Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Brug over de Mississippi stort in
-
UStudy
- Amerikafan
- Contacteer:
Hier zat de schrik er ook goed in, omdat onze zoon van 12 nu een paar weken op bezoek is bij familie in Minneapolis. Mijn zwager reed net 10 minuten voor het ongeluk over de brug naar huis.... Ik weet, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar laat dat nou net het hoekje zijn waar ik veel dierbaren heb wonen en onze zoon nu dus ook nog zit. Ik ben blij als ik hem zondag weer in levende lijve hier heb.
Facebook: https://www.facebook.com/groups/ustudyemail
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat geloof ik graag!UStudy schreef:Ik ben blij als ik hem zondag weer in levende lijve hier heb.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
doreennicole
- Amerika-expert
Ik luister nu ook even naar Benno (grappig) en hij zegt dat hij er hoewel regelmatig overheen gegaan is nooit aan heeft gedacht dat hij wel eens zou kunnen breken. In Seattle zijn er dus verschillende bruggen en ik denk er regelmatig aan. We hebben zelfs een viaduct dat beschadigd is in de laatste aardbeving en ook "elk moment" kan instorten. Vreselijk eng, maar de kans dat zoiets gebeurt is natuurlijk superklein. De enige ramp die wij gehad hebben op een brug is toen iemand een buschauffeur aanviel en de bus van de brug stortte, gelukkig aan het begin van de brug en dus viel de bus half op een onderliggend apartementencomplex. Daar zijn toen enkele doden bij gevallen en flink wat gewonden. Maar ik ga dus ook elke dag over een brug, deze heeft gelukkig geen water onder zich dus ik vind het minder eng, maar de engste brug hier vind ik de floating bridges, die als het hard waait echt vrrselijk bewegen, en soms zelf gesloten moeten worden.
In any case, er zijn in dit soort gevallen altijd veel meer slachtoffers dan je op eerste gezicht hoort. Eng, zeker voor zij die er dichtbij wonen/staan.
In any case, er zijn in dit soort gevallen altijd veel meer slachtoffers dan je op eerste gezicht hoort. Eng, zeker voor zij die er dichtbij wonen/staan.
SEEING IS BELIEVING
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vandaag hier in de krant:
Tienduizenden bruggen in VS `structureel gebrekkig’WASHINGTON - Verspreid over de Verenigde Staten is van ruim zeventigduizend bruggen vastgesteld dat ze in slechte staat verkeren en als ’structureel gebrekkig’ moeten worden beschouwd.
Volgens experts gaat er een generatie overheen voordat al deze bruggen zijn gerepareerd (...)
De bewuste bruggen zijn van het type dat woensdagavond in Minneapolis instortte. Deze boogbrug over de rivier de Mississippi begaf het tijdens de avondspits. De brug, die acht rijstroken telde, was onderdeel van de Interstate 35W en verbond Minneapolis met haar zusterstad Saint Paul. Op het moment van de instorting werden werkzaamheden aan de veertig jaar oude brug verricht, in verband waarmee in beide richtingen twee rijstroken waren afgesloten.
De krant Star Tribune zei dat de brug in een overzicht van het ministerie van Verkeer werd gekwalificeerd als `structureel gebrekkig’ en mogelijk in aanmerking komend voor vervanging. Een woordvoerster van de verkeersdienst van Minnesota zei het rapport te kennen, maar wees erop dat veel meer bruggen in de VS dezelfde kwalificatie hadden gekregen.
mcu (ap)bron: (en het uitgebreide artikel) http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 082007_007
Tienduizenden bruggen in VS `structureel gebrekkig’WASHINGTON - Verspreid over de Verenigde Staten is van ruim zeventigduizend bruggen vastgesteld dat ze in slechte staat verkeren en als ’structureel gebrekkig’ moeten worden beschouwd.
Volgens experts gaat er een generatie overheen voordat al deze bruggen zijn gerepareerd (...)
De bewuste bruggen zijn van het type dat woensdagavond in Minneapolis instortte. Deze boogbrug over de rivier de Mississippi begaf het tijdens de avondspits. De brug, die acht rijstroken telde, was onderdeel van de Interstate 35W en verbond Minneapolis met haar zusterstad Saint Paul. Op het moment van de instorting werden werkzaamheden aan de veertig jaar oude brug verricht, in verband waarmee in beide richtingen twee rijstroken waren afgesloten.
De krant Star Tribune zei dat de brug in een overzicht van het ministerie van Verkeer werd gekwalificeerd als `structureel gebrekkig’ en mogelijk in aanmerking komend voor vervanging. Een woordvoerster van de verkeersdienst van Minnesota zei het rapport te kennen, maar wees erop dat veel meer bruggen in de VS dezelfde kwalificatie hadden gekregen.
mcu (ap)bron: (en het uitgebreide artikel) http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 082007_007
Elke
Da's lekkere stemmingmakerij... Fijn anti-Amerikaans sentiment rondstrooien in Europa.
Hoeveel bruggen zijn er in de VS? Hoeveel procent zouden die "gebrekkige" bruggen uitmaken?
In Europa is het niet veel beter. In Nederland is de brug over de A6 ook per direct gesloten voor vrachtverkeer omdat hij niet stevig genoeg is. Rijkswaterstaat heeft het opgegeven om de Moerdijkbrug beter te krijgen, na jaren van werkzaamheden. In Duitsland wordt er geen proef gehouden met zwaardere vrachtwagens omdat ze weten dat hun bruggen geen vrachtwagens van 40+ ton aankan. En in Zuid-Europa is het nog veel erger. Zo is in Italië 80% van de tunnels gekwalificeerd als "zeer onveilig".
Hoeveel bruggen zijn er in de VS? Hoeveel procent zouden die "gebrekkige" bruggen uitmaken?
In Europa is het niet veel beter. In Nederland is de brug over de A6 ook per direct gesloten voor vrachtverkeer omdat hij niet stevig genoeg is. Rijkswaterstaat heeft het opgegeven om de Moerdijkbrug beter te krijgen, na jaren van werkzaamheden. In Duitsland wordt er geen proef gehouden met zwaardere vrachtwagens omdat ze weten dat hun bruggen geen vrachtwagens van 40+ ton aankan. En in Zuid-Europa is het nog veel erger. Zo is in Italië 80% van de tunnels gekwalificeerd als "zeer onveilig".
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mack, het is toch niet omdat er elders (in Europa) ook problemen zijn, dat je dan de problemen in Amerika niet mag vermelden?Mack schreef:Da's lekkere stemmingmakerij... Fijn anti-Amerikaans sentiment rondstrooien in Europa.
Voor mij is dat niks geen stemmingmakerij, maar eerder informatie.
Stemmingmakerij zou zijn als men bijvoorbeeld zou stellen 'dagelijks zouden tientallen slachtoffers kunnen vallen door de slechte staat' of 'de komende jaren zullen duizenden mensen sterven doordat ze over een in slechte staat zijnde brug rijden'.
Als Tinkerbell hierboven zegt dat de bruggen in België in veel slechtere staat zijn dan die in Nederland, dan zie ik dat ook niet als stemmingmakerij, maar wel als een vaststelling van iemand die dagelijks heel wat bruggen te zien krijgt.
Elke
- mirdj
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ook op de A20 bij Moordrecht mogen vrachtwagens boven de 50 ton niet meer over de brug heen. Hoewel we hier, als we de gemeente Moordrecht mogen geloven, bijna geen vrachtwagens van 50+ ton hebben rijden zie je toch heel veel vrachtwagens van de weg afgaan, aan de onderkant de weg oversteken en de snelweg weer op gaan.
Het treinviaduct in Nieuwerkerk is bijna afgekeurd vanwege betonrot. ProRail is nu druk bezig om het viaduct te herstellen, maar echt veilig voel je je toch niet met dit in je achterhoofd.
Het treinviaduct in Nieuwerkerk is bijna afgekeurd vanwege betonrot. ProRail is nu druk bezig om het viaduct te herstellen, maar echt veilig voel je je toch niet met dit in je achterhoofd.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
-
Tinkerbell
- Amerikakenner
Ook dat moet ik weer even nuanceren.kastelke schreef:
Als Tinkerbell hierboven zegt dat de bruggen in België in veel slechtere staat zijn dan die in Nederland, dan zie ik dat ook niet als stemmingmakerij, maar wel als een vaststelling van iemand die dagelijks heel wat bruggen te zien krijgt.
Gisteren een van de Duitse kanalen "gedaan" en naar aanleiding van alle berichten let je dan weer beter op.
Het resultaat was in onze ogen niet om vrolijk van te worden. Veelal nog bruggen van voor de tweede wereldoorlog en in deplorabele staat alhoewel het auto en treinverkeer er gewoon overheen gaat.
Het bruggenprobleem bestaat gewoon overal.
Dus van mij geen stemmingmakerij tegen welk land dan ook.
Wat ons wel opgevallen is bij onze Amerika reis is dat heel veel bruggen nog "gepropt" zijn. Dwz verbingingen zijn gemaakt met klinknagels.
Betonnen bruggen hebben we eigenlijk nauwelijks gezien. Dit is geen commentaar maar het viel ons gewoon op aangezien mijn man zo ongeveer op elke brug uit de auto wilde om te kijken welk soort schepen er op de Mississippi varen.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nog een aanvulling via het persburea Belga:
Alle Amerikaanse bruggen worden onderzocht
WASHINGTON - (Belga) Na de instorting van een brug over de Mississippi in Minnesota zullen alle Amerikaanse bruggen strenger op veiligheid onderzocht worden. Dat gelastte de Amerikaanse minister van Verkeer, Mary Peters, donderdagavond in Washington.
Het ministerie beveelt alle Amerikaanse staten strenge inspecties aan, vooral dan van de circa 750 bruggen die een gelijkaardige constructie hebben als de ingestorte brug tussen Minneapolis en St. Paul. "Wat in Minnesota is gebeurd, is gewoon niet aanvaardbaar", zei Peters. Noodzakelijk is dat het Amerikaanse inspectieprogramma voor bruggen een grondige doorlichting krijgt, "opdat een dergelijke tragedie niet meer kan gebeuren". Ook 24 uur na het ongeval was het aantal slachtoffers nog niet duidelijk. Tot nog toe is de dood van vier mensen bevestigd, maar de politie gaat van heel wat meer slachtoffers uit, die in hun wagens in het diepe water van de Mississippi zijn verdronken. Het aantal gewonden bedraagt nu 79. (DWM)
BELGA (BELGA)
Alle Amerikaanse bruggen worden onderzocht
WASHINGTON - (Belga) Na de instorting van een brug over de Mississippi in Minnesota zullen alle Amerikaanse bruggen strenger op veiligheid onderzocht worden. Dat gelastte de Amerikaanse minister van Verkeer, Mary Peters, donderdagavond in Washington.
Het ministerie beveelt alle Amerikaanse staten strenge inspecties aan, vooral dan van de circa 750 bruggen die een gelijkaardige constructie hebben als de ingestorte brug tussen Minneapolis en St. Paul. "Wat in Minnesota is gebeurd, is gewoon niet aanvaardbaar", zei Peters. Noodzakelijk is dat het Amerikaanse inspectieprogramma voor bruggen een grondige doorlichting krijgt, "opdat een dergelijke tragedie niet meer kan gebeuren". Ook 24 uur na het ongeval was het aantal slachtoffers nog niet duidelijk. Tot nog toe is de dood van vier mensen bevestigd, maar de politie gaat van heel wat meer slachtoffers uit, die in hun wagens in het diepe water van de Mississippi zijn verdronken. Het aantal gewonden bedraagt nu 79. (DWM)
BELGA (BELGA)
Elke
Ben benieuwd wat ze gaan doen. Geld om alle bruggen tegelijk op te knappen, is er waarschijnlijk niet. Bovendien, ze kunnen niet alle gevaarlijke bruggen sluiten, want dan zou het hele goederenvervoer op z'n kant liggen met alle gevolgen van dien (kijk alleen al wat de afsluiting van de A6 brug tot gevolg heeft).
Ik hoop dat dit incident ook voor Europese landen een aanleiding is om de bruggen te controleren. Anders is het wachten tot het ergens aan deze kant van de plas gebeurt.
Ik hoop dat dit incident ook voor Europese landen een aanleiding is om de bruggen te controleren. Anders is het wachten tot het ergens aan deze kant van de plas gebeurt.
Mack
MW Drawings
MW Drawings
De toegenomen intesiteit van het verkeer is inderdaad een van de grote problemen. Daarnaast speelt nog het probleem dat men in de jaren '50 en '60 minder kennis had van bouwtechnieken. In die tijd werden zijn er ook een aantal nieuwe systemen geintroduceerd.Pete.Z schreef:En denk eraan,heel veel bruggen (ook hier) zijn 50 jaar geleden gebouwd,toen er heel wat minder verkeer was,en zijn eigenlijk niet berekend op het verkeer van nu....
Een typisch Amerikaans probleem is de omvang van het achterstallig onderhoud.
In amerika ligt het aantal bruggen dat constructief onvoldoendeis op meer dan 10%.
-
CaroLine
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Dit stond vandaag bij ons in de krant.
ACHTERGROND
Amerika het rijkste land ter wereld, heeft de infrastructuur van een ontwikkelingsland.
Waterleiding, bruggen, wegen en scholen zijn hopeloos verouderd.
WASHINGTON
Bizarre ongelukken zijn in Amerika geen uitzondering. In Hawaii stort volgend jaar zomaar een dam in, in St. Louis bezweek opeens een brug, in Oregon werd dit jaar een truck opgeslokt door een weggerotte riolering en in New York zorgde een geknapte stoompijpleiding vorige maand nog voor een vulkaan van asfalt en steen.
De ineenstorting van de hangbrug over de Mississippi, gisteren in de staat Minnesota, past in het patroon, hoe ongelooflijk de beelden ook zijn.
De brug, die acht rijstroken telde, was onderdeel van de Interstate 35W en verbond Minneapolis met haar zusterstad Saint Paul. De ruim 40 jaar oude stalen constructie viel tijdens het spitsuur omlaag alsof zij was opgehangen aan touwtjes. Tientallen auto’s stortten in de rivier bijna 20 meter lager, ruim 70 mensen raakten gewond, anderen werden vermorzeld in hun auto. Het precieze dodental staat nog steeds niet vast, maar zou boven de 20 kunnen komen.
Naar verwachting zijn alle auto’s pas over drie tot vijf dagen op het droge. Gisteravond waren nog maar vier lichamen geborgen. In 2005 was al geconstateerd dat de brug fundamentele gebreken had, maar ook dat is geen uitzondering.
Van de bijna 600.000 bruggen in de Verenigde Staten is 27% verouderd, zo bleek in 2005 uit een rapport van de Amerikaanse vereniging van civiele ingenieurs ASCI.
In stedelijke gebieden heeft bijna eenderde van de bruggen gebreken, vooral door de steeds grotere belasting van het toenemende wegverkeer en het gebrek aan openbaar vervoer. Alleen om de bruggen te moderniseren, moet er volgens beramingen 20 jaar lang 9,4 miljard dollar worden geïnvesteerd. De rest van de infrastructuur is er niet veel beter aan toe: wegen, dijken, bovengrondse elektriciteitskabels, scholen, overal is sprake van ernstige veroudering. Er zijn in het land ook nog eens 350.000 ernstig vervuilde percelen die door geldgebrek niet worden schoongemaakt. De kwaliteit van het drinkwater is in tal van gebieden onder de maat vanwege hopeloos verouderde waterzuiveringsinstallaties. De ASCI waarschuwde in 2002 dat een investering van in totaal 1300 miljard dollar over een periode van vijf jaar nodig was om ongelukken te voorkomen. In 2005 was dat opgelopen tot 1600 miljard.
ACHTERGROND
Amerika het rijkste land ter wereld, heeft de infrastructuur van een ontwikkelingsland.
WASHINGTON
Bizarre ongelukken zijn in Amerika geen uitzondering. In Hawaii stort volgend jaar zomaar een dam in, in St. Louis bezweek opeens een brug, in Oregon werd dit jaar een truck opgeslokt door een weggerotte riolering en in New York zorgde een geknapte stoompijpleiding vorige maand nog voor een vulkaan van asfalt en steen.
De ineenstorting van de hangbrug over de Mississippi, gisteren in de staat Minnesota, past in het patroon, hoe ongelooflijk de beelden ook zijn.
De brug, die acht rijstroken telde, was onderdeel van de Interstate 35W en verbond Minneapolis met haar zusterstad Saint Paul. De ruim 40 jaar oude stalen constructie viel tijdens het spitsuur omlaag alsof zij was opgehangen aan touwtjes. Tientallen auto’s stortten in de rivier bijna 20 meter lager, ruim 70 mensen raakten gewond, anderen werden vermorzeld in hun auto. Het precieze dodental staat nog steeds niet vast, maar zou boven de 20 kunnen komen.
Naar verwachting zijn alle auto’s pas over drie tot vijf dagen op het droge. Gisteravond waren nog maar vier lichamen geborgen. In 2005 was al geconstateerd dat de brug fundamentele gebreken had, maar ook dat is geen uitzondering.
Van de bijna 600.000 bruggen in de Verenigde Staten is 27% verouderd, zo bleek in 2005 uit een rapport van de Amerikaanse vereniging van civiele ingenieurs ASCI.
In stedelijke gebieden heeft bijna eenderde van de bruggen gebreken, vooral door de steeds grotere belasting van het toenemende wegverkeer en het gebrek aan openbaar vervoer. Alleen om de bruggen te moderniseren, moet er volgens beramingen 20 jaar lang 9,4 miljard dollar worden geïnvesteerd. De rest van de infrastructuur is er niet veel beter aan toe: wegen, dijken, bovengrondse elektriciteitskabels, scholen, overal is sprake van ernstige veroudering. Er zijn in het land ook nog eens 350.000 ernstig vervuilde percelen die door geldgebrek niet worden schoongemaakt. De kwaliteit van het drinkwater is in tal van gebieden onder de maat vanwege hopeloos verouderde waterzuiveringsinstallaties. De ASCI waarschuwde in 2002 dat een investering van in totaal 1300 miljard dollar over een periode van vijf jaar nodig was om ongelukken te voorkomen. In 2005 was dat opgelopen tot 1600 miljard.
In Amsterdam zakte een truck door het dak van een parkeergarage (Bos en Lommerplein), in de brug op A6 kwam opeens een gat in het wegdek, in Rotterdam barstte tot 2x toe de warmwaterleiding.CaroLine schreef:Bizarre ongelukken zijn in Amerika geen uitzondering. In Hawaii stort volgend jaar zomaar een dam in, in St. Louis bezweek opeens een brug, in Oregon werd dit jaar een truck opgeslokt door een weggerotte riolering en in New York zorgde een geknapte stoompijpleiding vorige maand nog voor een vulkaan van asfalt en steen.
Dus? Nederland ook de infrastructuur van een ontwikkelingsland? Dat durft niemand te schrijven!
Mack
MW Drawings
MW Drawings
-
Tinkerbell
- Amerikakenner
Vergeet niet dat zulke dingen vaak onder monumentenzorg valt.Mack schreef:
Dus? Nederland ook de infrastructuur van een ontwikkelingsland? Dat durft niemand te schrijven!
Dan kan en mag er niks aan verbeterd worden. Er is altijd wel een of ander burgergroepje wat zich opwerpt als redders.
Neem de Servaasbrug in Maastricht. Een monstreuziteit van de eerste orde.
Oud, vervallen en levensgevaarlijk. Het hefgedeelte van de brug is totaal verrot,werkt niet en tot overmaat van ramp heeft rijswaterstaat in al zijn wijsheid besloten dat de brug op afstand bediend moet worden.
Geen hond meer die nog in kan grijpen als het verkeerd gaat.
Het is niet meer de vraag of er een schip met hoog water tegenaan knalt maar wanneer.
Maar ja ooit in de grauwe oudheid hebben er een paar Romeinen over de brug gelopen en dat is veel belangrijker als moderne veiligheid.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
CaroLine schreef:Dit stond vandaag bij ons in de krant.
ACHTERGROND
WASHINGTON
Dit vind ik dus wel stemmingmakerij. In Europa is dat allemaal mooi historisch en hier is het als van een ontwikkelingsland
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Mijn voorbeelden zijn redelijk nieuwe bouwwerken.Tinkerbell schreef:Vergeet niet dat zulke dingen vaak onder monumentenzorg valt.
Wat mij opvalt, is dat de Amerikaanse media dit soort dingen publiekelijk aan de schandpaal nagelt.
In Nederland blijft dat allemaal verborgen, media lijkt er geen ophef over te durven maken. Je hoort er alleen maar over als je er zelf mee te maken hebt, zoals Tinkerbell, of zoals ik, als je via een (vrachtwagen-)hobby over specifieke dingen leest in vakbladen. Het lijkt wel of er een soort censuur is in Nederland, om het volk "dom" te houden voor het falen van de overheid.
En dan schildert de media hier wel Amerika af als "ontwikkelingsland" en wordt gemeld dat er "tienduizenden bruggen slecht zijn". Terwijl diezelfde dingen in Nederland/Belgie/Europa net zo erg zijn, en daar wordt nauwelijks over geschreven.
Het ergert me. Schande spreken over de buurvrouw terwijl je zelf niet beter bent.
Maar goed, misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.
Mack
MW Drawings
MW Drawings
-
Tinkerbell
- Amerikakenner
Oh nee? Sinds wanneer niet meer?sweatbox schreef:Tinkerbell schreef: Neem de Servaasbrug in Maastricht.Er varen daar geen schepen.Tinkerbell schreef: Het is niet meer de vraag of er een schip met hoog water tegenaan knalt maar wanneer.
Nu ik kan je wel verzekeren dat wij daar vorige maand nog onderdoor zijn gevaren geladen met 1800 ton kolen. En dan zijn wij nog maar een heel klein scheepje in verhouding met wat tegenwoordig aan scheepstonnage in de rondte vaart.
Misschien even je bronnen checken voor je zoiets schrijft?
Laatst gewijzigd door Tinkerbell op 03 aug 2007, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
In Nederland blijft dat allemaal verborgen, media lijkt er geen ophef over te durven maken. Je hoort er alleen maar over als je er zelf mee te maken hebt, zoals Tinkerbell, of zoals ik, als je via een (vrachtwagen-)hobby over specifieke dingen leest in vakbladen. Het lijkt wel of er een soort censuur is in Nederland, om het volk "dom" te houden voor het falen van de overheid.
Hoe kom je erbij? Bos en Lommer is dagenlang in het nieuws geweest zowel op TV als in de kranten en werd niets verborgen gehouden. Ook de twee andere voorbeelden heb ik alles over gehoord. Het lijkt wel of je aan stemmingmakerij doet.