Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Havo-diploma

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Shenetti
Amerika-newbie

Havo-diploma

Bericht door Shenetti »

Hallo,

Ik heb een beetje hulp nodig. Ik ben bezig mijn CV te schrijven of te wel my resume. Ik zit op de HBO en ga volgend jaar naar de VS om te werken. (2 jaar leren.. 2 jaar werken.. zo zit mijn opleiding in elkaar).

Een probleem.. Ik wil dus in mijn CV melden dat ik een havo-diploma heb. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet uitleggen. Ik zou wel graag willen dat mijn toekomstige bedrijf/baas whatever, weet op welke niveau ik zit.
Kan iemand me helpen?

alvast bedankt,

Shenetti
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Havo-diploma

Bericht door dutch_in_seattle »

Shenetti schreef:Ik heb een beetje hulp nodig. Ik ben bezig mijn CV te schrijven of te wel my resume. Ik zit op de HBO en ga volgend jaar naar de VS om te werken. (2 jaar leren.. 2 jaar werken.. zo zit mijn opleiding in elkaar).

Een probleem.. Ik wil dus in mijn CV melden dat ik een havo-diploma heb. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet uitleggen. Ik zou wel graag willen dat mijn toekomstige bedrijf/baas whatever, weet op welke niveau ik zit.
Kan iemand me helpen?
Kijk 'ns op http://www.nuffic.net/nuffic_glossary/. Dat is de Nederlands-Engelse woordenlijst van het Nuffic (de Nederlandse organisatie voor samenwerking in het hogere onderwijs).

Bedenk overigens dat een Amerikaans c.v. er heel anders uitziet dan een Nederlands. Je Nederlandse c.v. omzetten naar een Engelse versie is niet voldoende. Via Google kun je een hoop informatie over Amerikaanse c.v.'s vinden.

Succes!

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Shenetti
Amerika-newbie

Bericht door Shenetti »

dutch_in_seattle schreef:
Shenetti schreef:Ik heb een beetje hulp nodig. Ik ben bezig mijn CV te schrijven of te wel my resume. Ik zit op de HBO en ga volgend jaar naar de VS om te werken. (2 jaar leren.. 2 jaar werken.. zo zit mijn opleiding in elkaar).

Kan iemand me helpen?
Kijk 'ns op http://www.nuffic.net/nuffic_glossary/. Dat is de Nederlands-Engelse woordenlijst van het Nuffic (de Nederlandse organisatie voor samenwerking in het hogere onderwijs).

Bedenk overigens dat een Amerikaans c.v. er heel anders uitziet dan een Nederlands. Je Nederlandse c.v. omzetten naar een Engelse versie is niet voldoende. Via Google kun je een hoop informatie over Amerikaanse c.v.'s vinden.

Succes!

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us

Nou heel erg bedankt! ik had ooit m'n vader's CV overgenomen die in het engels was.. en die had ik vertaalt in het nederlands.. en wou ik het terug vertalen. maar ik zal wel even toch voor de zekerheid checken.

Weereens heel erg bedankt. :-) dit site zou goed van pas komen
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Shenetti schreef:Een probleem.. Ik wil dus in mijn CV melden dat ik een havo-diploma heb. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet uitleggen. Ik zou wel graag willen dat mijn toekomstige bedrijf/baas whatever, weet op welke niveau ik zit. Kan iemand me helpen?
Shenetti
Vertaling van HAVO opleiding naar het Engels is: Senior General Secondary Education. Het Nuffic heeft een uitgebreide Engelstalige brochure met uitleg over het Nederlands onderwijssysteem, dus naast HAVO ook over het HBO: http://www.nuffic.nl/pdf/dc/esnl.pdf

Er is ook een separate brochure over alleen het hoger onderwijssysteem:
http://www.nuffic.nl/pdf/service/factsh/henl-system.pdf
Lijkt me handig om mee te sturen naar je toekomstige bedrijf/baas.
Desgewenst kan je t.z.t. ook nog een Engelstalige beschrijving van jouw specifieke HAVO en HBO diploma bij het Nuffic aanvragen (kost 75 euro).
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Als je je HBO al afgerond hebt (of op weg bent naar), dan is het voor Amerikanen niet zo heel interessant dat je HAVO gedaan hebt. Hier is high school gewoon high school, en kennen ze niet van al die verschillen.
Ik zou het daarom gewoon bij High School diploma laten (of iets dergelijks), en dan vermelden dat je je Bachelor's hebt gehaald (HBO), of er mee bezig bent.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

DixieChick schreef:Hier is high school gewoon high school, en kennen ze niet van al die verschillen.
Niet helemaal mee eens. Er zijn ook (vaak private) scholen in de VS die een zgn. university prep programma aanbieden. Dat houdt in dat de leerlingen worden voorbereid op een succesvolle carriere op goede universiteiten/colleges erna. Het zijn scholen met zeer kleine klassen, uitstekende docenten, divers curriculum en veel vakken op AP-niveau. En veel sport.

Het Nuffic - de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking - vergelijkt het Nederlandse havo diploma overigens met een Amerikaans High School diploma behaald na het voltooien van een "college preparatory program". Het kan handig zijn dit gegeven op je Amerikaanse resume te zetten als toelichting op het niveau van je diploma.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Natuurlijk zijn er hier ook verschillen tussen high schools. Daarin heb je helemaal gelijk. En daarvoor hoeft het niet alleen een prive school te zijn. Of je hier in Georgia naar HoCo High gaat of Albany High maakt al een enorm verschil
Ik wilde alleen maar aangeven dat Europese diploma's Amerikanen vaak helemaal niks zeggen. Als je naar een goede Amerikaanse prive school bent geweest, zoals Andover of Marymount, dan zegt iedereen dat wat. Maar als je gewoon een Europese opleiding hebt, dan zegt het de Amerikanen helemaal niks. Ik heb hier vaak gemerkt dat mensen in HR zeggen, ja, is leuk dat jij zegt dat jij een (vul diploma in) hebt van die en die school maar ik ken dat helemaal niet, dus mij zegt dat niks, dus bewijs maar wat het is.
Ik wil dus aleen maar zeggen dat als je al bezig ben met een bachelor's opleiding, en dat zegt Amerikanen wel wat, ik me niet zo druk zou maken over hoe je je Havo diploma noemt. Wil je het wel echt benoemen, laat je diploma dan ook echt waarderen door de nuffic (en het liefst ook een Amerikaanse organisatie, dan zien de Amerikanen zelf het liefst)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook hier ben ik het helemaal met DixieChick eens, dat is mijn ervaring namelijk ook en niet alleen wat betreft mijn persoonlijke opleiding. De enige reden, waarom je zou uitleggen, welk niveau Havo is, is dat het vijf jaar duurt. Alle Amerikaanse high school opleidingen, tenzij je een genie bent, duren zes jaar.

Of je nu het basis niveau neemt, alles Honors of AP of het IB doet (wat overigens ook in heel veel publieke high schools wordt aangeboden, onze school heeft meer dan 10 APs om uit te kiezen en het IB programma kun je op andere scholen in de county volgen, daar hoef je niet voor naar private school), het duurt zes jaar. Als jij dus vijf jaar op je CV hebt staan vergt dat misschien wat uitleg.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Shenetti
Amerika-newbie

Bericht door Shenetti »

Heel Erg veel bedankt voor jullie steun mensen.. ik waardeer het echt. Ik heb gewoon geschreven wat nuffic aangaf. Dat was dus Senior General Secondary Education. Het zit dus zo.. Ik zit op de HBO 2e jaar en ik ga rechten studeren. in onze 3e n 4e jaar moeten we werken.. geen stage!! Het is namelijk betaald werk, tussentijds moeten we ook nog gewoon verder studeren. Ik wil eigenlijk in amerika wonen maar wil toch een nederlandse HBO studie hebben afgerond.. mocht het geval zijn dat iets ooit fout gaat. Ik mocht van mijn school naar Amerika hoewel ik alles zelf moet doen. Dus visum regelen en working permit. In mijn sollicitatie brief heb ik alle details vermeld, dat ik hulp nodig heb met working permit en dat het geen internship is. Dit wil ik doen in Tallahassee Florida, eigenlijk moeten we pas in januari beginnen met solliciatie brieven verzenden maar ik las ergens dat het een jaar kan duren voordat ik m'n visum krijg dus ik wil nu al aan de slag.

Dit is dus het verhaal..
maar alsnog bedankt voor alles ;-)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zou niet om een werkvergunning vragen, dat is een heel moeizaam en langdurig proces, waar een baas/bedrijf niet zomaar even aan begint.

Ik zou om een stageplaats vragen en dan tijdens die stage eens rond gaan kijken en -praten om te zien wat er eventueel voor mogelijkheden zijn om ergens permanent te gaan werken.

Een stageplaats wordt meestal niet betaald, dus als je dit echt wilt, zul je ergens anders je geld vandaan moeten halen.

Hard, maar zo is het nu eenmaal.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Shenetti
Amerika-newbie

Bericht door Shenetti »

Bennogr schreef:Ik zou niet om een werkvergunning vragen, dat is een heel moeizaam en langdurig proces, waar een baas/bedrijf niet zomaar even aan begint.

Ik zou om een stageplaats vragen en dan tijdens die stage eens rond gaan kijken en -praten om te zien wat er eventueel voor mogelijkheden zijn om ergens permanent te gaan werken.

Een stageplaats wordt meestal niet betaald, dus als je dit echt wilt, zul je ergens anders je geld vandaan moeten halen.

Hard, maar zo is het nu eenmaal.
Ja dat klopt.. interships worden niet betaald. daarom laat ik ook duidelijk weten dat dit niet het geval is.. Zelfs hier in nl mogen we het geen stage plek noemen. Hier moeten we ook betaald werk krijgen.
Over vergunning, ik weet niet precies hoe dat allemaal hier in elkaar zit. Dit ga ik volgende week nader uitzoeken en kijken wat ik vind.
Toch bedankt voor uw mening :-)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Shenetti schreef:Over vergunning, ik weet niet precies hoe dat allemaal hier in elkaar zit. Dit ga ik volgende week nader uitzoeken en kijken wat ik vind.
Misschien zou je daar maar beter mee beginnen, want mogelijk moet je al onmiddellijk besluiten dat je iets onmogelijks aan't plannen bent.
Zie bijvoorbeeld ook wat uitleg op de website van dit forum:
http://www.allesamerika.com/visum-informatie-vs.html (zie onderaan, tijdelijke visa).
Of kijk op het forum bij de Sticky's die bovenaan staan bij Tijdelijke Visa (bij Emigratie)...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer