Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

uitwisseling voortgezet onderwijs NL-VS en VS-NL

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
melpel
Amerika-ontdekker

uitwisseling voortgezet onderwijs NL-VS en VS-NL

Bericht door melpel »

Heren en dames,

Na een grandioos ovoorstelbare reis naar Washington en NYC vorige mei, met grote dank aan verschillend mensen die ook op deze site actief zijn, hoop ik dat er weer mensen zijn die me kunnen helpen bij de 'volgende' droom...

Ik geef geschiedenis op een school voor voortgezet onderwijs in Bergen op Zoom (voor west-brabanders; het 'moller') en zou het gigantisch mooi vinden om 'mijn' leerlingen kennis te laten maken met de States. Ik hoop nu eigenlijk dat er een school is die het omgekeerde mooi zou vinden, zodat we een uitwisseling zouden kunnen organiseren.

Concreet denk ik dus aan een bezoek aan de states en een tegenbezoek. Jaja, ik weet; organisatorisch zal er enorm veel ingevuld moeten worden -where to sleep, how to pay, what to do, etc... Maar het biedt naar mijn idee ook ongelooflijk veel mooie kansen; contact vooraf, gezamenlijk werken aan projecten die tijdens de reizen face-to-face worden afgerond, kennismaken met elkaars cultuur en daardoor meer begrip en minder voor-oordelen....

Dus nu de vraag; wat te doen? (ik ben inmiddels bekend met de Fulbright-organisatie in A'dam) Wie te benaderen? En dan de brutale vraag aan de Amerikanen die dit lezen; kent er iemand een school waarvan men weet/ denkt te weten dat ze dit zouden willen opzetten?

Ik ben beniwud naar uw ideeën!

Groet,

Martijn Pellis
DixieChick
Amerika-expert

Re: uitwisseling voortgezet onderwijs NL-VS en VS-NL

Bericht door DixieChick »

Wat een geweldig idee! Het lijkt mij echt fantastisch. Vroeger op de internationale scholen waar ik naar toe ging deden we dit ook altijd, en het was echt een superervaring.
Wat betreft scholen, ik kan eens rond gaan vragen. Wat misschien slimmer is, is dat jij bedenkt waar je graag naar toe zou willen gaan, en de school boards daar een e-mail stuurt. Ik kan hier best de buurvrouw eens vragen (die is administrator op een local high school) maar of je nou naar middle Georgia wilt, dat weet ik niet. En je zult toch toestemming moeten hebben van alle administrators etc, dus dan kan je maar zo hoog mogelijk beginnen. Elk county/school district heeft zijn eigen board, en de meeste kun je makkelijk online vinden.

Waarom zou je trouwens contact moeten hebben met Fullbright? Voor geld? Het visum? Als het namelijk gewoon een schoolreis is (en dat is het ten slotte), zou je er helemaal geen apart visum voor nodig moeten hebben.
Ik denk wel dat je rekening moeten houden met zeker een schooljaar voorbereidinstijd. Als je wilt dat de Amerikaanse studenten ook naar Europa moeten komen, dan moet je of een rijk schooldistrict uitzoeken, of ze een jaar de tijd geven om aan fundraising te doen, zodat er geld ingezameld kan worden voor de vlucht en alle andere kosten. Met de hoge euro is voor de meeste mensen hier geen trip naar Europa (en dan voor hun kinderen) weggelegd.
Hou er trouwens ook rekening mee dat het schooljaar hier korter is dan in Nederland. Onze kinderen zijn bijvoorbeeld al op 25 mei uit school ( :shock: I know! I know!), en beginnen midden Augustus weer.

Maar al met al, superidee!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik weet niet zozeer waar hoe je hiermee begint. Ten eerste moet je denk ik bedenken welke streek je naar toe wilt; wil je Washington vanwege de geschiedenis daar?

Op onze high school is er elk jaar een uitwisseling van leerlingen die Duits leren met een Duitse school; de leerlingen verblijven in gastgezinnen. De Duitsers komen tijdens het schooljaar, maar blijkbaar is het andersom wat moeilijker, want de VS leerlingen gaan tijdens hun vakantie naar Duitsland. Ze moeten zelf hun fundraising doen.
De leerlingen Spaans gaan naar Spanje, en de leerlingen Frans naar Frankrijk, maar voor zover ik weet zijn dat geen uitwisselingen.
Het moet inderdaad allemaal goedgekeurd worden door de school board.

Misschien kun je op websites email adressen opzoeken van leraren, contacten leggen, en zo iets op gang krijgen. Het is enorm veel werk, en je zal iemand moeten vinden die zich er aan deze kant voor wil inzetten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Onze gemeente heeft een stedenband met een stad in California en eens in de twee jaar kunnen kinderen van de middelbare school waar mijn dochters op zitten voor een uitwisseling naar Amerika. Ze verblijven dan in gastgezinnen, draaien mee op school en maken uitstapjes. De kinderen uit de gastgezinnen komen ook hier heen; als jouw kind meedoet wordt er van je verwacht dat je ook voor een week of zo iemand in huis neemt.

Misschien kun je via onze school eens informeren hoe ze dit opzetten. Als er geen stedenband is zul je op een andere manier contact moeten leggen, dus is het inderdaad handig om eens te kijken waar je naar toe zouwillen.
Als je wat informatie van onze school wilt stuur dan maar even een pb-tje.

Marianne
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer