Voor wie naar Los Angeles reist heb ik een aanrader. Bezoek beslist het Getty Center! Wat een weergaloos museum. Het ligt prachtig in de Santa Monica Mountains met een mooi uitzicht op de stad. Ontworpen door Richard Meier, die ook het stadhuis in Den Haag heeft ontworpen. Schitterende tuinen met veel beelden. En dan natuurlijk het museum zelf!
Het museum is gratis, je betaalt alleen $8 voor parkeren en vanaf de pakeergarage word je met een metrotreintje naar boven gereden.
Genoeg terassen waar je iets kunt drinken/eten.
Veel plezier!
Het is een gouden krans uit de 4de eeuw voor Christus! .C.
Men heeft gedurende 10 jaar trachten te bewijzen dat het illegaal opgegraven en verkocht is geweest (in 1993 voor 750.000 euro!), en alzo is het uiteindelijk teruggekeerd naar Athene, tesamen met nog een Korè uit Parisiaans marmer. Gevolg: de dame van het Getty die verantwoordelijk is geweest voor de aankoop, is ontslagen. Zij bleek meerdere dubieuze aanwinsten gedaan te hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Getty Museum geeft Italië kunst terug Door onze kunstredactie
Rotterdam, 2 aug. 2007 NRC
Het J. Paul Getty Museum in Los Angeles zal 40 antieke kunstwerken teruggeven die volgens de Italiaanse overheid illegaal het land hebben verlaten. Dat is de uitkomst van anderhalf jaar moeizame onderhandelingen met het Italiaanse ministerie van Cultuur. Over zes voorwerpen, waaronder de zogenoemde The Getty Bronze, is nog geen overeenstemming bereikt.
Dat hebben het J. Paul Getty Museum in Los Angels en de Italiaanse minister van Cultuur Francesco Rutelli bekendgemaakt. De minister zette vorige maand het Getty onder druk door te dreigen met een boycot per 1 augustus als het museum niet akkoord ging met de eis tot teruggave van 46 voorwerpen uit de collectie.
De ondertekening vindt vandaag in Rome plaats. De veertig kunstschatten zullen op één na de komende maanden worden overgedragen. Over zes beelden wordt verder gesproken als een rechtszaak in Italië over The Getty Bronze is afgelopen.
„Er heerst hier droefheid over het feit dat zo veel prachtige voorwerpen het Getty zullen verlaten”, zei museumwoordvoerder Ron Hartwig tegen The Los Angeles Times. Zeker tien stukken worden tot de schatten van het Getty gerekend waaronder een beeldje van Apollo, een beeld van griffioenen die een hert aanvallen en verschillende vazen en schalen.
Het Getty moet ook het beeld van Aphrodite, dat het museum in 1988 voor 18 miljoen dollar kocht, teruggeven. Omdat het een sleutelrol heeft in de collectie mag het echter tot 2010 blijven staan.
Het struikelblok in de gesprekken is The Getty Bronze, een bronzen beeld van een jonge atleet uit de vierde eeuw voor Christus. Het is in de jaren zestig gevonden door vissers en volgens Italië het land uitgesmokkeld. De vissers zeiden het in internationale wateren te hebben aantroffen. Bij een rechtszaak tegen een priester en twee handelaren in de jaren zestig en zeventig werden deze in hoger beroep vrijgesproken, omdat niet kon worden bewezen dat het beeld in Italiaanse wateren was gevonden. Het is in 1976 door het Getty aangeschaft voor 4 miljoen dollar, zonder exportvergunning.
Wat de consequenties van de overeenkomst zijn voor de zaak die in Rome loopt tegen de voormalige Getty-conservatrice Marion True is nog niet duidelijk. Een deel van de beelden is in haar tijd aangeschaft. Zij wordt samen met een kunsthandelaar beschuldigd van illegale uitvoer. Eén van haar advocaten zei tegen The New York Times dat de teruggave niet aantoont dat zijn cliënt wist dat het om gesmokkelde beelden ging.
Italië ziet het akkoord als een belangrijke stap in de strijd tegen de illegale kunstexport. Met andere musea waren eerder al vergelijkbare overeenkomsten gesloten.
Ik wist niet dat het om zoveel kunstwerken ging, want dit zijn nu weer Italiaanse.
Daarom ben ik net eens gaan kijken op die handige infobron 'het internet', en vond o.a. dit nog:
A former Getty curator has been charged with trafficking stolen antiquities.
Marion True, who resigned from the museum in 2005, is facing criminal charges in both Italy and Greece over a series of artefacts bought between 1986 and the late 1990s, including bronze Etruscan pieces, frescoes, and painted Greek vessels.
She has denied the charges against her. Bron: http://tinyurl.com/2t3d4j (BBC news)
Since taking her post at the Getty in 1986, True has had the unenviable job of dealing with many controversial purchases made by her predecessors, not to mention the museum’s reputation of turning a blind eye on the problematic origins of high-priced antiquities. In 1988, American dealer Peg Goldberg confidently offered the Getty sixth-century Byzantine mosaics stolen from the Panagía Kanakariá church in Cyprus for $20 million. True declined, however, and reported the matter to the head of Cyprus’ department of antiquities. The mosaics were eventually returned. Still, as recently as 1994, Boston University’s Murray McClellan chastized the museum for its “flagrant disregard” of the American Association of Museums’ code of ethics.
Het zou simpel zijn om te zeggen dat de kunstschatten toebehoren aan die landen waar ze uit afkomstig zijn. Maar wat met landen die ondertussen gesplitst zijn of niet meer bestaan? En wat met kunstschatten die mensen ooit wel (semi-)officieel bekomen hebben, zoals bijvoorbeeld de befaamde Elgin Marbels, een deel van het fries van het Parthenon dat in het Britisch Museum staat? (en ook wetende dat Lord Elgin heel wat Atheens materiaal ook gewoon quasi officieel in zijn privé-collectie heeft gestoken)...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Ja Getty is mooi om te zien hoor, wel vreemd dat je bij wijze van spreke de "irissen" van "van Gogh" zo aan zou kunnen raken. Zo'n duur schilderij zo "open en bloot" opgehangen.
Maar wel allemaal super gaaf om te zien, alleen de gebouwen zijn al de moeite om hier langs te gaan, en past ook prima in het "standaard rondje westkust".
Lauren schreef:Klopt, je mag er ook gewoon een foto van maken
Zonder gebruik te maken van je flash waarschijnlijk?
Is photography allowed at the Getty Center?
Handheld and video cameras using existing light are welcome in the permanent collection galleries. Please check at the entrance of the changing exhibitions for any restrictions in those galleries. Flash photography and tripods are not permitted.
Any commercial or other unauthorized use of any transmission, picture, film/type, writing, drawing, or other depiction or description of any Getty name, mark, or logo is prohibited without prior specific written approval of the J. Paul Getty Trust. Please call the Communications Department at (310) 440-7300 for more information.
The Getty may photograph, film, or videotape visitors for educational and promotional purposes. Use of a ticket is implied consent for the use of the holder's likeness, voice, or video image for marketing purposes.
Het Paul Getty Center is zeer beslist een aanrader voor iedereen, ook als je toevallig niet van musea houdt.
De uitzichten over de skyline van Santa Monica met in de verte LA en de oceaan zijn fantastisch, het gebouw alleen al is overweldigend mooi, de tuinen zijn magnifiek aangelegd en de kunstschatten die dit museum herbergt zijn prachtig en heel divers.
Het Getty Center staat bij ons al jaren op een lijst van "things nog to do". Nu heb ik even op de site gekeken en het is mij een beetje onduidelijk. Je hebt de Getty Center in Los Angeles en de Getty Villa in Malibu. Het museum met de van Gogh is in het Getty Center, maar wat kan je nu in de Getty Villa zien? :dunno: Is daar al eens iemand geweest?
Voor de Villa kan je vier weken van te voren reserveren, voor het Center zo te zien niet. Loop je daar het risico dat het Center (of de parkeerplaats) vol is?
Martin & Marianne schreef:
Voor de Villa kan je vier weken van te voren reserveren, voor het Center zo te zien niet. Loop je daar het risico dat het Center (of de parkeerplaats) vol is?
Hoi Martin,
Ik ben in het Getty Center geweest en niet in de Villa. Daar kan ik je dus niets over vertellen.
Om bij het Getty Center te komen neem je de I 405 North vanaf Hollywood/LA en verlaat deze bij exit 57. Gebruik je TomTom, kijk daar dan beslist niet naar, want die stuurt je via de achterkant van de berg en dan kom je er niet.
Je volgt de borden na exit 57 en je komt dan bij een megagrote parkeergarage waar je de auto moet parkeren voor $ 8. Vanaf deze parkeergarage stap je in een treintje die je naar boven de berg op rijdt naar het eigenlijke Getty Center. Onderweg kun je al van het mooie uitzicht genieten. Dit is een ritje van een kleine 10 minuten.
Het hele complex is zeer groots opgezet en ik kan me niet voorstellen dat het op enig moment "vol" zou kunnen zijn.
In 1992 stonden wij aan de voet van het Getty Museum in Malibu maar zijn er niet in geweest. Volgens mij bestond dat andere museum toen nog niet. En volgens mij hing dat Van Gogh schilderij toen ook in Malibu en nu in het museum langs 405? Wij hopen dit jaar ook te gaan maar zeker weten doe je dat nooit bij ons, misschien gaan we gewoon aan het strand liggen-lol-
Yeehaw
Dat klopt. Toen wij in 1988 van plan waren het Getty Museum te bezoeken (en het toen niet gedaan hebben; in plaats daarvan bezochten we in het kader van culturele uitstapjes Disneyland), had je alleen de villa in Malibu en niet het Center in LA. Die blauwe irissen hingen toen in Malibu. Het museum had het schilderij in 1987 onderhands gekocht van een Australische zakenman die het iets eerder voor 54 miljoen dollar op een veiling had gekocht maar toen het op afrekenen aan kwam, het niet kon betalen.
Overigens hadden wij in 1986 de Irissen aan de muur in onze toenmalige etage hangen. Later bij verhuizingen is het zoek geraakt. Voor zover ik mij kan herinneren hadden wij echter niet het origineel maar een poster.
Er zouden aanwijzingen zijn dat er een kopie bij Getty hangt, je hebt toch niet......? En dat van Disneyland kan ik mij best voorstellen, belangrijkste dingen eerst. Wij hebben ons teruggetrokken in Thousand Oaks omdat LA een puinhoop was met die Rodney King rellen en Thousand Oaks had een erg opwindende Best Western.....zelfs met die helicopters met schijnwerpers in de lucht Yikes.
Yeehaw
vroeger was er één paul getty museum en dat was wat nu de paul getty villa is. ze hebben toen een nieuw paul getty museum gebouwd ( ben ik niet geweest maar mijn lief vorig jaar wel en hij vond het prachtig) en daar zijn alle schilderijen en beelden naar toe gegaan behalve de romeinse en griekse kunst. die zijn in de villa gebleven. de villa is lang dicht geweest want die hebben ze opgeknapt, maar nu is ie weer open. het is dus een prachtige oud romeinse villa. echt super aangelegd. hij is makkelijk te bereiken via de weg langs de kust langs st. monica richting malibu. het staat aangegeven. je kan er alleen binnen als je digitaal een kaartje reserveert voor een bepaalde tijd. dit is trouwens gratis. ik geloof wel dat we ook 8 dollar moesten betalen voor de parking van de auto. wij vonden het echt de moeite waard.
groet anja
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.