Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.

Een Internationaal Rijbewijs vind ik...

A. Nuttig en schaf ik daarom WEL aan voor mijn volgende Amerika-reis.
23
25%
B. Onzin en schaf ik daarom NIET aan voor mijn volgende Amerika-reis.
70
75%

Totaal aantal stemmen: 93

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In België kost het 16 euro, en meer nog: als jij geen wettig verblijf hebt in België, mag je eigenlijk alleen maar met zo'n geldig internationaal rijbewijs rijden, anders kunnen ze je hier beboeten!
Nu zal dat niet zo'n vaart lopen als je met je Nederlandse rijbewijs hier rijdt, tenslotte spreken we dezelfde taal. Maar als je kijkt hoeveel Polen en Roemen hier rondrijden... kan me inbeelden dat je als politieman liever een geijkt forumulier krijgt dan!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Wat een welles-nietes gezeur toch weer!

Ik voeg daar mijn nietes aan toe.

Ik moet toegeven dat het int.rijbewijs van Jerbia er keurig uitziet.
Véél mooier dan het vod dat wij ooit lieten maken. Dat was dus echt een vod, met doorhalingen en tipp-ex en nóg zagen we bij thuiskomst dat onze niet zo moeilijke naam verkeerd was gespeld. En daar hadden we meen ik 22 gulden voor betaald. Geen foto trouwens. Snel verdiend door de ANWB. Ik schaamde me voor dat walgelijke vodje !
Er is NOOIT naar gevraagd bij autohuur in Canada, Florida, California en Griekenland. Geen ervaring met politie.
Ik vraag het niet meer aan.
benchen
Amerikafan

Bericht door benchen »

thebes schreef:Wat een welles-nietes gezeur toch weer!

Ik voeg daar mijn nietes aan toe.

Ik moet toegeven dat het int.rijbewijs van Jerbia er keurig uitziet.
Véél mooier dan het vod dat wij ooit lieten maken. Dat was dus echt een vod, met doorhalingen en tipp-ex en nóg zagen we bij thuiskomst dat onze niet zo moeilijke naam verkeerd was gespeld. En daar hadden we meen ik 22 gulden voor betaald. Geen foto trouwens. Snel verdiend door de ANWB. Ik schaamde me voor dat walgelijke vodje !
Er is NOOIT naar gevraagd bij autohuur in Canada, Florida, California en Griekenland. Geen ervaring met politie.
Ik vraag het niet meer aan.
Wel eigenaardig dat in Nederland een dergelijk rijbewijs wordt uitgegeven door de ANWB, dat zou hetzelfde zijn alsof hier in België we dit zouden moeten gaan afhalen bij VTB-VAB.

In België kost dit 16 EUR en dien je deze af te halen op je stadhuis. Ik mag het wel pas morgen gaan halen dus weet nog niet hoe dat er zal uitzien.
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Zelf meegemaakt.

Hertz-Memphis. Geen internationaal rijbewijs? Geen auto punt. Geen discussie mogelijk.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tinkerbell schreef:Zelf meegemaakt.

Hertz-Memphis. Geen internationaal rijbewijs? Geen auto punt. Geen discussie mogelijk.
Wij hebben het ooit ook meegemaakt in Michigan City (IN): ik kon de auto niet huren, want ik had geen internationaal rijbewijs bij me. Gelukkig had mijn man dat wel.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Tinkerbell
Amerikakenner

kastelke schreef:

Wij hebben het ooit ook meegemaakt in Michigan City (IN): ik kon de auto niet huren, want ik had geen internationaal rijbewijs bij me. Gelukkig had mijn man dat wel.
En dan ben je blij dat je het toch maar mee genomen hebt :lol: :lol:
Eerlijk gezegd vind ik het ook een te verwaarlozen bedrag op het totaal van de reis of vakantie.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Het gaat me helemaal niet om het bedrag maar om het feit dat ze me zo'n vod gaven, met doorhalingen, tipp-ex en ondanks dat ook nog een fout gespelde achternaam. Er stond geen regel op zónder fout. Was een aanfluiting. Zou door geen enkele instantie serieus genomen worden.
We hadden er mee naar de bedrijfsleider van dat ANWW-kantoor moeten gaan, maar daar waren we toentertijd té kwaad voor.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

kastelke schreef:

Ik heb het nagekeken bij de terms and conditions bij Hertz op San Francisco International Airport. Er staat International Driver's Licence recommended. Dus niet "required". Op zo'n groot vliegveld zien ze dagelijkse Nederlandse rijbewijzen, dus die kennen ze heus wel.
De rental in Michigan City is waarschijnlijk veel kleiner.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij huren regelmatig in Amerika, gewoon 'spontaan', zonder reserveringen of zo vooraf. Meestal gaan we naar Enterprise (die halen je namelijk altijd op bij hotel of camping), maar ook bij Avis hebben we nog geen problemen gehad. Ons Nederlands rijbewijs wordt gewoon geaccepteerd.

In Moab hadden we dit jaar ons rijbewijs niet eens nodig, we stonden nog in de computer :P
ZeroXX
Amerikafan

Bericht door ZeroXX »

Ik heb de nieuwe versie van het rijbewijs. Dus een formaatje creditcard op zak.

Afbeelding

Iemand al eens aangehouden in Amerika, terwijl ze dit nieuwe formaat op zak hadden?
Ik ben bang dat ze die versie nog niet kennen namelijk en dat ze wellicht wel moeilijk gaan doen?

Het enige wat in het Engels vermeld staat is Driving Licence :P
Weblog: http://weworldwide.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

http://www.rijbewijs.nl/nl/english.asp

Ook in het Nederlands rijbewijs " Nieuwe stijl" staat elke categorie netjes aangegeven met een symbooltje. Eenvoudiger kan het volgens mij niet. Lijkt mij voor de gemiddelde agent in Amerika dan ook geen enkel probleem.
Verder lees ik niets in dit forum over erkenning (door de Amerikaanse overheid) van ons rijbewijs (en andersom natuurlijk). Ik zal eens even gaan zoeken, want dat moet zeker ergens staan.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Tinkerbell
Amerikakenner

thebes schreef:Het gaat me helemaal niet om het bedrag maar om het feit dat ze me zo'n vod gaven, met doorhalingen, tipp-ex en ondanks dat ook nog een fout gespelde achternaam. Er stond geen regel op zónder fout. Was een aanfluiting. Zou door geen enkele instantie serieus genomen worden.
We hadden er mee naar de bedrijfsleider van dat ANWW-kantoor moeten gaan, maar daar waren we toentertijd té kwaad voor.
Tja dat ligt dus echt aan de competentie van de medewerkster ter plekke.

Onze exemplaren waren verzord,duidelijk leesbaar en zaten netjes in een plastic mapje.
Verder moet iedereen zelf weten of hij wel of niet besluit om er een mee te nemen.

Voel je jezelf safe genoeg zonder nou prima dan toch.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Traveling in the U.S.
Driving in the U.S.
Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.

These licenses/permits must be obtained prior to departure for the United States. In the Netherlands the A.N.W.B. can issue them. For more information.

Motorists from the Netherlands who visit the United States as bona fide tourists, can drive legally using their valid domestic driver license for a period not to exceed one year from date of arrival. Persons entering the United States, other than visitors, must obtain a driving license from the appropriate state authority upon their arrival at their destination. The Embassy does not have any information available concerning the laws of the various States on the requirements for issuance of driving licenses.

Bron:

http://thehague.usembassy.gov/driving_in_the_u2.s.html

Hoewel bovenstaande duidelijk is, (het Nederlands rijbewijs wordt dus erkend en Int.rijbewijs is niet verplicht) ben het wel met Tinkerbell eens, dat als je je met Int.rijbewijs "safer" voelt, je gewoon zo'n ding moet halen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

Na alle keren dat we naar amerika zijn geweest met een internationaal rijbewijs gaan we dit jaar gewoon zonder.
Ik zal niet zeggen dat het een vodje is want het ziet er keurig uit.
Maar we hebben ook nog niet meegemaakt dat we hem moesten laten zien,niet bij de autohuur en niet bij de laatse politiecontrole.
Ik vraag me wel eens af of wij nederlanders de enigen zijn die met zo'n vertaling komen want ik let er wel eens op als we staan te wachten bij de autoverhuur en zie dan nooit een aanvulling op het normale rijbewijs.
Dus dit jaar zonder en ik verwacht geen problemen omdat het gewoon een internationaal geldig document is.
Erika
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ruud2004 schreef:Verder lees ik niets in dit forum over erkenning (door de Amerikaanse overheid) van ons rijbewijs (en andersom natuurlijk)..
Landen erkennen elkaars rijbewijzen op grond van ratificatie van de Convention on Road Traffic van 19 September 1949. Er was ook nog een U.N. Convention on Road Traffic in 1968, maar daar is de U.S. geen partij.

De tekst van de Conventie van 1949 staat hier:
http://www.geocities.com/bkkriders/law/ ... d1949.html

--john
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Tinkerbell schreef:
thebes schreef:
Voel je jezelf safe genoeg zonder nou prima dan toch.
Je zou bijna denken dat de discussie over condooms ging :shock:
Tinkerbell
Amerikakenner

a4plus schreef:
Tinkerbell schreef: Je zou bijna denken dat de discussie over condooms ging :shock:
Hoe ging dat spreekwoord ook alweer?

Waar het hart vol van is loopt jou mond van over?
Afbeelding Afbeelding
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

jerbia schreef:
Loek schreef:Kan het zijn dat de weerzin tegen het internationale rijbewijs bij sommige Nederlanders te maken heeft met het amateuristische uitziende vorm die de ANWB uitgeeft? Men brengt 12 Euro in rekening voor iets wat eruit ziet als een ongelukkig gevouwen en geknipt A4-tje, waarbij het opvallend duidelijk is dan het een slecht kopietje is (althans de laatste keer dat ik er een in NL verkreeg).
Zo ziet het internationaal rijbewijs er uit. Twee weken geleden gehaald bij de ANWB voor €13.

Afbeelding

De foto is dan wel met nietjes vastgemaakt, maar ik vind het niet echt een 'vodje'.
Dat ziet er een stuk professioneler uit dan toen ik het nog haalde. Maar ja dat is alweer jaaaaaaaaaren geleden. :oops: :oops: :oops:

.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik heb twee keer in Nederland een bekeuring gehad. Liet keurig m'n Internationale rijbewijs zien, maar beide keren vroegen ze om m'n Amerikaanse rijbewijs. Ze keken niet eens naar het internationale. Sindsdien neem ik alleen m'n Colorado rijbewijs mee.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Laten we het liever eens hebben over de vreselijke foto die tegenwoordig op je rijbewijs moet.
Omdat je niet meer mag lachen op de foto zie ik eruit als een crimineel ( en nog een chagrijnige ook) Alleen het bordje met nummer ontbreekt nog.
Dus als ik op mijn internationaal rijbewijs een flatteuzere foto mag zetten, neem ik die met liefde mee. Daar heb ik best wel € 12 voor over.

Marjon
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer