Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Frans Verhagen's The American Way

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
StageNYCfall2007
Amerikafan

Frans Verhagen's The American Way

Bericht door StageNYCfall2007 »

http://www.amerika.nl/html/americanway/hoofdstuk1.htm

Amerika-kenner Frans Verhagen publiceert op zn website http://www.Amerika.NL sinds kort stuk voor stuk zijn boek 'The American Way', over immigratie in de VS en wat wij daarvan kunnen leren.

Erg interessant. Heeft iemand zelf dit boek gelezen? Ik heb wel zijn boek 'Bush is dom en 37 andere cliches over Amerika', een leuk boek wat lekker wegleest.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ja, ik heb het gelezen. Ik vond het een aardig boek en Verhagen kan onderhoudend schrijven. Hij heeft vrij lang in de U.S. gewoond, en hij heeft hier ook zijn vrouw gevonden, die van Chinese komaf is. Zijn verhalen zijn af en toe wat chinocentrisch, maar dat is hem natuurlijk niet kwalijk te nemen. Mijn eigen ervaringen (mijn echtgenote komt oorspronkelijk uit het verre oosten) zijn op een aantal punten wezenlijk anders, en ik ben het niet altijd met hem eens, maar Verhagen weet goed waarover hij schrijft, en hij heeft dat boek op integere wijze in elkaar gezet. Het is beslist geen propagandawerk geworden.

Wat in Verhagens boek naar mijn mening te weinig uit de verf komt is het volgende: Een persoon wiens ouders of grootouders uit een andere cultuur komen, zal op een gegeven moment zelf de keuze maken die het meeste voordeel oplevert. In de U.S. zie je bijvoorbeeld dat de tweede generatie immigranten zich vrijwel als 100% Amerikaan gedraagt, en niet meer als Indier, Mexicaan of Chinees. Die Amerikaan is dan het product van de befaamde Great Melting Pot, waaraan elke immigrantencultuur wel een bijdrage heeft geleverd. Indien, vroeger door discriminatie en allerlei ongeschreven regels, en tegenwoordig door bijvoorbeeld knuffelbeleid of politiek-correcte abberaties, deze tendens wordt gestopt, dan krijg je al snel zelf-segregatie en uiteindelijk een soort multiculturele samenleving. De geschiedenis leert dat dergelijke samenlevingen niet stabiel zijn. Multiculturalisme gaat niet over tolerantie of diversiteit, het is in wezen een apartheidsideologie. De politieke variant ervan pint mensen vast en bevriest ze in hun etnische identiteit. Multiculturalisme zou een tijdelijk verschijnsel moeten zijn. Binnen een bepaalde geografisch entiteit zal de dominerende cultuur uiteindelijk bepalend worden, en binnen die entiteit zal het aannemen van de dominante cultuur voor betrokkene uiteindelijke veel meer voordeel opleveren dan het vasthouden aan de 'eigen cultuur'. Politiek multiculturalisme maakt het vasthouden aan de eigen cultuur echter lonend, omdat je daar allerlei voordelen aan kunt ontlenen. Ik zie dat als een gevaar voor de samenhang in de samenleving, en het lijkt me dat Verhagen dat aspect wat heeft verwaarloosd. Misschien ben ik te pessimistisch. Verhagen is echter buitengewoon optimistisch, vindt alles al snel prachtig, en voorspelt dat het altijd goed komt, ook in Nederland.

--john
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer