Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerika: voor en tegen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Leon
Amerika-ontdekker

Bericht door Leon »

Tja ik kan me ook niet helemaal vinden in het bezinegebruik van de Amerikaanse auto's maar het is gewoon een reactie op de benzineprijzen. Er is geen behoefte aan zuinige auto's kennelijk.

Maar ook al reed men in Amerika rond met dezelfde auto's als hier in Europa, dan nog zou men de olie in Alaska nodig hebben. Oliebronnen op eigen grondgebied zijn van onschatbare waarde om zo onafhankelijk te zijn want het midden-oosten of Rusland, denk maar aan de olie-crisis.

Helaas is het allemaal een beetje off-topic, maar ik begon er zelf mee :D
Destruction leads to a very rough road but it also breeds creation
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ok, mochten jullie verder willen discussiëren, dan s.v.p. in een nieuwe thread, ok? :D
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
EnjoyingTheAmericanLife
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Re: Amerika: voor en tegen

Bericht door EnjoyingTheAmericanLife »

Leon schreef:Aangezien er nog niet echt een algemeen onderwerp staat in deze rubriek de volgende vraag: Wat trekt jullie aan Amerika en wat wijzen jullie af?

Om te beginnen zal ik zelf even deze vraag beantwoorden :D

Wat mij trekt is de gigantische schaal van zo ongeveer alles: de natuur, de wegen, de gebouwen etc. etc. Ook ben ik erg geïntigreerd door al die tegenstellingen (hoe cliché-matig dat ook klinkt). Ook de Amerikanen zelf vind ik speciale mensen. Erg aardig (al dan gespeeld of niet) maar tegelijkertijd enorm bekrompen.
Hetgeen waar ik mij het meest aan stoor is het puriteinisme, wat in mij ogen eigenlijk onverenigbaar is met de vrijheid die door zoveel Amerikanen wordt geprezen. Het feit bijvoorbeeld dat het in de bijna alle staten 'not done' is om met een biertje over straat de lopen is hier slechts een voorbeeld van.
Dat met het biertje over straat lopen, dat dat niet mag, daar ben ik het 100% mee eens. Het is gewoon een voorzorgsmaatregel om er voor te zorgen dat de dronkenlappen niet lopen te zuipen midden op de straat, ooka l ben jij nuchter met je biertje in de hand.

Marianke
Aim at heaven and you will get earth thrown in. Aim at earth and you get neither.
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Na enig aarzelen dan toch maar antwoord op de vraag van Leon.
Wat trekt jullie aan Amerika en wat wijzen jullie af?
Mij trekt niets in Amerika aan. Als de Grand Canyon in Engeland was ontstaan had ik daarheen gemoeten.
Wat ik afwijs is de manier waarop naar de rest van de wereld word gekeken.
En wat dat biertje betreft. Volgens mij hebben ze daar papieren zakken voor of van die mooie hoesjes die je er omheen ritst?
Harm
Laatst gewijzigd door hdeweert op 25 feb 2004, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeffrey
Amerika-newbie

Bericht door Jeffrey »

Nou, Hdeweert
Dat is wel erg negatief. Blijkbaar zou je toch wel eens de Grand Canyon willen zien, als ze maar dichterbij was.
Het enige dat je kwijt wilt is wat flauwe kritiek. Jammer. Ik ben van mening dat ieder land (en/of volk) aantrekkelijke kanten heeft en minder aantrekkelijke kanten. Dit ervan uitgaande dat je al kan spreken over één Amerika of één type amerikaan. Dat is dus ook niet zo.

Wat mij aantrekt in Amerika is hun vermogen te durven dromen en ze ook nog te verwezenlijken. Visie en pragmatiek...wat een ijzersterke combinatie. Optimisme en uitgaan van eigen kracht spreekt me erg aan.
Wat mij minder aantrekt is de sterke verdeling in de amerikaanse maatschappij in de categorieën 'the deserving' en 'the undeserving'. Daarmee doel ik op sociale ongelijkheid die er (nog steeds) is.
Waar ik ook moeite mee heb is de neo-conservatieve, oer-christelijke sentimenten. In mijn visie is dat niet in overeenstemming met de werkelijke amerikaanse waarden.

Verder denk ik dat een land zo divers als de VS, groot-stedelijke gebieden, Skylines, etc., maar ook de National Parks, the plains, etc. iedereen wel wat te bieden heeft.
"There is nothing more powerful than an idea whose time has come." -Victor Hugo
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Harm, ik moet toegeven, dat ik een beetje moe wordt mijn land "uit te leggen" aan jou.
Je baseert je mening op een paar vakanties in een beperkt gebied. En op welke manier wordt er naar de rest van de wereld gekeken? Ik heb met honderden, zo niet duizenden Amerikanen gesproken en hun gezichtspunten, intelligentieniveau etc zijn zo divers als het maar kan. Over het algemeen wordt er door de mensen, die ik ken, heel positief naar de rest van de wereld gekeken.
Al die generalisaties vind ik zo flauw.
En wat is er met dat biertje? Kan je het niet op straat drinken, is dat wat je bedoelt? Ach erm.
Wat mij aantrekt in Amerika? Optimisme!!! Ik hoor hier geen geklaag. Mensen doen er wat aan. Er wordt niet zielig gedaan. Mensen glimlachen en groeten elkaar op straat, zelden ontmoet je een izegrim.
Ik vind het hier bijzonder prettig leven. En wat die sociale misstanden betreft, dat wordt ernstig overdreven, 12% van de bevolking leeft onder de armoegrens, hetzelfde als in de meeste Europese landen.
Wij zijn levend bewijs van de American Dream, vanuit letterlijk niets (mijn man komt uit een "blue collar" familie van fabriekswerkers) tot een riant leven.
Natuurlijk zijn er minder aantrekkelijke dingen, waar zijn die niet? Maar geef mij maar mijn leven hier, iedere dag zowat zon en vrolijke mensen!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Harm,

Het is nogal kortzichtig om mensen uit een bepaald land te vereenzelvigen met je eigen visie op de politiek van dat land. Doe je hiermee niet hetzelfde als waarvan je de V.S. beschuldigd?

Ik ben in heel wat landen geweest en wat ik er van geleerd heb, is dat er overal aardige en minder aardige mensen te vinden zijn, ongeacht de politiek van hun land, hun geloof of hun ras. Naties bestaan uit individuen!

gr. Redneck
Georgia on My Mind
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Harm,

Ik zie op je website dat je sinds 1999 4 keer in de V.S. was.
En dan zit je nu te verkondigen dat jou niets aantrekt in Amerika !?

Dat is niet zo erg slim van je Harm...... :!:
Ik krijg hier een beetje het 'Joep' gevoel van.

/PeeJay
Texas Cowboy
Amerikafan

Bericht door Texas Cowboy »

Wat mij aantrekt aan Amerika is de ruimte, de vrijheid en het klimaat. Ook de manier waarop Amerikanen in het leven staan spreekt mij erg aan. Ik heb misschien niet een representatief beeld van heel Amerika omdat ik het grootste gedeelte van mijn twee reizen in Texas geweest ben. Mensen op straat zijn veel aardiger en groeten meer als in Nederland. In de supermarkt kun je rustig een praatje aanknopen met een cassiere; er zijn altijd genoeg kassa's open zodat mensen wel in een andere rij kunnen gaan staan. Moet je in Nederland eens proberen een gesprek van meer als 20 sec. te voeren met een cassiere! Als je de verkeerde persoon achter je hebt staan overleef je dat niet!

Schoonheidscommissies (een van de flauwste uitvindingen van de afgelopen jaren is mijn mening) bestaan niet (in Texas tenminste). Als je een roze dakkapel op je huis wilt plaatsen moet je dat gewoon doen. Er wordt minder op je gelet.

Ook de grote diversiteit in landschappen en klimaten die in een land bij elkaar zijn, geweldig!

Natuurlijk heeft Amerika ook nadelen, zoals ieder land dat heeft. Het is per persoon ook heel verschillend wat iemand aantrekt in een bepaald land. Het zou niet best zijn als iedereen Amerika helemaal te gek vond! Voor 6 miljard mensen is zelfs Amerika te klein.

Tot slot: ik ben ook een autofreak en met de Amerikaanse benzineprijzen (en de huidige dollarkoers) en de Amerikaanse auto's is Amerika een soort paradijsje!

Gr.

Haye
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo
Ik schrok me rot toen ik het stukje nalas. Het is niet van een gehalte dat je van een normaal mens mag verwachten. Ik probeer het nog een keer
Vraag van Leon.
Wat trekt jullie aan Amerika en wat wijzen jullie af?
Antwoord
Ons trekken de bijzondere dingen die de natuur of de mens op deze aardbol heeft neergezet. In Amerika zijn dat voor ons de bekende en minder bekende toeristische attracties.
Toen ik in Amerika aan mijn vrouw vroeg of ze hier wilde wonen keek ze me aan of ze water zag branden. Beslist niet was het antwoord. Ik dus ook niet. In deze kille onpersoonlijke en op geld gebaseerde samenleving kunnen wij ons niet inpassen. Ook de manier waarop door Amerikanen naar de rest van de wereld word gekeken is soms niet van hoog niveau.
Jeffrey
Als ik de GC wil gaan zien ga ik er naar toe. Maar het was wel prettig geweest als ie wat dichter bij huis was. Echter als hij te dicht bij is hoef je er niet meer naar toe en is de lol er af.
PetraDat je me dingen wilt uitleggen stel ik zeer op prijs. Daar leer ik wat van. Maar mij een bepaalde mening als enige waarheid aanbieden omdat je 20 jaar in Amerika woont??
Redneck
Ik begrijp niet wat je bedoeld. Maar een politieke visie heb ik niet bedoeld.
PeeJay
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat ik in 1999 pas met een webside ben begonnen.
Of het slim van mij is of niet ik hoop dat je je gevoelens weer een beetje op orde hebt kunnen krijgen.
Algemeen
Ik heb geen kritiek op jullie gedachtegoed maar ieder vogeltje zingt nu eenmaal zoals het gebekt is. De een doet dat met breedsprakigheid en de ander niet. En pas op, een antwoord op een vraag die gesteld word hoeft niet altijd positief te zijn en blijft een antwoord of je het leuk vind of niet. Verder zal ik op dit forum deze discussie niet verder voeren. Als er wel behoefte is tell me.
Harm
Don’t shoot me I am only the pianoplayer.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wijzig: ik heb mijn post teruggetrokken. Na Dennis' berichtje besloten. Jammer, dat dagelijkse levenservaringen, die duidelijk als "mijn ervaring" en "de mensen, die ik ken" worden gebracht, als "de enige waarheid na 20 jaar wonen aanbieden" worden afgedaan. Maar het zij zo. Dit is het laatste woord dat ik aan deze discussie zal vuilmaken. Ik had nog veel meer te zeggen, maar dat grenst inderdaad aan de flame, dus ik laat het achterwege. Terug naar mijn heerlijke leven in het onpersoonlijke en geld verspillende land (sorry kon het even toch niet laten) :evil: .
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 27 feb 2004, 00:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Harm,

Het feit dat jij een web site maakt over je vakanties in Amerika, en het openbaar maakt op het http://www., en terug blijft komen wil zeggen dat jij wil laten zien dat je het zo geweldig hebt gehad in Amerika.

Hier zijn je laatste woorden uit je 2002 verslag :
...eindigt onze geweldige vakantie. We zijn weer thuis.

Dus, ik zal jou verhaal even samenvatten, AMERIKA IS GEWELDIG !

Toen ik dus las dat jij schrijft dat niets in Amerika jou trekt, kon ik niets anders dan veronderstellen dat je een onheus bericht hebt geplaatst, misschien wel om reacties los te krijgen. Net zoals Joep dus...

Een tip voor je : volgende vakantie, die hoogst waarschijnlijk toch weer naar Amerika gaat, probeer iets meer contact te leggen met Amerikanen, zul je zeker merken dat ze niet zo kil en onpersoonlijk zijn als jij denkt. Succes !

/PeeJay
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

(Bericht aan alle deelnemers)

Laten we hier geen flamewar van maken, okee?
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Mee eens.. Alles heeft z'n voor en nadelen en ieder persoon reageert anders op een situatie. Voor mij heeft amerika nog steeds een aantrekkingskracht :)
Bekijk mijn persoonlijke
website op
http://www.muffles-online.com.
'Personal art, games & fun!'
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer