32 kilo in één koffer? Geen probleem, dat lukt ons elke keer wel weer, two hands down. Sterker nog, ik heb wel eens bij het inchecken wat uit m'n koffer moeten halen omdat ie te zwaar was.

Bij onze laatste terugreis (vorige week) waren we bescheiden en kwam de zwaarste koffer niet verder dan 30 kilo. Een beetje teleurstellend dus.

Bij elkaar hadden we ruim 110 kilo aan koffers. En dan nog een tweelingkinderwagen met wiegjes, twee maxi-cosi kinderzitjes en een hele vracht aan carry-on. Het leek wel een verhuizing.
Maar ja, wij kopen dan ook altijd de nodige spullen in de US en krijgen met Kerst ook flink wat cadeaus. En nog steeds (al ging het dit jaar wat beter) vergeet Santa Claus dat het niet handig is om ons grote, zware of breekbare cadeaus te geven. Overigens, met alleen kleding zul je die 32 kilo bij lange na niet halen. Bij een grote koffer kom je dan niet verder dan pakweg 25 kilo.
Wat de controle bij de douane betreft. Naar mijn mening is er geen extra controle voor vluchten uit de US. Nog nooit iets van gemerkt. Ben nu toch al zeker een keer of 15 heen en weer geweest, maar nog nooit gecontroleerd. Vaak staat er amper een douanier.
Zojuist zag ik nog dat iemand het advies gaf de bonnetjes te bewaren, zodat je bij de douane kunt aantonen wat het heeft gekost. Niet doen dus; als ze bonnetjes vinden weten ze meteen dat je het daar hebt gekocht. Daar gaat je mooie verhaal over alle kleding die je uit Nederland al had meegenomen omdat je niet zeker wist wat voor weer het zou zijn en omdat je je toch wel drie keer per dag omkleedt.