Als Nova zichzelf een serieus programma wil noemen, zou het beide kanten van het verhaal hebben moeten belichten en tenminste een Amerikaanse immigratiebeambte o.i.d. aan de tand hebben gevoeld. Weinig genuanceerd. Die jongen ziet er trouwens best Mexicaans uit en dit gebeurde in Texas, dus het zou me niets verbazen, als ze hem daardoor als illegaal zagen.Coyote schreef:Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Zeker nu ze in een serieus programma als Nova geweest zijn. <knip>Amerika wordt weer in een kwaad daglicht gezet terwijl het jonge stel er misschien zelf wel (voor een groot deel) voor verantwoordelijk is.
Roland
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Visum 10 dagen verlopen: 2 maanden in jail...
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- mirdj
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik denk alleen niet dat wij er ooit achter zullen komen wat er nu echt precies is gebeurd.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Zoals Nijt al in een nieuw topic poste.
AMSTERDAM - Mirjam van Heugten en Wesley De Herdt zaten wekenlang onder mensonterende omstandigheden vast in een Amerikaanse cel nadat hun toeristenvisum was verlopen.
Nu klagen ze de Verenigde Staten aan wegens het schenden van hun burgerrechten. Maar voordat ze dat kunnen doen, moeten ze tegen de Staat der Nederlanden procederen. Voor 12 december dienen ze een aanklacht in wegens nalatigheid.
Mirjam (35) en Wesley (29) uit Amsterdam namen op 2 september 2006 het vliegtuig naar Amerika. Ze hadden hun baan en woning opgezegd om – met alleen een rugzak - voor onbepaalde tijd op reis te gaan.
Omdat Wesley ziek was geweest en ze vast hadden gezeten in een sneeuwstorm, was hun toeristenvisum verlopen. Mirjam: ,,We zagen niet echt een vet probleem. We waren onderweg naar Mexico en het ging om tien dagen.’’ Een Texaanse sheriff hield hen aan omdat ze aan het liften waren. Mirjam: ,,De sheriff was heel aardig. Hij vroeg waar we heen moesten en wilde ons wel afzetten. Net op het moment dat we onze backpacks achter in zijn wagen gooiden, kwam een man van de border control aangescheurd. Dat was andere koek.’’ De backpackers wisten toen nog niet in welke nachtmerrie ze waren beland. Na een dag in een immigratiekamp, werden ze meegenomen naar een zwaarbeveiligde gevangenis midden in de woestijn. Mirjam: ,,Ik vroeg hoe lang het ging duren. Vier maanden, zeiden ze. Daar schrokken we van. Vlak voordat we werden gescheiden, zei Wesley, maak je geen zorgen ik regel een advocaat.’’ Maar Wesley belandde halfnaakt in een isolatiecel van twee bij drie, nadat hij een vraag van een psychologisch onderzoek verkeerd had beantwoord. Na een paar dagen kreeg hij een T-shirt en na een week een boek. Hij mocht af en toe geboeid douchen. Overdag probeerde hij te slapen, want de bewaarders brachten de nachten scheldend door. Wesley zat vier weken in die isolatiecel, omdat ze hem waren vergeten. ,,Het regime is er op gericht om iedereen kapot te maken,’’ zegt hij.
De twee kregen geen advocaat toegewezen. Niemand wees hen op hun rechten. Ze mochten niet eens een telefoontje plegen. Ze kregen alleen een gevangenispak, een stukje wc-papier en een tandenborstel. Mirjam deelde een cel met meer dan tachtig vrouwen. ,,De wc’s en douches waren open en overal hingen camera’s,’’ vertelt ze. Luchten mocht niet. De eerste dagen bracht Mirjam huilend door. Later verlangde ze naar een isolatiecel, omdat het zo druk was.
Na zes weken kwam Wesley vrij. ,,Een wonder,’’ zegt hij. Via vrienden in Amerika wist hij Mirjam ook naar Nederland te krijgen. Ze gaan voorlopig niet meer naar Amerika. Wesley: ,,De natuur is prachtig, maar de Amerikaanse maatschappij is om te kotsen. Overal die Amerikaanse vlag, het lijkt nazi-Duitsland wel.’’
http://www.ad.nl/binnenland/article1809818.ece
AMSTERDAM - Mirjam van Heugten en Wesley De Herdt zaten wekenlang onder mensonterende omstandigheden vast in een Amerikaanse cel nadat hun toeristenvisum was verlopen.
Nu klagen ze de Verenigde Staten aan wegens het schenden van hun burgerrechten. Maar voordat ze dat kunnen doen, moeten ze tegen de Staat der Nederlanden procederen. Voor 12 december dienen ze een aanklacht in wegens nalatigheid.
Mirjam (35) en Wesley (29) uit Amsterdam namen op 2 september 2006 het vliegtuig naar Amerika. Ze hadden hun baan en woning opgezegd om – met alleen een rugzak - voor onbepaalde tijd op reis te gaan.
Omdat Wesley ziek was geweest en ze vast hadden gezeten in een sneeuwstorm, was hun toeristenvisum verlopen. Mirjam: ,,We zagen niet echt een vet probleem. We waren onderweg naar Mexico en het ging om tien dagen.’’ Een Texaanse sheriff hield hen aan omdat ze aan het liften waren. Mirjam: ,,De sheriff was heel aardig. Hij vroeg waar we heen moesten en wilde ons wel afzetten. Net op het moment dat we onze backpacks achter in zijn wagen gooiden, kwam een man van de border control aangescheurd. Dat was andere koek.’’ De backpackers wisten toen nog niet in welke nachtmerrie ze waren beland. Na een dag in een immigratiekamp, werden ze meegenomen naar een zwaarbeveiligde gevangenis midden in de woestijn. Mirjam: ,,Ik vroeg hoe lang het ging duren. Vier maanden, zeiden ze. Daar schrokken we van. Vlak voordat we werden gescheiden, zei Wesley, maak je geen zorgen ik regel een advocaat.’’ Maar Wesley belandde halfnaakt in een isolatiecel van twee bij drie, nadat hij een vraag van een psychologisch onderzoek verkeerd had beantwoord. Na een paar dagen kreeg hij een T-shirt en na een week een boek. Hij mocht af en toe geboeid douchen. Overdag probeerde hij te slapen, want de bewaarders brachten de nachten scheldend door. Wesley zat vier weken in die isolatiecel, omdat ze hem waren vergeten. ,,Het regime is er op gericht om iedereen kapot te maken,’’ zegt hij.
De twee kregen geen advocaat toegewezen. Niemand wees hen op hun rechten. Ze mochten niet eens een telefoontje plegen. Ze kregen alleen een gevangenispak, een stukje wc-papier en een tandenborstel. Mirjam deelde een cel met meer dan tachtig vrouwen. ,,De wc’s en douches waren open en overal hingen camera’s,’’ vertelt ze. Luchten mocht niet. De eerste dagen bracht Mirjam huilend door. Later verlangde ze naar een isolatiecel, omdat het zo druk was.
Na zes weken kwam Wesley vrij. ,,Een wonder,’’ zegt hij. Via vrienden in Amerika wist hij Mirjam ook naar Nederland te krijgen. Ze gaan voorlopig niet meer naar Amerika. Wesley: ,,De natuur is prachtig, maar de Amerikaanse maatschappij is om te kotsen. Overal die Amerikaanse vlag, het lijkt nazi-Duitsland wel.’’
http://www.ad.nl/binnenland/article1809818.ece
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Snap eigenlijk niet goed waarom de AD dit nu alsnog post? Nova was van eind februari..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerika-expert
zoals velen van jullie hebben gezegd: ik vind het een vreemd verhaal. Ik heb nova niet gezien maar ga er naar kijken als het nog steeds beschikbaar is online. Ik heb jullie posts doorgelezen en vind het raar dat ze het verhaal van één kant vertellen maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze geen medewerking van US kant kregen - nogmaals, ik heb show niet gezien.
Wel weet ik dat iemand die ik ken ook te lang hier was gebleven en toen ze wegging in september 2005 een stempeltje kreeg dat ze komende paar jaar een visa aan moet vragen en dus niet meer gebruik van VWP mag maken.
Wel weet ik dat iemand die ik ken ook te lang hier was gebleven en toen ze wegging in september 2005 een stempeltje kreeg dat ze komende paar jaar een visa aan moet vragen en dus niet meer gebruik van VWP mag maken.
-
- Amerika-expert
omdat ze nu de claim gaan indienen. zie onderNjit schreef:Snap eigenlijk niet goed waarom de AD dit nu alsnog post? Nova was van eind februari..
SEEING IS BELIEVING
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
De link werkt nog steeds. Ik heb het programma daarstraks bekeken; een uiterst merkwaardig verhaal. Aan de ene kant kan je bijna niet geloven dat dit in scene is gezet; aan de andere kant kan je niet geloven dat zoiets in Amerika mogelijk is. De waarheid ...; we wachten af of ide mogelijk door de rechtzaak naar boven komt.dutchie_in_boston schreef:Ik heb nova niet gezien maar ga er naar kijken als het nog steeds beschikbaar is online.
Jan Gijs
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik vind het , net als veel andere, een rg ongelooflijk verhaal en heb een beetje het vermoedden dat het wel gebeurd is, maar erg aangedikt wordt.
IK kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat men op een dergelijke manier behandeld werd.
peet
IK kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat men op een dergelijke manier behandeld werd.
peet
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Every day is a gift, not a given right
Every day is a gift, not a given right
-
- Amerika-expert
dit verhaal rammelt aan alle kanten. ik zou inderdaad wat harde feiten willen zien en dus niet slechts hun kant van het verhaal.
ik zou het geloofd hebben als ze nederlanders waren geweest van marokkaanse or afghaanse afkomst en dus in een of ander terroristenprofiel zouden vallen, want het enige wat daarvoor nodig is, is een midden oosten uiterlijk.
een aantal dingen zijn duidelijk: ze hebben een wet overtreden. zij, en zelfs de nederlandse media, mogen dat als een onbenullig iets zien, maar immigratie wetten zijn er niet voor niets en als je gepakt wordt moet je niet zeuren. ik vind dat ook altijd zo'n zielig gedoe met van die mensen die met drugs gepakt worden in het buitenland en dan opeens in een Thaise of Peruviaanse gevangenis zitten en dan naar NL uitgeleverd willen worden. Don't do the crime if you can't do the time. Ik doe geen illegale dingen want ik ben bang voor jail.
ik zou het geloofd hebben als ze nederlanders waren geweest van marokkaanse or afghaanse afkomst en dus in een of ander terroristenprofiel zouden vallen, want het enige wat daarvoor nodig is, is een midden oosten uiterlijk.
een aantal dingen zijn duidelijk: ze hebben een wet overtreden. zij, en zelfs de nederlandse media, mogen dat als een onbenullig iets zien, maar immigratie wetten zijn er niet voor niets en als je gepakt wordt moet je niet zeuren. ik vind dat ook altijd zo'n zielig gedoe met van die mensen die met drugs gepakt worden in het buitenland en dan opeens in een Thaise of Peruviaanse gevangenis zitten en dan naar NL uitgeleverd willen worden. Don't do the crime if you can't do the time. Ik doe geen illegale dingen want ik ben bang voor jail.
SEEING IS BELIEVING
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Zou het niet iets te maken kunnen hebben dat ze niet over voldoende geld beschikten en aan het liften waren (landloperij)?
Of dat ze toen ook al hun probleem bagataliseerden?
Ze hadden natuurlijk ook een heel raar verhaal, zaten op het vliegveld van Denver en worden gepakt aan de Mexicaanse grens.
Wat hebben ze in die tussentijd gedaan?
Blijf het heel vreemd vinden.
Of dat ze toen ook al hun probleem bagataliseerden?
Ze hadden natuurlijk ook een heel raar verhaal, zaten op het vliegveld van Denver en worden gepakt aan de Mexicaanse grens.
Wat hebben ze in die tussentijd gedaan?
Blijf het heel vreemd vinden.
Mijn gedachten precies.Als Nova zichzelf een serieus programma wil noemen, zou het beide kanten van het verhaal hebben moeten belichten en tenminste een Amerikaanse immigratiebeambte o.i.d. aan de tand hebben gevoeld.
Jammer met zo'n verhaal dat maar 1 kant belicht wordt. Er moet een goede journalist achteraan om te achterhalen wat er precies gebeurd is, en het is een goede gelegenheid om een rapportage te maken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 19
- Contacteer:
De Scholen voor Journalistiek raad ik aan dit artikel op te nemen onder de noemer: zo moet het dus niet. Een verhaal zonder wederhoor, klakkeloos opgetikt alsof het allemaal waar is wat er wordt gezegd. Gewoon oliedom om in Amerika je visum te laten verlopen. En de vergelijking met nazi-Duitsland is ondoordacht en schofterig.
Our most basic common link is that we all inhabit this small planet. We all breathe the same air, we all cherish our children's futures and we are all mortal - John F. Kennedy, 10 juni 1963.
-
- Amerika-expert
ik heb hier zelf een paar keer bij de douane/immigration gezien hoe sommige hollanders hondsbrutaal tegen mensen in uniform kunnen zijn, zich een rare houding aanmeten, en zelfs bedreigingen maken - iets wat je in US dus absoluut niet moet doen want they throw the book at you om je een les te leren - zou er zoiets bij kunnen zitten?
-
- Amerika-expert
Het verhaal stinkt aan alle kanten, een wereldreis die begint in Colorado om via vrienden in Texas naar Mexico te gaan waarbij je toeristenvisum 10 dagen verloopt, mijn God, hoe lang duurt het om van Colorado naar Texas te gaan. En dan zitten ze in de politieauto van die vriendelijke agent en plotseling komt daar de douane uit het niets en gooit ze in het gevang? Ik vind de TV hier in Amerika nogal goedkoop overkomen maar blijkbaar is het in Nederland niet veel beter.
Persoonlijk heb ik nogal wat ervaringen met de Amerikaanse immigratie en was op een bepaald moment zelfs bestempeld als ongewenste vreemdeling toen ik mijn interview had gemist omdat mijn adreswijziging nooit correct was verwerkt waardoor ik de uitnodiging had gemist (1 jaar) en in plaats van een arrestatie ter plekke werd mij excuses aangeboden door de immigratieambtenaar en werd er gewoon een nieuwe afspraak gepland.
Amerikanen zijn zeer begripvol en in het geval van een vertraging door extreem weer zou dit altijd als excuus worden aanvaard (in dezelde periode verhuisde ik van New Jersey naar Colorado en zat vast in Nebraska voor een aantal dagen en natuurlijk hoefde ik geen extra huur te betalen voor mijn vrachtwagen vanwege de extreme omstandigheden).
Er is echter wel een erg efficiente manier om hier in Amerika in de problemen te geraken en als ik het (mentaal instabiele) gezicht van de vrouw zie bekruipt me het gevoel dat de typisch Nederlandse vrijheid van meningsuiting wel eens debet kon zijn aan de (fictieve) problemen van het setje dat een wereldreis begon zonder geld. In Nederland is het haast standaard om geen respect te tonen voor gerechtdieners en een soortgelijk gedrag hier in Amerika leidt haast zonder uitzondering tot een extreme behandeling in het juridische systeem.
En waarom moeten die oer Hollandse burgers nou al die Engelse termen gebruiken in dat interview, ik ben de laatste 7 jaar niet meer in Nederland geweest maar ik ben ervan overtuigd dat niet iedereen zo "wannabee" Amerikaans-Nederlands spreekt.
Hoe dan ook, nu zal ik moeten leven met het feit dat dat setje de komende 10 jaar geen poot aan deze kant van de plas kan zetten, boy, hoe kom ik die tijd door.....
Persoonlijk heb ik nogal wat ervaringen met de Amerikaanse immigratie en was op een bepaald moment zelfs bestempeld als ongewenste vreemdeling toen ik mijn interview had gemist omdat mijn adreswijziging nooit correct was verwerkt waardoor ik de uitnodiging had gemist (1 jaar) en in plaats van een arrestatie ter plekke werd mij excuses aangeboden door de immigratieambtenaar en werd er gewoon een nieuwe afspraak gepland.
Amerikanen zijn zeer begripvol en in het geval van een vertraging door extreem weer zou dit altijd als excuus worden aanvaard (in dezelde periode verhuisde ik van New Jersey naar Colorado en zat vast in Nebraska voor een aantal dagen en natuurlijk hoefde ik geen extra huur te betalen voor mijn vrachtwagen vanwege de extreme omstandigheden).
Er is echter wel een erg efficiente manier om hier in Amerika in de problemen te geraken en als ik het (mentaal instabiele) gezicht van de vrouw zie bekruipt me het gevoel dat de typisch Nederlandse vrijheid van meningsuiting wel eens debet kon zijn aan de (fictieve) problemen van het setje dat een wereldreis begon zonder geld. In Nederland is het haast standaard om geen respect te tonen voor gerechtdieners en een soortgelijk gedrag hier in Amerika leidt haast zonder uitzondering tot een extreme behandeling in het juridische systeem.
En waarom moeten die oer Hollandse burgers nou al die Engelse termen gebruiken in dat interview, ik ben de laatste 7 jaar niet meer in Nederland geweest maar ik ben ervan overtuigd dat niet iedereen zo "wannabee" Amerikaans-Nederlands spreekt.
Hoe dan ook, nu zal ik moeten leven met het feit dat dat setje de komende 10 jaar geen poot aan deze kant van de plas kan zetten, boy, hoe kom ik die tijd door.....
Ga toch eens een cowboyhoed kopen, nu met mijn sombrero op moet ik elke dag mijn visum laten zienPetra/VS schreef:Als Nova zichzelf een serieus programma wil noemen, zou het beide kanten van het verhaal hebben moeten belichten en tenminste een Amerikaanse immigratiebeambte o.i.d. aan de tand hebben gevoeld. Weinig genuanceerd. Die jongen ziet er trouwens best Mexicaans uit en dit gebeurde in Texas, dus het zou me niets verbazen, als ze hem daardoor als illegaal zagen.Coyote schreef:Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Zeker nu ze in een serieus programma als Nova geweest zijn. <knip>Amerika wordt weer in een kwaad daglicht gezet terwijl het jonge stel er misschien zelf wel (voor een groot deel) voor verantwoordelijk is.
Roland

Laatst gewijzigd door Texas Boy op 13 nov 2007, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, wat is het verschil van een marktkoopman in Turkije en een douanier in the VS??? Heb al vaak mee gemaakt dat mensen op vakantie in andere landen denken dat ze net het land gekocht hebben en dat iedereen vereerd moet zijn dat ze er geld komen brengen. NOTdutchie_in_boston schreef:ik heb hier zelf een paar keer bij de douane/immigration gezien hoe sommige hollanders hondsbrutaal tegen mensen in uniform kunnen zijn, zich een rare houding aanmeten, en zelfs bedreigingen maken - iets wat je in US dus absoluut niet moet doen want they throw the book at you om je een les te leren - zou er zoiets bij kunnen zitten?
-
- Amerika-expert
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht