Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

gezondheidszorg in usa slecht of niet???????

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

BuckeyeRed schreef:
wiepster schreef:Thuis hebben wij het er vaak over, dat de Nederlandse regeling toch wat rechtvaardiger is, zoveel % van het inkomen voor een minimum verzekering, onafhankelijk van een baan.
De kwijtschelding is gebaseerd op het inkomen en als er dan nog iets te betalen overblijft kan dat in gedeelten gedaan worden, zelfs met zo weinig als $5 per maand... wat in feite ook zo'n beetje op kwijtschelding neerkomt.... wat is het verschil in rechtvaardigheid met de Nederlandse op inkomen gebaseerde methode?
Hier beschreven een treffend voorbeeld van wat naar mijn weten niet voor komt in Nederland.
Het feit dat je moet onderhandelen over ziektekosten vind ik persoonlijk niet kunnen, ben mischien nog te "Nederlands" en dan ook nog eens uit een rood nest.....
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

BSP schreef:Dat geloof ik dus simpelweg niet. Maar goed, we kunnen geen van tweëen bewijzen dat we gelijk hebben...
Als ik een scanner had en om de papieren vroeg zou ik het heel eenvoudig kunnen bewijzen. Maar ook dan zou je vast wel iets nieuws vinden om te blijven volhouden dat jij gelijk hebt. :roll:
BuckeyeRed
Amerikakenner

wiepster schreef:Het feit dat je moet onderhandelen over ziektekosten vind ik persoonlijk niet kunnen, ben mischien nog te "Nederlands" en dan ook nog eens uit een rood nest.....
Daarom had ik al gezegd, als je wilt dat alles voor je geregeld wordt kan je misschien beter in Nederland gaan wonen.... ;) Je in het algemeen en zeker niet richting jou bedoeld Wiepster! Gewoon een verschillende mening maar dat moet magge... toch. ;)
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Er zullen dus mensen zijn die zich welbewust niet verzekeren. Of valt dat wel mee? Er is immers altijd wel iets te regelen als de nood aan de man is, als ik het goed begrijp. De uiteindelijke kosten worden dan doorberekend aan de verzekerden in de vorm van hogere premies neem ik aan.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
BSP
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door BSP »

Het gaat me niet om een wedstrijdje "gelijk krijgen"....Dan geeft duidelijke voorbeelden dat het dus bij sommige ziekenhuizen anders zou zijn. Daar vroeg ik ook om, ik probeerde niet het gelijk van Michael Moore aan te tonen, dat kan ik namelijk niet. Ik vraag me alleen af waar hij dan die schrijnende voorbeelden vandaan tovert? Ik weet dat hij niet één van de meest betrouwbare bronnen is, maar het lijkt me niet allemaal in scene gezet.
Er zullen dus mensen zijn die zich welbewust niet verzekeren. Of valt dat wel mee? Er is immers altijd wel iets te regelen als de nood aan de man is, als ik het goed begrijp. De uiteindelijke kosten worden dan doorberekend aan de verzekerden in de vorm van hogere premies neem ik aan.
Ja, dat lijkt me dan ook een handige optie...Hoe denk je daar dan over? Waarom zou je jezelf verzekeren?

Ik ga eens op een forum in de USA dit verhaal voorleggen, en aan vrienden van ons in de USA vragen hoe hun ervaringen zijn. Als iemand een goed oordeel kan vellen over de situatie, dan zouden het toch de Amerikanen zelf moeten zijn?

En nogmaals, begrijp me niet verkeerd, ik doe dit niet omdat ik vind dat Moore gelijk heeft of moet krijgen, integendeel, ik hoop dat ik overtuigd raak van het feit dat het absolute onzin is. Ik wil per slot van rekening niets liever dan zelf ooit naar de USA verhuizen, inclusief een goede health care :roll:
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

jerbia schreef:Er zullen dus mensen zijn die zich welbewust niet verzekeren. Of valt dat wel mee? Er is immers altijd wel iets te regelen als de nood aan de man is, als ik het goed begrijp. De uiteindelijke kosten worden dan doorberekend aan de verzekerden in de vorm van hogere premies neem ik aan.
Er zijn mensen die soms andere prioriteiten hebben. Een tweede auto, een hoge mortage, torenhoge schulden op hun credit cards etc.

Waar ik me over verwonder is dat iedereen voor het kleinste klachtje naar de ER gaat, want daar _moet_ men je behandelen. De rekening komt later wel. Dus tref je daar mensen aan met een hoestje, een kind met waterpokken, iemand met een migraine, een man met pijn in z'n rug etc. Ik dacht altijd dat de ER er was voor Emergencies, maar die zijn duidelijk in de minderheid. De meeste mensen zonder verzekering gaan naar de ER voor medische hulp.

Als die rekeningen niet betaald worden komt dat inderdaad weer terrecht bij de mensen die wél hun premie betalen.

In Oregon moeten we volgende maand stemmen voor zogenaamde 'measures' die op de ballot staan. We moeten o.a stemmen voor of tegen measurement 50. Wat in dit geval inhoud dat er een behoorlijk tax bedrag op de tabak gaat. Van dat bedrag wordt health care voor alle kinderen in Oregon van betaald, althans dat is het plan. Het is een goed plan en we hopen dat het een succes wordt. Zo zie je hoe verschillende staten hun health care proberen te verbeteren door middel van dit soort dingen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

BSP schreef:Als iemand een goed oordeel kan vellen over de situatie, dan zouden het toch de Amerikanen zelf moeten zijn?
Michael Moore is ook een Amerikaan... :P :wink:
jerbia schreef:Er zullen dus mensen zijn die zich welbewust niet verzekeren.
Die zijn er absoluut. Met name de groep mensen die qua inkomen net buiten de voorzieningen van Medicaid e.d. vallen zullen een overweging gaan maken of ze het geld willen uitgeven aan een verzekering die ze mogelijk nooit nodig zullen hebben, of niet verzekeren en dit geld uitgeven aan de primaire levensbehoeften.

Gebeurt er met die mensen iets waardoor ze een beroep op medische verzorging moeten doen, zeker als het bijvoorbeeld door schuld van een ander gebeurt, dan komt het vaak voor dat de medische kosten in een rechtszaak worden verhaald op de veroorzakende partij (wat dan vaak weer gepaard gaat met hoge schadevergoedingen voor o.a. immateriële schade, maar dat is weer een verhaal apart :wink: ).
Ook dit fungeert als een soort vangnet voor de mensen die door de gaten van het sociale voorzieningensysteem vallen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
BSP
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door BSP »

Pfff...even googelen geeft je al meteen weer een heel ander beeld dan het stukje tekst van Northside Hospital of St. Jude's...ik ben dus toch niet helemaal overtuigd. Typ in Google maar eens het volgende in: "insurance companies denying care"

En hier nog wat leesvoer:

Analysis: 'Sicko' numbers mostly accurate; more context needed
Review: 'Sicko' a tonic, even with flaws
Scrubs for SiCKO
Insurance Companies Caught Denying Care to the Most Vulnerable Seniors
Employees said they had been prohibited from making phone calls to policyholders and that claims had been abandoned without informing policyholders. "These tactics are becoming common throughout the industry
"Some of these companies coldheartedly calculate that older claimants will give up on being reimbursed."
“I’ll never forget the look in my patient’s eyes when I had to tell them they had to go home with the drains, new exercises and no breast. I remember begging the Doctors to keep these women in the hospital longer, only to hear that they would, but their hands were tied by the insurance companies.”
Bron

Ik hoor nog steeds graag dat het tegendeel waar is

:D

Oja, een kleine nuance; het is natuurlijk niet overal in de USA hetzelfde gesteld, dat begrijp ik ook wel. Maar dat er dus op sommige plaatsen iets mis is lijkt me onmiskenbaar... :?
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
BuckeyeRed
Amerikakenner

BSP schreef:Pfff...even googelen geeft je al meteen weer een heel ander beeld dan het stukje tekst van Northside Hospital of St. Jude's...ik ben dus toch niet helemaal overtuigd. Typ in Google maar eens het volgende in: "insurance companies denying care"
En wat diverse mensen dus blijven vertellen: een insurance company is geen ziekenhuis/arts en ziekenhuizen mogen geen behandeling weigeren en als die behandeling niet wordt vergoed is er altijd iets te regelen. Maar goed, als je dat niet horen wil kan je blijven praten, en daar hou ik vanaf nu mee op. Ik ga van mijn visite uit Nederland genieten. :)
BuckeyeRed
Amerikakenner

BSP schreef:Als iemand een goed oordeel kan vellen over de situatie, dan zouden het toch de Amerikanen zelf moeten zijn?
:shock:
BSP
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door BSP »

BuckeyeRed schreef: En wat diverse mensen dus blijven vertellen: een insurance company is geen ziekenhuis/arts en ziekenhuizen mogen geen behandeling weigeren en als die behandeling niet wordt vergoed is er altijd iets te regelen. Maar goed, als je dat niet horen wil kan je blijven praten, en daar hou ik vanaf nu mee op. Ik ga van mijn visite uit Nederland genieten. :)
Okee, ik begrijp je punt, en ik snap dat jij van jou standpunt bent overtuigd, maar als je dan een stuk uit mijn redenering naar voren haalt, denk ik dat ik dat ook wel even mag doen...
“I’ll never forget the look in my patient’s eyes when I had to tell them they had to go home with the drains, new exercises and no breast. I remember begging the Doctors to keep these women in the hospital longer, only to hear that they would, but their hands were tied by the insurance companies.”
Denk niet dat je daar nog op in wilt gaan, en dat hoeft ook niet, ik doe dit ook alleen maar omdat ik ziek thuis ben :wink:

Poesjes
BuckeyeRed
Amerikakenner

BSP schreef:Denk niet dat je daar nog op in wilt gaan, en dat hoeft ook niet, ik doe dit ook alleen maar omdat ik ziek thuis ben :wink:
Alleen maar omdat ik hier toch nog zat. ;)

Wij hebben zelf van dichtbij meegemaakt dat een (bijna volwassen) zoon van vrienden in een auto-ongeluk kwam en een been verloor. Die mensen hebben gigantische medische kosten gehad omdat hij dus ook niet verzekerd was. Vraag me niet waarom zijn autoverzekering het ook niet vergoedde, dat weet ik niet. Dus er zijn diverse fundraisers voor hem gehouden. Dat zie je hier ook vaak gebeuren: bijvoorbeeld voor kinderen met een zeldzame (en dus dure) ziekte, en ook voor volwassenen, af en toe duikt er weer een fundraiser op. Wat bij die vrienden gebeurde is dat door de fundraiser een deel van de kosten betaald kon worden, en daarnaast zit hij bijna zijn leven lang aan afbetalingen vast. Ik, en ik denk niemand, zal ontkennen dat er uitwassen zijn. En ook niet dat er in geval van ernstige ziekte/zwaar ongeval zorgen opduiken waar je je in Nederland niet druk om hoeft te maken. Het is niet voor niets dat er een vrij grote roep is om verbetering/verandering van het zorgstelsel. Maar dat wil niet zeggen dat het gros van de mensen in de VS die met iets dergelijks te maken krijgt in het lichamelijke of financiele onheil stort. De ene arts van onze andere vrienden, die nog geen korting heeft gegeven, was ook minder meegaand dan de anderen. Maar er is wel een regeling, plus op den duur (alleen wie weet wanneer) wordt de rest kwijtgescholden. En dat is de dagelijkse werkelijkheid. Niet 'de wereld volgens Michael Moore'.

Beterschap overigens.... wat treffend in dit draadje.... hoop echter dat het niets ernstigs is!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

BSP schreef:Dan geeft duidelijke voorbeelden dat het dus bij sommige ziekenhuizen anders zou zijn.
Niet sommige, alle. Daarom zijn de emergency rooms in de grote steden ook zo vol, niet alleen noodgevallen komen er, maar ook de mensen, die geen verzekering hebben.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
BuckeyeRed
Amerikakenner

Tink schreef:Als die rekeningen niet betaald worden komt dat inderdaad weer terrecht bij de mensen die wél hun premie betalen.
Nee want die rekeningen worden veelal betaald door charities. Weer de enkele uitzondering daargelaten. De rekening wordt wel betaald maar niet door de patient.
BSP
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door BSP »

Okee, nu zijn we d'r...allebei een beetje gelijk. :lol: Die situatie's komen dus wel voor, misschien niet zoveel als wordt gesuggereerd in Sicko, maar het is goed dat het aan de kaak wordt gesteld.
Beterschap overigens.... wat treffend in dit draadje.... hoop echter dat het niets ernstigs is!
Dank je, en nee, het is niet ernstig, meniscus :wink:

En nu naar je visite toe!!!!! :roll:

Poesjes
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het is natuurlijk te gek dat je in een beschaafd, ontwikkeld en rijk land als de VS, erop moet vertrouwen dat je buren geld bij elkaar gaan bedelen om voor jouw gezondheidszorg te betalen, of dat je maar moet hopen dat er een liefdadige instelling is die dat voor je wilt doen.

Dit systeem zorgt ervoor, dat een belangrijk deel van de failissementen hier voorkomen bij mensen uit de middenklasse, die een baan/banen hebben, maar niet of niet voldoende verzekerd zijn en als ze ernstig ziek worden geen andere uitweg zien.

Zoals de bumpersticker (bumperklever?) zegt: I look forward to the day that schools/gezondheidszorg get all the money they need and the Pentagon has to have a bake sale to buy a tank.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Dat de prioriteiten van de Amerikaanse overheid (en dan bedoel ik met name federaal) verkeerd liggen, want ik heb zelf ook liever meer geld naar het DOE (onderwijs) dan naar DOD (defense). Maar wanneer er universele ziektekostenverzekering op de ballot staan wordt er helaas niet voor gekozen of voor de kandidaten die daarmee bezig zijn.

Het eeuwenoude probleem dat de mensen die zouden benefitten (NL?) niet voten.

Misschien dat de volgende verkiezing anders uitkomt. Het is definitely een punt van aandacht in deze verkiezing.

Ik heb trouwens in mijn schuldsanering werk in de past veel mensen meegemaakt die als gevolg van medische rekeningen in de probelemen zijn gekomen. Helaas waren sommige van die problemen verminderd kunnen worden als mensen eerder hadden geprobeerd om regelingen te treffen met de ziekenhuizen/dokters, omdat er vaak idd payment arrangements kunnen zijn.
SEEING IS BELIEVING
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik heb in m'n jongere jaren ook heel lang bewust zonder verzekering geleefd. Ik vond het toen niet belangrijk want ik was gezond en maakte me er verder helemaal geen zorgen over. Gelukkig is er in die jaren niets gebeurt. Er zijn vrij veel jongere mensen die er zo over denken, en die liever iets anders met hun geld doen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En als die jonge mensen dan een ongeluk hebben, of plotseling een vreselijke ziekte oplopen, wat dan?

Als goed sociaal democraat ben ik ben best bereid om mee te betalen aan de behandeling voor die jongere. Maar ik zou dan graag willen dat jongeren ook hun steentje bijdragen om te betalen voor de verzorging van oudere mensen.

Eigenlijk iets heel gewoons: een algemene verantwoordelijkheid om voor elkaar te zorgen, zoals het een eerlijke en gezonde maatschappij betaamt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Bennogr schreef: Eigenlijk iets heel gewoons: een algemene verantwoordelijkheid om voor elkaar te zorgen, zoals het een eerlijke en gezonde maatschappij betaamt.
:doublethumb:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer