Hee,
Weten jullie miss voor mij mooie en echte usa songs?
Ik bedoel een beetje zoals God bless the Usa van Lee Greenwood of juist meer rock-achtige songs over the usa.
Weet iemand nog leuke songs?
Bruce Springsteen. Niet alleen 'Born in the USA' maar vooral later werk, inclusief de jongste CD Magic (luister naar flardjes op http://www.brucespringsteen.net). Op de CD onder meer: The last to die for a big mistake.
The House of the Rising Sun (vertaald: het huis van de rijzende zon) is een zogenaamde traditional, een traditioneel volkslied uit de Verenigde Staten, vele malen opgenomen en vooral bekend geworden in een rock-and-rollversie door The Animals (1964). Voordien was het al uitgebracht in folkversies door Joan Baez in 1960 en door Bob Dylan in 1962. Oorspronkelijk had het lied meer een bluesgeluid, voor het eerst opgenomen door Texas Alexander in 1928, en als folkblues door Woody Guthrie in 1940. De tekst, althans delen ervan, gaat volgens sommige bronnen terug tot de 18e eeuw en de melodie zou zijn afgeleid van 18e-, of zelfs 17e-eeuwse Engelse folk.
Het nummer is ongetwijfeld al honderden keren gecoverd. Het brein achter de bekendste versie van het nummer is folkzanger Dave Van Ronk. Bob Dylan coverde het nummer van hem en nam het op in 1962 op zijn plaat "Bob Dylan". Dave van Ronk kon nu het nummer niet meer spelen omdat iedereen dacht dat hij het had gecoverd van Bob. Nadat The Animals hun versie hadden uitgebracht kon Bob het nummer echter niet meer spelen, omdat iedereen dacht dat hij het van hun had gecoverd. Hij was echter zeer geboeid door de versie van de Animals en met name de orgelbegeleiding van Alan Price. Op zijn eerste Europese tour in Engeland in 1965 was Alan, die op dat moment vanwege vliegangst de Animals net verlaten had, voortdurend van de partij zoals te zien is in de film Don't look back van Pennebaker. De orgelsolo die op de Animalsversie van the House te horen en zijn aanwezigheid tijdens de tour is heeft Dylan geinspireerd om bij de opnamen van Highway 61 Revisted een paar weken later een organist (Al Cooper)te introduceren die zijn werk een nieuwe dimensie gaf. Als Dylan optreedt in NewCastle op zijn Never ending tour neemt hij the House nog altijd op in de setlist als eerbetoon aan de Animals.
Er is veel gespeculeerd over de herkomst en de betekenis van het House of the Rising Sun. Toen het nummer wereldfaam kreeg waren er veel mensen die wilden weten waar het beroemde huis stond. Een Amerikaanse historicus zou het een tijd geleden hebben onderzocht; hij kwam tot de ontdekking dat het huis vroeger een vrouwengevangenis was geweest. En precies in het midden zat een vrij groot rond raam, waar de "rijzende zon" mee bedoeld werd. De term Rising Sun kwam echter al vaker voor in traditionele Amerikaanse en Engelse folkliederen, waarin het tersluiks verwees naar een bordeel.
Ik heb ze allemaal geluisterd, zeker mooie liedjes zijn het.
En weet iemand hoe dat lied heet dat veel in films voorkomt>
En waar je in het refrein hoort ": In the USA......en daarna zo heel vaak achter elkaar : In the USA, In the USA, In the USA.
Ben ik gewoon stomweg vergeten te zeggen dat dit nummer over Cleveland gaat. Bij deze dan.
Deze is voor ons heel speciaal: Bruce Springsteen's 'Youngstown'. Wij wonen er namelijk vlakbij en mijn schoonvader heeft zijn hele leven in de steelmills gewerkt (ze noemen dit gebied ook wel steel valley). Deze clip is opgenomen in het Stambaugh Theatre in Y'town, Ohio.
Hier is een iets minder 'depri' versie (hij hoort enigszins depri te zijn overigens, maar ach dan beland je in geschiedenislessen, zie hier een korte: http://en.wikipedia.org/wiki/Steel_Vall ... ylvania%29):
De muziekvideo:
Het is country (ik vind het geweldig maar het is niet bij iedereen geliefd), maar wel geweldige "Amerika"-nummers omdat ze zo'n typerend en sfeervol beeld weergeven van met name het zuiden...
of het een echte mooie usa song is, is de vraag.
Maar als je van Arizona met z'n prachitge cactussen houdt, is het een must in de collectie:
Mark Lindsay- Arizona
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.