Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Lastige vraag - Trouwen met een Amerikaan in NL of de VS?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Briggsy74
Amerika-newbie

Lastige vraag - Trouwen met een Amerikaan in NL of de VS?

Bericht door Briggsy74 »

Ik heb een nogal lastige vraag, ik hoop dat iemand me ietwat verder kan helpen of goede raad kan geven. Ik ken mijn Amerikaanse vriend al bijna 2 en een half jaar. Hij komt eind December hier naartoe voor een paar weken en we willen trouwen. Maar ik weet niet wat de best way forward is, in de US of hier in NL? Ik heb nogal een vervelende ervaring in the US gehad. Eind Augustus 2004 ben ik naar New York gegaan en was mijn waiver kwijt geraakt, dus werd mij verteld dat ik een replacement waiver aan moest vragen, dat had ik gedaan en ik kon het land niet verlaten tot die tijd. Heel erg frustrerend. In December 2004 had ik nog niks gehoord en heb ik een andere advokaat in de hand genomen. Ik kreeg uiteindelijk mijn replacement waiver en kon begin Augustus 2005 het land verlaten. Ik heb nog steeds het bewijs van de US State Department die het ge-issued hadden. Alleen nu schijnt dat ik de US niet meer in kan voor 3 jaar? Het is natuurlijk niet helemaal fair gelopen, komplete overmacht. However wat zijn de mogelijkheden? Is het het beste om hier in Nederland te trouwen, ik weet niet eens of dat makkelijk gaat omdat hij een Amerikaan is en hoelang dat duurt voordat je uberhaupt kunt trouwen. Ik denk dat ik dat gewoon bij het stadhuis kan aanvragen wat voor formulieren er allemaal voor nodig zijn en qua tijd? Eenmaal getrouwd kan ik dan een aanvraag doen voor een DCF is het geloof ik of trouw visum bij het US consulaat in Amsterdam? Wat zijn de consequences, omdat ik natuurlijk dat erg vervelende voorgeval heb gehad met het verlies van mijn waiver. Ik ben daar huiverig voor, het is erg vervelend dat ik hier ben en hij daar zit. Hij wil natuurlijk dat ik naar de US verhuis. Of is het het beste dat ik een gewoon visum aanvraag, en dan maar hopen dat ik een visum krijg, of een Fiance visum? If someone could advise me on the best way forward I would really appreciate it, want ik wil het gewoon in 1 keer goed aanpakken en niet keer op keer rejected worden door het US consulate.

Birgitta
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Over je waiver weet ik verder niks, maar mij lijkt dat als je dat allemaal via de officiele weg hebt opgelost, je daar geen problemen mee zou mogen hebben..vraag het eens na zou ik zeggen. De USCIS weet vast meer.

Wat betreft trouwen - je kan in Nederland trouwen, maar dan moet je aanstaande niet alleen zijn birth certificates en eventuele divorce certificates meenemen, maar deze moeten in de VS bij het issuing court house voorzien zijn van een apostille (een lullig stempeltje dat echtheid bewijst). In sommige staten kan dit wat tijd kosten, dus als hij dit wil, moet hij dit nu al aanvragen. Daarnaast moet je, als je in Nederland wilt trouwen, een M46 procedure doorlopen. Je moet dan in feitte goedkeuring vragen aan de Nederlandse IND om te trouwen (ook als je niet in NL wilt blijven). Ook dit kan 6 weken duren, dus begin op tijd. Je moet eigenlijk even langs burgerzaken gaan, want die kunnen je vast meer vertellen.
wij vonden zelf in Nederland trouwen veel te veel rompslomp (helemaal omdat we er niet wilden gaan wonen), en hebben dus niet voor die route gekozen.

Wat betreft DCF - dat kan alleen als je man een verblijfsvergunning heeft voor Nederland. Heeft hij dat niet, dan kan dat niet. Maar hier zijn al hele threads over geschreven, dus misschien moet je even zoeken, dan vind je vast meer dan genoeg informatie.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wij zijn juist in Nederland getrouwd, omdat dit voor ons stukken makkelijker was. Verschil in onze situatie is dat mijn (nu) echtgenote al enkele jaren in Nederland woonde. Omdat zij al haar verblijfsvergunning had, hadden we een deel van de benodigde papieren al, wat het voor ons eenvoudiger maakte.

Wat DixieChick zegt m.b.t. de apostille klopt wel - dit heb je echt nodig. Je hoeft wel niet noodzakelijkerwijs naar het court house: mijn vrouw is geboren in Fort Worth, maar we konden de apostille ook halen in Austin.

Wat je ook nodig zult hebben, is een verklaring van je vriend dat hij in de VS niet getrouwd is. Omdat de VS geen nationale burgerlijke stand kent zoals wij die kennen, heb je deze verklaring nodig: zij kunnen in de ene staat niet controleren of jij niet in een andere staat al getrouwd bent.

Deze verklaring is maar een formaliteit, maar kost je wel wat tijd en moeite. Eerst moet je ervoor naar het consulaat in Amsterdam - je legt hier de verklaring af dat je niet getrouwd bent. Je krijgt deze verklaring direct mee. Echter: met de verklaring alleen ben je er nog niet.

Je zult namelijk met deze verklaring nog naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag moeten, om deze officieel goed te laten keuren.

Daarna moet je met alle papieren een afspraak maken op het gemeentehuis om de procedure te starten om toestemming te vragen om te mogen trouwen.
Pas als de officiële goedkeuring is ontvangen, kun je een afspraak maken om te trouwen; zeker iets om rekening mee te houden bij het uitsturen van de uitnodigingen! :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Als ambtenaar burgerzaken kan ik bovenstaande antwoorden alleen maar beamen. :D Nog even op een rijtje wat je nodig hebt:

Voor jou:

-recent* afschrift geboorteakte (waarschijnlijk uit NL)
-recent *uittreksel GBA bestemd voor ondertrouw
-geldig paspoort
-bij een eventueel eerder huwelijk: bewijs van ontbinding (kan echtscheiding of overlijdensakte zijn)

Voor hem:

-recent* afschrift geboorteakte, voorzien van een Apostille
-recent* bewijs van nationaliteit (blijkt meestal al uit het paspoort)
-geldig paspoort
-recent bewijs van ongehuwd zijn ** (of te wel burgerlijke staat) of:
-bij een eventueel eerder huwelijk: bewijs van ontbinding (kan echtscheiding of overlijdensakte zijn -> indien een document vanuit het buitenland, correct gelegaliseerd en/of vertaald)

Verder kopieen van de paspoorten van eventuele getuigen (min 2, max 4). Je kunt ook getuiges van gemeentewege nemen, mocht je dat fijner vinden.

* recent betekend niet ouder dan 6 maanden, verklaring burgerlijke staat vaak maar 3 maanden
**Een verklaring van ongehuwd zijn (negative statement) kan worden verkregen bij de “Department of Vital Records”in de staat waarin u woonachtig bent. Deze statement dient daarna voorzien te worden van een Apostille.

Er bestaat geen centrale registratie voor de VS en de verklaring is uitsluitend geldig voor de staat waar het is afgegeven.

(link: http://www.cgny.org)

Wanneer iemand zich in Nederland bevindt en beschikt over een geldige verblijfstitel, kan hij/zij het Amerikaanse consulaat in Amsterdam verzoeken een consulaire verklaring op te stellen naar aanleiding van een eigen verklaring dat men ongehuwd is. Deze verklaring kan worden gelegaliseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wanneer men een dergelijke verklaring wil gaan gebruiken, dient men van tevoren bij de ontvangende Nederlandse instantie na te gaan of met deze verklaring kan worden volstaan

Eerst moet je al deze documenten inleveren bij de gemeente. Indien deze goed zijn bevonden (deze controle kan bij sommige gemeentes ook wel 2 maanden in beslag nemen), wordt er een zogenaamde M-46 aangevraagd. De IND zal beoordelen of dit geen schijnhuwelijk betreft. Deze porcedure duurt ook zeker 2 maanden. Vervolgens kan je in ondertrouw en 2 weken na de ondertrouw mag je in het huwelijk treden.
Uiteraard is e.e.a. ook afhankelijk van de agenda van de gemeente zelf. Je kunt alleen in ondertrouw in de gemeente waar je bent ingeschreven, trouwen mag overal in NL.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

Hou er ook rekening mee dat de M-46 goedkeuring slechts 6 maanden geldig is. Stel je krijgt op 1 december de M-46 goedkeuring, dan moet je voor 1 juni getrouwd zijn.

Bij ons duurde het destijds twee maanden voordat de M-46 goedkeuring binnen was.

Overigens kan je ook in ondertrouw gaan als je verloofde niet in Nederland is op dat moment. Ben alleen wel even kwijt wat daarvoor de specifieke eisen zijn, maar dan weet je in elk geval even dat die optie er ook is (niet iedereen kan minstens twee weken weg, en twee seperate reizen zijn soms ook niet haalbaar). Wij hebben het overigens niet op die manier gedaan, maar het destijds wel onderzocht.

Mijn man heeft destijds een verklaring van ongehuwd zijn geregeld via de county court, dus dat is ook nog weer een optie (want om nu vanuit de VS speciaal een trip naar het consulaat te maken is ook weer zoiets).
Overigens bepalen de meeste gemeenten gewoon zelf wat ze aan papierwerk uit de VS willen zien... ik kan me nog herinneren dat er vrijwel geen enkele situatie hetzelfde was voor Nederlanders die rond dezelfde tijd een M-46 opstartten met hun Amerikaaanse verloofde. :roll:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Lastige vraag - Trouwen met een Amerikaan in NL of de VS

Bericht door kastelke »

Briggsy74 schreef:Ik heb nogal een vervelende ervaring in the US gehad. Eind Augustus 2004 ben ik naar New York gegaan en was mijn waiver kwijt geraakt, dus werd mij verteld dat ik een replacement waiver aan moest vragen, dat had ik gedaan en ik kon het land niet verlaten tot die tijd. Heel erg frustrerend. In December 2004 had ik nog niks gehoord en heb ik een andere advokaat in de hand genomen. Ik kreeg uiteindelijk mijn replacement waiver en kon begin Augustus 2005 het land verlaten.
Ben ik nou de enige die hier vragen bij heeft?
Birgitta, je ging op een VWP naar Amerika (voor max. 90 dagen)? En uiteindelijk heb je ginder bijna 1 jaar gezeten vooraleer je het land terug mocht verlaten?! :shock:
Briggsy74 schreef: Alleen nu schijnt dat ik de US niet meer in kan voor 3 jaar?
Waar staat dat? Hoe ben je dat te weten gekomen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ik had ook vragen, maar het was inderdaad een beetje als terloopse zaak gemeld en de kern van dit draadje was dus idd in NL of in de VS trouwen.

ik vroeg me ook al af waarom ze het land niet uitkon. welke waiver is ze kwijtgeraakt? haar I-94 vorm? of was ze op een ander visum in het land? en van December 2004 naar Augustus 2005 is een hele lange tijd, zeker voor overmacht. Maar ik denk dat het meer een kwestie is van niet de juiste terminologie gebruiken.

In any case, met die 3 jaar ban zou ze dus pas eind volgend jaar uberhaupt naar de VS terugkunnen, dus trouwen zou ook pas daarna kunnen. Maar of haar ban idd gevolgen heeft voor de aanvraag, kan denk ik niemand hier zeggen. Ik zou met deze voorgeschiedenis zeker alles in NL in orde maken en zo weinig mogelijk in de VS zelf. Dus hier trouwen, hier visum aanvragen, etc.
SEEING IS BELIEVING
MarkD
Amerika-ontdekker

moeilijk

Bericht door MarkD »

Normaal gesproken zou ik zeggen dat het veel simpeler is om in de VS te trouwen als je daar wil gaan wonen. Ik heb het heel simpel gedaan. Ik heb een retourt ticker naar de VS gekocht. Ben vervolgens als toerist naar de VS gegaan. Ben een week later getrouwt en heb vervolgens een "change of status" ingediend bij de immigratie dienst. Na een aantal maanden (of jaren, afhankelijk van de lengte van de wachtlijst van de staat waar je woont) krijg je een greencard. In de tussentijd krijg je een tijdelijke verblijfsvergunning. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je officieel geen verblijfsvergunning in de VS kan aanvragen als je op een I-94 bent binnengekomen maar ik heb daar geen problemen mee gehad. Mijn "change of status" (I-485 formulier) werd gewoon zonder problemen behandelt. Ging erg gemakkelijk.
Om in de VS te trouwen hoefde we alleen maar een Marriage License te kopen. De enige legitimatie die ik daar voor nodig had was mijn Nederlands rijbewijs!

In jou geval is het wellicht anders gesteld. Als je de VS niet in kan dan kan je daar dus ook niet trouwen.
Laatst gewijzigd door MarkD op 14 nov 2007, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
BuckeyeRed
Amerikakenner

kastelke schreef:Ben ik nou de enige die hier vragen bij heeft?
Nee, maar ik heb er zo mijn eigen mening over en die doet voor het draadje verder niet terzake (tenminste ik heb besloten alleen de vraag te beantwoorden. Uiteraard doet het wel terzake, want verhuizen naar de VS na het trouwen kan nog veel voeten in aarde hebben).
Waar staat dat? Hoe ben je dat te weten gekomen?
Als je tussen de 180 dagen en een jaar overstay hebt op het visa waiver program krijg je een ban van drie jaar. Langer dan een jaar is een ban van tien jaar. En dat staat in de INA:
http://www.uscis.gov/propub/ProPubVAP.j ... c37bc47260
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

BuckeyeRed schreef:Als je tussen de 180 dagen en een jaar overstay hebt op het visa waiver program krijg je een ban van drie jaar.
Maar als jij per ongeluk bijvoorbeeld dat groene kaartje van je VWP kwijt doet, en je kan binnen de termijn van 90 dagen dat melden + met je vliegtuigticket aantonen dat jij wel degelijk het land wenst(te) te verlaten, dan kunnen zij je toch geen ban geven van drie jaar? (maar ik snap nog steeds niet wat topicstarter uitgespookt heeft opdat men er een gans jaar over doet om een papierke aan te maken...

Dus: ik geef hier in dit draadje geen enkel advies, want hier is iets veel te onduidelijk op dit moment. En dat zou heel zeker gevolgen kunnen hebben voor de goedkeuring van haar huwelijk door Amerika.
Dus, Briggsy, graag wat meer uitleg aub?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: moeilijk

Bericht door Dento »

MarkD schreef:Normaal gesproken zou ik zeggen dat het veel simpeler is om in de VS te trouwen als je daar wil gaan wonen. Ik heb het heel simpel gedaan. Ik heb een retourt ticker naar de VS gekocht. Ben vervolgens als toerist naar de VS gegaan. Ben een week later getrouwt en heb vervolgens een "change of status" ingediend bij de immigratie dienst. Na een aantal maanden (of jaren, afhankelijk van de lengte van de wachtlijst van de staat waar je woont) krijg je een greencard. In de tussentijd krijg je een tijdelijke verblijfsvergunning. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je officieel geen verblijfsvergunning in de VS kan aanvragen als je op een I-94 bent binnengekomen maar ik heb daar geen problemen mee gehad. Mijn "change of status" (I-485 formulier) werd gewoon zonder problemen behandelt. Ging erg gemakkelijk.
Om in de VS te trouwen hoefde we alleen maar een Marriage License te kopen. De enige legitimatie die ik daar voor nodig had was mijn Nederlands rijbewijs!

In jou geval is het wellicht anders gesteld. Als je de VS niet in kan dan kan je daar dus ook niet trouwen.
Heb je ook geen problemen gehad met erkenning van je Amerikaanse huwelijk in Nederland?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

BuckeyeRed schreef:Uiteraard doet het wel terzake, want verhuizen naar de VS na het trouwen kan nog veel voeten in aarde hebben
My thoughts exactly...

Onze website | Mijn blog
MarkD
Amerika-ontdekker

Erkenning van Amerikaans huwelijk in Nederland

Bericht door MarkD »

Heb je ook geen problemen gehad met erkenning van je Amerikaanse huwelijk in Nederland?
Nee, dat was geen enkel probleem. We hebben in de VS een apostille (officieel internationaal stempeltje) aangevraagd voor onze huwelijks acte uit Arizona. Dat moet je doen in de staat waar je getrouwd bent. In Nederland hebben we ons bij de gemeente ingeschreven en heeft de gemeente ons geregistreerd als zijnde getrouwd op basis van de Amerikaanse huwelijks acte.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Erkenning van Amerikaans huwelijk in Nederland

Bericht door Dento »

MarkD schreef:
Nee, dat was geen enkel probleem. We hebben in de VS een apostille (officieel internationaal stempeltje) aangevraagd voor onze huwelijks acte uit Arizona. Dat moet je doen in de staat waar je getrouwd bent. In Nederland hebben we ons bij de gemeente ingeschreven en heeft de gemeente ons geregistreerd als zijnde getrouwd op basis van de Amerikaanse huwelijks acte.
Mooi! :wink: Ik heb nl. al eens andere verhalen gehoord, maar die mensen hadden dan ook verzuimd om de apostille te halen...

Onze website | Mijn blog
DixieChick
Amerika-expert

Het grappige is dat toen ik ons huwelijk in Nederland liet registreren, we alsnog de M-46 procedure (of zoiets) door moesten. Ik moest allerlei formulieren invullen, en een paar weken later werd ik gebeld door iemand van de IND die kwam checken of ons huwelijk wel echt was. Echt heel bizar. Wel een interessant politiek gesprek gehad over de immigratiewetgeving van Nederland met die man, dat dan weer wel... :)
Southern Tales
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

DixieChick schreef:Het grappige is dat toen ik ons huwelijk in Nederland liet registreren, we alsnog de M-46 procedure (of zoiets) door moesten. Ik moest allerlei formulieren invullen, en een paar weken later werd ik gebeld door iemand van de IND die kwam checken of ons huwelijk wel echt was. Echt heel bizar. Wel een interessant politiek gesprek gehad over de immigratiewetgeving van Nederland met die man, dat dan weer wel... :)
Dat is logisch want ook bij een huwelijk wat in het buitenland is gesloten moet worden nagegaan of er geen sprake is van een schijnhuwelijk. Immers door registratie van jouw huwelijk hier in de GBA kan je je man/vrouw weer nr NL toehalen op grond van gezinshereniging.

Moet hierbij overigens wel opmerken dat de IND bar weinig onderzoekt en soms toch een goedkeuring afgeeft tegen alle verwachtingen in. Gelukkig heeft de gemeente het laatste woord en zitten er goede bij die het dan toch weigeren in te schrijven.
DixieChick
Amerika-expert

Nou ja, de reden waarom het voor mij bizar over kwam was dat we niet in Nederland woonden, en ook niet de intentie hadden om ons daar te vestigen. Mijn baan is afhankelijk van research grants, en dan hebje dus geen vast contract, dus ik had mijn man niet eens naar Nederland kunnen halen als ik dat wilde..daarom was het een beetje vreemd.
Maar de man was verder erg aardig hoor..ik had alleen geen idee dat er nog zo'n bureaucratie bij kwam kijken.
Southern Tales
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

DixieChick schreef:Nou ja, de reden waarom het voor mij bizar over kwam was dat we niet in Nederland woonden, en ook niet de intentie hadden om ons daar te vestigen. Mijn baan is afhankelijk van research grants, en dan hebje dus geen vast contract, dus ik had mijn man niet eens naar Nederland kunnen halen als ik dat wilde..daarom was het een beetje vreemd.
Maar de man was verder erg aardig hoor..ik had alleen geen idee dat er nog zo'n bureaucratie bij kwam kijken.
Weet niet hoelang dat geleden is, maar tegenwoordig hoef je dan ook geen M-46 af te leggen in die situatie. Das alleen als je dus beide niet in NL woont (dus ingeschreven staat in de GBA).
Dus ik neem mijn woorden terug, want dat is idd raar! :?
BuckeyeRed
Amerikakenner

kastelke schreef:Maar als jij per ongeluk bijvoorbeeld dat groene kaartje van je VWP kwijt doet, en je kan binnen de termijn van 90 dagen dat melden + met je vliegtuigticket aantonen dat jij wel degelijk het land wenst(te) te verlaten, dan kunnen zij je toch geen ban geven van drie jaar?
Jawel. Je mag niet langer dan 90 dagen blijven. Dat is een voorwaarde van het visa waiver program. Blijf je wel langer dan zijn er consequenties. Tot 180 dagen krijg je geen re-entry bar, tussen 180 dagen en 1 jaar krijg je een re-entry bar van drie jaar en langer dan een jaar betekent een re-entry bar van tien jaar.
(maar ik snap nog steeds niet wat topicstarter uitgespookt heeft opdat men er een gans jaar over doet om een papierke aan te maken...
Nee, ik ook niet, en ik heb zo'n vaag vermoeden dat we dat ook niet te weten zullen komen.
Dus: ik geef hier in dit draadje geen enkel advies, want hier is iets veel te onduidelijk op dit moment. En dat zou heel zeker gevolgen kunnen hebben voor de goedkeuring van haar huwelijk door Amerika.
Het gaat er niet om of haar huwelijk wordt 'goedgekeurd' door de VS. Trouwen is voor haar het probleem niet. Het vervolgens verhuizen naar de VS wordt een probleem. Tenminste, als ze wil verhuizen voordat haar re-entry bar verloopt. Na die drie jaar is er geen probleem.
Wil ze sneller verhuizen, zal de USC een 601-waiver moeten indienen, waarbij de USC moet aantonen dat er voor hem 'hardship' is omdat zijn vrouw/verloofde niet (binnen de drie jaar) naar de VS kan verhuizen. In die waiver verzoekt de USC dan om de re-entry bar op te heffen. Zie:
http://tinyurl.com/2bexo7 (uscis.gov). 'Hardship' voor de immigrant telt niet mee.

Overigens moet ze ook nog bewijs hebben van de re-entry bar, en niet uitgezet zijn of vrijwillig vertrokken nadat ze voor een immigratirechter is verschenen want dan is er een andere waiver nodig... er zijn zoveel (on-)mogelijkheden.... en te weinig informatie. Een gesprekje met een immigrations attorney (in de VS) is wel aan te raden.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Overigens als ze in Augustus 2005 het land verlaten heeft duurt het nog slechts 10 maanden (maximaal) tot de ban afgelopen is... Waivers worden zo snel niet goedgekeurd... kortom het lijkt me dat Brigitta zich sowieso niet veel zorgen hoeft te maken als ze nog een klein beetje geduldig is en de zaken goed indeelt qua tijdsbestek.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer