Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wandelroutes Amerika & Canada

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Wandelroutes Amerika & Canada

Bericht door SonjaV »

Hallo Allemaal,

Het lijkt mij leuk om hier een soort database te maken met mooie wandelingen in Amerika & Canada die nog niet platgetreden zijn door duizenden toeristen.
Op internet zijn al heel wat wandelingen te vinden, maar er zullen nog heel wat mooie plekjes te vinden zijn waarover nog weinig bekend is.
Schrijf hier over wandelingen die je zelf hebt gemaakt en deel je ervaringen met ons.

Groetjes,

Sonja
SonjaV
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

TOADSTOOL HOODOOS

STAAT: Utah
WAAR: Highway 89
AFSTAND: Ca 0,6 mile (1 km) tot de Toadstool Hoodoo
HOOGTEVERSCHIL: Weinig
MOELIJKHEIDGRAAD: makkelijk
KAARTJE:

Afbeelding

ROUTE NAAR TRAILHEAD:

Komende vanaf Page over Highway 89 ligt tussen mileagepost 19 en 20 aan de noordzijde (rechterkant) van de weg de parkeerplaats waar het beginpunt van de hike naar de Toadstool Hoodoo is.

Komende vanaf Kanab ligt de parkeerplaats ca 1 mile (1,6 km) oostelijk van het Paria Ranger Station. Precies daar waar de parallel aan de weg lopende stroomleidingen in een hoek van 90 graden afbuigen naar het noorden (links).
De parkeerplaats waar het beginpunt van de hike naar de Toadstool Hoodoo is ligt dan links van Highway 89.

HIKE:

De hike begint bij de registratie box bij het hek aan de noordzijde van de parkeerplaats.
Nadat je je hebt ingeschreven ga je door de opening in het hek.
Volg de wash door het dal.
De wash slingert zich door het dal heen.
Door de wash niet helemaal te volgen, maar de lussen af te korten bespaar je een stuk op de wandeling naar de Toadstool Hoodoo.
Na 15 tot 30 minuten gelopen te hebben zie je de Toadstool Hoodoo staan.
Je hoeft nu alleen nog maar het plateau te beklimmen (gaat vrij gemakkelijk) om bij de Toadstool Hoodoo te komen.

Afbeelding
Toadstool Hoodoo

Op het plateau aangekomen zie je achter en naast de Toadstool Hoodoo nog andere hoodoos staan.
Als je hier bent uitgekeken loop dan via de rode rotsen in westelijke richting (vanaf de toegangsweg gezien naar links).
Na een korte wandeling kom je bij rood-bruine hoodoos uit en heb je een mooi uitzicht over het dal richting Highway 89.
Rechts van dit punt staan in een alkoof nog een mooie verzameling witte hoodoos met een bruine hoed.

Afbeelding

Wandel via dezelfde weg terug naar de parkeerplaats.
Je kan eventueel proberen om i.p.v. via de rode rotsen terug te wandelen de andere kant van de kloof te nemen.
Aan de andere kant van de kloof staan grillige witte bergen van harde grond.
Wij hebben een poging gewaagd, maar stranden na het beklauteren van de diverse heuvelruggen steeds op doodlopende paden of te grote hoogteverschillen.
Was wel leuk klauteren, maar toen we geen geschikte doorgang vonden (in de kloof stond te veel water) zijn we omgedraaid en weer via de rode rotsen teruggewandeld.

BIJZONDERHEDEN:

Zeer makkelijk bereikbaar voor eenieder.
SonjaV
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

BEAR CREEK FALLS

STAAT: British Columbia, Canada
WAAR: Glacier National Park
AFSTAND: 2 km (roundtrip)
MOELIJKHEIDGRAAD: Makkelijk
KAARTJE:

Afbeelding

ROUTE NAAR TRAILHEAD:

Het trailhead is een beetje lastig te vinden, daar deze niet met borden wordt aangegeven (tenzij deze geplaatst zijn na sep 2004).
Het loont zich echter de moeite om even te zoeken indien nodig.

Vanaf de TransCanada Highway 1 is de afslag naar het trailhead ongeveer 13 km westelijk van de oostgrens van het Glacier National Park of 10 km zuidoost van het Rogers Pass Center.
Sla daar af op een secondaire weg naar het zuiden.
De enige aanwijzing om deze weg te vinden is een bordje ‘VIEWPOINT 200M’ dat echter alleen te zien is als je uit westelijke richting komt.
Deze weg komt uit op een parkeerplaats.

HIKE:

Vanaf de parkeerplaats leidt een pad naar de waterval.
In het begin gaat het pad even steil omlaag.
Je wandelt door het bos langs Connaught Creek naar de waterval toe.
Vlakbij het einde van de wandeling is een houten brug over de creek vanwaar je een prachtig uitzicht op de waterval hebt.
Vervolg het trapsgewijze pad verder tot de voet van de waterval.
Hier staat eindelijk een bordje met ‘BEAR FALLS’.
De kans bestaat dat je onder aan de waterval nat wordt door het opspattende water.
De omgeving van de waterval is uitbundig begroeid met allerlei planten en mossen.

Afbeelding
Bear Creek Falls

Wandel dezelfde weg terug naar de parkeerplaats.

BIJZONDERHEDEN:

Schitterende waterval die nog vrij onbekend is bij het grote publiek.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mijn favoriete site hiervoor is Localhikes.com. Ik heb daar al menig prachtige wandeling in deze omgeving gevonden, waar ik voorheen niets vanaf wist. Als ik morgen tijd vind (nu te moe) zal ik een paar van de wandelingen in deze buurt beschrijven. Leuk topic, Sonja!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Leuk topic Sonja en een geweldige site Petra!!!

Dank jullie wel dames.
Groetjes,
Reny
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Leuk topic Sonja.
De Bear Creek Falls gaan we misschien volgende zomer proberen.

Marjon
SonjaV
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Nog een schitterende wandeling in Canada

STANLEY FALLS

STAAT: Alberta, Canada
WAAR: Jasper N.P., Icefields
AFSTAND: 6,4 km (roundtrip)
HOOGTEVERSCHIL: 110 m
MOELIJKHEIDGRAAD: Gemiddeld
KAARTJE:

Afbeelding

ROUTE NAAR TRAILHEAD:

Rijdende in noordelijke richting ligt het trailhead 15,2 km noordelijk van het Icefield Centre of 5,8 km achter het Stutfield Glacier Viewpoint.
Komende vanaf Jasper Townsite rijdt 88,5 km zuidelijk over de Icefield Parkway (Hwy 93).
Zoek op de gravel vlakte van de Sunwapta River aan de oostkant van de highway naar 2 afwateringkanalen langs een door mensen gemaakte dijk van ongeveer 200 m lengte.
Langs de dijk is een pulloff waar je kan parkeren.
De trailhead wordt niet door borden aangegeven.

HIKE:

Wandel over de dijk naar de bomen in de verte.
Aan het einde van de dijk leidt een pad tussen de bomen je naar de in verval geraakte Banff-Jasper highway.
Sla hier rechtsaf en volg de weg naar de snelstromende Beauty Creek.
Hier leidt een smal pad je omhoog naar de waterkant.
Het pad stijgt boven de Beauty Creek uit die inmiddels door een kalkstenen ravijn stroomt.
Al snel kom je bij de 1e van 8 watervallen.
Het water verdwijnt hier in een smalle scheur in de rotsen.
Volg het pad verder door het bos langs de creek.
De grond is bedekt met een dikke laag mos.
De 2e waterval is breder terwijl nr 3 imposant in een diepe poel neerstort.
Het pad leidt verder langs de 4e waterval die in een ronde poel valt en nr 5 die trapsgewijs over ongeveer 7 m in een smal ravijn stroomt.

Afbeelding

De 6e en 7e waterval liggen kort achter elkaar en vallen in een diepe aquamarijne poel.
Nr 8 is de Stanley Falls.
De hoogste en meest imposante waterval die door een smalle opening in de rotsen in een grote poel dondert.

Afbeelding

Bovenaan de Stanley Fall is een mooie plek om te picknicken.

Wandel dezelfde weg terug naar de parkeerplaats.

BIJZONDERHEDEN:

Beste seizoen is laat in het voorjaar of vroeg in de zomer wanneer het watervolume in de creek maximaal is.
Wij waren hier in september, maar de watervallen waren toen ook goed voorzien van water. Het was wel een bijzonder regenachtige zomer. :wink:
Laatst gewijzigd door SonjaV op 30 nov 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
SonjaV
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Zijn wij nou de enige wandelaars in dit forum? :shock: :?
Of zijn jullie nog allemaal druk bezig met het uitzoeken van de mooiste wandelingen die jullie gemaakt hebben? :lol:
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

SonjaV schreef:Zijn wij nou de enige wandelaars in dit forum? :shock: :?
:lol:
NEEEEE, :D ... maar we hebben al zoveel gemaakt. Moet even een selectie maken en de tijd nemen om daarover iets te schrijven..... wordt zeker vervolgd.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Des
Amerikafan

Bericht door Des »

Hoi Sonja,

De wandeling naar Stanley Falls, ik neem aan dat de 6,4 km heen en terug is?
2005 Ca-Az-Ut-Nv
2006 Ca-Az-Ut-Nv
2008 Or-Wa-Bc-Ab-Mt-Wy-Ut-Nv
2009 Florida + cruise Bahamas
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Leuk topic Sonja.
Hier een wandeling die al vaker genoemd is op het forum.

CALF CREEK

LAND: USA
STAAT: Utah
WAAR: Grand Staircase - Escalante
AFSTAND: 5,5 Miles (ca 9 km) roundtrip
MOELIJKHEIDGRAAD: gemiddeld
KAARTJE:
Afbeelding

Deze wandeling begint bij Calf Creek Recreation Area, welke ligt aan de schitterdende scenic byway 12 tussen Boulder en Escalante. De route volgt een zandpad middels paaltjes, er is weinig hoogte verschil.
Tijdens de wandeling loop je langs de creek richting waterval.
Het is een mooie wandeling met een schitterende beloning op het eind J
Neem zwemkleding en ruim voldoende water mee.
Wij vonden de wandeling,doordat het erg warm en zonnig was, redelijk zwaar, maar zeer de moeite waard.
Duur is afhankelijk van verblijf bij de waterval, maar minimaal 3 à 4 uur schat ik in.

(zie ons verslag )

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pyca op 30 nov 2007, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

SonjaV schreef:Zijn wij nou de enige wandelaars in dit forum? :shock: :?
Of zijn jullie nog allemaal druk bezig met het uitzoeken van de mooiste wandelingen die jullie gemaakt hebben? :lol:
Hoi Sonja,

Ik vind dit juist een super topic, maar zelf ben ik er nog niet aan toe gekomen om wat van onze prachtige hikes te plaatsen. Ga ik zeker nog doen als ik tijd heb..... :wink:

Als er nog meer mooie wandelingen geplaatst worden door anderen, vind ik dit draadje zelfs een "sticky" waardig. Ik zal dit aan de andere mods voorleggen. Het beste is dan om dit topic te filteren op alleen de hikes en de opmerkingen e.d. in een ander draadje te posten, zodat je een mooi naslagwerk krijgt van bijzondere wandelingen.

Ook kun je per regio/forum een hikesticky maken. Moeten we na de feestdagen (januari is meestal een rustiger maand) maar eens op een rijtje zetten.... :wink:

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

hekkie schreef: Als er nog meer mooie wandelingen geplaatst worden door anderen, vind ik dit draadje zelfs een "sticky" waardig. Ik zal dit aan de andere mods voorleggen. Het beste is dan om dit topic te filteren op alleen de hikes en de opmerkingen e.d. in een ander draadje te posten, zodat je een mooi naslagwerk krijgt van bijzondere wandelingen.

Ook kun je per regio/forum een hikesticky maken. Moeten we na de feestdagen (januari is meestal een rustiger maand) maar eens op een rijtje zetten.... :wink:
Helemaal mee eens, een sticky Hikes zou mooi zijn.

Little Finland erbij, Marjan? :wink:
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

hekkie schreef: Helemaal mee eens, een sticky Hikes zou mooi zijn.
Little Finland erbij, Marjan? :wink:
Je zou het kunnen combineren met bijv. bijzondere en/of mooie autotochten (halve of hele dagtochten bijv.). Naast de reisverslagen per forum zou dit een mooie aanvulling zijn. Ook voor de website is dit uiteraard een mooie optie lijkt mij.

Echt iets om even over te brainstormen met z'n allen..... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

pyca schreef: Little Finland erbij, Marjan? :wink:
Little Finland is geen hike, je kan er met de auto bij komen en dan is het een kwestie van het gebied doorkruisen van de ene mooi rots naar de andere.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Rob schreef: Little Finland is geen hike, je kan er met de auto bij komen en dan is het een kwestie van het gebied doorkruisen van de ene mooi rots naar de andere.
Ben ik helemaal met je eens. Het zou kunnen vallen onder de categorie "bijzondere dagtocht" of iets dergelijks..... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
myste87
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door myste87 »

Misschien een tip: tijdsduur erbij te zetten, dan kunnen mensen inschatten of ze er een dagtocht van moeten maken of hem onderweg "mee kunnen nemen".
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

myste87 schreef:Misschien een tip: tijdsduur erbij te zetten, dan kunnen mensen inschatten of ze er een dagtocht van moeten maken of hem onderweg "mee kunnen nemen".
Is natuurlijk wel altijd bij benadering, de een loopt vlugger als de ander en afhankelijk van je interesses kan een hike ook langer duren.
Waar de een binnen 2 uur door bijvoorbeeld de trail in Boyce Tompson Arboretum loopt heb ik daar omdat er zo veel cactussen staan wel 4 uur nodig :lol:
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Rob schreef:
pyca schreef: Little Finland erbij, Marjan? :wink:
Little Finland is geen hike, je kan er met de auto bij komen en dan is het een kwestie van het gebied doorkruisen van de ene mooi rots naar de andere.
Oh, ik was in de veronderstelling dat je eerst een stuk met de auto moest rijden en vervolgens nog een bepaalde route moest lopen om bij "vinnen"te komen. Maar goed het past volgens mij wel in een sticky met wandelingen en autoroutes waar Marjan het over had.
SonjaV
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Des schreef:Hoi Sonja,

De wandeling naar Stanley Falls, ik neem aan dat de 6,4 km heen en terug is?
Ja, klopt. Had ik vergeten erbij te zetten, maar is inmiddels aangepast.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer