Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe ziet een Amerikaan fietsers in Amsterdam?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
orlandotina
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door orlandotina »

De Amerikaan Brian Wilson was vorig jaar zomer even in Amsterdam en maakte in 73 minuten 82 foto's van fietsers in Amsterdam. Erg leuk om de foto's te bekijken en zijn commentaar erbij te lezen. Zo begrijpt hij de vouwfietsen niet helemaal en denkt hij dat het één of andere trend is en ook verbaast hij zich over het feit dat niemand een helm draagt. Blijkbaar heeft hij ook nooit eerder een dynamo op een fiets gezien, haha. Je kunt het hier lezen.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Haha, hij heeft zich die 73 minuten goed vermaakt zie ik :wink:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tja... of wat wij hier in Nederland doen met onze fietsen is echt zo ongebruikelijk, of Brian Wilson is echt niets gewend.

Sommige dingen die hij schrijft zijn wel waar (lees:opvallend, zoals de hoeveelheid sloten, de soms acrobatische toeren die met tassen, kinderen en huisdieren worden uitgehaald :lol: ), maar andere dingen zijn toch echt niet zo bijzonder dat je er zo uitgebreid bij stil moet staan...

De dynamo? Hmmm, misschien wel wat ouderwets, maar toch ook weer niet zo vreemd - en wel functioneel.
Bellen onder het fietsen? Het verbaast me dat hij zich hier over verbaast, terwijl 9 van de 10 Amerikanen er geen problemen mee hebben om tijdens het autorijden te bellen - en daar wordt niet vreemd van opgekeken...

Ach ja, gelukkig heeft hij zich goed geamuseerd... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In Nederland wordt de fiets natuurlijk veel meer als vervoermiddel gebruikt. Hier in ons gebied fietsen veel mensen naar de metro of zelfs helemaal naar hun werk, maar dat gebeurt lang niet overal in dit land.

De meesten hebben dan wel sportkleding aan tijdens het fietsen, die ze op het werk verwisselen met hun pak/jurk, vandaar, dat hij waarschijnlijk zo verbaasd was over de nette kleding, die sommigen in Amsterdam droegen.

Hier rijden genoeg mensen rond met kinder aanhangsel en kinderzitjes e.d. Dynamo's zie je hier ook wel, maar meer mensen hebben de sterkere lichten, die hij beschrijft.
En hoe je kunt fietsen met een mobieltje, als je handremmen hebt, snap ik ook niet. Mij lukt dat echt niet!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

Hier in Columbus, OH fietst niemand van/naar het werk, winkels etc. Er zijn, behalve in parken ook geen voorzieningen voor fietsers. De meeste automobilisten bij wie ik wel eens in de auto zit vinden fietsers op de weg maar irritant.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik vind het wel grappig om te lezen hoe een Amerikaan het beleeft. Ik denk dat het vooral ook de hoeveelheid is die hem verbaast, fietsers zijn in Amsterdam wel errug vertegenwoordigd. Je ziet ze in alle soorten en maten, en het dient als een belangrijk vervoermiddel. In Amerika zie je die hoeveelheid niet, en al helemaal niet als vervoermiddel naar je werk. Het zal in Amerika best voorkomen, maar niet in zulke grote getallen.

Trouwens, volgens mij is deze site al eerder hier aan de orde geweest. Was het niet Elke die hem ons al onder de aandacht bracht? Ik heg gezocht, maar ik kan het onderwerp niet terugvinden.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Jasmino schreef: Trouwens, volgens mij is deze site al eerder hier aan de orde geweest. Was het niet Elke die hem ons al onder de aandacht bracht? Ik heg gezocht, maar ik kan het onderwerp niet terugvinden.
Sandy heeft deze site al eens onder de aandacht gebracht:

http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... ht=fietsen
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jasmino schreef: In Amerika zie je die hoeveelheid niet, en al helemaal niet als vervoermiddel naar je werk. Het zal in Amerika best voorkomen, maar niet in zulke grote getallen.
Sterker nog, volgens mij zie je die hoeveelheid ook nergens anders in de grote Europese steden, met de mogelijke uitzondering van Kopenhagen. Na een rondreis door Europa zullen die fietsers in Nederland ook extra opvallen.

Fietsen is in dit gebied gelukkig heel goed mogelijk en zeer populair (wel voornamelijk als recreatie, hoewel er hier in Vienna heel wat mensen fietsend boodschappen e.d. doen). Ik ben lid van de emaillijst van de Washington Bicyclist Association, een heel actieve club, en ik sta regelmatig versteld, wat een afstanden de fietsers hier afleggen! Meer dan dertig kilometer naar het werk is niets ongewoons :shock: . Dan hebben ze natuurlijk wel racefietsen, maar toch.

Toen wij hier vierentwintig jaar geleden kwamen wonen hadden de meeste grotere wegen niet eens een voetgangerslicht. Je stak met gevaar voor eigen leven over! Nu is dat overal wel het geval en er worden steeds meer fietspaden aangelegd. Zoals in Nederland zal het nooit worden, maar ik vind het een goede zaak.

Deze site vond ik wel leuk, de meest fiets vriendelijke steden, daar staan toch wel een stel Amerikaanse steden tussen, al is Amsterdam natuurlijk nummer 1.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

Petra/VS schreef: en ik sta regelmatig versteld, wat een afstanden de fietsers hier afleggen! Meer dan dertig kilometer naar het werk is niets ongewoons :shock: . Dan hebben ze natuurlijk wel racefietsen, maar toch
Onze dochter fietst elke dag 26 km (heen en terug) naar school, gewoon op haar Batavus :lol:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, die zullen er heus ook zijn en in Nederland is fietsen toch makkelijker, overal zijn paden en allerbelangrijkst, het verkeer is aan fietsers gewend (hoewel dat hier ook wel beter wordt). Maar deze mensen leggen echt enorme afstanden af, 35 tot 50km is niet ongewoon en dat iedere dag. Maar ja, het zal ze in sommige gevallen minder tijd nemen, dan stilstaan in de files. Wat een goede conditie zullen die mensen hebben.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Wij hebben een hele echte fietsenstalling bij het gebouw waar ons kantoor is, en daar staan elke dag heel wat fietsen in.
Gymboree*Mommy
Amerikafan

Bericht door Gymboree*Mommy »

Heel interessant! Mijn ouders (en hun zijn echt duits) kijken ook altijd uit, als ze zien, hoeveel hier gefietst woord en nogal zonder helm. Het is niet moelig, om duitse kinderen te herkennen, omdat hun altijd een helm dragen, terwijl de nederlandse kinderen dit meestal niet doen.

Ik zelfst heb in Duitsland ook nooit veel gefietst (teveel heuvels, geen fietspaden en grotere afstanden, dus ik snap best, dat het altijd erop aankommt, waar je woont), maar sindsdien ik hier woon, ben ik eigentlijk altijd met mijn fiets op pad - geen gezeur met parkieren, t' is gezond en bespaart nogal brandstof... :lol:

Mijn ouders hebben ook een heel andere instelling tegenover fietsen - vor hun is het maar een soort recreatie-toestel, voor mij mijn dagelijkse trouwe begeleider. Ze snappen ook niet, dat je hier wel zonder auto kan overleven, maar niet zonder fiets. Als ik helemaal in paniek raak, omdat aan mijn fiets iets stuk is, schudden hun maar hun hoofd - "So what?"

Zo wilden hun mij ook vertellen, dat je in de winter geen nieuwe fiets koopt, maar wacht tot het voorjaar - ik heb hun helemaal verbijstert aangekeken en gezeggt: "Wat???!!! Bedoelen jullie dat nu echt serieus of zo???"

Maar, tijdens het fietsen bellen, dat durft ik nog net ff niet, maar afgezien daarvan, ben ik inmiddels helemaal gewent aan "dutch freestyle"... :wink:
Sonja
German born, living in Holland and american shopping-habit - that's me!
Afbeelding
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

Onze plaats heeft een fietspad... jaja! :dance: Iedere Nederlander die hier is geweest valt bijna van schrik om als ze dat zien. :mrgreen:

Wij waren onlangs in Cleveland en zagen de Bike on Transit bussen voor het eerst. Alle stadsbussen zijn uitgerust met een uitklapbaar fietsenrek aan de voorkant, geschikt voor twee fietsen. Gratis. Daar kan fietsland Nederland nog wat van leren!

Hier is de brochure: http://www.gcrta.org/pdf/BikeBusTrain.pdf

en een fotootje: Afbeelding

Je ziet het op de foto niet zo goed, maar de buschauffeur zit wel zo hoog dat hij (m/f) good over de fietsen kan heenkijken.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik buig wel een beetje "off-topic", maar ik ben net begonnen aan een cursus "spinning" bij de fitness club. Aangezien het zogenaamd winter wordt nu (al zou je het vandaag niet zeggen, het was verdorie 22 graden, maar dat terzijde) en ik toch wel in goede fietsconditie will blijven, ga ik dus 5 dagen per week een uur (of anderhalf uur) hard fietsen op een fiets die geen centimeter vooruit komt. :wink:

Nu vraag ik me af of dat in Holland ook veel gedaan wordt, of zegt men "als ik ga fietsen, ga ik op een echte fiets". Ik ben al zo lang weg uit Holland dat ik geen idee heb wat daar populair is wat betreft fitness & training. :dunno:
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

Dutchess schreef: Nu vraag ik me af of dat in Holland ook veel gedaan wordt, of zegt men "als ik ga fietsen, ga ik op een echte fiets". Ik ben al zo lang weg uit Holland dat ik geen idee heb wat daar populair is wat betreft fitness & training. :dunno:
Spinning is hier momenteel een ware rage.
Groetjes Bianca

doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

grappige page. ik heb die Brian ook nog eens gemaild en verteld dat hij in de winter foto's had kunnen maken van mij met mijn kerstboom op de fiets.

maar idd het fietsen is hier zo anders, zelfs in plaatsen waar er veel aangedaan wordt zoals hier in Seattle. wij hebben ook die fietsenhouders aan de bussen, en ontzettend veel bike trails. werkgevers geven vaan incentives aan werknemers om de fiets te nemen, en er wordt veel voor plezier gefietst. maar nergens zoals in NL.

Ik zat zelfs ook vaak aan mijn mobieltje en heb zelfs getekst tijdens het fietsen, maar dat was dan wel bij een stoplicht.

Ik heb nu hier een Gazelle, maar het heeft me een hele zomer gekost om hem rijklaar te maken want een onderdeel moest helemaal uit NL komen en ik gan nu echt niet fietsen, te nat, te koud, te vroeg donker. Ik heb ook nog steeds geen helm, op een echte NL fiets ziet dat er dom uit. Maar ik ben niet van plan mijn hersens te laten pletten dus ik ga er wel een kopen.
SEEING IS BELIEVING
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Wat een grappige observatie. Wat voor ons een dagelijks straatbeeld is, is voor Amerikanen heel bijzonder.
Hij vindt de Nederlanders blijkbaar nogal overdressed. Beschijft een simpele katoenen zomerrok als dress skirt en een bloot roze zomertopje als een evening dress. Duidelijk een man die geen verstand van kleding heeft :D
anpetu_waste
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door anpetu_waste »

hahahaha, ja, dat viel me ook al op, dat hij de kleding omschrijft als 'netjes', waar ik vond dat het 'gewone' zomerkleding was.
Maar goed, als je natuurlijk gewend bent dat de fiets '' alleen maar'' gebruikt wordt bij wijze van recreatie middel, en niet als transport middel....dan kan ik me voorstellen dat dit echt een cultuurschok moet zijn.
Ook leuk om al de reacties te lezen, kortom...een leuke pagina!
Sonnie1983
Amerikafan

Bericht door Sonnie1983 »

Geweldig!
Ga het nog een keer helemaal lezen.
Toch leuk om te zien wat hier normaal is door een amerikaan als zoiets raars word gezien!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jerbia schreef:
Jasmino schreef: Trouwens, volgens mij is deze site al eerder hier aan de orde geweest. Was het niet Elke die hem ons al onder de aandacht bracht? Ik heg gezocht, maar ik kan het onderwerp niet terugvinden.
Sandy heeft deze site al eens onder de aandacht gebracht:

http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... ht=fietsen
Ik dacht gisteren ook al 'hé, dit doet een belletje rinkelen', maar ik vond het niet zo dadelijk terug.
Maar inderdaad, Sandy heeft toen iets soortgelijks gepost.
Grappig.
(en ja, ik ben ook altijd onder de indruk van fietsers in jullie grote steden, of van de fietspaden -nou ja: fietslanen- die jullie haast overal hebben)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer