Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

stoel reserveren bij de KLM

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
M&M+D
Amerikafan

stoel reserveren bij de KLM

Bericht door M&M+D »

Wij hebben onze vlucht van 26 juli met de KLM naar San Francisco met de bekende 605 op het reisburo geboekt.
Eerst zeiden ze daar dat we de stoel gelijk konden reserveren, maar dat bleek toch niet te kunnen.
Nu gaan ze ons in April nog eens bellen om het dan te proberen.
Hebben zei gelijk of niet, want ik wil natuurlijk niet door een vergissing van het reisburo onze voorkeur missen, zeker niet op een vlucht van 11 uur.

Is er trouwens al iets bekend over welk type toestel deze vlucht gaat maken?

Groetjes Marian
Renpa
Amerika-ontdekker

Re: stoel reserveren bij de KLM

Bericht door Renpa »

http://www.skyteam.com/NL/travelPlanner ... /index.jsp
Op deze site kun je vluchtinformaties bekijken.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

M&M+D schreef:Wij hebben onze vlucht van 26 juli met de KLM naar San Francisco met de bekende 605 op het reisburo geboekt.
Eerst zeiden ze daar dat we de stoel gelijk konden reserveren, maar dat bleek toch niet te kunnen.
Nu gaan ze ons in April nog eens bellen om het dan te proberen.
Hebben zei gelijk of niet, want ik wil natuurlijk niet door een vergissing van het reisburo onze voorkeur missen, zeker niet op een vlucht van 11 uur.

Is er trouwens al iets bekend over welk type toestel deze vlucht gaat maken?

Groetjes Marian
Hoi Marian, je vliegt met een boeing 747 full-passenger, in economy heb je dus geen eigen schermpjes, misschien iets om rekening mee te houden en voldoende te lezen meenemen. Als je zelf boekt bij de KLM kun je 90 dagen voor aanvang van de vlucht je stoelen vastleggen, twee keer bellen dus, één keer voor de heenreis en één keer voor de terugreis, als je geen frequent flyer bent kun je de stoelen voorin economy niet vantevoren vastleggen, evenals de stoelen met extra beenruimte of de "two seaters", deze kun je pas kiezen bij het online inchecken en kosten dan 50 euro pp. extra, frequent flyers betalen daarvoor niets. Hoe het gaat als je bij een tussenpersoon geboekt hebt weet ik niet, dat doe ik nooit, maar als je een boekingscode gekregen hebt kun je waarschijnlijk wel gewoon met KLM bellen.

Harry
M&M+D
Amerikafan

Bericht door M&M+D »

Hoi Marian, je vliegt met een boeing 747 full-passenger, in economy heb je dus geen eigen schermpjes, misschien iets om rekening mee te houden en voldoende te lezen meenemen. Als je zelf boekt bij de KLM kun je 90 dagen voor aanvang van de vlucht je stoelen vastleggen, twee keer bellen dus, één keer voor de heenreis en één keer voor de terugreis, als je geen frequent flyer bent kun je de stoelen voorin economy niet vantevoren vastleggen, evenals de stoelen met extra beenruimte of de "two seaters", deze kun je pas kiezen bij het online inchecken en kosten dan 50 euro pp. extra, frequent flyers betalen daarvoor niets. Hoe het gaat als je bij een tussenpersoon geboekt hebt weet ik niet, dat doe ik nooit, maar als je een boekingscode gekregen hebt kun je waarschijnlijk wel gewoon met KLM bellen.

Harry
Bedankt Harry dit is een zeer goeie tip.
De laatste keer dat ik naar San Francisco ben gevlogen is precies 15 jaar geleden dus sommige informatie ben ik ff kwijt.

Marian
M&M+D
Amerikafan

Bericht door M&M+D »

Nu zijn we in April beland, maar nog steeds konden we niks reserveren.
Nu was het verhaal, afwachten tot Juli.
Het enige wat ze konden is onze voorkeur aangeven Windowseat of niet.
Hoe zit het nu precies met die 90 dagen die harry vermelde?

Groetjes Marian
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Wij hebben vorig jaar onze tickets via D-Reizen geboekt. 90 dagen voor aanvang van de vlucht heb ik een email gestuurd met onze stoelvoorkeur en zij hebben dat toen meteen voor ons vastgelegd. Vraag anders even je boekingscode of e-ticketnummer op bij de tussenpersoon, dan kun je zelf bellen met KLM, zoals Harry hierboven ook al aangeeft.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Koekjo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Koekjo »

Hoi,

Ik heb mijn vlucht naar San Francisco 1 jaar vooraf geboekt bij D-Reizen met KLM en bij boeking direct mijn stoelvoorkeur opgegeven, het antwoord van D-Reizen was dat dit niet kan.
Op de site van KLM staat echter : (Ja, stoelreservering is mogelijk, Klanten op intercontinentale vluchten en passagiers die binnen Europa KLM Europe Select reizen, hebben de mogelijkheid om vooraf een specifieke stoel aan te vragen ) . Er word dus nergens gesproken over 90 dagen, of over extra kosten voor 2 zitters.

Dit heb ik weer bij D-Reizen kenbaar gemaakt en hun antwoord was dat ze het aan KLM zouden doorgeven. Na herhaaldelijk vragen is tot 5 keer toe de stoelreserveringstermijn door KLM verschoven. Eind maart kreeg ik dus antwoord ( echter alleen van de heenvlucht, terugvlucht was nog niet mogelijk ) en ik kreeg niet de stoelen die ik wilde ( 2 seats Economy voorin ) maar 2 stoelen aan het raam in een rij van 3 helemaal achterin. Hier was ik het niet mee eens en weer gemaild met de vraag waarom ik niet de gewenste stoelen kreeg, ik ben naar mijn idee toch vroeg genoeg geweest met boeken. D-Reizen heeft de vraag weer bij KLM neergelegd en ik zit nu alweer ruim 3 weken op antwoord te wachten.

Wij hebben al meerder keren gevlogen naar de USA met diversen maatschappijen, maar KLM is de eerste maatschappij die hier zo duister en moeilijk over doet. Aan stoelreserveringen werd altijd netjes gehoor gegeven.
In principe is het belachelijk dat als je vroeg boekt je de kans loopt op de slechte stoelen. Je betaalt tenslotte een hoop geld voor een ticket, dus service mag er best geleverd worden.

Ik heb ook het vermoeden dat het te maken kan hebben of het een gecombineerde Cargo vlucht is of niet, dit is afhankelijk van het aantal boekingen en word kort van te voren bepaalt, hier had ik rekening mee gehouden anders had ik wel de 2 stoelen achterin gekozen.

Ik ga nu de KLM zelf maar eens bellen, ben benieuwd naar het antwoord.

Groet van Koek
1995 Cal-Nev
2004 Cal-Nev-UT-AR
2006 Cal-Nev-UT-ID-MT-SD-CO
2008 Cal-Nev-Org-Was-Can VI
2010 New York
2012 Canada BC
2013 Four Corners USA
stijnec
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door stijnec »

ik heb de KLM zelf gebeld en zij hebben stoelen voor mij vastgelegd, heen op rij 11, terug op rij 10. Misschien scheelt het dat ik elite status heb bij flying blue. Nu maar hopen dat we ook echt deze stoelen krijgen. Over 2 weken kan ik je meer vertellen
Afbeelding
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Vergeet niet dat je je stoel pas hebt als je er op zit. Zelfs aan de gate kan dit nog wijzigen ! (En nee, daar kan je niets tegen in brengen)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik zet altijd de stoelreservering 90 dagen voor de vlucht in mijn agenda. Een dag van tevoren stuur ik een mail naar Tioga Tours en zij reserveren dan onze stoelen. Altijd al goed gegaan eigenlijk.

Omdat we nu terugvliegen met Northwest Airlines kreeg ik van Tioga te horen dat ze geen stoelen konden vastleggen. Even zelf ingelogd op http://www.nwa.com en met mijn boekingsnummer kon ik zo zelf bij de stoelreserveringen. Ook geregeld dus.

En ja, als er aan de gate nog gewisseld wordt, hebben we pech, maar dat hebben we gelukkig nooit meegemaakt. Alleen vorig jaar toen onze héle vlucht gecanceld werd, toen werden we omgeboekt naar een andere vlucht en kregen we stoel 1a, 1b en 1c. Da's deftig :P
Harry
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Harry »

We hebben vanmorgen gebeld met KLM om de stoelen vast te leggen, op de heenweg naar JFK in de nieuwe 777-300 rij 3 stoelen A+C, op de terugweg vanaf Chicago boven in de 747-combi rij 78 stoelen J+K. Mijn vriend heeft wel elite status bij Flying-Blue, maar het was zoals gewoonlijk geen enkel probleem om deze stoelen vast te leggen, en ook hebben we de afgelopen jaren altijd de stoelen gekregen die we vastgelegd hadden.

Ik weet niet of Koekjo een frequent flyer status heeft bij de KLM, maar als je die niet hebt kun je dus geen stoelen voorin de economy cabine vastleggen, deze worden beschikbaar gehouden voor frequent flyers met een elite status, pas met het inchecken worden de niet toegewezen stoelen beschikbaar gesteld aan alle andere passagiers.

Harry
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Harry schreef:We hebben vanmorgen gebeld met KLM om de stoelen vast te leggen, op de heenweg naar JFK in de nieuwe 777-300 rij 3 stoelen A+C, op de terugweg vanaf Chicago boven in de 747-combi rij 78 stoelen J+K.
Harry
Mooie plekken, ik wil graag een keer met de 777 mee! Moet zeggen dat ik voor de 747 een hele grote voorkeur heb voor de kleine BC-cabine beneden. Ik heb voor de heenreis 4 A en B vastgelegd in de 747 en terug ook 4 A en B in de Airbus 330.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Harry schreef:We hebben vanmorgen gebeld met KLM om de stoelen vast te leggen, op de heenweg naar JFK in de nieuwe 777-300 rij 3 stoelen A+C, op de terugweg vanaf Chicago boven in de 747-combi rij 78 stoelen J+K. Mijn vriend heeft wel elite status bij Flying-Blue, maar het was zoals gewoonlijk geen enkel probleem om deze stoelen vast te leggen, en ook hebben we de afgelopen jaren altijd de stoelen gekregen die we vastgelegd hadden.

Ik weet niet of Koekjo een frequent flyer status heeft bij de KLM, maar als je die niet hebt kun je dus geen stoelen voorin de economy cabine vastleggen, deze worden beschikbaar gehouden voor frequent flyers met een elite status, pas met het inchecken worden de niet toegewezen stoelen beschikbaar gesteld aan alle andere passagiers.

Harry
Makkelijk praten Harry, in de BC kan je altijd je stoelen reserveren :mrgreen: ! Maar volgens mij heb ik alle keren dat ik prive heb gevlogen met KLM, gewoon de stoelen kunnen vastleggen. En heb ze ook altijd gekregen. En ik heb inderdaad wel Elite status bij KLM, maar had niet het idee dat dat uitmaakte .... Ik zal morgen ook eens bellen (als dat op zondag kan), vlieg in juli ook prive met KLM / AF naar Miami. Kijken of ik iets kan vastleggen alvast voor die vluchten.

Ik vind het overigens altijd apart om te zien als ik via internet kan inchecken (en dat doe ik altijd gelijk als het kan) hoeveel plekken er al bezet zijn :roll: ! Dat via internet inchecken blijf ik toch maar raar vinden. Volgens mij zijn er al veel plekken bezet op zo'n moment, dus volgens mij moet je wel iets vooraf kunnen regelen.

En als ik BC vlieg (lees: zakelijk) dan kies ik altijd zoveel mogelijk voor de vluchten met 777 (m.n. naar New York, daar heb je nog keuze). Ik vind die stoelen en entertainment systemen in de 747 echt vele malen slechter dan in de 777. Daar is alles splinternieuw. Al vloeg ik recent naar Chicago, en daar hadden ze in de 747 wel al nieuwe BC (lees nieuwe stoelen uit de 777 en nieuw entertainment system). Dus ze zijn al aan het ombouwen.

En Monique, ik heb altijd de voorkeur voor boven in de BC 747 :lol: ! Is meer emotie denk ik hoor, vroeger zag ik altijd mensen 'bovenin' zitten in BC, dat wilde ik 'later' ook :wink: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Tja, ieder zijn voorkeur, ik vind het zo knus daar beneden, zo met maar een paar mensen :wink:
M&M+D
Amerikafan

Bericht door M&M+D »

Als ze bij het reisburo na 28 april nog niks kunnen regelen dan ga ik maar eens zelf bellen met de KLM.
Reserveringsnummers heb ik toch , ik kan nml gewoon inloggen op de KLM site
Wie kan mij daar het goeie telefoonnummer van geven ?

Bedankt weer voor de tips
Marian
Elianne
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Elianne »

Hallo allemaal,
Hierbij enige uitleg van een (ex-) reisagent :

Ik vind het heel bijzonder dat je 1 jaar van te voren al hebt kunnen boeken, in de ( algemene ) reserveringssystemen staat de "availability" pas open vanaf 11 maanden voor vertrek.
Bijvoorbeeld : vandaag 11 april 2008 kun je uiterlijk voor omstreeks 11 maart 2009 boeken. Dit heeft te maken met het feit dat in de systemen geen jaartallen staan.
Als reisagent vraag je in het systeem op de volgende manier beschikbaarheid op :
A12aprAMSJFK = availability voor 12 apr van amsterdam naar john F kennedy

KLM hanteert inderdaad een stoel reserveringstermijn van ( ong. ) 90 dagen voor vertrek. Als reisagent vraag je dan een "seat map" op en naar gelang de boekingscode ( per tarief een eigen boekingscode, ook al is het allemaal economy class ) krijg je op je scherm rijen stoelen te zien. Je kunt alleen stoelen boeken, en dan praat ik over het Worldspan systeem, als je een KLM vluchtnummer boekt voor een door KLM uitgevoerde vlucht.
Volg je 'm nog ?
Vanwege alle samenwerkingen hebben de meeste vluchten 2, 3 of soms 4 vluchtnummers voor één en dezelfde vlucht. ( zie teletekst ! )
KL 6039 van Amsterdam naar Detroit wordt uitgevoerd door NWA ( vandaar 4 cijfers ) en heet bij hen NW039 --- vaak geen mogelijkheid tot stoelen boeken.
KL 606 van San Francisco naar Amsterdam is een "echte" KLM vlucht ( dus 3 cijfers ) --- hiervoor kun je stoelen boeken !

NB : ik praat nu over de situatie bij een reisagent, reisbureau, touroperator etc. Luchtvaartmaatschappijen kunnen natuurlijk wel zelf alles doen.

Als je reisburo ( D-Reizen ) een vraag stuurt naar de KLM over je boeking, kunnen ze dat doen via de computer d.m.v. een SSR = een special service request, deze kode gebruiken ze ook voor maaltijden, rolstoelen etc.
Over het algemeen wordt daar door de luchtvaartmaatschappij binnen 1 dag op gereageerd !
Telefoonnummer KLM : 020-4747747

Hoop dat jullie er wat aan hebben,
Groetjes
Elianne
M&M+D
Amerikafan

Bericht door M&M+D »

nieuwenoord schreef:Ik zet altijd de stoelreservering 90 dagen voor de vlucht in mijn agenda. Een dag van tevoren stuur ik een mail naar Tioga Tours en zij reserveren dan onze stoelen. Altijd al goed gegaan eigenlijk.

Omdat we nu terugvliegen met Northwest Airlines kreeg ik van Tioga te horen dat ze geen stoelen konden vastleggen. Even zelf ingelogd op http://www.nwa.com en met mijn boekingsnummer kon ik zo zelf bij de stoelreserveringen. Ook geregeld dus.

En ja, als er aan de gate nog gewisseld wordt, hebben we pech, maar dat hebben we gelukkig nooit meegemaakt. Alleen vorig jaar toen onze héle vlucht gecanceld werd, toen werden we omgeboekt naar een andere vlucht en kregen we stoel 1a, 1b en 1c. Da's deftig :P
Bedankt voor de tip naar North West
Ik probeer al tig keer om mijn flying blue nummer op de KLM site bij mijn reservering te zetten en elke keer krijg ik een foutmelding en moet de KLM bellen.
Nu bij North West geprobeert en die pakt ze zonder gemor. Kijk ik op de KLM site , heeft die ze gewoon over genomen.
Groetjes Marian
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

M&M+D schreef:
Bedankt voor de tip naar North West
Ik probeer al tig keer om mijn flying blue nummer op de KLM site bij mijn reservering te zetten en elke keer krijg ik een foutmelding en moet de KLM bellen.
Nu bij North West geprobeert en die pakt ze zonder gemor. Kijk ik op de KLM site , heeft die ze gewoon over genomen.
Groetjes Marian
Kun je op deze manier dan ook 90 dagen van tevoren bij NW reserveren? Als ik dit nu doe herkent het systeem mijn e-ticketnummer niet en geeft hij aan dat er nog niemand aan dit nummer is gekoppeld. Ik neem dan aan dat dit wel kan 90 dagen voor vertrek (zit nu wat langer er vanaf).
Joycee
Amerikakenner

Bericht door Joycee »

Heb ik toch nog wel een vraagje.
Wij hebben via Tioga de stoelen voor de heenweg laten vastleggen (31 mei). Volgens Tioga kunnen ze de terugweg (2 juli) pas 2 maanden van te voren reserveren. Klopt dat dan wel?

Verder vraag ik me af hoe het werkt met het inchecken. Wij hebben nu stoelen laten vastleggen maar als we online gaan inchecken (weet niet of we E-tickets hebben of niet) kunnen onze stoelen dan door anderen gereserveerd zijn/worden?
2008: Zuid-West: SF-Yosemite-Sequioa-DV-Zion-Bryce-Moab (Arches)-Mesa Verde-Monument Valley-Page-Grand Canyon NR-Grand Canyon SR-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
Harry
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Harry »

Joycee schreef:Heb ik toch nog wel een vraagje.
Wij hebben via Tioga de stoelen voor de heenweg laten vastleggen (31 mei). Volgens Tioga kunnen ze de terugweg (2 juli) pas 2 maanden van te voren reserveren. Klopt dat dan wel?

Verder vraag ik me af hoe het werkt met het inchecken. Wij hebben nu stoelen laten vastleggen maar als we online gaan inchecken (weet niet of we E-tickets hebben of niet) kunnen onze stoelen dan door anderen gereserveerd zijn/worden?
Ik zou het hetzelfde doen bij Tioga als Monique (Nieuwenoord), stuur 90 dagen voor de terugvlucht een mail naar Tioga en vraag of ze je stoelen vast willen leggen, de termijn is bij KLM echt 90 dagen, als het bij Monique altijd goed gaat waarom bij jou dan niet? (kan te maken hebben met business-class)
Als je gaat inchecken zijn de stoelen die vantevoren vastgelegd zijn niet te kiezen, maar je kunt nog wel stoelen kiezen die bv. voor de frequent flyers vastgehouden worden tot het moment van inchecken, op deze manier kun je kijken of er voorin de economy cabine nog stoelen vrij zijn, als je die dan selecteerd, dan worden de stoelen die oorspronkelijk door jou vastgelegd waren weer vrijgegeven.
Je hebt zeker E-tickets, ik dacht niet dat KLM nog met papieren tickets werkt.

Harry

Edit: houd er wel rekening mee dat KLM voor de stoelen met meer beenruimte, en op sommige toestellen de 2-seaters, € 50 extra laat betalen voor mensen die geen elite status hebben.
Laatst gewijzigd door Harry op 13 apr 2008, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer