Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stelling: tieners in US zijn zelfstandiger dan in NL

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ginaatje schreef:Ik merk ook (vooral op Amerikaanse chatsites waar ik nogal eens kom) dat jongeren daar nogal wereldvreemd zijn. Of The Netherlands soms de capital city van Holland was?
:offtopic: Jij kent natuurlijk al de hoofdsteden van de Amerikaanse staten én de rest van de wereld.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

kastelke schreef: :offtopic: Jij kent natuurlijk al de hoofdsteden van de Amerikaanse staten én de rest van de wereld.
:withstupid:
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Ik vind dat de jongeren in Nederland geen respect krijgen in de werkplaats.
Een jeugdloon voor een 22 yearold werknemer vind ik belachelijk.
Ik verliet Nederland als een 19 year old ,alleen zonder ouders.
Ik had al balen van die lage jeugdlonen en de dienstplicht(1 gulden per dag).
Gelukkig betaalde de Nederlandse regering voor mijn overtocht,ik kon het niet betalen van mij karige jeugdloon.
Ik ging weg in 1960 en ik kan echt niet geloven dat ze nog steeds die karige jeugdlonen hebben in Nederland.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

marcuscj schreef:ik kan echt niet geloven dat ze nog steeds die karige jeugdlonen hebben in Nederland.
Die hebben we in België ook.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

kastelke schreef:
marcuscj schreef:ik kan echt niet geloven dat ze nog steeds die karige jeugdlonen hebben in Nederland.

Maar het is een minimum jeugdloon. Je kunt ook meer verdienen hoor. Er zijn genoeg jongeren onder de 23 die ruim boven het minumum jeugdloon verdienen.
Het is meer een bescherming voor jongeren dat een werkgever ze niet minder mag geven.

Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ginaatje schreef:
En over Nederlandse jongeren: ik ben zelf 17 en kan mij bijna niet identificeren met die hangjeugd en 'niksnutten' die ik altijd bij Centraal (ams) zie staan. Ik vind het vooral verschrikkelijk storend dat ik er ook op aangekeken wordt als het uitschot weer eens andere mensen lastig valt.

xx Gina
Net zo min als jij jouzelf herkent in die hangjongeren, herken ik de meeste tieners, die ik ken in jouw beschrijving van de Amerikaanse tieners. Ook (of misschien zelfs juist) hier maakt het een enorm verschil, waar je woont in hoe je opgroeit. En via de kerken doen jongeren hier vaak heel veel goeds op vrijwilligers gebied.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Sowieso de hobby's en bezigheden al: spelletjes doen en op zondag naar de kerk. Nee dan zat ik toch liever met een pilsje en een diepgaand gesprek in onze achtertuin.
Petra/VS schreef: En via de kerken doen jongeren hier vaak heel veel goeds op vrijwilligers gebied.
er wordt zowiezo door vele niet-amerikanen/nederlanders een beetje neergekeken op het religie aspect in de VS. alsof het per definitie slecht, achterhaald, conservatief is. dit is misschien een ander draadje waard, maar ik wilde wel even kwijt dat ik me hier weleens aan stoor. ik heb liever kinderen die naar de kerk gaan dan een pilsje drinken.
SEEING IS BELIEVING
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik ben het er wel mee eens dat Amerikaanse tieners zelfstandiger en verantwoordelijker overkomen dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Let wel uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. En het is maar netw elke ervaring je hebt opgedaan.

In Nederland werd er wel door de tieners geklaagd dat ze niet genoeg uren draaiden, maar als je ze dan extra uren gaf tijdens vakanties terwijl ze niet op vakantie gingen heb ik net iets te vaak gehoord maar dat is mijn vakantie en nu kan ik niet uitslapen of nu kan ik niet uit want nu moet ik werken.... Er waren er ook wel die het wel waardeerden uiteraard maar die waren toch in de minderheid. En een 17 jarige die vraagt of hij kan doorgroeien naar een supervisor of lead niveau ben ik al helemaal niet tegengekomen. Ja op een na geloof ik.

Hier in Amerika werk ik met het merendeel tieners die weten waarvoor ze werken. De een doet dat voor college, de ander om ouders te helpen met huur, weer een ander omdat er een nieuw telefoontje gekocht moet worden of auto onderdelen. En ik heb zoveel tieners gehad die vragen of ze door kunnen groeien naar een hoger niveau en wat ze daarvoor moeten doen, want ze willen na college ook het management in en nu kunnen ze ervaring op doen. En kids die vragen waarom een bepaalde order voor artikelen is zoals die is dat soort dingen. Ze lijken veel meer geinteresseerd in hun werk. Tuurlijk zijn er ook jongeren die het niets interesseert maar die heb ik echt op 1 hand kunnen tellen.

Beetje moeilijk uit te leggen maar in mijn mening zijn de Amerikaanse tieners wel een stuk zelfstandiger. Maar dat komt denk ik ook omdat er hier toch wel meer presatiedrang heerst dan in Nederland en alles wat je doet kan gevolgen hebben voor later. En voor mij werkt het heel motiverend om met dat soort jongeren samen te werken.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Het blijft natuurlijk appels en peren vergelijken, maar een goed voorbeeld vind ik altijd het feit dat ze hier met 18 jaar het huis uit zijn/gaan (let wel de meeste) voor college en daarna ook vaak niet meer terugkomen.
In NL had/heb ik kennissen/vrienden gezien die al midden twintig waren en nog bij hun ouders woonden.

8)
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

TedjevanEs schreef:In NL had/heb ik kennissen/vrienden gezien die al midden twintig waren en nog bij hun ouders woonden.

8)
Zou dat kunnen omdat je met gemak drie jaar ingeschreven kan staan voor je een woning/flat krijgt toegewezen. :(
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

TedjevanEs schreef:Het blijft natuurlijk appels en peren vergelijken, maar een goed voorbeeld vind ik altijd het feit dat ze hier met 18 jaar het huis uit zijn/gaan (let wel de meeste) voor college en daarna ook vaak niet meer terugkomen.
In NL had/heb ik kennissen/vrienden gezien die al midden twintig waren en nog bij hun ouders woonden.

8)
Dat komt denk ik ook doordat de afstanden hier veel kleiner zijn. Mijn zoon (18 ) gaat in Amsterdam studeren, daar is hij binnen een
kwartier met de trein.
Hij blijft dus gewoon thuis wonen voorlopig. Bijkomend probleem is ook dat het niet echt makkelijk is om in studentensteden kamers te vinden en als je ze als vind zijn ze peperduur. Dan is het natuurlijk goedkoper om thuis te blijven wonen.

(en ik moet eerlijk toegeven dat ik het helemaal niet erg vind om hem nog een tijdje thuis te hebben :oops: )

Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat snap ik helemaal, Marjon! Ik zie helemaal niet uit naar volgende zomer, als Katja zeker uit huis gaat. Ik kan alleen hopen,dat ze binnen rijafstand blijft.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ze hebben het hier in de VS vaak over de boemerang generatie: kinderen die het huis uitgaan als ze naar de universiteit gaan (waar ze vaak verplicht worden om in ieder geval het eerste jaar in een 'dorm' te wonen, of je ouders nou in de stad of aan de andere kant van het land wonen). Na de studie komen ze soms naar huis terug, omdat ze geen baan kunnen vinden, of geen baan die voldoende betaalt.

En veel ouders schijnen daar geen enkele moeite mee te hebben! Je hebt natuurlijk veel over voorje kind, maar langer dan een paar maanden, met een duidelijk eindpunt, zou ik niet willen.

Mijn ervaring in Nederland: kinderen in de hoogste klassen van havo/vwo die zeiden dat ze in het weekeinde werkten, omdat ze zich anders verveelden.

Hadden wij in begin de jaren zestig, gelukkig geen probleem mee, veel te veel te leren.

En die auto's op hun zestiende hier is natuurlijk erg zelfstandig. Maar ik reed met m'n 14e/15e op de fiets, op m'n eentje, naar het centrum van Amsterdam, zaterdags (na eerst vier uur les gehad te hebben!) om in de Oude Manhuispoort tweedehands National geographics door te bladeren en in het hoofdkantoor van de Openbare Bibliotheek op de Keizersgracht in de Encyclopedia Britannica te grasduinen. Ik kwam dan op een gegeven ogenblik wel thuis weer aanwaaien.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bennogr schreef: zaterdags (na eerst vier uur les gehad te hebben!) om in de Oude Manhuispoort tweedehands National geographics door te bladeren.
~

OFFTOPIC: grappig! Daar heb ik mijn colleges! Er zijn nu geen National Geograhics meer te vinden ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Bennogr schreef: Mijn ervaring in Nederland: kinderen in de hoogste klassen van havo/vwo die zeiden dat ze in het weekeinde werkten, omdat ze zich anders verveelden.

Hadden wij in begin de jaren zestig, gelukkig geen probleem mee, veel te veel te leren.
Dat waren dan zeker hoogbegaafde kinderen. Als ik zie wat mijn kinderen in de hoogste klassen van het VWO allemaal moe(s)ten doen hebben ze echt geen tijd om zich te vervelen :shock:
Mijn kinderen moeten er hard voor werken en lange dagen maken.

Marjon
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Petra/VS schreef:Dat snap ik helemaal, Marjon! Ik zie helemaal niet uit naar volgende zomer, als Katja zeker uit huis gaat. Ik kan alleen hopen,dat ze binnen rijafstand blijft.
Gelukkig, ik ben niet de enige! Ik vind het veel te gezellig om mijn kinderen nog thuis te hebben. Hoewel we Nick weinig zien op het moment ( als hij niet werkt slaapt hij wel of is hij aan het feesten) moet ik er niet aan denken dat hij helemaal niet meer thuis woont.

Hoe zit dat trouwens bij jullie? Als je dochter in een "dorm" woont moeten jullie daar dan veel extra voor betalen? Of zit dat al in het schoolgeld in?

Marjon
Eugeni
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Eugeni »

Ik had er ook niet aan moeten denken dat onze dochter toen ze op haar 16e van de havo kwam, in een andere stad op kamers had gemoeten. Velen van haar studiegenoten moesten dat wel. Gelukkig was haar opleiding wel bij ons in de stad. Ik vind het nu al niet leuk (ook al hoort het er natuurlijk bij) dat ze op haar 20e de deur uit is, hoe zelfstandig ze ook mag zijn. :(
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Toen ik aan UT studeerde (go longhorns!) betaalde je je bijna scheel voor 'verblijfkosten'. Je betaalt daar niet alleen voor een dorm, maar ook nog apart voor een meal plan (dat houdt dat je met een kaart zoveel maaltijden per dag (3/4) kan halen bij aangewezen restaurants/cafeteria op de campus). Als je een kamer alleen wilde betaalde je nog meer dan wanneer je 'gewoon' een kamer deelde. Het liep echt flink in de papieren.
Ik ben uiteindelijk in een co-op gaan wonen (cooperative housing), dat was en goedkoper, en veel gezelliger (meer het Nederlandse studentenhuis effect), en je leert er enorm veel over leadership enzo, omdat je dus met je medebewoners in feite eigenaar bent van het huis waarin je woont.
Ik zou dat echt iedereen aanraden die in de VS gaat studeren (Petra, misschien iets voor je dochter?), je verzuipt niet zo in de crowds (op UT hadden sommige dorms wel 1000 studenten).

Maar om even on-topic te blijven, ik vind dat vooral jongere Amerikaanse kinderen niet zo zelfstandig (kunnen) zijn als Nederlandse, omdat ze steeds afhankelijk zijn van een auto (en dus hun ouders) om ergens naar toe te gaan.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Wat mij opvalt hier is dat veel oudere kinderen weer bij de ouders gaan wonen na een mislukt huwelijk/relatie en met een beetje mazzel krijg je er als ouder de kleinkinderen bij cadeau, yihaa, bij een kennis is onlangs zijn zoon weer thuis komen wonen met 5 kids, het zou je kind maar wezen :D Hier op het platteland zijn kinderen snel zelfstandig en vaak onbeschoft te noemen, dus net als in Nederland. Ik heb een zoon vqn 17 in Nederland en niet al teveel hoop voor deze spelcomputer/SMS generatie en maakt weinig uit waar ze vandaan komen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Een van mijn schoonbroers in de VS heeft zeker tot zijn 35e bij zijn moeder gewoond, samen met zijn vrouw en 2 kinderen. 2 van mijn ooms in Nederland zijn nooit uit hun ouderlijk huis vertrokken. Het gebeurt aan allebei de kanten van de oceaan :)

Ik heb er nog eens verder over gedacht welk land meer of minder zelfstandige tieners heeft, maar kom tot de conclusie dat zelfstandigheid op verschillende manieren gemeten kan worden.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer