In september krijg ik mijn doop in het Amerikaanse verkeer, en eerlijk gezegd maakt ik mij hier een beetje ongerust over...je krijgt een automatic als auto...terwijl ik hier nog nooit mee gereden heb en ik moet het met deze wagen meteen stellen in Vegas...
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaans verkeer
Amerikaans verkeer
Effe een vraagje stellen, ik zou eens willen weten hoe jullie eerste kennismaking was met het amerkaanse wegennet, de verkeersregels en de aanduidingen (plaatsen, straatnamen, ed), maw alles...
In september krijg ik mijn doop in het Amerikaanse verkeer, en eerlijk gezegd maakt ik mij hier een beetje ongerust over...je krijgt een automatic als auto...terwijl ik hier nog nooit mee gereden heb en ik moet het met deze wagen meteen stellen in Vegas...
In september krijg ik mijn doop in het Amerikaanse verkeer, en eerlijk gezegd maakt ik mij hier een beetje ongerust over...je krijgt een automatic als auto...terwijl ik hier nog nooit mee gereden heb en ik moet het met deze wagen meteen stellen in Vegas...
-
Marcel
- Amerikakenner
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
- Locatie: North Wilkesboro, NC
- Contacteer:
Eric,
In z'n algemeenheid vind ik het rijden in Amerika relaxed. Zelfs in drukke grote steden (ik heb o.a. in LA, Boston, Detroit, Chicago en NY gereden) vind ik het (ondanks dat het veel massaler is) toch allemaal wat minder jachtig dan hier bij ons.
De automaat is even een kwestie van wennen, maar binnen een dag weet je niet beter. Wellicht ken je iemand met een automaat en kun je vooraf al even oefenen.
Belangrijkste dingen om aan te wennen en voor op te passen zijn wat mij betreft:
- De verkeerslichten die boven of net na de kruising hangen i.p.v. ervoor zoals bij ons. Als je dus pal voor het rode licht tot stilstand komt blokkeer je dus meteen de weg. Kortom, eerder stoppen.
- De borden bij de afslag staan er net na (zoals in Duitsland) i.p.v. er net voor zoals bij ons.
- De middle lane die gebruik wordt door uitvoegend en invoegend verkeer bij het oversteken van een weghelft. Vooral als er bijv. een heleboel in-/uitritten (parkeerterreinen) na elkaar zijn kan dat verwarrend en chaotisch overkomen. Als je al te vroeg naar de middle lane gaat heb je ineens een tegenligger voor je snufferd.
- Right turn on red. Mag bij mijn weten overal (tenzij door een bord anders aangegeven). Dat is iets wat ik wel eens vergeet tot ergernis van automobilisten achter me.
- De verkeersborden en andere aanduidingen (op de weg) kennen geen symbolen maar zijn gewoon in het Engels. Alleen afkortingen moet je net even weten. De eerste keer dat ik PEDS XING (pedestrian crossing) op de weg zag staan had ik geen idee wat het was.
Groet,
Marcel
In z'n algemeenheid vind ik het rijden in Amerika relaxed. Zelfs in drukke grote steden (ik heb o.a. in LA, Boston, Detroit, Chicago en NY gereden) vind ik het (ondanks dat het veel massaler is) toch allemaal wat minder jachtig dan hier bij ons.
De automaat is even een kwestie van wennen, maar binnen een dag weet je niet beter. Wellicht ken je iemand met een automaat en kun je vooraf al even oefenen.
Belangrijkste dingen om aan te wennen en voor op te passen zijn wat mij betreft:
- De verkeerslichten die boven of net na de kruising hangen i.p.v. ervoor zoals bij ons. Als je dus pal voor het rode licht tot stilstand komt blokkeer je dus meteen de weg. Kortom, eerder stoppen.
- De borden bij de afslag staan er net na (zoals in Duitsland) i.p.v. er net voor zoals bij ons.
- De middle lane die gebruik wordt door uitvoegend en invoegend verkeer bij het oversteken van een weghelft. Vooral als er bijv. een heleboel in-/uitritten (parkeerterreinen) na elkaar zijn kan dat verwarrend en chaotisch overkomen. Als je al te vroeg naar de middle lane gaat heb je ineens een tegenligger voor je snufferd.
- Right turn on red. Mag bij mijn weten overal (tenzij door een bord anders aangegeven). Dat is iets wat ik wel eens vergeet tot ergernis van automobilisten achter me.
- De verkeersborden en andere aanduidingen (op de weg) kennen geen symbolen maar zijn gewoon in het Engels. Alleen afkortingen moet je net even weten. De eerste keer dat ik PEDS XING (pedestrian crossing) op de weg zag staan had ik geen idee wat het was.
Groet,
Marcel
Wat de automaat betreft, dat valt reuze mee.
Ik heb gisteren voor het eerst in een automaat gereden, was weliswaar een Smart maar goed
, het went heel snel en het is heel eenvoudig.
Volgens Herman (mijn man) valt het ook reuze mee, hij heeft in Canada in onze gehuurde camper (automaat) gereden.
Hij moest toen ook in Vancouver direct achter het stuur de stad uitrijden en de boot op naar Vancouver Island.
Het lastigste vond hij toen hij na een maand thuis in onze eigen auto reed en deze zo vreemd begon te 'schokken' toen hij wilde stoppen bij een kruispunt.
Tja, de vakantie was voorbij en de koppeling moest weer gebruikt worden.
Ik heb gisteren voor het eerst in een automaat gereden, was weliswaar een Smart maar goed
Volgens Herman (mijn man) valt het ook reuze mee, hij heeft in Canada in onze gehuurde camper (automaat) gereden.
Hij moest toen ook in Vancouver direct achter het stuur de stad uitrijden en de boot op naar Vancouver Island.
Het lastigste vond hij toen hij na een maand thuis in onze eigen auto reed en deze zo vreemd begon te 'schokken' toen hij wilde stoppen bij een kruispunt.
Tja, de vakantie was voorbij en de koppeling moest weer gebruikt worden.
-
jta
- Amerika-expert
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 14 jan 2005, 11:13
- Locatie: sint pieters leeuw belgië
allo,
die auto, dat verkeer en de start in las vegas zal best meevallen.
wat de automatic betreft is het simpel: vergeet je linkervoet. als je die ook gaat gebruiken ga je tegelijkertijd gas geven en remmen en dat is niet echt rendabel. rechtervoet dus en belangrijk is dat als je de auto van neutraal (N) in D (drive) zet dat je die op de rem hebt want die auto's beginnen daar vanzelf stilletjes te rijden. idem dus als je voor rood licht staat: remmen, of je rijdt door het rood.
las vegas: de ideale stad om te beginnen. het vliegveld en de parking van de huurwagens vlakbij de strip, door de lichten van de casino's kan je niet verloren rijden. dat wordt een korte, probleemloze kennismaking met het verkeer. je kan van het internet zeker een kaartje drukken met de weg van de luchthaven naar het hotel. stel je voor: 's morgens nog in de regen in brussel, s'avonds langs de casino's van Las Vegas rijden, een droomstart.
het rijden: is er rustiger dan in europa. eenmaal uit de steden zijn er ook veel minder afritten dan hier. als je in LA komt heb je het freewaynetwerk, makkelijk te doen als je als chauffeur een begeleider hebt die op de kaart het traject volgt. De afritten zijn er uitstekend aangegeven: straatnamen, vaak staan de volgende 3 of 4 straten vermeld zodat je goed vooraf weet wanneer je moet afslaan. en tof: de carpoollanes, kun je vlot rijden.
de wegwijzers: veel aanduidingen met de richting waaarin de straten gaan : west, oost, noord, zuid. is makkelijk systeem als je weet waar je bent en waar je naartoe wil. hier kan de begeleider met de kaart in de hand van nut zijn.
ik vergeet nog een pak verschillen en details, gewoonweg omdat ze niet echt een probleem zijn. ik denk dat de meesten zullen bevestigen dat het plezant rijden is in de us.
ahja, bij het ophalen van de auto zullen ze je waarschijnlijk vragen of je gps wil.
jacques
die auto, dat verkeer en de start in las vegas zal best meevallen.
wat de automatic betreft is het simpel: vergeet je linkervoet. als je die ook gaat gebruiken ga je tegelijkertijd gas geven en remmen en dat is niet echt rendabel. rechtervoet dus en belangrijk is dat als je de auto van neutraal (N) in D (drive) zet dat je die op de rem hebt want die auto's beginnen daar vanzelf stilletjes te rijden. idem dus als je voor rood licht staat: remmen, of je rijdt door het rood.
las vegas: de ideale stad om te beginnen. het vliegveld en de parking van de huurwagens vlakbij de strip, door de lichten van de casino's kan je niet verloren rijden. dat wordt een korte, probleemloze kennismaking met het verkeer. je kan van het internet zeker een kaartje drukken met de weg van de luchthaven naar het hotel. stel je voor: 's morgens nog in de regen in brussel, s'avonds langs de casino's van Las Vegas rijden, een droomstart.
het rijden: is er rustiger dan in europa. eenmaal uit de steden zijn er ook veel minder afritten dan hier. als je in LA komt heb je het freewaynetwerk, makkelijk te doen als je als chauffeur een begeleider hebt die op de kaart het traject volgt. De afritten zijn er uitstekend aangegeven: straatnamen, vaak staan de volgende 3 of 4 straten vermeld zodat je goed vooraf weet wanneer je moet afslaan. en tof: de carpoollanes, kun je vlot rijden.
de wegwijzers: veel aanduidingen met de richting waaarin de straten gaan : west, oost, noord, zuid. is makkelijk systeem als je weet waar je bent en waar je naartoe wil. hier kan de begeleider met de kaart in de hand van nut zijn.
ik vergeet nog een pak verschillen en details, gewoonweg omdat ze niet echt een probleem zijn. ik denk dat de meesten zullen bevestigen dat het plezant rijden is in de us.
ahja, bij het ophalen van de auto zullen ze je waarschijnlijk vragen of je gps wil.
jacques
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Berichten: 13784
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Locatie: Macisvenda, Spanje
- Contacteer:
Kruisingen
Waar wij meteen al tegenaan liepen waren de voorrangsregels op gelijkwaardige kruisingen.
Wij zijn in Nederland gewend dat rechts voorrang heeft, zolang die voorrang niet anders geregeld is d.m.v. borden of stoplichten. Ook "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang" is zo'n regel die erin gepropt zit.
In Californië bleek dat anders te werken: wie het eerst aankomt op zo'n kruising, gaat het eerst ook weer rijden, werd ons door onze vrienden aldaar verteld. Even kijken dus wie er al stond en op je beurt wachten.
Eigenlijk ging het inderdaad hardstikke soepel. ook met een 9 meter lange camper.
Wij zijn in Nederland gewend dat rechts voorrang heeft, zolang die voorrang niet anders geregeld is d.m.v. borden of stoplichten. Ook "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang" is zo'n regel die erin gepropt zit.
In Californië bleek dat anders te werken: wie het eerst aankomt op zo'n kruising, gaat het eerst ook weer rijden, werd ons door onze vrienden aldaar verteld. Even kijken dus wie er al stond en op je beurt wachten.
Eigenlijk ging het inderdaad hardstikke soepel. ook met een 9 meter lange camper.
- Coyote
- Amerika-expert
- Berichten: 13988
- Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
En op de higways en interstates geldt het principe van "Keep your lane". Oftewel, je hoeft er niet links voorbij maar blijft gewoon op je eigen baan rijden om het verkeer in te halen.
Zeker in steden met soms wel 5 rijbanen per rijrichting, geeft dit een veel rustiger beeld. Veel minder zigzaggend verkeer. Ik vind het in ieder geval heel plezierig rijden.
Roland
Zeker in steden met soms wel 5 rijbanen per rijrichting, geeft dit een veel rustiger beeld. Veel minder zigzaggend verkeer. Ik vind het in ieder geval heel plezierig rijden.
Roland
- markro
- Moderator
- Berichten: 9301
- Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Locatie: Hilversum, NL
- Contacteer:
Hoi Jacques,jta schreef: las vegas: de ideale stad om te beginnen ..... stel je voor: 's morgens nog in de regen in brussel, s'avonds langs de casino's van Las Vegas rijden, een droomstart.
wat kan jij dat mooi vertellen, de tranen springen mij in de ogen
Maar jij hebt wel helemaal gelijk hoor, en de anderen ook.
Erik, maak je geen zorgen. Het is allemaal zo makkelijk en het gaat zo "easy". Op de snelweg blijf je ook gewoon op de rijstrook rijden waarin je rijdt. Je hoeft niet steeds na het inhalen naar rechts te gaan, je houdt de baan aan waarin men rijdt met de door jou gewenste snelheid ("Keep your lane"). Je wisselt natuurlijk wel van rijstrook als dit noodzakelijk is. En houdt je aan de snelheid. Ook als je ergens in de woestijn zit op een vlakke weg met rondom uitzicht. Denk niet: "nergens politie te zien", want men houdt je eventueel vanuit de lucht in de gaten (vliegtuigpatrouille).
Wat je wel even moet weten is, dat als je een auto met een automatische versnellingsbak wilt starten, je soms het rempedaal iets moet intrappen, anders start hij niet (hoewel niet bij iedere auto). Dit wist ik de eerste keer ook niet en kreeg de auto dus niet gestart en heb het daar moeten vragen.
Als de motor loopt en je wilt de auto uit de "P" (parkeerstand) halen, moet je het rempedaal intrappen om te kunnen schakelen, via de "R" (reverse=achteruit) en de "N" (neutraal) schakel je naar de "D" (drive=vooruit). Dit is de meest gebruikte rijstand.
Ook zijn er nog een "1" en een "2 " waarin je kan schakelen, dit is voor het ogenblik als de auto veel moet trekken, bijvoorbeeld tegen een heuvel/berg op, en ook te gebruiken als je een heuvel/berg afgaat (remmen op de motor).
En ook het rempedaal iets intrappen als je terugschakeld.
Zelf hebben wij nu ook een auto met automatische versnellingsbak (in Nederland). Het is zo makkelijk en het rijdt veel rustiger. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat men hier in onze dichtbevolkte gebieden en dichtgeslibte autowegen niet meer met automatische auto's rijdt. Wij vinden het een uitkomst.
Groet, Marco.
- Coyote
- Amerika-expert
- Berichten: 13988
- Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Marco,markro schreef:Zelf hebben wij nu ook een auto met automatische versnellingsbak (in Nederland). Het is zo makkelijk en het rijdt veel rustiger. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat men hier in onze dichtbevolkte gebieden en dichtgeslibte autowegen niet meer met automatische auto's rijdt. Wij vinden het een uitkomst.
zo denken mijn ouders er ook over. Die hebben nu ook al een jaar of zes een "automaat". Juist omdat mijn vader dat in Amerika zo prettig vond rijden. Als ik weer eens in hun auto rijd vind ik zelf ook heel prettig rijden.
Volgens mij, correct me if I'm wrong..., wordt er in Nederland nog steeds wat minderwaardig naar auto's met automaat gekeken. Was vroeger DAF niet één van de weinige auto's met automaat? Overigens zou ik persoonlijk niets tegen een automaat hebben. Vooral het filerijden gaat een stuk gemakkelijker.
@ Eric: als je wegrijdt met je huurauto...doe het rustig aan... Gegarandeert dat je de eerste keer de koppeling in wilt trappen en er dan achterkomt dat het de rem is...
Roland
- vana
- Amerika-expert
- Berichten: 12800
- Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Dat gebeurde ons dus in Las Vegas. We reden midden in de nacht op een weg achter de strip, wilden voorsorteren voor linksaf reed ons ineens een stroom auto's tegemoet. Gelukkig bleven de tegenliggers keurig wachten tot wij de fout hersteld haddenMarcel schreef:De middle lane die gebruik wordt door uitvoegend en invoegend verkeer bij het oversteken van een weghelft. Vooral als er bijv. een heleboel in-/uitritten (parkeerterreinen) na elkaar zijn kan dat verwarrend en chaotisch overkomen. Als je al te vroeg naar de middle lane gaat heb je ineens een tegenligger voor je snufferd.
We houden het maar op nachtblindheid
Eric, ik heb ook in Amerika voor het eerst in een automaat gereden maar ik had het al snel onder de knie en ik ben niet echt een ervaren autorijdster. Ik vond het eigenlijk heel relaxt rijden.
Toen ik vorige week een uur in de file stond kreeg ik echt heimwee naar de automaat. Ik kreeg een lamme voet van het schakelen.
Groetjes Marjon
- hekkie
- Amerika-expert
- Berichten: 13261
- Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Ook nog even vermelden:
Je hebt niet zoals hier in Nederland (en Belgie), benzinepompen langs de snelwegen (Interstates). Je moet altijd van de weg af, meestal een paar mile naar de dichtsbijzijnde plaats, maar het staat allemaal duidelijk aangegeven.
Advies:
Ga in ieder geval elke morgen tanken voordat je echt op pad gaat, ook al ben je nog "half vol".
Kom je nooit voor "onprettige" verrassingen te staan. Verkijk je niet op de afstanden en op sommige trajecten liggen de pompen heel ver uit elkaar.
Marjan
Je hebt niet zoals hier in Nederland (en Belgie), benzinepompen langs de snelwegen (Interstates). Je moet altijd van de weg af, meestal een paar mile naar de dichtsbijzijnde plaats, maar het staat allemaal duidelijk aangegeven.
Advies:
Ga in ieder geval elke morgen tanken voordat je echt op pad gaat, ook al ben je nog "half vol".
Kom je nooit voor "onprettige" verrassingen te staan. Verkijk je niet op de afstanden en op sommige trajecten liggen de pompen heel ver uit elkaar.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
-
Dennis
- AllesAmerika.com Webmaster
- Berichten: 5575
- Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
- Locatie: Louisville, KY
- Contacteer:
Eric,
Ik heb bij mijn "vuurdoop" geen problemen ondervonden. Het was dan weliswaar niet in Las Vegas, maar het viel me op dat het Amerikaanse verkeer een stuk rustiger reed (max. snelheid hier in Kentucky is 65 mijl per uur ofwel 110 km/u) en dat je veel meer ruimte hebt op de wegen - veel stadswegen hebben twee of zelfs meer banen, zodat er voldoende ruimte is voor iedereen. Je zult hier weinig auto's tegenkomen die gaan bumperkleven.
Dit ligt iets ingewikkelder als je in de echt drukke steden komt, maar over het algemeen vind ik Amerikanen rustige en beschaafde automobilisten.
Roland,
Op het "keep your lane" principe wil ik nog wel even verdergaan, omdat hier een irritatie van mij ligt. Ik vond dat idee ook altijd geweldig, en op vierbaanswegen werkt het dan ook meestal prima.
Het probleem is, dat veel Amerikanen ook op gewone tweebaans snelwegen links blijven rijden, zelfs als dat niet hoeft. Zo overkomt het me regelmatig dat er bijvoorbeeld 500 meter verderop een langzamere auto rechts rijdt en dat de Amerikanen dan rustig links blijven rijden i.p.v. even kort naar rechts te gaan zodat je ze in kunt halen. Dan kun je natuurlijk ook wel rechts gaan inhalen, maar dat is soms toch lastig in te schatten.
Dit fenomeen is zo erg geworden dat men hier op tweebaans snelwegen regelmatig borden heeft staan waarop Amerikanen eraan herinnerd worden dat links blijven rijden niet mag: "Keep right except to pass".
(Nu moet ik toegeven dat de infrastructuur in Kentucky ook niet echt helpt: in- en uitvoegstroken bestaan hier nauwelijks, dus worden veel automobilisten gedwongen om bij opritten naar de linkerbaan te gaan om het invoegend verkeer de ruimte te geven. Ook hebben ze hier zg. "left exits", afritten vanaf de linkerbaan, waarbij het verkeer (inclusief het langzame verkeer) vaak al 2 of 3 km vóór de afslag op de linkerbaan gaat zitten en daarmee iedereen ophoudt.)
Hekkie,
Volgens mij hangt het er heel erg vanaf waar je bent. In de westelijke staten klopt jouw advies als een bus omdat het daar minder dicht bevolkt is; maar in de oostelijke staten, waar het wat dichter bevolkt is, zijn meestal ruim voldoende tankstations voorhanden vlak naast elke afrit. Tijdens de rit van 1000 km van Kentucky naar Washington DC die ik afgelopen december maakte, ben ik nooit in de problemen gekomen. In de oostelijke staten zou ik het advies willen afzwakken tot "wacht niet totdat het benzinelampje begint te branden".
Ik heb bij mijn "vuurdoop" geen problemen ondervonden. Het was dan weliswaar niet in Las Vegas, maar het viel me op dat het Amerikaanse verkeer een stuk rustiger reed (max. snelheid hier in Kentucky is 65 mijl per uur ofwel 110 km/u) en dat je veel meer ruimte hebt op de wegen - veel stadswegen hebben twee of zelfs meer banen, zodat er voldoende ruimte is voor iedereen. Je zult hier weinig auto's tegenkomen die gaan bumperkleven.
Dit ligt iets ingewikkelder als je in de echt drukke steden komt, maar over het algemeen vind ik Amerikanen rustige en beschaafde automobilisten.
Roland,
Op het "keep your lane" principe wil ik nog wel even verdergaan, omdat hier een irritatie van mij ligt. Ik vond dat idee ook altijd geweldig, en op vierbaanswegen werkt het dan ook meestal prima.
Het probleem is, dat veel Amerikanen ook op gewone tweebaans snelwegen links blijven rijden, zelfs als dat niet hoeft. Zo overkomt het me regelmatig dat er bijvoorbeeld 500 meter verderop een langzamere auto rechts rijdt en dat de Amerikanen dan rustig links blijven rijden i.p.v. even kort naar rechts te gaan zodat je ze in kunt halen. Dan kun je natuurlijk ook wel rechts gaan inhalen, maar dat is soms toch lastig in te schatten.
Dit fenomeen is zo erg geworden dat men hier op tweebaans snelwegen regelmatig borden heeft staan waarop Amerikanen eraan herinnerd worden dat links blijven rijden niet mag: "Keep right except to pass".
(Nu moet ik toegeven dat de infrastructuur in Kentucky ook niet echt helpt: in- en uitvoegstroken bestaan hier nauwelijks, dus worden veel automobilisten gedwongen om bij opritten naar de linkerbaan te gaan om het invoegend verkeer de ruimte te geven. Ook hebben ze hier zg. "left exits", afritten vanaf de linkerbaan, waarbij het verkeer (inclusief het langzame verkeer) vaak al 2 of 3 km vóór de afslag op de linkerbaan gaat zitten en daarmee iedereen ophoudt.)
Hekkie,
Volgens mij hangt het er heel erg vanaf waar je bent. In de westelijke staten klopt jouw advies als een bus omdat het daar minder dicht bevolkt is; maar in de oostelijke staten, waar het wat dichter bevolkt is, zijn meestal ruim voldoende tankstations voorhanden vlak naast elke afrit. Tijdens de rit van 1000 km van Kentucky naar Washington DC die ik afgelopen december maakte, ben ik nooit in de problemen gekomen. In de oostelijke staten zou ik het advies willen afzwakken tot "wacht niet totdat het benzinelampje begint te branden".
Laatst gewijzigd door Dennis op 17 apr 2005, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Berichten: 18397
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
- Locatie: Oakville, Ontario
- Contacteer:
Re: Amerikaans verkeer
Eric, waarschijnlijk ga je al een beetje nerveus zijn omdat je moet gaan rijden waar je het nog niet gewoon bent, en daar komt dan nog eens die automaat bij, wat je dus alleen nog meer nerveus maakt.Eric schreef:...je krijgt een automatic als auto...terwijl ik hier nog nooit mee gereden heb en ik moet het met deze wagen meteen stellen in Vegas...
Een tip: huur hier thuis eens een dagje een auto met een automaat, en ga een beetje rondrijden op vertrouwde wegen. Je zal dan al een stuk minder zenuwachtig zijn wanneer je in de States achter het stuur van zo'n wagen kruipt, zodat je meer kan genieten van de omgeving!
- Coyote
- Amerika-expert
- Berichten: 13988
- Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Dennis,Dennis schreef:Op het "keep your lane" principe wil ik nog wel even verdergaan, omdat hier een irritatie van mij ligt. Ik vond dat idee ook altijd geweldig, en op vierbaanswegen werkt het dan ook meestal prima.
Het probleem is, dat veel Amerikanen ook op gewone tweebaans snelwegen links blijven rijden, zelfs als dat niet hoeft. Zo overkomt het me regelmatig dat er bijvoorbeeld 500 meter verderop een langzamere auto rechts rijdt en dat de Amerikanen dan rustig links blijven rijden i.p.v. even kort naar rechts te gaan zodat je ze in kunt halen. Dan kun je natuurlijk ook wel rechts gaan inhalen, maar dat is soms toch lastig in te schatten.
Dit fenomeen is zo erg geworden dat men hier op tweebaans snelwegen regelmatig borden heeft staan waarop Amerikanen eraan herinnerd worden dat links blijven rijden niet mag: "Keep right except to pass".
ik begrijp precies wat je bedoelt...
Om een voorbeeld te geven. Zelf ben ik gewend om inderdaad even naar rechts te gaan als een snellere auto mij achterop komt. Doe ik ook in Nederland. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik hier in Nederland constant links rijd hoor...
Verder rijd ik op tweebaans snelwegen vaak aan de linkerkant omdat de rechterkant vaak minder is door het (zware) vrachtverkeer. De linkerbaan rijdt dan een stuk beter omdat daar het asfalt niet kapotgereden is. De borden met "Keep right except to pass" zijn mij inmiddels ook bekend in Amerika. Ik zag ze afgelopen zomer vaak als ergens op een "gewone" weg een extra rijbaan erbij kwam. Op zich handig natuurlijk omdat je op die stukken het langzame verkeer eenvoudig in kunt halen.
Hoewel ik regelmatig in de achteruitkijkspiegel kijk ben ik ook afgelopen zomer weer een paar keer verrast door de Highway Patrol die mij met een bloedgang rechts kwam inhalen. Gelukkig ben ik, na al die keren dat ik in Amerika geweest ben, nu redelijk goed aan het verkeer in Amerika gewend en ga ik niet klakkeloos naar rechts...
Roland
-
Marcel
- Amerikakenner
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
- Locatie: North Wilkesboro, NC
- Contacteer:
Inderdaad hebben auto's met een automatische versnelling in ons land nog steeds een negatief imago. Een voorziening voor bejaarden. Voor een belangrijk deel ligt dat probleem in de naam besloten: "een automaatje" klinkt als "een oud omaatje"
Nu er in deze thread volop over automaatjes wordt gesproken, is er nog wel iets wat ik mij al een tijdje afvraag. Hoe reageer je met een automaat in noodsituaties? Neem bijv. aquaplaning. Bij een gewone auto laat je dan je gas los en je houdt het stuur recht; vooral niet remmen. De auto remt zelf al af op de motor. Maar hoe doe je dat bij een automaat? Natuurlijk nog steeds niet remmen, maar ja, remmen op de motor doet ie ook niet (tenzij je in 1 of 2 rijdt, maar dat komt niet vaak voor). Iemand enig idee?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Leuk onderwerp, ik lees dingen, die voor julllie vreemd zijn, waar ik zo aan gewend ben, dat ik ze niet eens opmerk (de verkeerslichten en het naar rechts met een rood licht bijvoorbeeld).
Eric, maak je over die automaat geen zorgen. Ik heb voor het eerst in een automaat gereden om rijexamen te doen hier, n.b. (de huurauto van mijn ouders). Het enige wat vreemd was, was dat hij meteen begon te rijden (ik dacht al dat ik gezakt was, toen dat gebeurde, want dat zou in NL zeker het geval zijn geweest, maar hier dus niet). Zet dus eerst je voet op de rem alvorens in "D" (Drive) of "R" (Reverse) te schakelen.
Roland:
Overigens is het "keep your lane" principe niet officieel, in veel staten is rechts inhalen officieel verboden (maar er wordt helemaal niet op gecheckt). De ergernis van Dennis ken ik maar al te goed! Het irritantste is het, als op weg met twee banen twee auto's naast elkaar precies dezelfde (langzame) snelheid blijven rijden, oef, dan moet ik mijn type A persoonlijkheid even terug schakelen, want lichten geven of toeteren is hier not done.
Als je naar rechts gaat als het licht op rood staat, zorg dan zeker eerst tot een complete stop te komen en dan op te trekken, ook al is er geen andere auto te bekennen. Als je niet stopt ben je strafbaar.
Nog een paar dingen: voetgangers hebben altijd voorrang (vooral belangrijk op parkeerplaatsen bij winkels, want mensen lopen zo de straat op voor je auto langs en verwachten, dat je stopt).
Als er emergency vehicles, zoals ambulances of brandweerauto's met sirene en/of zwaailichten naderen, moet je stoppen en uit de weg gaan. Zeker als ze dezelfde richting op komen als jij, maar ook als ze van de tegenliggende kant komen, als er geen "median strip" is, dwz de weghelften niet duidelijk gescheiden zijn door een barriere, zoals gras of vangrails.
Hetzelfde geldt voor schoolbussen. Als een schoolbus zijn stopbord uit heeft, moet je er achter stoppen, tot het stopbord weer in is getrokken, ook als je op de tegenliggende weghelft rijdt en er geen duidelijke scheiding is tussen de weghelften.
Eric, maak je over die automaat geen zorgen. Ik heb voor het eerst in een automaat gereden om rijexamen te doen hier, n.b. (de huurauto van mijn ouders). Het enige wat vreemd was, was dat hij meteen begon te rijden (ik dacht al dat ik gezakt was, toen dat gebeurde, want dat zou in NL zeker het geval zijn geweest, maar hier dus niet). Zet dus eerst je voet op de rem alvorens in "D" (Drive) of "R" (Reverse) te schakelen.
Roland:
Volgens mij ook, ik heb hier regelmatig stompzinnige opmerkingen over onze auto's van "stoere" Nederlanders te horen gekregen. Ik vind het rijden in een schakelwagen leuk en ga soms voor de lol erop uit met die van onze buren, maar de automaat rijdt zeker in druk verkeer veer relaxter.Volgens mij, correct me if I'm wrong..., wordt er in Nederland nog steeds wat minderwaardig naar auto's met automaat gekeken.
Overigens is het "keep your lane" principe niet officieel, in veel staten is rechts inhalen officieel verboden (maar er wordt helemaal niet op gecheckt). De ergernis van Dennis ken ik maar al te goed! Het irritantste is het, als op weg met twee banen twee auto's naast elkaar precies dezelfde (langzame) snelheid blijven rijden, oef, dan moet ik mijn type A persoonlijkheid even terug schakelen, want lichten geven of toeteren is hier not done.
Vrijwel overal staan er stopborden of lichten bij kruisingen. Als die er op jouw weg niet staan rijd je op een voorrangsweg (en hebben de zijstraten stopborden). Als het een 3-way of 4-way stop is, heeft inderdaad de eerste, die aankomt voorrang. Als er echter twee auto's praktisch tegelijk aankomen heeft officieel de auto,die van rechts komt voorrang. In de praktijk gaan Amerikanen heel beleefd doen en naar elkaar zwaaien om de ander voor te laten gaan. Dat kan soms verwarrend werken, maar ik moet nog meemaken, dat er vanwege een stopteken verwarring een ongeluk gebeurt.Wij zijn in Nederland gewend dat rechts voorrang heeft, zolang die voorrang niet anders geregeld is d.m.v. borden of stoplichten. Ook "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang" is zo'n regel die erin gepropt zit.
In Californië bleek dat anders te werken: wie het eerst aankomt op zo'n kruising, gaat het eerst ook weer rijden, werd ons door onze vrienden aldaar verteld. Even kijken dus wie er al stond en op je beurt wachten.
Als je naar rechts gaat als het licht op rood staat, zorg dan zeker eerst tot een complete stop te komen en dan op te trekken, ook al is er geen andere auto te bekennen. Als je niet stopt ben je strafbaar.
Nog een paar dingen: voetgangers hebben altijd voorrang (vooral belangrijk op parkeerplaatsen bij winkels, want mensen lopen zo de straat op voor je auto langs en verwachten, dat je stopt).
Als er emergency vehicles, zoals ambulances of brandweerauto's met sirene en/of zwaailichten naderen, moet je stoppen en uit de weg gaan. Zeker als ze dezelfde richting op komen als jij, maar ook als ze van de tegenliggende kant komen, als er geen "median strip" is, dwz de weghelften niet duidelijk gescheiden zijn door een barriere, zoals gras of vangrails.
Hetzelfde geldt voor schoolbussen. Als een schoolbus zijn stopbord uit heeft, moet je er achter stoppen, tot het stopbord weer in is getrokken, ook als je op de tegenliggende weghelft rijdt en er geen duidelijke scheiding is tussen de weghelften.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Terug schakelen van Drive, naar 2 en dan 1.Marcel schreef:Nu er in deze thread volop over automaatjes wordt gesproken, is er nog wel iets wat ik mij al een tijdje afvraag. Hoe reageer je met een automaat in noodsituaties? Neem bijv. aquaplaning. Bij een gewone auto laat je dan je gas los en je houdt het stuur recht; vooral niet remmen. De auto remt zelf al af op de motor. Maar hoe doe je dat bij een automaat? Natuurlijk nog steeds niet remmen, maar ja, remmen op de motor doet ie ook niet (tenzij je in 1 of 2 rijdt, maar dat komt niet vaak voor). Iemand enig idee?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Marcel
- Amerikakenner
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
- Locatie: North Wilkesboro, NC
- Contacteer:
Dank je, Petra. Ik vermoedde al zoiets. Vrees alleen dat dit zoveel tijd kost dat je te laat bent om te corrigeren.Petra/VS schreef:Terug schakelen van Drive, naar 2 en dan 1.
Een paar jaar geleden reden mijn vrouw en ik in haar Jeep Cherokee (handgeschakeld en 2 wheel drive) van Atlanta terug naar NC. Het had nogal geijzeld, dus voorzichtigheid geboden. Toch ging het bijna mis. De achtbaans (2 x 4) interstate ging over een heuvel flink een eind naar beneden en wij zaten in de tweede baan van links. Ineens gleden de auto's alle kanten op. Een auto links van ons gleed om z'n as tollend voor ons langs naar de vluchtstrook uiterst rechts. Ook wij gleden ineens bijna haaks op de rijrichting naar beneden. Ik liet meteen het gas los, stuurde een paar keer tegen en wist in onze rijstrook te blijven zonder anderen te raken. Het liep voor ons goed af (afgezien van klamme handjes en hartkloppingen), maar vrijwel alle andere auto's lagen in de berm of knalden op elkaar. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik een automaat had gereden ... had ik het dan ook zo kunnen oplossen? Ik weet het zo net niet. Misschien moet ik het gewoon eens oefenen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Een goede site met veel van de wegregels:
http://www.nysgtsc.state.ny.us/roadrule.htm
Marcel, hier staan altijd de SUV's langs de weg in zulke gevallen. Die denken, dat 4 wheel drive betekent, dat je als een razende in slecht weer kunt blijven rijden
.
http://www.nysgtsc.state.ny.us/roadrule.htm
Marcel, hier staan altijd de SUV's langs de weg in zulke gevallen. Die denken, dat 4 wheel drive betekent, dat je als een razende in slecht weer kunt blijven rijden
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Marcel
- Amerikakenner
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
- Locatie: North Wilkesboro, NC
- Contacteer:
Haha, ja, dat is mij ook wel eens opgevallen. Het lijkt wel of sommige mensen denken een gebrek aan verkeersinzicht en voertuigbeheersing te kunnen compenseren met een grote dikke 4WD auto.Petra/VS schreef:Marcel, hier staan altijd de SUV's langs de weg in zulke gevallen. Die denken, dat 4 wheel drive betekent, dat je als een razende in slecht weer kunt blijven rijden.
Ik zit momenteel in California en wat me opvalt is dat de straatnamen hier zo goed aangeduid staan. Aan elk kruispunt hangen (vrij grote) borden aan de verkeerslichten met de namen. Bij ons in België moet je constant zoeken naar kleine bordjes met straatnamen die zowat overal kunnen hangen (op huizen, aan palen,...) of soms helemaal nergens hangen...
Verder:
* Kruispunt zonder lichten met STOP-borden: wie eerst aankomt, mag eerst vertrekken.
* Rechts afdraaien mag bij rood licht, maar je moet altijd eerst stoppen.
* Rustiger verkeer, minder zotten op de baan.
* 65 mph is echter veel te traag...
* Links en rechts voorbij steken mag op de autostrades.
Verder:
* Kruispunt zonder lichten met STOP-borden: wie eerst aankomt, mag eerst vertrekken.
* Rechts afdraaien mag bij rood licht, maar je moet altijd eerst stoppen.
* Rustiger verkeer, minder zotten op de baan.
* 65 mph is echter veel te traag...
* Links en rechts voorbij steken mag op de autostrades.