Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

i-130 processing

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Nats
Amerika-newbie

i-130 processing

Bericht door Nats »

Hoi allemaal,

Ik ben in augustus getrouwd met een amerikaan en inmiddels weer in nederland. Wij willen graag het i-130 process starten zodat ik daar zou kunnen gaan wonen. Nou vraag ik me hetvolgende af aangezien ik op internet verschillende antwoorden vind:

Mag ik tijdens de processing tijd naar de VS op een visa waiver of moet ik in nederland wachten tot het hele process is afgehandeld?

En wat is eventueel de snelste manier voor ons om weer samen te komen?

Alle tips zin uiteraard welkom
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Je moet de hele procedure in Nederland afwachten, en je mag officieel niet afreizen naar de VS tijdens de procedure.

De praktijk leert echter dat de meeste mensen die toch reizen, dit gewoon met Visa Waiver in, en weer uit doen, en dat men daar niet achter komt. Het is echter ook al eens voorgekomen dat een I-130 visum geweigerd is of dat men verantwoording moest komen afleggen op het consulaat, etc, etc.

Het ligt er dus eigenlijk aan of de USCIS kijkt in de database met I-94W gebruikers, en die databases lijken steeds completer te worden en steeds beter te werken.

Aangeraden wordt om NIET te reizen. Je man kan trouwens wel zonder problemen naar Nederland komen, en ook een ontmoeting in Canada (NIET via de VS vliegen!) is zeker goed mogelijk. Een weekje naar Toronto is voor je man ook goedkoper natuurlijk, en als ie maar weinig tijd van werk kan vrij krijgen een stuk aantrekkelijker dan een reis naar Nederland + jetlag. Jij kan met je Nederlandse vakantiedagen waarschijnlijk makkelijker kiezen om 1 dag eerder aan te komen om te wennen aan het tijdsverschil. Je hebt natuurlijk wel weer hotelkosten en dat soort ongein.

Hoe dan ook, de algemene ervaring is dat het mogelijk is om te reizen, maar dat je daarmee wel risico loopt, en het wordt dan ook afgeraden om te doen.

De snelste manier om samen te komen is dat hij naar Nederland vliegt voor een paar weken vakantie, of dat je in een ander land elkaar ontmoet dat NIET de VS is. Mischien tijd voor een vakantie op Aruba ofzo, dat ligt zo "halverwege" ;)
"I reject your reality, and substitute my own!"
Nats
Amerika-newbie

Bericht door Nats »

Heel erg bedankt voor het antwoord =) Ik vind alles met betrekking tot immigratie naar de vs soms maar zooitje..mag het nou wel of niet lol
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Nats schreef:Heel erg bedankt voor het antwoord =) Ik vind alles met betrekking tot immigratie naar de vs soms maar zooitje..mag het nou wel of niet lol
Kort antwoord:

Het MAG niet.
Het KAN wel met Visa Waiver.
Je loopt een risico dat je I-130 aanvraag wordt geweigerd of dat je een ban-on-entry krijgt.

Is het dat risico waard?

Tja, in de meeste gevallen gaat het goed omdat de I-94W Visa Waiver database vaak pas maanden na je vertrek wordt ge-update, omdat ze handmatig die groene strookjes invoeren, en ik krijg het idee dat dat de helft van de tijd ook niet gebeurd, er komen dagelijks vele tienduizenden europeanen/jappaners/australiers/andere visa waiver-gerechtigden de VS binnen op een visa waiver.

Maar je zou maar net in die groep mensen vallen die wel geweigerd zijn, en ik ken 1 persoon (middels internet) die dus ook daadwerkelijk zijn hele I-130 procedure opnieuw heeft moeten beginnen (inclusief alle kosten) en moest op het consulaat komen uitleggen waarom hij naar de VS tijdens een visumaanvraag. Naar zijn woorden kreeg hij te horen dat hij geluk had dat ze geen ban-on-entry in zijn paspoort hadden gestempeld, en dat ze een nieuwe aanvraag zouden accepteren als ie plechtig beloofde niet weer naar de VS te gaan VOOR de I-130 aanvraag was afgerond.

Het MAG dus niet, het KAN wel, maar het risico is het denk ik niet waard.

Plan een weekje Toronto samen, of laat hem naar Nederland komen voor een paar weekjes.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer