Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?
Forumlid en Green card winnaar Philip is naar Boston gereisd om zijn green card te activeren en een SSN aan te vragen. En wat lees ik op zijn blog op 12 februari:
Eén van de leuke vragen op dit formulier [het aanvraagformulier voor het SSN] was aanvraag voor een nieuwe naam. Als ik wou kon ik dus vanaf nu in de States met een andere naam door het leven gaan.
http://philip.germeys.eu/
Dit deed me denken aan een bericht dat ik vrij recent nog ergens las (maar ik weet niet meer waar) over een mevrouw die erg veel van duiven hield en die daarom een nieuwe achternaam gekozen had: Dove.
Verder herinner ik mij ooit ook eens het verhaal gelezen te hebben van Vlamingen die tientallen jaren geleden naar Amerika vertrokken zijn en die ginder een andere naam aangenomen hebben. Eigenlijk een soort van vertaling van hun Vlaamse naam.
En zo begon ik mij af te vragen: Kan je in Amerika zo eenvoudig van naam veranderen? En gratis?
Ik weet dat je in Belgie ook een aanvraag tot naamsverandering kan doen, een voornaam wijzigen kost iets van een 500 euro mits je aanvraag goedgekeurd werd. Een familienaam wijzigen kost een heel pak meer en is echt niet zo simpel goedgekeurd te krijgen.
Eén van de leuke vragen op dit formulier [het aanvraagformulier voor het SSN] was aanvraag voor een nieuwe naam. Als ik wou kon ik dus vanaf nu in de States met een andere naam door het leven gaan.
http://philip.germeys.eu/
Dit deed me denken aan een bericht dat ik vrij recent nog ergens las (maar ik weet niet meer waar) over een mevrouw die erg veel van duiven hield en die daarom een nieuwe achternaam gekozen had: Dove.
Verder herinner ik mij ooit ook eens het verhaal gelezen te hebben van Vlamingen die tientallen jaren geleden naar Amerika vertrokken zijn en die ginder een andere naam aangenomen hebben. Eigenlijk een soort van vertaling van hun Vlaamse naam.
En zo begon ik mij af te vragen: Kan je in Amerika zo eenvoudig van naam veranderen? En gratis?
Ik weet dat je in Belgie ook een aanvraag tot naamsverandering kan doen, een voornaam wijzigen kost iets van een 500 euro mits je aanvraag goedgekeurd werd. Een familienaam wijzigen kost een heel pak meer en is echt niet zo simpel goedgekeurd te krijgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
Steffen
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?
Ik zou het wel weten! Ik zou mijn achternaam flink inkorten en de tussenvoegsel 'van den' eruit halen. De laatste keer dat ik een binnenlandse vlucht had in Amerika en de man mijn ticket controleerde met mijn paspoort en tijd naar het paspoort staarde, daarna opkeek en zei, 'Man, you got a lot of names!?' Tja, S.J.B. v.d. N. dat tikt wel aan...
Ik heb wel eens gelezen dat iemand z'n achternaam liet veranderen, maar dat hier behoorlijk wat regels aan verbonden zijn. Dan gaat het vooral om mensen met een bijzonder/ vervelende achternaam laten veranderen, zoals bijvoorbeeld een achternaam als 'Poepjes'.
Ik heb wel eens gelezen dat iemand z'n achternaam liet veranderen, maar dat hier behoorlijk wat regels aan verbonden zijn. Dan gaat het vooral om mensen met een bijzonder/ vervelende achternaam laten veranderen, zoals bijvoorbeeld een achternaam als 'Poepjes'.
-
Vegasgirl
- Amerikakenner
- Contacteer:
In Nederland mag je onder bepaalde voorwaarden je naam wijzigen, maar zeker niet omdat 'je iets anders gewoon leuker vond' oid. Paar voorbeelden zijn onwelvoegelijke naam (zoals Cut of zoiets), het aannemen van je vaders/moeders naam, het terugwijzigen van je huwelijksnaam naar je meisjesnaam.
In verschillende anglosaksische landen is het wijzigen van je voor of achternaam echter peanuts en houdt in dat je bij een bepaalde instantie 'gewoon' je nieuwe naam verklaard en dan is het gepiept. Dit kan echter behoorlijk verwarrend werken en is niet altijd zo leuk als het klinkt. Vaak krijgen mensen ook niet een bepaalde verklaring hiervan (zoals in Engeland) en bewijs dan in het buitenland maar eens wie jij bent als er op je geboorteakte een andere naam staat dan op je paspoort...
maar ach... in Nl is het nou eenmaal altijd net wat stricter dan in andere landen soms gebeurt
In verschillende anglosaksische landen is het wijzigen van je voor of achternaam echter peanuts en houdt in dat je bij een bepaalde instantie 'gewoon' je nieuwe naam verklaard en dan is het gepiept. Dit kan echter behoorlijk verwarrend werken en is niet altijd zo leuk als het klinkt. Vaak krijgen mensen ook niet een bepaalde verklaring hiervan (zoals in Engeland) en bewijs dan in het buitenland maar eens wie jij bent als er op je geboorteakte een andere naam staat dan op je paspoort...
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar hoe zit het in Amerika?...
Elke
-
Magnolia87
- Amerikakenner
Ik heb geen idee, maar het doet mij wel denken aan een scene uit Friends waarin Phoebe haar naam laat veranderen in: Princess Consuela Bananahammock
Als reactie daarop laat haar man Mike zijn naam veranderen naar 'Crap Bag', om haar duidelijk te maken hoe beschamend het is als hij haar als 'Princess Consuela Bananahammock' moet voorstellen, haha.
Laatst gewijzigd door Magnolia87 op 17 feb 2008, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik een Amerikaans staatsburger werd in 1965 ,werd er mij gevraagd of ik mijn naam wilde veranderen en het was gratis.
Ik heb het niet gedaan.
Maar daar was een persoon in de staat Washington ,die een congress man wou worden.
Voor de verkiezingen heeft hij zijn naam verandered naar : NONE OF THE ABOVE .
Het was helemaal legaal.
Maar hij werd niet gekozen.
Ik heb het niet gedaan.
Maar daar was een persoon in de staat Washington ,die een congress man wou worden.
Voor de verkiezingen heeft hij zijn naam verandered naar : NONE OF THE ABOVE .
Het was helemaal legaal.
Maar hij werd niet gekozen.
Ben nu bezig met mijn tweede permanent resident card en daar kan ik op invullen wat ik wil....tot op zekere hoogte....meisjesnaam, mijn man's naam etc. Ik heb gekozen om beide namen te vermelden , heb wel mijn voornaam aangepast en gescheiden. In Amerika is het voor velen onmogelijk mijn voornaam uit te spreken en straks komt netjes op mijn permanent resident card Anne W. te staan, geen gezeur over mijn voornaam
Ik kan ook alleen mijn echtgenoot's naam gebruiken, maar dan kom ik weer in problemen met mijn Nederlandse paspoort op meisjesnaam, als ik de States weer in wil na een reis.
Ik kan ook alleen mijn echtgenoot's naam gebruiken, maar dan kom ik weer in problemen met mijn Nederlandse paspoort op meisjesnaam, als ik de States weer in wil na een reis.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Steffen schreef:Ik zou het wel weten! Ik zou mijn achternaam flink inkorten en de tussenvoegsel 'van den' eruit halen. De laatste keer dat ik een binnenlandse vlucht had in Amerika en de man mijn ticket controleerde met mijn paspoort en tijd naar het paspoort staarde, daarna opkeek en zei, 'Man, you got a lot of names!?' Tja, S.J.B. v.d. N. dat tikt wel aan...
Ging die man zijn naam niet veranderen van Jan Poepjes naar Ben Poepjes? :hilarious:
-
Bennogr
- Amerika-expert
Inderdaad, een van de vragen op mijn 'toelatingsexamen' om Amerikaan te worden was of ik mijn naam wilde veranderen. Kon ter plekke en gratis.
Ik heb het niet gedaan, ik ben met deze namen te ver gekomen om helemaal opnieuw te beginnen. Plus 'Groeneveld' spellen leidt vaak tot leuke reacties (en zeer creatieve spellingen!)
Zelfs mijn zoon schijnt niet van plan te zijn om een andere achternaam te kiezen, hoewel we hem 'Wilson', de achternaam van mijn vrouw, als middelste naam hebben gegegeven, zodat hij gewoon op kan houden die laatste naam te gebruiken.
Overigens kun je hier in de VS duidelijk zonder problemen je naam veranderen in de vreemdste dingen. Kost een paar dollar en ze vragen verder niks. Een van de voordelen, mogelijk van het feit dat er hier geen burgerlijke stand is.
Ik heb het niet gedaan, ik ben met deze namen te ver gekomen om helemaal opnieuw te beginnen. Plus 'Groeneveld' spellen leidt vaak tot leuke reacties (en zeer creatieve spellingen!)
Zelfs mijn zoon schijnt niet van plan te zijn om een andere achternaam te kiezen, hoewel we hem 'Wilson', de achternaam van mijn vrouw, als middelste naam hebben gegegeven, zodat hij gewoon op kan houden die laatste naam te gebruiken.
Overigens kun je hier in de VS duidelijk zonder problemen je naam veranderen in de vreemdste dingen. Kost een paar dollar en ze vragen verder niks. Een van de voordelen, mogelijk van het feit dat er hier geen burgerlijke stand is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Goed om te weten! Als ik ooit in Amerika geraak en aan het staatsburgerschap toekom, dan kan ik eindelijk van mijn voornaam vanaf geraken. Tenminste, van de voornaam die op mijn paspoort staat en die niemand -behalve officiele instanties- verder nog gebruikt (gelukkig maar!).
Mijn familienaam, die spreken ze best goed uit in Amerika. Maar die van mijn man... daar lach je je een hoedje mee!
Mijn familienaam, die spreken ze best goed uit in Amerika. Maar die van mijn man... daar lach je je een hoedje mee!
Elke
Ik ben mijn meisjesnaam en 2 van mijn 4 voornamen nu kwijt, maar ik zit er niet mee. Meer per ongeluk maar goed.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tja, uitspraken van achternamen...
Laat ik het zo zeggen, ik kan met een achternaam als "Reijnders" in Amerika nooit een zoon de voornaam "Rudolph" geven...
De eerste keer dat mijn schoonouders mijn achternaam zagen, spraken ze het meteen uit als "Reindeers" - wat er toe geleid heeft dat we sindsdien alles verzamelen (voornamelijk tegen Kerst) wat met rendieren te maken heeft.
Ook de "j" achter de "i" verwart veel Amerikanen. Heel veel mensen spreken het in eerste instantie uit als "Reizjnders", met een "j" als in "jug".
Maar toch zou ik mijn naam niet veranderen - laat ze maar lekker aanmodderen.
Is wel een goede "conversation starter".
Het had immers erger kunnen zijn: je zult maar Dick Kok heten...
Laat ik het zo zeggen, ik kan met een achternaam als "Reijnders" in Amerika nooit een zoon de voornaam "Rudolph" geven...
De eerste keer dat mijn schoonouders mijn achternaam zagen, spraken ze het meteen uit als "Reindeers" - wat er toe geleid heeft dat we sindsdien alles verzamelen (voornamelijk tegen Kerst) wat met rendieren te maken heeft.
Ook de "j" achter de "i" verwart veel Amerikanen. Heel veel mensen spreken het in eerste instantie uit als "Reizjnders", met een "j" als in "jug".
Maar toch zou ik mijn naam niet veranderen - laat ze maar lekker aanmodderen.
Het had immers erger kunnen zijn: je zult maar Dick Kok heten...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Die lange 'ij' gaat je nog een hoop lol opleveren in de States
Het spellen van de naam Tijmes is ook altijd weer een ramp, hoe simpel het ook eigenlijk is. Meestal roepen we meteen: 'just call him Albert'. Maar ja, soms moet je toch je creditcardgegevens spellen ...
Men sprak mijn voornaam, Monique, ooit eens uit als "Ma-nie-kjoe" met de klemtoon op kjoe!
Ik heb toen maar direct gecorrigeerd en gezegd dat je ook geen "joe-nie-kjoe" (unique) zegt... 
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Mijn 'oude vriend' Dick in California noemt me standaard inderdaad 'Monnikkjoe'. Het hoort bij hem en ik vind het schattig
Verder gebruik ik in Amerika al snel mijn eerst doopnaam Monika. Dat bekt daar lekkerder en het vergt minder uitleg en spelling.
Een kennis van mij heet Stuit maar noemen ze in de VS "Stew-it". Klinkt erg grappig.
En wat dachten jullie van mijn naam...op een gegeven moment ben ik mezelf D of Dee gaan noemen.
Dat is ook ongeveer hoever Amerikanen komen als ze proberen mijn naam uit te spreken
En dan zit er ook nog een 'ui' in mijn achternaam...maar het is inderdaad wel een 'conversation starter'
Dat is ook ongeveer hoever Amerikanen komen als ze proberen mijn naam uit te spreken
En dan zit er ook nog een 'ui' in mijn achternaam...maar het is inderdaad wel een 'conversation starter'
-
Syllvia
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Mijn dochter heet Marijke, toen ze bij Starbucks koffie bestelde werd er later omgeroepen : Maronkie coffee is ready!nieuwenoord schreef:Mijn 'oude vriend' Dick in California noemt me standaard inderdaad 'Monnikkjoe'. Het hoort bij hem en ik vind het schattigVerder gebruik ik in Amerika al snel mijn eerst doopnaam Monika. Dat bekt daar lekkerder en het vergt minder uitleg en spelling.
sja, nu noemen we haar best vaak Maronkie:)
groetjes Sylvia
- DixieChick
- Amerika-expert
Any, Ik ben mijn meisjesnaam ook kwijt..was een ongeluk, en helemaal de schuld van de miep die destijds mijn military ID heeft gemaakt. Ik vroeg nog expliciet om mijn naam en mijn mans naam hyphenated, maar dat deed ze dus niet. Toen ik het zag, was het al te laat. Je military ID moet overeenkomen met je paspoort, dus daar ook maar mijn getrouwde naam op laten zetten, en die nemen ze weer over voor je green card, en dat zetten ze weer op je driver's license en social security..en sja..toen was het einde zoek.
Op mijn werk gebruik ik mijn meisjesnaam, maar omdat die naam dus -nergens- meer op een document voorkomt moet ik voor HR etc wel hyphenaten (zo heb ik waarschijnlijk het allerlangste e-mail adres in Georgia), en dus houden we het zo lekker ingewikkeld.
Ik zou het kunnen veranderen met de naturalisatie zag ik al, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik zin heb om dan weer al die instanties af te moeten..dus ach ja
Gelukkig zijn al mijn namen (incl mijn voornaam) zo internationaal dat ze in alle talen prima te doen zijn. Alleen hou ik niet zo van alle afkortingen die ik soms spontaan krijg, maar ja. What's in a name...
Op mijn werk gebruik ik mijn meisjesnaam, maar omdat die naam dus -nergens- meer op een document voorkomt moet ik voor HR etc wel hyphenaten (zo heb ik waarschijnlijk het allerlangste e-mail adres in Georgia), en dus houden we het zo lekker ingewikkeld.
Ik zou het kunnen veranderen met de naturalisatie zag ik al, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik zin heb om dan weer al die instanties af te moeten..dus ach ja
Gelukkig zijn al mijn namen (incl mijn voornaam) zo internationaal dat ze in alle talen prima te doen zijn. Alleen hou ik niet zo van alle afkortingen die ik soms spontaan krijg, maar ja. What's in a name...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind het altijd wel leuk (in de zin van "haast aandoenlijk") om te zien hoe Amerikanen ermee worstelen en er altijd weer in slagen om namen uit te spreken op een manier waar je zelf nooit zou zijn opgekomen, en die ook helemaal niet voor de hand liggen - zowel als ze de naam horen, en als ze 'm lezen en dan moeten herhalen.Sylly schreef:Mijn dochter heet Marijke, toen ze bij Starbucks koffie bestelde werd er later omgeroepen : Maronkie coffee is ready!
En dat terwijl er toch heel wat ongebruikelijke namen in de VS al voor komen die ze wél goed kunnen uitspreken...
Maar goed, dat geldt eigenlijk voor veel leenwoorden uit andere talen - meer nog dan andere volken zijn de Amerikanen er goed in om ze soms vrijwel onherkenbaar anders uit te spreken.
Of zoals mijn vrouw, als we het daar wel eens over hebben, gekscherend maar ook constaterend zegt: "We're American, we'll bastardize any language we damn well please!"
En ook je naam, dus...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1324 Weergaves
-
Laatste bericht door dejong89