Als je zo'n leek bent, zou ik het zeker eens in een winkel gaan uitzoeken, schrijf dan op welke je het beste/mooiste vind en ga dan online zoeken naar die laptop, dat kan je al snel een paar honderd euro schelen.
Mijn advies voor jouw is minimaal de volgende systeem eisen:
Pentium M Centrino 1.6Ghz
Centrino is intel's "zuinigste" processor
512Mb RAM
let hierbij op dat je minimaal PC2700 ram krijgt "RAM = het geheugen")
40Gb Harddisk
liefst meer dan dit b.v. 60Gb of 80Gb en let op de snelheid waarmee deze harddisks draaien, probeer 5400rpm of hoger te krijgen
Gedeeld geheugen videokaart
Als je geen hoogstaande capriolen met video editen en spelletjes gaat spelen is een "shared memory" videokaart OK, anders probeer een videokaart te krijgen die zijn "eigen" geheugen heeft
Scherm grootte is je eigen mening ik zou zeggen 15" is voldoende voor wat je wilt, anders wordt de laptop erg zwaar.
Koop wel een XGA scherm of nog liever een UXGA scherm.
Dit is ook een van de redenen dat je eerst de laptop moet zien, want de schermen lopen enorm uiteen voor wat betreft helderheid en contrast.
Wifi intern
Ethernet aansluiting
Modem aansluiting
USB 2.0 (2 of meer)
Firewire
Dit is "bijna" altijd aanwezig bij Centrino processor laptops
Ik heb net een Sony (VGN-FS550 US model, NL model is VGN-FS115M) gekocht die bijna hetzelfde is als deze specificaties, en ik ben er erg blij mee, op de rit naar NL hebben we een DVD van 2 uur gezien en ik heb nog wat kunnen werken. Totaal zo'n 3,5 uur werktijd, dat is echt goed voor een laptop, de centrino processor helpt daar enorm bij, omdat die intern de voedingsvoorzieningen regelt. Ook het scherm van deze sony "de ultra bright" is enorm mooi en heeft een goed contrast, de DVD was echt uitmuntend. Minpuntje vond ik de aansluiting voor de koptelefoon die voorop zat en in mijn buik lag te prikken in die krappe economie stoelen van het vliegtuig.
Koop gewoon een laptop met de standaard batterij en als je later meer tijd wilt, kun je een zogenaamde "large capacity" batterij kopen, dan kun je nog langer werken.
Ik betaalde zo'n 1700 dollar voor deze laptop omgerekend dus zo'n 1300 euro, natuurlijk betaal je voor het merk Sony, maar deze laptop ziet er erg mooi uit en heeft b.v. het memory card slot van mijn DSC-T1 digitale camera ingebouwd, dus ik kan gewoon het kaartje legen op mijn laptop, zonder kabels etc..
Ik vond in NL vooral de Acer modellen altijd mooi en goedkoop, maar kijk zeker ook naar de DELL laptops, die hebben soms erg goede aanbiedingen.
Succes met zoeken,
Richard