is.
En daar heb je helemaal gelijk in, zoals wij helaas door schade en schande hebben ondervonden :oops: In 2001 zijn wij onze belangrijke documenten in Las Vegas allemaal kwijtgeraakt, gelukkig hadden we overal kopieen van in een andere koffer zitten. Niet officieel geldig, maar wel erg makkelijk bij alle rompslomp die we hadden om nieuwe paspoorten en vliegtickets (echte papieren tickets toen nog) te regelen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Marit01
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Marit01 »

Leuk topic!

Hier nog iemand die druk bezig is met een draaiboek, het is inmiddels al een flinke map geworden, en er blijft maar informatie bijkomen.
Heel veel info heb ik van mijn 'bovenbuurvrouw' gebruikt, wat een geweldige info op de ontdek-amerika site!
Verder printjes van de gereserveerde overnachtingen, en mooie wandelroutes/dirtroads.
Ik wil nog dag-routekaartjes gaan uitprinten, maar daar wacht ik nog even mee tot het zo goed als zeker is dat we een bepaalde dagindeling hebben gemaakt.

Of we ons ook aan het hele draaiboek gaan houden moet we gaan zien, ik heb er in iedergeval ongelooflijk veel plezier in om het te maken.
En wat zal ik het missen als de vakantie straks voorbij is...
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Marit01 schreef: En wat zal ik het missen als de vakantie straks voorbij is...
Dat hoeft niet, hoor.
Ik begin altijd meteen na thuiskomst alweer met de voorbereidingen voor de volgende reis 8)
16x USA / 30 staten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer