Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?
Re: Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?
Jullie begrijpen dus wel dat mijn voornaam hier in de States Ann(e) is..ipv Annewiepke, wat wel op mijn rijbewijs staat, maar daar binnenkort vanaf gaat, met de komst van mijn nieuwe "green card"....

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- DixieChick
- Amerika-expert
Hmm..toch kunnen Amerikanen eer zelf ook wel wat van hoor!
Ik heb een student gehad die "Nyashia" heette, maar je spreek het dus uit als "Nigh-asia"..Als ik de roll dan voor het eerst krijg, dan noem ik studenten altijd maar Ms Last name of Mr Last name..dan komen ze zelf meestal wel met hun voornaam aanzetten
Ik heb een student gehad die "Nyashia" heette, maar je spreek het dus uit als "Nigh-asia"..Als ik de roll dan voor het eerst krijg, dan noem ik studenten altijd maar Ms Last name of Mr Last name..dan komen ze zelf meestal wel met hun voornaam aanzetten
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- José
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Weet je hoeveel mailtjes ik krijg met;
Dear Mr. Welmer!
Aaargh! Ik zet echt overal bij dat ik Miss Welmer ben!
Mijn achternaam Welmer gaat nog wel enigsinds.. Maar mijn vriend heet van zijn achternaam: Steenbruggen..
Whahaha! Stienbrukken ofzo?
Groetjes José
Dear Mr. Welmer!
Aaargh! Ik zet echt overal bij dat ik Miss Welmer ben!
Mijn achternaam Welmer gaat nog wel enigsinds.. Maar mijn vriend heet van zijn achternaam: Steenbruggen..
Whahaha! Stienbrukken ofzo?
Groetjes José
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl
Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
http://mark-jose-usa09.reismee.nl
Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
-
Bennogr
- Amerika-expert
D'r is een filmster met bijna dezelfde achternaam als je vriend (Mary Steenbergen als ik goed onthouden heb. Is zij niet de vrouw van Ted Danson van Cheers?). Heb ooit eens naast haar gezeten bij een of andere toestand. En inderdaad, er zaten Nederlanders in haar stamboom.
Was/is overigens niet zo'n groot probleem, de meeste Amerikanen kunnen redelijk met die naam overweg.
Was/is overigens niet zo'n groot probleem, de meeste Amerikanen kunnen redelijk met die naam overweg.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Aan het begin van de eerste les van mijn beginnerscursus Nederlands schrijf ik altijd mijn volledige naam op het bord (Henricus Ronaldus Johannes Maria van de Crommert). Ik hoor dan de cursisten achter mijn rug zuchten. Priceless!
Toen ik Amerikaans staatsburger werd, kon ik een andere naam in mijn Amerikaanse paspoort laten zetten, maar dat vond ik niet zo'n goed idee. Ik zou dan twee paspoorten hebben met elk een verschillende naam. Dat wekt alleen maar verwarring. Bovendien hebben mijn ouders mij m'n naam gegeven en daar ben ik trots op! Ik ga mijn naam niet veranderen omdat Amerikanen er toevallig moeite mee hebben. (Gelukkig is mijn achternaam hier nog redelijk uit te spreken.) Ik zeg altijd "I'm not gonna change my name to suit someone else's ignorance!" en daar blijf ik bij!
Het verbaast me trouwens altijd dat computersystemen hier zo slecht overweg kunnen met "buitenlandse" (d.w.z. niet-Angelsaksische) namen, zeker gezien het feit dat de V.S. een land van immigranten is. De algoritmes die de programma's gebruiken om de voornaam van de achternaam te scheiden deugen voor geen meter. Zo krijg ik regelmatig post die is geadresseerd aan Ron V. Decrommert, Ron Crommert en nog allerlei andere verbasteringen van mijn naam. Het raarste is toch wel een brief die was geadresseerd aan alleen maar "De Van". Ik zou wel 'ns willen weten hoe de computer daarop is gekomen!
Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Toen ik Amerikaans staatsburger werd, kon ik een andere naam in mijn Amerikaanse paspoort laten zetten, maar dat vond ik niet zo'n goed idee. Ik zou dan twee paspoorten hebben met elk een verschillende naam. Dat wekt alleen maar verwarring. Bovendien hebben mijn ouders mij m'n naam gegeven en daar ben ik trots op! Ik ga mijn naam niet veranderen omdat Amerikanen er toevallig moeite mee hebben. (Gelukkig is mijn achternaam hier nog redelijk uit te spreken.) Ik zeg altijd "I'm not gonna change my name to suit someone else's ignorance!" en daar blijf ik bij!
Het verbaast me trouwens altijd dat computersystemen hier zo slecht overweg kunnen met "buitenlandse" (d.w.z. niet-Angelsaksische) namen, zeker gezien het feit dat de V.S. een land van immigranten is. De algoritmes die de programma's gebruiken om de voornaam van de achternaam te scheiden deugen voor geen meter. Zo krijg ik regelmatig post die is geadresseerd aan Ron V. Decrommert, Ron Crommert en nog allerlei andere verbasteringen van mijn naam. Het raarste is toch wel een brief die was geadresseerd aan alleen maar "De Van". Ik zou wel 'ns willen weten hoe de computer daarop is gekomen!
Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 19 feb 2008, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ik spel mijn achternaam altijd, vaak met voor alle duidelijkheid: V for Victor, en dan D for David. Waarop ik dus een mailing kreeg gericht aan Groeneveld David.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Animar
- Amerikakenner
Onze voornamen zijn wel goed uit te spreken door de Amerikanen; Chris en Anita. Ons dochtertje heet Meike, dat wordt al lastiger, dat wordt al snel Mikey! Het scheelt wel als we haar naam bewust verkeerd spellen; M A I K U. Maar als Meike dat zelf hoort, schiet ze gelijk in de verdediging! "zo heet ik niet!!". Op de Disney Cruise werd ze door onze ober steevast "Maikie" genoemd, die houden we erin natuurlijk! Wel lachen hoor; dan wordt ze nogal eens pissig!
Maar dan onze achternaam; Suijkerbuijk :yuk: !!!! Altijd lachen! En altijd komt er een leuk gesprek uit voort. Heel vaak wordt gevraagd of we dat letterlijk kunnen vertalen.... eeehhhh.... ofcourse: sugarbelly! Daar hebben we in Amerika al een heleboel lol om gehad!
Maar dan onze achternaam; Suijkerbuijk :yuk: !!!! Altijd lachen! En altijd komt er een leuk gesprek uit voort. Heel vaak wordt gevraagd of we dat letterlijk kunnen vertalen.... eeehhhh.... ofcourse: sugarbelly! Daar hebben we in Amerika al een heleboel lol om gehad!
Anita
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
:hilarious:chranimei schreef:Maar dan onze achternaam; Suijkerbuijk :yuk: !!!! Altijd lachen! En altijd komt er een leuk gesprek uit voort. Heel vaak wordt gevraagd of we dat letterlijk kunnen vertalen.... eeehhhh.... ofcourse: sugarbelly! Daar hebben we in Amerika al een heleboel lol om gehad!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- DixieChick
- Amerika-expert
Wat ik wel grappig vind is dat mensen hier in de VS totaal geen moeite hebben met mijn meisjesnaam..dat is een joodse naam, en komt nogal vaak voor hier..in Nederland moet ik-em altijd honderd keer spellen. Maar mijn getrouwde naam moet ik wel altijd spellen hier in de VS..denk je dat je iets oplost, niet dus:)
Sugarbelly>die is erg leuk!
Een goede vriendin van mij heet Marieke..dat wordt dus altijd Mary-eckee
Sugarbelly>die is erg leuk!
Een goede vriendin van mij heet Marieke..dat wordt dus altijd Mary-eckee
Southern Tales
Southern Tales
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik ken uit mijn jeugd ook de naam Suijkbuijck nog wel, komt vaker voor in Brabant, toch? Ik moet het gelijk koppelen aan onze diabetesDento schreef::hilarious:chranimei schreef:Maar dan onze achternaam; Suijkerbuijk :yuk: !!!! Altijd lachen! En altijd komt er een leuk gesprek uit voort. Heel vaak wordt gevraagd of we dat letterlijk kunnen vertalen.... eeehhhh.... ofcourse: sugarbelly! Daar hebben we in Amerika al een heleboel lol om gehad!
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
De naam Suij(c)kerbuij(c)k is geen onbekende, maar deze is wel zo heerlijk leuk te vertalen
Ik zie menig Amerikaan al worstelen met de uitspraak - als dat net zo gaat als bij de mijne...
Soe-wi-dj-ker-bjoe-wi-djk...

Ik zie menig Amerikaan al worstelen met de uitspraak - als dat net zo gaat als bij de mijne...
Soe-wi-dj-ker-bjoe-wi-djk...
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ach, ik heb ook menig Amerikaanse naam tenenkrommend uitgesproken horen worden door Nederlanders
.
Al spreekt Rick goed Nederlands, de eu, de ei en de ui klinken voor hem helemaal hetzelfde. In mijn oren kan dat gewoon niet zo zijn, maar het is wel zo. En de "ui" klank kan hij fysiek niet goed uitspreken. Ik denk, dat er wel waarheid in zit, dat je na een bepaalde leeftijd klanken, die niet in jouw taal voorkomen niet goed meer kan uitspreken.
Zelf heb ik een ongewone voornaam hier, die vaak als Pet-tra of Pie-tra wordt uitgesproken. Ook onze kinderen hebben ongewone namen, maar behalve dat Kai soms als "Kay" wordt uitgesproken, lukt het de Amerikanen aardig hun namen uit te spreken.
Al spreekt Rick goed Nederlands, de eu, de ei en de ui klinken voor hem helemaal hetzelfde. In mijn oren kan dat gewoon niet zo zijn, maar het is wel zo. En de "ui" klank kan hij fysiek niet goed uitspreken. Ik denk, dat er wel waarheid in zit, dat je na een bepaalde leeftijd klanken, die niet in jouw taal voorkomen niet goed meer kan uitspreken.
Zelf heb ik een ongewone voornaam hier, die vaak als Pet-tra of Pie-tra wordt uitgesproken. Ook onze kinderen hebben ongewone namen, maar behalve dat Kai soms als "Kay" wordt uitgesproken, lukt het de Amerikanen aardig hun namen uit te spreken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ze doen dat ook niet met opzet, net zo goed als de Amerikanen dat niet met opzet doen met Nederlandse namen. Het is gewoon omdat je niet weet hoe het wél uitgesproken moet worden. Kijk eens naar (bijvoorbeeld) Noorse of Finse namen, of namen uit Wales - daarvan hebben wij ook geen enkel idee hoe ze precies moeten worden uitgesproken. Je kunt er wel om lachen, zolang het geen veroordelend lachje is.Petra/VS schreef:Ach, ik heb ook menig Amerikaanse naam tenenkrommend uitgesproken horen worden door Nederlanders.
Oh dat ken ik - al moet ik zeggen dat Anna het nu toch wel redelijk goed beheerst. Maar in het begin was het goed opletten met wat ze nu bedoelde te zeggenPetra/VS schreef:Al spreekt Rick goed Nederlands, de eu, de ei en de ui klinken voor hem helemaal hetzelfde. In mijn oren kan dat gewoon niet zo zijn, maar het is wel zo. En de "ui" klank kan hij fysiek niet goed uitspreken.
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik was wel benieuwd of Amerikanen de namen van je kinderen konden uitspreken..wordt Katja niet snel Kat-dja? Of doen mensen het vanzelf goed?
Gek, Dennis kan de ' eu' wel uitspreken (keuken), de 'ui' lukt ook nog wel redelijk, maar de ' ei', dat gaat helemaal niet. Hij heeft dus ook altijd consequent over een "eu' bij het ontbijt..*grinnik* En 'schr', dat lukt ook helemaal niet. Wij 'schapen' dus onze wortels.
Gek, Dennis kan de ' eu' wel uitspreken (keuken), de 'ui' lukt ook nog wel redelijk, maar de ' ei', dat gaat helemaal niet. Hij heeft dus ook altijd consequent over een "eu' bij het ontbijt..*grinnik* En 'schr', dat lukt ook helemaal niet. Wij 'schapen' dus onze wortels.
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
DixieChick schreef: Wij 'schapen' dus onze wortels.
En, Dennis, natuurlijk weten die Nederlanders ook niet hoe die namen worden uitgesproken, precies hetzelfde als de Amerikanen (of wie dan ook, want vroeger in Senegal was het ook altijd grappig hoe de Fransen onze namen uitspraken).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat bedoelde ik ook - ik probeerde je niet de les te lezen of zoiets, hoor...Petra/VS schreef:En, Dennis, natuurlijk weten die Nederlanders ook niet hoe die namen worden uitgesproken, precies hetzelfde als de Amerikanen (of wie dan ook, want vroeger in Senegal was het ook altijd grappig hoe de Fransen onze namen uitspraken).
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Ik moet bij deze verhalen ineens denken dat ze mij in Amerika vroegen hoe ze mijn naam moesten spellen. Toen er gevraagd werd ( fonetisch) "ie-el-es-ee?" zei ik meteen "ja" omdat dat meteen zo vertrouwd klonk. Natuurlijk drong het niet meteen door dat dit niet door een nederlander gezegd werd, dus stond er ineens "Elsa".
Ik heb het wel verandert, maar ik krijg nog steeds post voor Else of Elsa.
Groetjes, Ilse
Groetjes, Ilse
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Bij mij en mijn vrouw en kinderen is het ook de achternaam die 'problemen' geeft.
Het word vaak verkeerd geschreven:
Vanes
Van es
Vans
of zelfs slechts, Van
En uitgesproken als vanes (veens) of van ies.
En maar spellen via de telefoon: vie, ee, en space ie, es. (lees dit in het nederlands
)
Vooral die space werkt vaak verwarrend.
Aan het begin van elk schooljaar de nieuwe juffen en meesters vaak weer inlichten dat het toch echt 'van Es' is.
En op de alfabetische lijst hier in de states zijn we bij de V aan de beurt in NL was dat altijd bij de E.
Es, D van, dat vinden ze hier helemaal raar
Het word vaak verkeerd geschreven:
Vanes
Van es
Vans
of zelfs slechts, Van
En uitgesproken als vanes (veens) of van ies.
En maar spellen via de telefoon: vie, ee, en space ie, es. (lees dit in het nederlands
Vooral die space werkt vaak verwarrend.
Aan het begin van elk schooljaar de nieuwe juffen en meesters vaak weer inlichten dat het toch echt 'van Es' is.
En op de alfabetische lijst hier in de states zijn we bij de V aan de beurt in NL was dat altijd bij de E.
Es, D van, dat vinden ze hier helemaal raar
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Wondergem kunnen ze ook niet uitspreken, ze komen tot Wonder en wat er dan van gemaakt wordt, kunnen wij weer niet uitspreken.
Rob is altijd Robert en dat dan op z'n Amerikaans uitgesproken Robbert.
Robert is zijn officiele naam.
Annie wordt wel gewoon uit gesproken, maar toch wordt er vaak Anna van gemaakt, en dat is weer mijn eerste doopnaam.
Rob is altijd Robert en dat dan op z'n Amerikaans uitgesproken Robbert.
Robert is zijn officiele naam.
Annie wordt wel gewoon uit gesproken, maar toch wordt er vaak Anna van gemaakt, en dat is weer mijn eerste doopnaam.
Laatst gewijzigd door Annie op 20 feb 2008, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1324 Weergaves
-
Laatste bericht door dejong89
-
- 2 Reacties