Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

H1-b voor het fiscale jaar 2008 (start okt. '07)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

Nou, ik moest eerst twaalf referentiebrieven verzamelen en dat heeft me een hele maand gekost :roll: Maandag naar mijn werkgever opgestuurd en als het goed is weet ik over twee weken al meer....wederom spannend :)
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

Had al een eigen topic geopend, maar voor het overzicht ook nog een post hier:

Ik heb mijn O-1 visum toegekend gekregen :D Vertrek begin oktober naar New York....super!
Matthijs
Amerika-newbie

kun je nog door douane tegengehouden worden?

Bericht door Matthijs »

Hoi,

als alles goed gaat ga ik per eind november richting Californie met m'n H1B visum.
Nu las ik ergens op internet dat de douane je eventueel nog kan tegenhouden om het land binnen te komen??

Enig idee/suggestie betreffende hoeveelheid cash geld?

zijn er b.v. rekening afschriften nodig waaruit blijkt dat je voldoende geld hebt om eerste maand door te brengen ofzo?

groetjes,
Matthijs
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ben je al in Amsterdam geweest op de Ambassade voor je visa? Heb je die al ontvangen?

Het is inderdaad zo en dat geld voor alle visa's, dat het je slechts garandeert dat je naar de US mag vliegen, de immigratie ambtenaar op de 'port of entry' bepaald of je wel of niet op dat visa wordt toegelaten.

Ik begrijp je vraag over de hoeveelheid cash niet zo goed. Heb je nog geen bank account geopend in CA?

Nee rekening afschriften heb je niet nodig, Euros zeggen ze toch niks. Wat je wel nodig hebt is een brief van je van je werkgever eventueel opgesteld door je immigration lawyer, op officieel briefhoofd van het bedrijf waar je gaat werken dat je per .... bij bewuste werkgever in dienst zal treden.

Wat de immigratie ambtenaar ook wil weten waar je gaat verblijven. Zorg dus dat je een adres op papier hebt staan met telefoon nr etc. Ook zullen ze je vragen naar naam en adres van je manager, je werkgever, wat je precies gaat doen etc.

Je I-94 wordt dan ge-stamped voor de tijd dat je visa geldig is en in je paspoort geniet. Er niet uithalen!

Heb je al huisvestiging geregeld?
Matthijs
Amerika-newbie

Bericht door Matthijs »

Ja, heb m'n visum al ontvangen na m'n bezoek aan ambassade in A'dam.

M'n vraag betreffende cash/rekening afschriften was meer gebaseerd op de vraag of de immigratie ambtenaar je kan weigeren als je weinig cash hebt of geen rekening afschrift met een redelijk bedrag aan geld.

Huisvesting en bankrekening beiden nog niet geregeld..enige tips betreffende bankrekening?

Huisvesting is beetje afhankelijk van het feit waar ik geplaatst wordt, ga werken op projectbasis dus kan nog niet zeggen waar in CA..
Afhankelijk van lengte projecten zal dat hotel of appartement zijn.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ah, okay het is me nu duidelijker ;-)

Nee, je hoeft geen bewijs van financiele middelen te overleggen, het feit dat je gaat werken en dus een salaris krijgt is waarschijnlijk genoeg garantie.

Ondanks dat je je huisvestiging nog niet weet denk ik dat je toch wel weet waar je de eerste weken gaat verblijven? Zorg dat je dat adres en telefoon nummer bij de hand hebt en meteen kunt verstrekken.

Samen met de brief van je werkgever moet dat voldoende zijn.

Als H1-b non-immigrant zonder credit history is het moeilijk om huisvesting/auto/verzekering en dat soort zaken te regelen. Het eerste wat je moet doen is zorgen dat je je Social Security nummer krijgt. Dit is net zoiets als je Sofie nummer, alleen het je je SSN(zo wordt het afgekort) voor letterlijk ALLES nodig. Van het afsluiten van een mobile phone abbo tot aan een verzekering van je auto.
Zonder SSN besta je niet, dit SSN wordt niet door je werkgever verstrekt daar moet je zelf achteraan en aanvragen. Het duurt ongeveer 2 weken voordat je je kaartje thuisgestuurd krijgt.

Hier is de officiele website en lees vooral welke 'supporting documents' je nodig hebt. Het zou vervelend zijn als je nog documenten uit Nederland nodig hebt als je al in CA bent. http://www.ssa.gov/online/ss-5.html

Je moet 'in person' aanvragen dus zoek je dichtsbijzijnde Social Security Office.

Het is onze ervaring, wij hebben al 2 keer het H1-B gebeuren doorgelopen, dat je meer success hebt bij een Credit Union bank als non-immigrant zijnde, dan bij een grote commerciele bank. Als je bij een grote werkgever gaat werken hebben zij ook vaak een soort relatie met een bank, vraag hierna bij HR department. In ons geval was dat de Credit Union. Als je wilt weten wat een Credit Union precies is en hoe het verschilt met een commerciele bank dan is Wikipedia je vriend http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_union

Verder kan ik je aanbevelen iig 1 boek te kopen over werken in de US het beste boek is volgens mij: 'Living and Working in America, Sixth Edition: A Survival Handbook' by David Hampshire http://www.survivalbooks.net/
Het scheelt je bendes vragen en ellende als je dit boek altijd bij je hebt.

Ik hoop dat ze je gauw inzetten op projecten, ik ken vrienden die maanden moesten wachten op een project en ondertussen wel kosten hadden voor huur en levensonderhoud etc. Ik hoop dat dat bij jou beter geregeld is.

Success en hou ons op de hoogte!
Matthijs
Amerika-newbie

Bericht door Matthijs »

dank voor de tips!
m'n werkgever heeft idd al aangegeven dat ik eerst een SSN moest regelen als ik aankom en daarna een bank account en de HR zaken
Uit jouw woorden neem ik aan dat een account ook pas kan NADAT ik een SSN heb.. :?

ben op dit moment bezig met de details te regelen betreffende vluchten, verblijfsadres voor de komende periode en dergelijke

Verder verwacht ik snel ingezet te worden op projecten vnl omdat m'n salaris betaald gaat worden vanaf het moment dat ik m'n voet op amerikaanse bodem neerzet :D
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Bij sommige banken geven ze je ook wel een account zonder SSN - toen ik studeerde hier was dat bijvoorbeeld geen enkel probleem. Je moet dan, zodra je je SSN hebt, dit zo snel mogelijk aan de bank doorgeven. Je zou nu misschien al wat banken kunnen bellen om dat uit te zoeken, want sommige zijn daar strenger in dan anderen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Tink schreef:Het is onze ervaring, wij hebben al 2 keer het H1-B gebeuren doorgelopen, dat je meer success hebt bij een Credit Union bank als non-immigrant zijnde, dan bij een grote commerciele bank. Als je bij een grote werkgever gaat werken hebben zij ook vaak een soort relatie met een bank, vraag hierna bij HR department. In ons geval was dat de Credit Union. Als je wilt weten wat een Credit Union precies is en hoe het verschilt met een commerciele bank dan is Wikipedia je vriend http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_union
Het mooie van zo'n werkgever-credit union relatie is dat het zo kan zijn dat de credit union VERPLICHT is om jou als werknemer van die werkgever een (heel simpele) credit card te geven, zodat je snel kunt beginnen met het opbouwen van een credit history.
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

Daar is geen werkgever-credit union relatie voor nodig, toch? Ik zit bij een grote commerciële bank, maar kon ook meteen een creditcard krijgen. Wel met een laag bestedingslimiet, maar ja...dat zal overal wel zo zijn. Credithistory opbouwen kost nu eenmaal tijd.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik weet niet wat jij een laag bestedingslimiet vindt maar onze eerste card was een debit card, net zo handig en een paar weken later kregen een credit card met een bestendings limiet van 7500 USD, dat in de loop der jaren automagisch is opgelopen. Maar dat was ons start limiet.

Een debit card heeft dezelfde voordelen vindt ik als een credit card, we gebruiken de credit card alleen voor online aankopen of als we naar het buitenland gaan. Met een debit card zie je tenminste meteen wat er van je rekening afgaat, met een credit card is dat toch altijd weer een verrassing elke maand.

Het voordeel van een relatie credit union - werkgever is dat de credit union waat 'out of their way' gaan om je excellent service te geven. Ze willen graag hun relatie met die werkgever goed houden. Wij kregen een excellent mortgage rate, house insurance rate etc. Ze hebben ons hele huis aankoop gebeuren geregeld en zorg gedragen voor alle papierwerk en doen dat nog steeds elk jaar wanneer jaarlijkse taxes en insurance in de bus komt. Dat zit allemaal inbegrepen in onze mortgage en zij dragen zorg voor de betalingen.

We konden ook met een commerciele mortgage company in zee gaan maar we kozen ervoor om alles bij de credit union te houden en hebben daar geen moment spijt van gehad. Als we nu zien hum bij kennissen hun mortgage wordt rondgestuurd van bedrijf naar bedrijf dan ben ik blij dat wij daar geen problemen mee hebben. Zij weten soms per maand niet waar ze hun mortgage checks heen moeten sturen. Maar ja, dat soort bedrijven lokt mensen binnen met mooie praatjes en beloftes en komt die dan niet na, tis allemaal een grote zak lucht.

Bij onze credit union-werkgever gaat het om een ongeveer 15000 werknemers die in de omgeving wonen, dan is het wel belangrijk voor ze om die relatie goed te houden.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer