Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Little Finland

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

Het is jammer om te lezen dat mensen dus hier ook weer een prullebak maken van dit gebied, ik had het nog niet verwacht daar.
Maar zolang de toeristen niet willen veranderen door het eigen afval mee te nemen terug naar een afvalbak denk ik niet dat het veel zal veranderen waneer het een gecontroleerd gebied is.
Het is niet te doen om constant toezicht te houden op wie wat doet,en om je wagen leeg te gooien,daar ben je niet veel tijd voor nodig.
Maar ik hoop dat het zal veranderen dan en ten goede.
Ik zou helaas niet weten hoe je dit gebied dan zou moeten beschermen of je zou toerisme moeten verbieden.
Maar er zijn meer plekken waar ze er een zooitje van maken terwrijl de amerikanen toch behoorlijke straffen hadden staan op littering.
Erika
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

We zijn gisteren bij Little Finland geweest en ik moet zeggen dat het een machtig mooi gebied is om te zien.
Ik kan me er nu wat bij voorstellen dat dit gebied echt goed bewaard moet blijven.
Het is allemaal zo fragiel en je blijft je verbazen over de miljoenen afbeeldingen die je kunt verzinnen van die rotsformaties.
Het viel me mee met de rotzooi die de mensen hadden achtergelaten.
Wel lagen er wat plastic drinkflessen daar en die hebben we meegenomen en in de afvalbak gegooid.
Ik vind het echt een mooie plaats om rond te lopen en mischien is het nog wel mooier dan de Wave,ook kun je die vormen hier op meerdere plaatsen tegen komen.
Met behulp van onze GPS hadden we de route snel gevonden en stonden we voor de bekende palmboom.
Het is wel een weg die dit keer op sommige plaatsen niet te rijden was met een normale wagen maar onze 4x x4 ging alles prima.
Kom je bij de Wave nog mensen tegen ,hier zie je helemaal niemand en hoor je ook helemaal geen geluid.
We hebben er enkele uren rondgelopen en ons verbaasd over de mooie vormen.
Ik heb niet het idee dat dit een gebied zal worden voor massa toerisme en hoop dat dit nog lang ongeschonden zo zal blijven.
Zo vanuit Las Vegas de groetjes van Erika
Laatst gewijzigd door Erika op 28 sep 2007, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Wat geweldig dat je er geweest bent Erika! Ik had helemaal niet in de gaten dat je op dit moment in de VS zit :oops: . Ik ga meteen jullie verslag lezen.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ben druk bezig om foto's te plaatsen van Little Finland. We hebben helaas weer slecht internet, maar doe mijn best.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Wat leuk Erika dat jullie naar Little Finland zijn geweest. Nu jij er ook al zo enthousiast over bent weten we het helemaal zeker: we willen hier ook naar toe!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
EvdB
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Leuk dat je het nu ook gezien heb Erika.
En het is wat je zegt, je moet er geweest zijn om te weten hoe fragiel het is.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Geweldig Erika, dat jullie het gevonden hebben en er ook geweest zijn.

Volgens mij zijn er nu vier (stellen) van het forum geweest:

Rob en Annie
hekkie en Jhek
EvdB
Erika

Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's...... :wink:

Hoe was de temperatuur overigens nu eind september?

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Contacteer:

Bericht door Annie »

We zitten er aan te denken om volgend jaar weer te gaan, als we in Las Vegas zijn. We zijn er dan 2 maanden vroeger en dan is het er misschien niet zo warm. En kunnen we langer en verder rond lopen.
Marjan en Jan ook zin?
Ehh, niet met de camper! :lol:
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

We zijn er nog lang niet uitgekeken toch?..... :wink:

Marjan
Dacht het niet nee, daar wil ik nog wel een dagje doorbrengen.
Dat wordt in LV een 4X4 huren voor een dag een genieten.
Als het voor 1 dag is kunnen we misschien in de stijl van Erika gaan toeren :lol:

Edit Rob,
Hier is iets mis gegaan, de blauwe tekst is door mij gepost. de quote komt uit Marjan haar antwoord op Annie.
Waarschijnlijk heb ik bij Marjan haar antwoord op wijzig geklikt in plaats van op quote.
Sorry :oops:
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hallo Marjan. De temperatuur was goed 25 graden toen we er waren.
En door de lage luchtvochtigheid van 10 % voelt het prettig aan.
Ik ben blij dat we dit prachtige stukje natuurschoon hebben kunnen bezichtigen.
Je vraagt je soms af wie dit heeft gevonden omdat het totaal niet op een makkelijk bereikbare plek ligt.
Ik ben het met iedereen eens dat dit een beschermde plek moet zijn omdat dit allemaal zo broos en breekbaar is.
Je zou willen dat je op luchtkussentjes kon lopen om maar niets te breken.
Het is alleen elke keer de vraag hoe de weg is,omdat er dit keer een paar stukken van de weg waren weggespoeld en waardoor het vrij moeilijk zou zijn zoniet bijna niet onmogelijk om er te komen.
In het slechtse geval zou je kunnen overwegen om de oversteek te maken over de berg bij de Corral en vandaar een stuk te hiken.
Ik ben ook even boven op die bergrug geweest om te kijken en het is te doen,maar natuurlijk is het mooier als je er met de auto bij die palmboom kunt komen.
Maar de weg kan zo slecht zijn dat dit een optie is,omdat de afstand niet zo heel erg groot is.
Ook hier heb je weer veel profijt van een 4x4.
We hebben enkele foto's staan op de web-log van Little Finland,ze zijn wat donker maar dat ga ik zo snel mogelijk corrigeren.
Je blijft je een ongeluk fotograferen hier maar het is ook zo mooi.
Je kunt hier stukjes van de Wave, stukjes van Goblins en dit gecombineerd is echt gaaf.

Groetjes erika
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Erika schreef:Hallo Marjan. We hebben enkele foto's staan op de web-log van Little Finland,ze zijn wat donker maar dat ga ik zo snel mogelijk corrigeren.
Hoi Erika,

Ik heb je weblog even bijgelezen en de foto's gezien. Super dat jullie hier ook geweest zijn. Ik herken veel van de foto's....-;)

Devils Troat (dat gapende gat) hebben wij niet gezien. Waar vind je die precies? Moeten volgend jaar dan maar doen..... :wink:

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi Marjan. De plek waar Devils Throat ligt is niet ver van de afslag vanaf de Gold Butte Road.
Op het moment dat je van de Gold Butte Road afgaat om de dirtroad in te gaan naar Little Finland zit je een paar honderd meter van Devils Throat af.
Het ligt wat verder naar het zuiden.
Het is te herkennen aan het hekwerk om het gat heen.
Devils Throat is een groot gat van een meter of 20 diep en 30 meter breed.
Volgens mij is het een zo genoemd Sinkhole.
Maar het stelt niet zo heel veel voor hoor dus je hebt niet veel gemist.
Het staat ook aangegeven op de topo kaart die Isabel Czermak op haar site heeft staan.
Wij hebben hem even bekeken omdat het nog net licht was en gelijk even Whitney Pockets even meegenomen.
Het is een plaats waar je best wel heimwee van kunt krijgen,en zo rustig net een kuuroord,je komt gewoon niemand tegen.
Groetjes Erika
EvdB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Je ziet, ook als je er al geweest bent wordt je weer opnieuw lekker gemaakt :wink:

Wij weten alleen nog niet of we teruggaan,.... Achteraf zijn we met al die 4x4 tochtjes toch blij dat het steeds goed is afgelopen. Op dat moment dachten we niet na en gingen we gewoon, achteraf denk je toch wat meer over de gevaren na. Als je toch in de bush autopech krijgt met 40graden zonder mobiele telefoon/bereik.
We hebben nog een stel leuke 4x4 tochtjes op het verlanglijstje staan, maar wij zouden die toch liever gaan maken met een ander stel/ twee auto's.
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

EvdB schreef: Wij weten alleen nog niet of we teruggaan,.... Achteraf zijn we met al die 4x4 tochtjes toch blij dat het steeds goed is afgelopen. Op dat moment dachten we niet na en gingen we gewoon, achteraf denk je toch wat meer over de gevaren na. Als je toch in de bush autopech krijgt met 40graden zonder mobiele telefoon/bereik.
We hebben nog een stel leuke 4x4 tochtjes op het verlanglijstje staan, maar wij zouden die toch liever gaan maken met een ander stel/ twee auto's.
Dat is dus precies het punt waar ik ook mee zit. Wij willen ook zo graag naar Little Finland, maar is dat wel verstandig als je alleen bent? Ik zou idd niet graag met pech komen te staan.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
EvdB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door EvdB »

maar is dat wel verstandig als je alleen bent
verstandig is het niet, maar als je avontuurlijk bent ingesteld,....

Little Finland is een gebied waar je echt niemand tegenkomt en het is een lange autorit. Net als de Hole in the Rock Road (o.a sunset Arch) wordt je op jezelf teruggeworpen. Het is echt wat anders dan het bereiken van bijv de Wave.
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

EvdB schreef: verstandig is het niet, maar als je avontuurlijk bent ingesteld,....
Sinds we kinderen hebben zijn we idd minder avontuurlijk ingesteld :wink:
Groetjes Bianca

Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi allemaal met plannen voor little Finland.
Er zit een risico in als je de tocht maakt naar Little Finland.
Als ik het vergelijk met de tocht naar de Wave dan zit hier meer risico aan vast.
Niet dat de tocht gevaarlijk is want dat is hij niet maar alleen op het punt van mede toeristen.
Zolang je nog op de Gold Butte Road zit valt het nog mee omdat er nog wel eens toeristen zijn die de weg helemaal afrijden naar het verlaten mijnstadje Gold Butte wat op het eind van die weg zit.
Maar op het moment dat je Gold Butte Road verlaat om de laatste kilometers af te leggen naar Little Finland is het wat anders.
Dan ben je aangewezen op mensen die toevallig ook die kant op komen mocht je pech krijgen van welk soort dan ook.
Vergeleken met de Wave waar je met een permit gaat weten ze daar ook wie er die dag zou kunnen zijn en staat je auto op de parkeerplaats voor de trail ingang,en zullen er nog wel regelmatig controle's worden uitgevoerd of je je ook hebt uitgeschreven in de laatste registerbox.
Zo niet dan is er de volgende dag in het ergste geval weer een nieuwe aanvoer van toeristen.
Maar Little Finland is nog niet zover bekend dat er stromen mensen komen.
Maar ik wil niemand bang maken omdat wij ook gewoon die kant op zijn gegaan en wilden zijn waar Marjan ook zo opgetogen over was.
Ik denk dat het grootste probleem gewoon het weer is .
Zolang het daar een tijd droog is lijkt het vrij probleemloos omdat de wash waar je grotendeels doorheen rijdt dan droog en hard is.
Lastiger word het waneer het heeft geregend in de dagen voor je tocht omdat de grond dan veranderd is een glibberige substatie en lopen de banden vol en sta je in de blubber vast.
Dit staat ook in het verslag op de site van Isabel Scermak.
Het beste kun je de trip maken met een 4x4 omdat je grotere bodemspeling hebt die je toch af en toe wel nodig hebt en als het wat ruiger terrein word kun je de vierwiel aandrijving benutten.
Het hoogte verschil is niet groot,je gaat geen grote hellingen op dus dat is geen probleem.
Het is puur de conditie van de weg in combinatie met het weer,want het water kan heel wat zand wegspoelen en blijver de stenen over waardoor het wat lastiger word.
Maar ik kan toch iedereen de tocht aanbevelen maar doe het gewoon rustig aan gaat het best.
Een ding wat je dit geval zou kunnen doen is bij de receptie van je hotel melden waar je heen gaat en je weer afmeldt als je terugkomt.
Maar de nederlandse reislust is groot dus er zullen nog een hoop mensen die kant opgaan en genieten van dit natuurschoon en ik kan het een ieder aanbevelen om er heen te gaan.
De anderen die voor ons zijn gegaan zullen dit bevestigen zolang we niets vernielen of beschadigen.
Groetjes van Erika vanuit Las Vegas op onze laatste dag hier voor we morgen weer naar het koude nederland vliegen.
Laatst gewijzigd door Erika op 30 dec 2007, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Dat heb je prima verwoord Erika. Zo is het precies. Het blijft een risico nl.

Wij vonden het ook prettig dat we deze tocht samen gemaakt hebben met Rob en Annie. Het geeft een iets meer "veiliger" gevoel.

Als het goed is, gaan we volgend jaar weer met z'n vieren naar Little Finland om dit prachtige natuurwonder nog verder te ontdekken..... :lol:

Veel plezier nog in Vegas Erika!!

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Wij rijden ook graag naar die afgelegen plekken toe, maar er zit inderdaad wel een risico aan. Natuurlijk is het het beste als je met twee auto's kunt rijden, dan maakt het risico dat je zonder hulp ergens vast komt te staan meteen al een heel stuk kleiner. Maar ja, dan moet je natuurlijk wel iemand kennen die op diezelfde dag zo'n rit wil maken.

Wij nemen wel voorzorgsmaatregelen voordat we ergens naar the middle of nowhere gaan. Als we de auto ophalen checken we meteen of er een goede reserveband in zit, en een kruk. En we houden al ruim van te voren het weer in de gaten, als het slecht weer is geweest dan slaan we zo'n rit gewoon over. En natuurlijk kijken we ook goed naar de weersvoorspelling, we gaan geen dirtroad rijden als het misschien gaat regenen. En als een weg ons ter plekke tegenvalt, dan draaien we om. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan toen we de weg naar Strike Valley Overlook zagen, in Capitol Reef NP.

Natuurlijk weet ik dat er nog steeds iets kan gebeuren. Eigenlijk ben ik best verbaasd over mezelf dat ik toch steeds maar weer het avontuur aanga, want ik ben gewoon een enorm bange sch..... Ik twijfel elke keer opnieuw heel erg of we iets wel of niet moeten doen, en Hans is degene die juist alles aandurft. Achteraf ben ik dan steeds ontzettend blij dat hij me toch weer heeft overgehaald om iets spannends te doen. Al heb ik wel mijn grenzen hoor, het laatste stukje van Angels Landing heb ik mooi laten zitten.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Henriëtte schreef:Wij rijden ook graag naar die afgelegen plekken toe, maar er zit inderdaad wel een risico aan. Natuurlijk is het het beste als je met twee auto's kunt rijden, dan maakt het risico dat je zonder hulp ergens vast komt te staan meteen al een heel stuk kleiner. Maar ja, dan moet je natuurlijk wel iemand kennen die op diezelfde dag zo'n rit wil maken.
Hier haak ik graag op in. Wij zijn van plan om op 17-5-2008 naar Little Finland te gaan, met 4X4SUV. Een tweede auto is welkom!

Johan
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer